Aihe: Basisteja syrjitään joten..
1 2 3
Isar
16.02.2010 22:23:26 (muokattu 16.02.2010 22:25:30)
Joo. Ei kannata missään nimessä laittaa soitinta naftaliiniin, koska tarvittaessa kelpo porukoita löytyy ja varsinkin kysyntää basistille.

Itse olen yleensä ottaen mieltänyt, että basistina on useimmin bändissä taka-alalla, ja esimerkiksi laulaja on enempi esillä. Tämä sopii itselle tällä hetkellä, koska homma on itselle ennen muuta harrastus. Jos jossain vaiheessa nykyinen orkesteri alkaisi muodostumaan sellaiseksi, että tuntisin olevani siellä vain muiden itsekkäiden halujen toteuttamista varten, lähtisin samantien pois.

Tällainen piirre voisi olla sellaista, että ei voisi laulujen sekaan tehdä omaa improvisointia, vaan pitäisi pitäytyä jonkun tahdon mukaisessa perusjutuissa. Itse olisin tällaisissa vihjailuissa täysin neuvottelukyvytön tyyppi... Kuten sanottu, basisteja on vähässä..
don_D.o.e.
17.02.2010 13:55:36

PnukBassist: ^Kyseessähän on varmaankin Horward Stern's Private Parts-leffa.

juu aivan. sepä se.
wyldeclone
25.02.2010 11:50:15
Taitaa olla kulttuurikysymys.Samoja vitsejä kerrotaan joissain muissa maissa mutta RUMPALI on basistin tilalla.Mitä tohon vittuiluu tulee niin anna samalla mitalla takaisin.Meilläkin on pientä hyväntahtoista vittuilua koko ajan ja basistijuttuja saa välillä kuulla.Takaisin vaa tähän malliin: "Mikä on rumpalien ammattitauti? RYTMIHÄIRIÖ..."
Kyllä ainakin meiän porukassa basistia ja bassoa musiikissa arvostetaan ylipäänsä ja joskus kun olen treeneistä ollut pois niin ei kitaristi eikä rumpali osaa oikein mitään soittaa :)
Ja SOOLOILUUN kyllä kannustetaan mutta taidot vielä sitä luokkaa ettei mitään kummoista sooloa aikaansaa...
" Functionless art is simply tolerated vandalism "
antti_mk
25.02.2010 12:57:17
Musta tuntuu, että yleensä ne, jotka ei musiikkia harrasta kuuntelun lisäksi millään tavalla, pitävät basistia bändin turhakkeena.

Niin pidin itsekin, ennen kuin musiikkiharrastus alkoi, ja pari vuotta sen jälkeen vaihtuikin jo basso kitaran tilalle:D se vaan on niin kivaa.

Outoa, että bändikavereita vaivaa kunnioituksen puute... Ei muuta ku nyrkkiä naamaan ja stratot polttopuiksi. tai sit vaan vaihtaa porukkaa:D
TripleR
02.03.2010 20:26:55 (muokattu 02.03.2010 20:42:23)
Mistä kitaristin tuntee? -Osaa kertoa vähintään kolme basistivitsiä!

Itse tiedän tusinan verran basistivitsejä (4x kitaristi?) ja kertoilenkin niitä basisteille usein. Tottakai pientä piikittelyä pitää olla, ei siitä nokkiinsa saa ottaa! Tietysti olen sitä mieltä, että basso on sitä bändin perustaa, mutta eihän se tarkoita, että basso olisi jotenkin alempiarvoinen soitin. Kai se kitarakin on virallisesti ollut komppisoitin aluksi..

Perussäveltä osaa jyystää kuka vain, mutta moniulotteisempien kuvioiden keksiminen (halutessa) on eri juttu. Kyllähän kitarallakin komppaaminen on välillä tylsää, mutta musiikin pitäisi olla tärkeämpää kuin oman egon pönkitys ylimääräisellä säätämisellä.

Muistaakseni basistivitsit ovat muualla maailmassa rumpalivitsejä!

E: Älkää nyt niitä ranteita auki vetäkö, vaikka joku kitaristi ***tuilee vähän :)
ekikoo
02.03.2010 21:41:06 (muokattu 02.03.2010 21:56:58)
TripleR: Perussäveltä osaa jyystää kuka vain

Ei! Kyllä siinä(kin) pitää olla hyvä tatsi, jotta äänet tulee hyvällä soundilla ja taimissa, groovessa ja mitä noita käsitteitä nyt onkaan.

:)
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
J.Nikkanen
03.03.2010 08:38:04
TripleR: ...Perussäveltä osaa jyystää kuka vain, mutta moniulotteisempien kuvioiden keksiminen (halutessa) on eri juttu...

E: Älkää nyt niitä ranteita auki vetäkö, vaikka joku kitaristi ***tuilee vähän :)

Tiukasti eri mieltä. Perussäveltä pystyy soittamaan monella eri tapaa. Huonoilla basisteilla se ei vain toimi, on vain siellä pohjana, huonona sellaisena. Perussävel tiukasti vetäistynä rumpalin kanssa yhteen vaikkapa 3 ja puolminsaa on mun mielestä jo kyllä hyvää bassottelua.
Rämppy
03.03.2010 09:43:00 (muokattu 03.03.2010 09:47:36)
Perussäveltä osaa jyystää kuka vain, mutta moniulotteisempien kuvioiden keksiminen (halutessa) on eri juttu.
Täysin eri mieltä. Vaatii taitoa ja tyylitajua soittaa jopa peruskuviota siten, että soitto toimii ja tukee kokonaisuutta. Esim. vaikka rok-biisissä perus kahdeksasosasoitto, jossa ei välttämättä paljoa ole säveliä...Monet kitaristit luulee automaattisesti osaavansa tällaiset "perusbassottelut", mutta useimmiten tulos on surkeaa kuultavaa. Esim. näppäilykäden tekniikoilla on bassonsoitossa valtava merkitys perkussiivisuuden, soundin ja taimin kannalta. Mä olen soittanut kitaraa ja bassoa fifty/fifty jo yli 30 vuotta ja edelleen molemmat soittimet tarjoavat yhtä paljon haastetta.
En sitten malttanut olla sanomatta.
TripleR
03.03.2010 10:34:05 (muokattu 03.03.2010 10:39:40)
Rämppy: ...Monet kitaristit luulee automaattisesti osaavansa tällaiset "perusbassottelut", mutta useimmiten tulos on surkeaa kuultavaa. Esim. näppäilykäden tekniikoilla on bassonsoitossa valtava merkitys perkussiivisuuden, soundin ja taimin kannalta.

Mitä nyt olen itse bassoa soitellut, surkeaahan se on, kun ei oikealla kädellä osaa näppäillä.

Perussävelen jynssäämisellä tarkoitan lähinnä kolmen soinnun musiikin soittamista siten, että tahdin alkuun isketään nuotti. Sitä ala-astetouhua. Älkääs nyt hermostuko
Sidewinder
04.03.2010 11:33:50
Mulla taitaa olla hemmetin hyvä asema bändis. Läppää nyt heitetään koko ajan kavereiden kesken, mutta ehkä kerran kuukaudes sekään liittyy soittimeen. Muutenkin kaverit odottavat jotain hienoa kikkailua melkein joka soinnun päälle, ja mukavasti pystyy toteuttamaan itteensä. Meidän komppikitaristi on entinen basisti ja sen kans on mukava kattella yhdes kaikennäköistä teoriaa :)
Ville S
05.03.2010 10:34:22
Joo, niinku muut sanonu, vaiha soittoporukkaa.

Kyllä basso on kunkkusoitin siinä missä muutkin, erilaisuutta pitää arvostaa eikä ns "ylivertailla".

Kyllä basisteille hommaa ja bändejä löytyy, jossei hyviä kitaristeja tai kiippareita löydy seudultas niin pistä vaikka basso&rumpu duo pystyyn. :D
Kraaps: No, eikäku passona passona, kato semmottisena hifihärpyttimenä, millä voe soettaa tosi korkeelta ja tosikovvoo ja hirmu matalalta hirmukovvoo...
Hazen
06.03.2010 01:28:44
Itse saan kuulla bassosta juttuja koko ajan, mutta en bändinjäseniltä vaan ihan luokkatovereilta. Kyllähän se vähän häiritsee mutta pitää vaan jaksaa.
Seba
06.03.2010 01:41:00

Hazen: Itse saan kuulla bassosta juttuja koko ajan, mutta en bändinjäseniltä vaan ihan luokkatovereilta. Kyllähän se vähän häiritsee mutta pitää vaan jaksaa.

kommentoijat on yleensä niitä jotka ei soittamisesta tai soittimien roolista ymmärrä yhtään mitään, eikä osaa musiikkia kuunnellessa edes erottaa eri soittimia, niin eipä niistä kannata paljoa painetta ottaa.
Ei tähän taida uskaltaa mitään kirjoittaa ettei kaikenmaailman feministit hurjistu.
mr. bass
06.03.2010 10:52:04
Hazen: Itse saan kuulla bassosta juttuja koko ajan, mutta en bändinjäseniltä vaan ihan luokkatovereilta. Kyllähän se vähän häiritsee mutta pitää vaan jaksaa.

Joo ei noista kannata välittää. Mullekkin aina joskus joku heittää jonkun basistivitsin, eikä osaa arvostaa basisteja muutenkaan. Yleensä ne on just niitä ihmisiä, kun ei osaa soittaa mitään, eikä muutenkaan tiedä soittamisesta paskaakaan. Mutta kyllä lähes kaikki muusikkokaverit osaa arvostaa bassoa siinä missä kitaraa tai rumpujakin.
Ville S
09.03.2010 10:20:58
mr. bass: Joo ei noista kannata välittää. Mullekkin aina joskus joku heittää jonkun basistivitsin, eikä osaa arvostaa basisteja muutenkaan. Yleensä ne on just niitä ihmisiä, kun ei osaa soittaa mitään, eikä muutenkaan tiedä soittamisesta paskaakaan. Mutta kyllä lähes kaikki muusikkokaverit osaa arvostaa bassoa siinä missä kitaraa tai rumpujakin.

Niinpä, ne jotka ei osaa, arvostelee.
Täysin tuttu kuvio omalta lukio-ajalta.
Kraaps: No, eikäku passona passona, kato semmottisena hifihärpyttimenä, millä voe soettaa tosi korkeelta ja tosikovvoo ja hirmu matalalta hirmukovvoo...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)