pekezu 28.02.2009 14:45:25 | |
---|
Seba: Ei täällä kukaan ketään sorra tai puolusta. Parit antipatioiden syyt vaan tuossa mainitakseni selventämään syitä miksi en tunne yhtään huonoa omaatuntoa siitä että en maksanut niille mitään koskan takaisin. Kun sitä kerran ruvettiin moralisoimaan. Ainahan sitä voi jeesustella, mutta ei voisi vähempää kiinnostaa. Onhan noita propleemikohtia kelalla muitakin. Tuttu teki vuoden duunia niska limassa, osti auton ja muutti asumaan omilleen. Noh, lafka joutui talousvaikeuksiin ja tuttu lensi ensimmäisten joukossa kilometritehtaalle. Seuraavan vuoden alussa miekkonen meni Kelalle työttömyyskorvausta hakemaan. Tuomio? Kelalta sanoivat, että sori, oot tienannu viime vuonna liikaa rahaa, sulle olis pitäny jäädä siitä tällekin vuodelle. Mielenkiintoistahan tämä on, kun heebo teki sijoituksen ostamalla auton jne. Joutui sitten takaisin äiteensä nurkkiin pyörimään, kun kela ei korvannut mitään. En tiedä mistä moinen johtuu, minkä takia ja mitä tarkalleen Kelalla on keskusteltu, mutta tämä on suoraan henkilöltä kuultua. Pitäisi varmaan olla työtön ja pyöritellä peukkuja, kyllä toimeentulotukea virtaa. Kivestä kirveltää kun kirveellä kivittää. |
AlaE 28.02.2009 20:30:59 | |
---|
Eiväthän ne KELA:n tädit ja sedät tee päätökssiä omasta päästään. Päätökset perustuvat lakeihin ja niiden perusteilla annettuihin asetuksiin, ministeriöiden päätöksiin jne. Jos lait on paskoja, äänestäkää toisin. Musiikkiin palatakseni: kansanedustaja Mikko Alataloa tituleerataan senaattoriksi. No vittu ei. Suomen senaatti oli autonomian aikana täytäntöön paneva elin eli nykykielellä hallitus. Toivottavasti Alatalosta ei tule ministeriä. Tai vitunko väliä silläkään on. |
Hannu A 28.02.2009 21:36:18 | |
---|
AlaE: Eiväthän ne KELA:n tädit ja sedät tee päätökssiä omasta päästään. Päätökset perustuvat lakeihin ja niiden perusteilla annettuihin asetuksiin, ministeriöiden päätöksiin jne. Jos lait on paskoja, äänestäkää toisin. Perustuu lakeihin ja asetuksiin, mutta tulkinta riippuu helposti siitä kuka sitä tekstiä lukee ja millainen päivä sillä on. Itekkin joutuu joskus (onneks harvoin) miettimään valtion virkaehtosopimuksen tulkitsemista eri tilanteissa ja on välillä niin kieroa tekstiä, että ei meinaa millään ottaa selvää. "Bassolinja on bassolla näppäilemällä soittaen aikaansaatava sarja ääniä, jonka voi soittaa tarvittessa toisenkin kerran samalla tavalla."
-BASISTI JUMALAN ARMOSTA |
AlaE 28.02.2009 21:54:15 | |
---|
Ei se nyt han niin ole. Kysy juristilta, joka on koulutettu tulkitsemaan semmoista tekstiä. Huomenna kysy uudestaan :) |
Hannu A 28.02.2009 22:15:45 | |
---|
Jeps, tai kysy yhdeltä pääkaupunkiseudulla ja toiselta joka vaikuttaa vaikka jossain pohjanmaalla, niin veikkaan että tulkinta voi olla eri "Bassolinja on bassolla näppäilemällä soittaen aikaansaatava sarja ääniä, jonka voi soittaa tarvittessa toisenkin kerran samalla tavalla."
-BASISTI JUMALAN ARMOSTA |
AlaE 28.02.2009 22:39:56 | |
---|
No vittu. Vaiita ja hae muutosta, jos olet varma että olet oikeassa. |
AlaE 28.02.2009 22:40:52 | |
---|
Valita, vaikket olisi oikeassakaan. |
Seba 01.03.2009 00:38:50 | |
---|
Kelaan on turha valittaa, ellei valita 100 lapulla kun 99 niistä menee katsomati hylkyyn. |
hoganen 01.03.2009 01:36:48 | |
---|
joo, munkin musarin voi ostaa vittu viidellä tonnilla |
chief 01.03.2009 02:48:00 (muokattu 01.03.2009 02:55:31) | |
---|
Pirkka: Se on ihan paska laitos. Koko tuo systeemi on niin hanurista kuin vain voi olla. Siinä rangaistaan ihmisiä siitä, että ne on tehneet duunia. Ne ajattelee, että kaikille saman verran vaikka sillä samalla rahalla ei elä pääkaupunkiseudulla kukaan. Jos olis jokin mahdollisuus kiertää tuo takaisinmaksaminen niin en epäröisi hetkeäkään. Mä oon kouluni käyny ja valmistunu normiaikojem puitteissa, pitääkö mua siitä hyvästä vielä laskuttaa...? Plus että kuinka voisi esim. musiikkialalla olla mitään töitä koulun jälkeen, jos niitä ei tee koulun aikana? Mää on sitä mieltä että opintotuki nykymuodossaan on helevtin hyvä juttu. Sehän on ilmasta rahaa! Nythän ne meinaa muuttaa sen lainan muotoon, ja se ei ole niin hyvä juttu. Noi tulorajat oli naurettavan alhaisia mutta niitä nostettiin jonkun verran tuossa viime vuonna, which is nice. Kaiken kaikkiaan kun itse on kartalla omista tuloista ja tuista niin homma pelaa. "It's the ear, not the gear. " |
J.Hollström 01.03.2009 08:56:00 | |
---|
chief: Sehän on ilmasta rahaa! Niin, opintotuen tarkoitus on turvata opiskeluaikainen toimeentulo. Jos tekee töitä samalla ja turvaa siten toimeentuloa, niin tukea elämiseen ei nähdäkseni tarvitse. Tottakai se vituttaa, jos on vielä maksellut verot niistä töistään (eli ikäänkuin niiitä omia tukiaan), ja valtio sakottaa jälkeenpäin keräämällä tuet takas. Mut säännöt ja rajat on olemassa, joten no can do jos ei niitä osaa tulkita. Esim. jos opiskelee normaalisti esim. 8 kk vuodesta, voi tienata 13k eur vuodessa ilman että menettää tukia. "Tehkää omakustanne niin saatte maistaa omaa kustanne!" - Miri Miettinen |
T.Nick 01.03.2009 09:17:05 (muokattu 01.03.2009 09:20:34) | |
---|
Nii, en tiedä et polkasinko jotain käyntiin tolla mun lausunnolla Ampegin myymisestä KELAn maksuja varten, mut tosiaan en maksa mitään takas perittäviä vaa sitä summaa, mikä meni yli tulorajojen viime vuonna ja palautus on vapaaehtoinen. Kyl tää on ihan omaa vikaa. Ja mul ei oo ollu KELAn kans mitään vaikeuksia, vaikka en kyllä siihen puljuun ihan täysin luotakaan. Mut toisaalta ei ne oo absoluuttisesti luotettavia muutkaan valtion virastot; poliisi, ennen vanhaan katsastuskonttori, tulli, rajavartiosto.. Kyllä kaikissa on mukana inhmillinen osatekijä, vai millä perusteella terminaalissa aina minä joudun sinne kopeloitavaksi. En ole nähnyt mitään lottopallokonetta, että otettais satunnaisesti. Kyllä siinä aina se vastakkainen ihminen tekee sen arvion, että nyt on kyllä toi jätkä kamoissa. E: Nii, oli toi nousukauden loppurysäys tossa viime vuonna, niin sai olla kesälomal ja muutoinkin kun ei ollu koulussa niin töissä aivan jatkuvasti. Ja niistäkin tuloista panttasin pari tonnia tän vuoden puolelle, kun oli saumaa. Mut kun ei osaa, niin tuli elettyä yli varojen, käytyä etelän reissulla ja kaikenlaista, niin nyt ei oo enää massia ja kaikki lainatkin on nostettu :D Ei se ihan KELAn syy ole. Tai jos opiskelijalla olis normaalisti tällänen elintaso, niin en mä valmistuis ollenkaan. "Tästä meidän ohjelmatoimistosta löytyy Viron ja Eestin asiantuntijat." |
hemmo 01.03.2009 09:19:05 | |
---|
Ei lama vaikuta soitin/kamamyyntiin. Soittajilla on aina GAS tai SVS. |
absqua 01.03.2009 09:52:12 | |
---|
Mä makselin niitä tukikuukausia tosiaan takas muutamaankin otteeseen. Lopputuloksena se että niitä jäi kokonaan käyttämättä melko paljon. Olis mahtavaa kun vois testamentata yli jääneet kuukaudet jollekulle niitä enemmän tarvitsevalle. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
chief 01.03.2009 12:58:18 | |
---|
absqua: Mä makselin niitä tukikuukausia tosiaan takas muutamaankin otteeseen. Lopputuloksena se että niitä jäi kokonaan käyttämättä melko paljon. Olis mahtavaa kun vois testamentata yli jääneet kuukaudet jollekulle niitä enemmän tarvitsevalle. Tai sitten voi ruveta opiskelemaan "vanhoilla päivillään"! "It's the ear, not the gear. " |
absqua 01.03.2009 14:47:53 | |
---|
chief: Tai sitten voi ruveta opiskelemaan "vanhoilla päivillään"! Ei sekään olis yhtään hullumpi visio. En vaan tiedä pysyykö noi käyttämättömät kuukaudet jossain tallella niitä meitsin kohta koittavia vanhoja päiviä odottamassa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
naakka 01.03.2009 15:20:11 | |
---|
kelahan on ihan mukava laitos, totesivat että ovat maksaneet mulle tammikuulta 1,54e liikaa. ei kuulemma peritä takaisin koska on kyse niin vähäisestä summasta=) että fuck the system vaan, taisin onnistua siinä siis kerranki ja isosti... Kovaa peliä! |
AlaE 01.03.2009 20:31:11 | |
---|
Joo, itse opiskelin 80-luvulla ja opintotuki oli lainarahaa. Ilmainen raha oli eli opintoraha oli noin 100 markkaa kuussa, sitä ei tarvinnut maksaa takaisin. Opintolainat tuli maksettua aikanaan, eikä tehnyt tiukkaakaan kun oli töitä. Aika varovaisiksi ovat ihmiset tulleet, kun eivät ota lainaa opintoja varten. Ehkäpä pappa eller mamma betalar tai ovat hommissa, ja valmistuminen kestää. No niin se kesti kyllä mullakin, mutta ei se taloudesta johtunut. |
Dropped C 01.03.2009 22:06:03 | |
---|
80-luvulla opintotuki oli varmasti syvältä, mutta silloin tiesi sentään saavansa töitä jos vaan sattui valmistumaan. Tietysti tämä asia muuttui radikaalisti -91. Ja nytkin näyttää taas huonolta, serkkupoika tuossa puhelimessa juuri kyseli että mistäköhän sitä kannattaisi vielä kesätöitä kaivella, kun nyt alkaa näyttämään pahalta. Taytyi sanoa, ettei ole hirveemmin ideoita. Kaverilla lähtee vielä viimeinen vuosi tekussa menemään syksyllä.... |
AlaE 01.03.2009 23:10:30 | |
---|
Ei se opintotuki ollut 80-luvullla perseest, siihen systeemiin oli totuttu. Pääosin lainarahalla elettiin, toiset ryyppäs rahansa jo syksyllä. Itse muistan vapun vuonna ... ööö oisko ollut -85 kun naiseni kanssa Pinellassa syötiin ja juotiin ja meni viimeiset rahat. Ajatus yleisesti oli siiloin, että saadaan töitä kun valmistutaan. Musta sama ajatus kannattaa pitää nytkin mielessä nytkin, vaikka miten heikolta näyttäisi. |