Aihe: Kokemuksia kompuroista
1 2 3 4 5
seak
10.11.2008 23:55:31
Mutta jos ostaisin tuollaisen räkkimallisen kaksikanavaisen systeemin niin sitähän voisi käyttää samanaikaisesti myös kitaran tai laulun kanssa, eikö?

Joo siis jos et stereoparita niitä eri kanavia niin sitten pystyt käyttämään sitä toista mihin haluat. Mulla on esim. silleen ton dbx:n kanssa, että kun ajan kahta soundia päällekkäin koko ajan niin puhdas soundi menee toiselle puolelle, jossa sitä kompuroidaan ja särösoundi käyttää pelkkää dbx:n toista kanavaa jossa se vaan geitataan - siihen en lyö ollenkaan kompuraa.
A veteran of a thousand psychic wars.
nahkaruoska
13.11.2008 12:23:22
Itselläni ei ole kokemuksia kompuroista, mutta sen voin sanoa että Bosseista kannattaa varmaan pysyä erossa. Monet kitaristit ovat tuon CS kompuran haukkuneet ja itse olen testannut bassolla = söi kaiken alapään pois :|
"viinal seksil ja huumeil ei oo mitään yhteistä rock n rollin kans" -Andy Mccoy
Basismi
13.11.2008 21:31:13
Onkos kukaan kokeillut Samsonin S-Comia?
http://www.thomann.de/fi/samson_s_com.htm

Olen joskus yrittänyt saada tuosta soundia, mutta ei irronnut.

Onko kukaan testannut RNC:tä? Sitä jossai vaiheessa hypetettiin kovasti TB:llä.
http://www.thomann.de/fi/fmr_audio_rnc_1773.htm
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
NitroJeesus
13.11.2008 21:41:37
BBE Opto Stomp tai EBS multicomp ovat minusta hyviä. Kannattaa katsella eBaystä.

Onkos porukalla enempää kokemuksia tuosta Opto Stompista? Saako tuosta sellaiset kivat läpinäkyvät ja miedot kompressoinnit puhtaaseen soitteluun? Aikaisemmin ollut ainoastaan Digitechin Bass Squeeze, joka ei mielestäni sopinut tällaiseen käyttöön ollenkaan: joko tuntui, että pedaali ei ole edes päällä tai saundi oli totaalisen kompressoitu.
The rain falls hard on a humdrum town, this town has dragged you down.
hollstro
13.11.2008 23:24:08

Mulla on vain huonoja kokemuksia kompuroista. Siksi en niitä käytä. En etenkään äänityksissä. Ne huonontavat saundia: transientit, ilmavuus ja paras potku häviävät.

Toki se on pakallan jos:
- soittotatsi on kovasti vaihteleva
- vahvistin on alitehoinen
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Boxeri
14.11.2008 01:05:41
Mulla on vain huonoja kokemuksia kompuroista. Siksi en niitä käytä. En etenkään äänityksissä. Ne huonontavat saundia: transientit, ilmavuus ja paras potku häviävät.

Toki se on pakallan jos:

Minä en allekirjoita kohdaltani... Mie en oo koskaan opetellu soittamaan opistoissa, konservatorioissa, enkä yleensäkään missään "laitoksessa".

Kaiken opin olen saanut omakohtaisten, erittäin epämielusiten kokemusten kautta..:-D Kansanviisaudella.. Oman kantapään oppi tuntemaan.

Minun soitto tyyli on vitun tempova ja repivää, kait siitä johtuen ku mie menen aikaste fiilis pohjalta ja esi kuvat on S. Harris ja G. Butler.. Kun eka kertaa korven kasvattina kuulin M-netin basso palstan välityksellä laitteesta kompressori, niin jäin vaan ihmettelemään ja hakemaan tietoutta.. Mitä ja miten se vois vaikuttaa saundiini??

Olin kyllä kuullut oman kyläni erittäin arvostetulta basisistilta(knetxxx.) aina keikkojen jälkeen että minun kannattaisi harkita kompuraa treeneihin niin basson kuin laulunkin osalta... Että se kompensois hiemasn rajulta kuulostavia taiteellisia näkemyksiä..

Mie sotitan kompuran läpi ja tarvitsen sitä edelleenkin putkivahvistemenkin edessä jos tilanne vaati. Munia se ei vie kosaakn pois!
Behind the smile, theres danger and a promise to be told. You never knew.
MPU
14.11.2008 08:28:43
En ole oikein koskaan saanut kompuralla mitään älykästä tai hyvänkuuloista aikaan. Syyksi epäilen suurelta osin omaa tumpelointia ja sitä, että kaikki kokeilemani kompurat ovat olleet jotain halpojen vahvistimien vielä halvempia kompuroita. Nyt mulla on rakenteilla Demeter Compulatorin pohjalta tehty optinen limitteri. Tarkoituksena olisi saada tasoitettua signaalia sen verran, että pöydässä vilkkuvat klippausvalot jäisivät historiaan.
Laittelen kokemuksia tänne jahka saan purnukan valmiiksi ja kokeiltua.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
TommiW.
14.11.2008 08:31:16
En ole oikein koskaan saanut kompuralla mitään älykästä tai hyvänkuuloista aikaan. Syyksi epäilen suurelta osin omaa tumpelointia ja sitä, että kaikki kokeilemani kompurat ovat olleet jotain halpojen vahvistimien vielä halvempia kompuroita. Nyt mulla on rakenteilla Demeter Compulatorin pohjalta tehty optinen limitteri. Tarkoituksena olisi saada tasoitettua signaalia sen verran, että pöydässä vilkkuvat klippausvalot jäisivät historiaan.
Laittelen kokemuksia tänne jahka saan purnukan valmiiksi ja kokeiltua.
Marko

Säähän ymmärrät että jos se toimii kuten pitää niin joudut rakenteleen semmosia ainakin ziljoona kappaletta bassopalstalaisille? :)
"Musta tuntuu, että Wasaralla toi maailma pyörii nelivitosella." -Sam Other
Johannes_t
14.11.2008 08:45:15

Toki se on pakallan jos:

Sen enempää vastaväitteitä esittämättä (tässä tapauksessa täysin turhaa :D ) ehdottaisin tuon "soittotatsi on kovasti vaihteleva"-lausunnon korjaamista muotoon:

Soitetun nuotin attackin ja soivan osuuden ero on suuri.

Eli peukkuhommissa ja ihan rehellisessä jämäkässä näppisoitossa tulee aika isoja ongelmia kun volaa nostetaan sille tasolle, että myös se soiva ääni kuluu. Nuottien alut jyrää/mutaa koko bändin, paitsi jos on hyvä kompura.
MPU
14.11.2008 08:45:32 (muokattu 14.11.2008 08:46:20)
Myyn ne Puolan kautta ja maalaan vaaleenpunaisiksi niin ne toimii vielä vähän paremmin:)
Talkbassissa ovat kehuneet Compulatoria jopa paremmaksi kuin EBS:n Multicomppia. Vähän yli viisi kymppiä tuli osille hintaa, Compulator maksaa jotain parin sadan dollarin tietämillä. Kun on tällainen nikkariluonne niin aina pitää olla jotain puuhailtavaa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
nro5
14.11.2008 10:14:14
Onko kukaan testannut RNC:tä? Sitä jossai vaiheessa hypetettiin kovasti TB:llä.
http://www.thomann.de/fi/fmr_audio_rnc_1773.htm

Löytyy, Varsin pätevä laite niin bassolla kuin muissakin instrumenteissa. Tarkoitus oli ruveta käyttämään tuota nupin efektiluupissa, mutta ei jaksanut tuollaista räkkilaitetta roudata erikseen kun on jo lattiat täynnä purkkeja. Demeterin Compulator on kanssa ollut nyt jo pidemmän aikaa laatikossa huilailemassa vaikka ihan poskettoman kova laite onkin. Nykyisin kun on Cream pie täysillä koko ajan niin ei tarvitse paljon puristussuhteita miettiä :-)
seak
14.11.2008 11:22:58
Nuottien alut jyrää/mutaa koko bändin, paitsi jos on hyvä kompura.

Juuri tämän näen kompuran suurimpana hyötynä itselleni. Soitan melko rouheella tatsilla oikealla kädellä ja ilman kompuraa atakki tulee tosi terävästi läpi, mutta siihen se jääkin. Järkevällä kompuran käytöllä saan niin nuotin alun kuin soinninkin kuulumaan koko ajan selvästi läpi bändin seasta jyräämättä alleni ketään.
A veteran of a thousand psychic wars.
chief
14.11.2008 12:14:30

Toki se on pakallan jos:

Tarkoitatko äänityksillä sisäänsoittoja? Kyllähän bassoa kompressoidaan miksausvaiheessa yleensä jonkun verrankin, soittajilta kysymättä.

Ja Johannes tuossa kiteytti hyvin kompressorin tarkoitusta.
"It's the ear, not the gear. "
Hirsimäki
14.11.2008 18:58:13
Tänään kävin paikallisessa musaliikkeessä kokeilemassa tuota Marshallin ED1:tä. Kuulosti ainakin todella paljon paremmalta kuin saman hintaluokan Rocktronin compressori. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että päädyn tuon Marsun ostamaan, mutta ehdotelkaa toki, jos tulee mieleen joku vielä parempi.

P.S. Oli muuten aika kiskurihinta kys. liikkeessä. 79 € ED1:stä ja Englannista samanlaisen saa noin 45 eurolla.
hollstro
14.11.2008 19:13:57

Tarkoitatko äänityksillä sisäänsoittoja? Kyllähän bassoa kompressoidaan miksausvaiheessa yleensä jonkun verrankin, soittajilta kysymättä.

Ja Johannes tuossa kiteytti hyvin kompressorin tarkoitusta.

mie kerron miksaajalle ja äänittäjälle että kompuraa ei saa käyttää. ihan tosi. oikeestaan olen allerginen sille. paras saundi menee pilalle.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
15.11.2008 10:56:16

Soitetun nuotin attackin ja soivan osuuden ero on suuri.

Eli peukkuhommissa ja ihan rehellisessä jämäkässä näppisoitossa tulee aika isoja ongelmia kun volaa nostetaan sille tasolle, että myös se soiva ääni kuluu. Nuottien alut jyrää/mutaa koko bändin, paitsi jos on hyvä kompura.

Meikällä on plektran kanssa tämä sama ongelma. Paiskon kieliä omasta mielestäni ihan mukavalla antaumuksella. Ilman MultiDrivea saundi oli aikanaan plönkplönkkiä ja ainoa mekkalan läpi kuuluva asia bassosta oli nuottien alut.
Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti.
jars
15.11.2008 11:08:49

mie kerron miksaajalle ja äänittäjälle että kompuraa ei saa käyttää. ihan tosi. oikeestaan olen allerginen sille. paras saundi menee pilalle.

Silloin kannattaa olla aika varma siitä että kompuran käyttämättä jättäminen on paras vaihtoehto kokonaisuuden/lopputuloksen kannalta.
Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
Jamppa2
15.11.2008 14:37:05
Omaan makuun toi EBS:ssä värittää sitä soundia liikaa kun testasin, mutta jos tykkää niin mikäs siinä.
Jotain pientä.
Einherjar
15.11.2008 14:45:27

Niin no kyllä minä ainakin olen sitä mieltä, että toki kommentoida saa.
Käskyttämisestä taasen tuskin kukaan tykkään. Yleensä miksaajalla on kuitenkin vastuu tehdä koko hommasta hyvän kuuloinen (no kompromisseja joutuu tekemään aina, mutta siis....)
Ei sillä hyvälläkään, dynaamisella, bassosoundilla tee mitään, jos se piikatessa peittää muut alleen. Kuitenkin äänitettäessä/livenä laitteiston dynamiikka-alue ei välttämättä ole sama kun bassovahvistimessa. Laitteiston mahdollisuus toistaa dynamiikkaa voi olla hyvinkin laaja, mutta kun eri soittimia miksataan yhteen, voi piikit olla välillä niin rajuja, että dynamiikkaa on pakko kaventaa.
Oikein käytettynä ja hyvällä kompuralla tehtynä se ei ole ongelma. Kompurasta saa tarvittaessa hyvin läpinäkyvän kuuloisen, vaikka kompurointi olisikin suhteellisen rajua. Huonolla kompuralla ja huonoilla asetuksilla taas tulee ne täälläkin mainutut ongelmat esille, mutta huonollakin kompuralla joutuu miksaajat tekemään aina välillä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Cornflake
15.11.2008 17:04:00
Sit täytyy muistaa se (nauhoitustilanteessa) että mikitetyn kaapin ja linjasoundin dynamiikkaero on enempi tai vähempi iso. Oli sitten kompuroita käytössä tahi ei. Vähäkään ruvelle ajettu putkinunuppi kompressoi jo aika kivasti.

Jos nauhaan käytetään (esim) valmiiksi putkinupin kautta laulavaksi ajettua basso-soundia niin sehän on jo enempi tai vähempi lytyssä.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)