Aihe: Bassosoundipohdiskelua
1 2 3 4 5 6
rmac
20.08.2008 18:44:49 (muokattu 20.08.2008 18:48:29)
Asia vilpitön ja selvinnee tässä ketjussa ajallaan.

Miksi et ihmettele tätä. Erohan on yhtä suuri.
4. Eka veto 9 ponag....toka 7 poang

PS
Tää on kyllä ihan mielenkiintoinen topikki pitkästä aikaa.
J.Hollström
20.08.2008 18:49:07 (muokattu 20.08.2008 18:50:22)
Miksi et ihmettele tätä. Erohan on yhtä suuri.
4. Eka veto 9 ponag....toka 7 poang

Joo, nyt alan ihmettelemään sitten tota.

PS2. Jos kertoisin tähän syyn, niin suurin jännitys laukeisi ennen hekuman huippua. Toivottavasti myös aikaisemmin oikean rivin korvalla heittänyt pistää tähän riviä vetämään.
2541
20.08.2008 18:51:32 (muokattu 20.08.2008 19:44:38)

1. 'backer
2. Ibanez
3. Precision
4. EB

E: Tää on siis kakkosnäytteen veikkausrivi, ei arvostelu.
Jamppa2
20.08.2008 19:18:19
Kyllä se oli:
1. Gibsonikki
2. Rikules
3. Presari
4. Ibanes

Presari oli paras ja Gibsonikki miellytti vähiten.
Jotain pientä.
Kefiiri
20.08.2008 19:36:34
Täähän on selvä homma.

1. Ibanez. Ryhmän voimattominta menoa.
2. Rickenbacker, mainio sustain. Silti nasaalimpi kuin olisin luullut. Paras.
3. Precision, perus-asiallinen
4. Gibson, lyhytskaalaisena löpsöttää mukavasti
Heikki L.
21.08.2008 00:14:03

Iba
Giba
Pressu
Riksu

????????

Hyviä saundeja ja plussaa kollaasista!
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
okabass
21.08.2008 04:07:01 (muokattu 21.08.2008 04:24:37)
Hyvä idea ja toteutus. Kiitos. +.
Mutta oikeasti: "no point". Koska mielikuvat,tatsi, ja/tai muut asiat vaikuttavat olennaisesti niin paljon.

Ps. Koska tuut lyömään turpaan: oon joka ilta ootellu varstan ja teroitetun viikatteen kera teranssilla, mutta ei o Pirkkalan merkpöss-suokalmukkia näkynyt. ;)
J.Hollström
21.08.2008 07:48:39 (muokattu 21.08.2008 07:49:37)
Mutta oikeasti: "no point". Koska mielikuvat,tatsi, ja/tai muut asiat vaikuttavat olennaisesti niin paljon.

Ei mulla ollut alkuun ajatusta alkaa tästä tekemään arvausleikkiä, vaikka en laittanutkaan bassojen oikeaa järjestystä aloitusviestiin, siksi että mielikuvat ei vaikuttaisi. Mutta kun tämä siihen suuntaan alkoi mennä, niin ajattelin vetää myös toisen kierroksen samaa juttua.

Mut ok, tokan vedon bassot oli seuraavat:

1) Riku kaulamikillä
2) Zipanez tallamikillä
3) Zibanez p-mikillä (rmac tämän osittain hoksasikin)
4) EBO molemmilla mikeillä.

Niinkuin oka yllä sanoo, tatsi on yksi oleellinen juttu näissä ja se mistä kohtaa soittaa. Ao. näytteet on yritetty vetää samalla tatsilla samasta kohtaa, että sillä ei olisi ollut tässä "testissä" bassojen kesken vaikutusta.
rmac
21.08.2008 07:56:38 (muokattu 21.08.2008 08:13:31)
Mut ok, tokan vedon bassot oli seuraavat:

1) Riku kaulamikillä
2) Zipanez tallamikillä
3) Zibanez p-mikillä (rmac tämän osittain hoksasikin)
4) EBO molemmilla mikeillä.

Nyt minua ihmetyttää tuo EB0 ja myös 3). Jos kaikki säädöt ja käsimerkit
samoja, niin minun puukorville saundas melko erilaiselta, siis eka ja toka veto.

PS
Ajattelin aluksi antaa tuolle konkkaRikulle ekasta vedosta 7.5, mutta
se tuntui niin saivartelulta.
Kefiiri
21.08.2008 08:09:40
Kas! Nyt meni jo yksi oikein. Huomattava parannus edellisestä kierroksesta.

Sitä ihmettelen että kummallakin kerralla se soundi josta tykkäsin vähiten osoittautui Rickenbackeriksi. Ei silti ollenkaan muuta vanhaa visiotani: Riku on bassoista paras!
J.Hollström
21.08.2008 08:58:27
Nyt minua ihmetyttää tuo EB0 ja myös 3). Jos kaikki säädöt ja käsimerkit
samoja, niin minun puukorville saundas melko erilaiselta, siis eka ja toka veto.

EBOn eka veto oli tallamikillä, samoin kuin Rikunkin.
Heikki L.
21.08.2008 12:21:08

Tää aihe oli kyllä ihan vid*n hyvä realityzekki meikäläiselle saundien tunnistamisesta. Täytynee hommata giba ja riku testiin, jotta sais vähän lisää kokemusta niiden sävyistä ja meiningeistä.
rattledad
21.08.2008 22:24:17 (muokattu 21.08.2008 23:16:30)

hyvä realityzekki

Nyt voi säästää jopa tuhansia markkoja. Ainoa jolla on oikeasti merkitystä on basson ulkonäkö:-)

Tulisikohan erot selvemmin vai huonommin esiin kuolleilla kielillä?
hollstro
22.08.2008 11:36:34

Nyt voi säästää jopa tuhansia markkoja. Ainoa jolla on oikeasti merkitystä on basson ulkonäkö:-)

Mun milestä nää klipit todistaa paljon sen puolesta että saundi on näpeissä. Mulla on hyvin samansuuntainen kokemus, saan haluamani saundin kaikista mun bassoista. Tuohon kun ottaa vielä vahvistimen äänensävysäädöt peliin niin bändissä homma toimii. Näin on myös monet soittajakaverit kommentoineet; kamoilla kuin kamoilla tunnistettava saundi.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
22.08.2008 11:49:52

Enpä osaa sanoa muuta, kuin että kuoleilla kielillä en suostu vetämään.
Heikki L.
22.08.2008 13:29:22

Aiheen innoittamana kävin testaamassa Epin EB-kopsua. Metka värkki oli ja hemmetin halpa...
2541
22.08.2008 15:06:33

Mun milestä nää klipit todistaa paljon sen puolesta että saundi on näpeissä. Mulla on hyvin samansuuntainen kokemus, saan haluamani saundin kaikista mun bassoista. Tuohon kun ottaa vielä vahvistimen äänensävysäädöt peliin niin bändissä homma toimii. Näin on myös monet soittajakaverit kommentoineet; kamoilla kuin kamoilla tunnistettava saundi.

Aika lailla samanlaisia kokemuksia. Hommassa on tietysti huonona puolena se, että usein se oma soundi lähinnä vituttaa ja muiden soittamana omat kamat kuulostaa kuitenkin yllättävän hyviltä. Minkäs teet.:)
L.Ruoska
22.08.2008 15:40:04

Pistin mielenkiinnosta rumpukompin päälle sekalaista soitantaa minuutin pari kahdella lähes samanlaisella Ibanez SR800:lla. Toisessa on alkuperäiset AFR-aktiivimikit ja alkuperäinen lo/hi/mid/freq EQ, toisessa taas Duncanin QP:t ja STC3p-preamppi. Soundieroja ei juurikaan ollut, Duncaneilla varustetusta vehkeestä tuli snadisti enemmän värähdystä viisariin, eli soundi oli vähän kovempi mutta kuulostivat hyvin toisiltaan. Soittimet meni tietysti suoraan tietokoneeseen ilman mitään vahvaria välissä tjsp. Kuulostipa kauhealta verrattuna noihin Jukin himovehkeisiin. Todella ponneton ja mitääntekemätön soundi. Tämä siis EQ:t pois ja vahvaritta. EQ:n kanssa saan nämä kuulostamaan juuri siltä miltä haluan, mutta hullua että noi kuulostaa noi Jukin pelit noin hyvältä sellaisenaan.

Ymmärrän kyllä täysin miksi tuottajat rakastavat noita presareita ja muita "perusvehkeitä". Joskus kun soitin kitaraa hetken aikaa yhdessä projektissa ni sillä basistilla oli presari ja se soundi oli kyllä sairaan hyvä, siis todellakin puski läpi mistä tahansa. Ikävä kyllä ne on vaan niin kauheita lapioita, sellasella soittaminen on täyttä tervanjuontia kun olen mennty totuttautumaan tohon Ibanezin tikkukaulatoimintaan.
Easy as fhtagn!
markotetri
22.08.2008 20:30:59
Pirullisen vaikeata on tehdä eroa eri bassojen välille tietokonekajareilla tai iPodin luureilla... Eroa alkaa olla enemmän, kun päästään soittelemaan kunnon vahvistimella tai jopa kunnon PA:lla. Lisäksi Jugin (mainioista) näytteistä puuttuu bändikonteksti, joka tekee vielä lisäeroa soitinten välille.

Soundien perusluonteesta saa jotain käryä, mutta esim botnen määrä ja laatu jää arvailun varaan.

Hauska idea kyllä, seuraavaksi täytyisi tehdä sama meininki yhdellä bassolla ja erilaisilla soittotyyleillä...
Artificiality is normal to the medium.
J.Hollström
22.08.2008 21:48:02
Hyviä kommentteja, ja just niitä mitä tällä koko aiheella olinkin toivonut käsiteltävän. Toivottavasti edes jotain stereotypiota joistain bassoista saa näillä näytteillä romutettua. Se miten bassosoundi istuu koko bändin sekaan on musta tärkein basson ominaisuus. Tästä on puhuttu monessa yhteydessä. Jos saan jostain jotain sopia testialustoja (ts. taustoja ilman bassoa) niin voin yrittää jalostaa tätä juttua eteenpäin. Tietty tää että vedetään kuivalla soundilla linjaan tietokonepohjaisesti kohtuu onnettomilla virityksillä ei ole sama kuin että soittaisi kunnon kamojen, tai edes laadukkaan etuasteen läpi noita bassoja, mutta antanee jotain osviittaa erilaisten bassojen soundillisista ominaisuuksista. Mulla on tossa välissä Behringerin pikku mikseri jolla saan tasot kondikseen ennen Audacity ohjelmaa. Sekin on parempi, kuin että syöttäisi raakaa piuhaa bassosta suoraan tietokoneelle.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)