Aihe: Ilmaisia sijoitusvinkkejä basisteille
1 2 3 4
hollstro
17.05.2007 11:06:35

Noh noh, TOP on loistava peli, ei jää soundit siitä kiinni. Taitaa Jukilla olla kaiken lisäksi se sama yksilö mitä olen testannut, jos Hemmolta osti. Musaribassolla taannoin soittaneena olen toisaalta vähän samaa mieltä Jukin kanssa sen soundista. Itellä auttoi kun ohitin kylmästi sen aktiivietusen. Samaa erottelevuuden puutetta huomannut kun olen muutaman kerran ollut miksaamassa basisteja joilla musari. Yksin helppo ja nätti soundi mutta särökitaroihin hukkuu sekaan.

Tuo hienon bassosaundin hukkuminen ei ole pelkästään Musarille tyypillinen ongelma vaan vaivaa koko hifi-bassokaartia, myös styrkkareita. Esim. EBS-stäkki jollain Foderalla tai Alembicilla on varmasti hienoimpia bassosaundeja mitä löytyy. Pannaan bändi ympärille möykkäämään niin sinne meni nyanssit, läpikuultavuus, dynamiikka ja soivat yläpäät.

Vastaavasti Rantis ja Presari eivät yksinään niin ihmeellisiltä kuullosta. Soundista puuttuu alin basso, ylimmät harmooniset ja aika tasapaksua tubaa se on. Mutta bändin seassa parasta. Basso on osa bändiä ja siksi sen saudin pitää istua kokonaisuuteen.

Minusta Musarin Stingray on hyväsaundinen basso myös bändikäytössä.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
beissi man
17.05.2007 12:20:19
Mahtaa riippua tuo eri bassojen saundi ja läpitunkevuus aika paljon bändistä ja musatyylistä.
Antti K.
17.05.2007 14:12:58
Tuo hienon bassosaundin hukkuminen ei ole pelkästään Musarille tyypillinen ongelma vaan vaivaa koko hifi-bassokaartia, myös styrkkareita. Esim. EBS-stäkki jollain Foderalla tai Alembicilla on varmasti hienoimpia bassosaundeja mitä löytyy. Pannaan bändi ympärille möykkäämään niin sinne meni nyanssit, läpikuultavuus, dynamiikka ja soivat yläpäät.

Vastaavasti Rantis ja Presari eivät yksinään niin ihmeellisiltä kuullosta. Soundista puuttuu alin basso, ylimmät harmooniset ja aika tasapaksua tubaa se on. Mutta bändin seassa parasta. Basso on osa bändiä ja siksi sen saudin pitää istua kokonaisuuteen.

Minusta Musarin Stingray on hyväsaundinen basso myös bändikäytössä.

Minun vähäisen ja ehkä yksipuolisenkin soittajan taipaleen kokemuksista voisin todeta, että kokoonpanoissa, joissa olen soittanut, olen parhaan soundin saanut juurikin musarilla. Ehkäpä siksi tuo yksi StingRay on pysynyt "tallissani" jo yli 20 vuotta. Presarit ja jassot ovat saaneet olla backupina. Myös MTD Kingston / OLP Tony Levin toimivat vallan mainiosti. Noh, ehkä en vaan osaa, mutta kuitenkin... :)

Pääsääntöisesti musa on ollut tanssittavaa / 70-lukua, vähemmän perusrokkia. Ja volumetasot ovat olleet alle 100dB.
Näemmä olohuonesoittaja, kun bändi on enempi tai vähempi telakalla.
Basismi
17.05.2007 19:52:29
Voi musari silti nostaa hintaa, ei se tarvitse kuin sen, että joku "legendabasisti" alkaa sopivasti sitä käyttämään ja alé, kohta on miljoona wannabetä metsästämässä mussoja joloin hinnat nousevat välittömästi.

Vitsailetko?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Teijo K.
17.05.2007 20:09:41

Vitsailetko?

En vitsaile hetkeäkään.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
Basismi
18.05.2007 00:11:36
En vitsaile hetkeäkään.

Sitä vaan meinasin että onhan musarilla noita legendapasisteja melkeinpä enemmän kuin fenderillä. :D

No toisaalta kukaan nuorison suosikki ei taida tällä hetkellä musarilla vetää? Katotaan josko joku flea pian taas innostuisi.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Teijo K.
18.05.2007 08:08:51

Sitä vaan meinasin että onhan musarilla noita legendapasisteja melkeinpä enemmän kuin fenderillä. :D

No toisaalta kukaan nuorison suosikki ei taida tällä hetkellä musarilla vetää? Katotaan josko joku flea pian taas innostuisi.

Nimenomaan, sen soittajan pitää vedota kamanrunkkauksesta helpoimmin innostuvaan kansanosaan. :)

Silloin vanha Väinämöinen. Itse tuon sanoiksi virkki: "Nyt on aika arvan käyä, Miehen merkkiä kysyä"
aho
18.05.2007 08:32:49
Voi musari silti nostaa hintaa, ei se tarvitse kuin sen, että joku "legendabasisti" alkaa sopivasti sitä käyttämään ja alé, kohta on miljoona wannabetä

Kyllähän varsin monet jenkkiuusiometalliemorokki-basistit ála Linkin Boys yms. näkyy musareilla vetävän. Ainakin tällaisen huomion oon tehnyt mtv:tä kattellessa. Onhan se sellasen vakaan aseman ansainnut. Enkä ole kyllä missään nähnyt ainuttakaan musaria myytänän alle 1K. Tietääkseni aika tasalaatuisia yksilöitäkin, mitä oon kylillä kuullu puhuttavan.
vähemmän on vähemmän
Teijo K.
18.05.2007 08:46:18

Kyllähän varsin monet jenkkiuusiometalliemorokki-basistit ála Linkin Boys yms. näkyy musareilla vetävän. Ainakin tällaisen huomion oon tehnyt mtv:tä kattellessa. Onhan se sellasen vakaan aseman ansainnut. Enkä ole kyllä missään nähnyt ainuttakaan musaria myytänän alle 1K. Tietääkseni aika tasalaatuisia yksilöitäkin, mitä oon kylillä kuullu puhuttavan.

Todella hyvä oli omakin musari, ei työnlaadussa mitään moitetta. soundinsa puolesta sopi muikeastikin sellaiseen kevyempään musaan ja funkinjyystöön vanhaan malliin. Särökitaroitten kanssa alkoi vaan sitten säätäminen jolle ei loppua tullut. Saman ilmiön olen huomannut siis miksatessa.

Toistan itseäni nyt, mutta näemmä pakko: mielestäni hinta ja laatu ei tietyn rajan yläpuolella välttämättä ole toisistaan riippuvaisia tekijöitä. Hyvän basson voi saada halvalla jos se ei juuri silloin ole muodissa. Esimerkkinä vaikkapa ne Fenderit 1980 ja 1990- luvuilla. Kun muoti oli jotain muuta, niin ei niistä saanut rahaa. Sitten voi muoti nostaa jonkun ihan ritsan arvoon arvaamattomaan, ja tästä taas esimerkkinä ne alkuperäiset Höfnerit. Halvista halvimpia ritsoja mitä aikanaan kaupasta sai ja nyt niistä samoista saa maksaa ihan hulluja hintoja. Mutta kun Paul...

Siksipä nämä sijoitusvinkit on aina vähän vaikeita. Ei sitä voi vain katsoa mikkä on hyviä pelejä ja siitä päätellä että noi nousee ja noi huonot ei. Voi mennä päinvastoinkin. Jos laadun perusteella mentäisiin niin kyllä musson puolesta voisi hyvinkin veikata. Nyt reilun tonnin Stingray voisi olla siinä parissa tonnissa kohtaikaa. Se vaatisi vaan sen muodin, eli haluttavuuden nousun. Sopiva muodikas musatyyli mihin musso istuisi parhaiten, sopivat sankarisoittajat nuorisolle...

Rämppy
18.05.2007 09:46:30 (muokattu 18.05.2007 09:48:57)
Miten olis Steinberger? Sellainen ruma lavaton tai tikkumalli.
Taitavat olla totaalisen poissa muodista, mutta soittimina nuo ovat omalla tavallaan erinomaisia. 80-luvun hiilikuitu-hi-techiä. Oikeastaan nyt olisin henkisesti valmis omistamaan tikkubasson.
En sitten malttanut olla sanomatta.
blessed
18.05.2007 10:15:32

En tiedä steinbergereistä mutta kubickit näyttävät ainakin olevan vielä hinnoissaan. Siis nämä ex-factorit yms.
Maisteri
23.05.2007 00:24:56
Itse itseäni lainaten:

Kyllä muuten vahvaripuolella varmasti tulee nousemaan roimasti ainakin noiden JCM 800 bassokoneiden hinnat. Omastani maksoin 2003 kaapin kanssa 900e, eli nupin osuudeks vois laskea sen 450-500e. Tuolloin hinnat oli siinä 400 ja 500 välissä. Nykyään noista pyydellään lähes aina keskimäärin jo 600-800e.

Ja yksi esimerkki tuosta trendistä tässä:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=167090

Ja tuo on vielä pienempi 50W malli.
www.trauma.tk www.thegeorgedoubleuse.com
trackson
23.05.2007 01:24:27
Mikä tahansa Rickenbacker-soitin on ilmeisen hyvä sijoitus tällä hetkellä. Santa Anan paja ei ole osoittanut mitään laajentumisen merkkejä, vaikka kysyntä on kasvanut tasaista tahtia jo vuosia. Hintojakaan eivät ole nostaneet vaikka tilauksissa on tällä hetkellä noin kahden vuoden jonotusaika mallista riippumatta.
"Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen
jvakeva
31.05.2007 23:01:58

miten olisi musarin kitara ja bassokamat? vaikka nämä taidetaan lukea fendereiksi, vaikka ovatkin harvinaisempia.
www.theyoungers.net
hollstro
04.06.2007 23:02:11

miten olisi musarin kitara ja bassokamat? vaikka nämä taidetaan lukea fendereiksi, vaikka ovatkin harvinaisempia.

Laatukamaa ne ovat. Hybridi-toteutuksesta johtuen niissä on ihan oma saundinsa, joka on oikeastaan päinvastainen nykyajan high-gain filosofialle. Leo Fender jatkoi omaa linjaansa jonka hän aloitti Fenderillä, eli hän etsi mahdollisimman paljon puhdasta ääntä minimisäröllä. Jonkinlainen HiFi-filosofia siis. Transistorietuaste antaa puhtaan esivahvistuksen ja pääte on toteutettu putkilla. Lisäksi monessa on vielä E-V:n kaiuttimet jotka kestävät tehoa julmasti. Kyllähän niistä säröäkin saa kun laittaa gainin isolle ja pitää masterin pienellä. Laitteen omat särösaundit (kitaralle) ovat minusta kuitenkin aika surkeita, joten hyviä pedaaleita tarvitaan rokimpaan menoon. Puhtaiden saundien ystäville ovat mainioita pelejä.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Groovelover
05.06.2007 09:06:54
Musarin 70-luvun styrkkarit ovat mainioita pelejä tosiaan puhtaisiin soundeihin, itse olen aika paljon käyttänyt yhdellä klubilla talon styrkkarina olevaa Music Man 130HD-nuppia, lämmintä ja puhdasta tehoa on enemmän kuin tarpeeksi ja tuossa mallissa on hauskana bonuksena sisäänrakennettu phaser, vinkeän autenttista 70-lukusoundia bassosooloihin.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Antti K.
21.06.2007 21:44:27
Musarin 70-luvun styrkkarit ovat mainioita pelejä tosiaan puhtaisiin soundeihin, itse olen aika paljon käyttänyt yhdellä klubilla talon styrkkarina olevaa Music Man 130HD-nuppia, lämmintä ja puhdasta tehoa on enemmän kuin tarpeeksi ja tuossa mallissa on hauskana bonuksena sisäänrakennettu phaser, vinkeän autenttista 70-lukusoundia bassosooloihin.

Miulla oli 80-köötluvulla HD130 ja 1x15 kaappi musaria. Lisäksi StingRay. En saanut kuin pehmeää humpsetta sillä setillä, joten ei kun myyntiin (paitsi StingRay). Toisaalta bändihommia ei ollut paljon ja autokoulu piti rahoittaa, joten...

Myöhemmin hankin 1x15 kaapin JBL K-140 ämyrillä, ja se toimi hienosti G&K kombon kanssa. Kunnes siirryin BassoJani-linjalle. Roudattavuus voitti.

Nyt mulla on sitten Ampegin kaappeja ja farkku-Passat roudausta varten, ja olen kohtuu tyytyväinen.

Sijoitusvinkki: Ampeg SVT-kaapit ja vahvistimet. Ei ehkä "parasta" mitä rahalla saa, mutta hyvin arvonsa pitävää tavaraa. Ja hyvän näköistä nyt ja tulevaisuudessa:
http://muusikoiden.net/dyn/users/24356.jpg
Kauneus on katsojan silmissä ja soundi on soittajan korvissa!
ötzi
22.06.2007 01:02:46
Sijoitusvinkki: Nintendon osakkeiden arvo on 2vuoden aikana nelinkertaistunut. Siitäpä sijoittamaan!
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
J0K1
19.01.2014 14:45:18
Huom! Olet kirjoittamassa yli 2403 päivää vanhaan aiheeseen!

Noudattiko joku ohjeita, miten on käynyt?
Olisi mukava kuulla keskustelua aiheesta.
p130
19.01.2014 15:05:49

ötzi: Sijoitusvinkki: Nintendon osakkeiden arvo on 2vuoden aikana nelinkertaistunut. Siitäpä sijoittamaan!

Toivottavasti ei kukaan tähän lähtenyt: http://finance.yahoo.com/q/hp?s=NTD … mp;d=00&e=19&f=2014&g=m
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)