okabass 20.10.2006 21:37:08 (muokattu 21.10.2006 00:30:00) | |
---|
Juu juu, kaikki on hyvää ja köyhät kyykkyyn, mutta selventäkääpäs tyhmälle epäampegistille yksi juttu. Tuossa jo joku aiemmin mainitsi klassisen rantiksen "suljetusta rakenteesta" ja sen olennaisesta merkityksestä soundiin. Eli jos olen oikein ymmärtänyt niin rantis on sisäisesti lokeroitu neljään osaan, jossa siis jokaisessa on kaksi kymppituumaista elementtiä? Näin on minulle ainakin joskus sanottu, kun on selitetty miksi kaksi 4x10-kaappia ei soundaa samalta kuin rantis. Sitten nouseekin kysymys, miksei niitä 4x10-kaappejakin voisi yhdellä väliseinällä jakaa kahdeksi 2x10-lokeroksi? Tai eikö samantien voisi kasata neljää erillistä 2x10-kaappia yhdeksi pinoksi? No joo, tuo jälkimmäinen nyt oli lähinnä heitto, mutta eikös tällä ensimmäisellä konstilla pääsisi ihan kohtuullisen lähelle oikean rantiksen soundia? Suunnittelisi vielä vaikka erikseen ylä- ja alakaapin jotka mukavasti lukittuisivat yhteen jollain perhoslukkosysteemillä. MOI Pointti on se, että 8x10 kaapissa on kaiuttimet rinnan (eli ne on 32ohm kaiuttimia=4 ohm) ja SVT kykenee syöttämään tuollaista kaappia ilman ongelmia. Kun kaiuttimet on rinnan,ne tottelee paremmin, kuin että ne olisivat esim.sarjaankytkettyinä. Tai sarjaan-rinnan niinkuin esim SWR 4x10. Minusta on mahdollista tehdä neljästä erillisistä 2x10 (32 ohm per elementti) palikasta tuollainen 8x10 kaappi. Korostan, että tuo kaiuttimien rinnankytkentä on tässä olennainen asia. Sanon vielä virransyöttökyvystä, että mun SVT-mukaelma ja eräs SVT-classic lehauttivat keinokuorman (Kanthal-vastuslankaa, 800 W) samantien punahehkuun. Toi SVT-mukaelma vielä leimautti pölyt pois tuosta k.kuormasta. Yleensä normaali 50-100 W kitarakone jonkin verran lämmittää vastuslankaa. :) |
Ylläri 20.10.2006 21:38:23 (muokattu 20.10.2006 21:41:15) | |
---|
Mä en tiedä ton 4x10HE:n rakenteesta sen kummemmin, eli että onko kaksi osastoa vai miten, mutta kaksi sellaista pinossa kuulostaa aika lailla rantasaunalta. No jos näin on, niin miksei tällaista yhdistelmää näe useammin? Antaahan se kuitenkin selvästi enemmän sitä kuuluisaa valinnanvaraa... No joo, en uskalla tässä sen enempää lähteä kyseenalaistamaan rantiksen parhautta, kukin tyylillään. Mutta tulipa mieleen toinen hypoteettinen kuvio: mitäs jos rantiksen jakaisi sisältä vielä yhdellä pystyseinällä kahtia? Toisin sanoen jokainen elementti olisi omassa kotelossaan. Miltä mahtaisi kuulostaa? "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
Ylläri 20.10.2006 21:40:26 | |
---|
Pointti on se, että 8x10 kaapissa on kaiuttimet rinnan (eli ne on 32ohm kaiuttimia=4 ohm) ja SVT kykenee syöttämään tuollaista kaappia ilman ongelmia. Kun kaiuttimet on rinnan,ne tottelee paremmin, kuin että ne olisivat esim.sarjaankykettyinä. Tai sarjaan-rinnan niinkuin esim SWR 4x10. Minusta on mahdollista tehdä neljästä erillisistä 2x10 (32 ohm per elementti) palikasta tuollainen 8x10 kaappi. Korostan, että tuo kaiuttimien rinnankytkentä on tässä olennainen asia. Ei kai tuo olisi mahdotonta kahdella 4x10-kaapillakaan, olettaen että ne olisi suunniteltu yhdessä käytettäviksi? "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
absqua 20.10.2006 21:43:48 | |
---|
No jos näin on, niin miksei tällaista yhdistelmää näe useammin? Antaahan se kuitenkin selvästi enemmän sitä kuuluisaa valinnanvaraa... Varmaan siks että olishan se aika älytöntä pinota neljä pikkukomeroa päällekkäin esim kahden vähän suuremman sijasta. Miten olis pinossa ja rivissa yhteensä 8 kpl 1x10" kaappeja? No joo, en uskalla tässä sen enempää lähteä kyseenalaistamaan rantiksen parhautta, kukin tyylillään. Mutta tulipa mieleen toinen hypoteettinen kuvio: mitäs jos rantiksen jakaisi sisältä vielä yhdellä pystyseinällä kahtia? Toisin sanoen jokainen elementti olisi omassa kotelossaan. Miltä mahtaisi kuulostaa? Jaa-a. Mene ja tiedä, mun hatara sivistykseni ei riitä antamaan tuohon vastausta. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
okabass 20.10.2006 21:50:17 | |
---|
Ei kai tuo olisi mahdotonta kahdella 4x10-kaapillakaan, olettaen että ne olisi suunniteltu yhdessä käytettäviksi? MOI Juuri näin. |
Ylläri 20.10.2006 21:53:16 | |
---|
Varmaan siks että olishan se aika älytöntä pinota neljä pikkukomeroa päällekkäin esim kahden vähän suuremman sijasta. Niin no, mä meinasin enemmänkin niitä 410HE-kaappeja... mutta mulla on paha tunne että kohta tulee jostain takavasemmalta jotain sarkastista provoa meikäläisen niskaan, joten taidan häipyä baariin. Palaillaan! "Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon"
-Jari Porttila |
balzary 20.10.2006 21:57:45 | |
---|
Jos kuljetus järjestyy, niin voidaan kultakorville järjestää pk -seudulla testisessiot 8x10 vs. 2x 4x10 |
okabass 20.10.2006 21:58:05 (muokattu 20.10.2006 22:15:25) | |
---|
Varmaan siks että olishan se aika älytöntä pinota neljä pikkukomeroa päällekkäin esim kahden vähän suuremman sijasta. Miten olis pinossa ja rivissa yhteensä 8 kpl 1x10" kaappeja?
Jaa-a. Mene ja tiedä, mun hatara sivistykseni ei riitä antamaan tuohon vastausta. MOI Soundi-guru Rick Turnerin arkikkelit Bass Player-lehdessä kertoivat kaiutinpinon ylivertaisuudesta. Grateful Dead -bändi käytti n. 5 m korkeita kaiutinpinoja per instrumentti. Esim. basso oli 2 kpl n. 5 metriä korkeita pinoa JBL 15" kaappeja. RT kehuu, että soundi oli uskomattoman selkeä jonkun sadan metrin päähän. |
J.Hollström 21.10.2006 17:53:52 | |
---|
Olen soitellut omani lisäksi SVT-410HE classic kaapilla. Luulin sitä aluksi huonoksi kun vetelin musakerhon Hartken 3500 nupilla ja en ole saanut siitä oikeen koskaan mielestä soundia. Tänään roudasin oman vahvarin sen päälle ja alko homma pelittämään aivan eri tavalla. Kaikki hairitsevät kilinät ja kolinat hävisivät ja soundi oli mainio. Eli kyllä sillä vetää! "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
Wilkeson 21.10.2006 20:48:02 (muokattu 21.10.2006 20:52:19) | |
---|
Terve. onkos kellään 6x10 kaappia? Seki taitaa olla refleksikaappi. mites se mahtaa potkia?paitsi Pirkka jo tais vähä mainitakkin! tossa olin lukevinani tai ainaki ymmärtävinäni et umpikomero toimis parempi ja ois saundillisesti parempi ku refleksikaappi.? Se on myönnettävä että HLF:ssä se pillien diskanttisäätö sielä takana on aivan turha ja ei toimi missään..millään tavalla. Pikkasen ku laittaa sitä ni säröö tulee??? Outo jutska! mutta en mä iha 100% dissaa HLF:ffää kuiteskaan! Kohta alan yllätys miettii et mihin kaappiin vaihtas HLF:än jos vaihdan. Ampegiin kuiteski.siitä en luovu! |
Roisironi 21.10.2006 23:08:35 | |
---|
Ampeg v4b ja rantasauna, me like very lot. |
ahdistuska 22.10.2006 02:23:16 | |
---|
Moro, jengi tossa mietti että onko 2* 410 kaappia sama kuin rantis, niin ei ole koska 410:ssa on pilli mitä rantiksessa ei ole ja muistaakseni rakenne on myös erinlainen. Mistä se menee? |
ahdistuska 22.10.2006 02:25:49 | |
---|
Terve. onkos kellään 6x10 kaappia? Seki taitaa olla refleksikaappi. mites se mahtaa potkia?paitsi Pirkka jo tais vähä mainitakkin! tossa olin lukevinani tai ainaki ymmärtävinäni et umpikomero toimis parempi ja ois saundillisesti parempi ku refleksikaappi.? Se on myönnettävä että HLF:ssä se pillien diskanttisäätö sielä takana on aivan turha ja ei toimi missään..millään tavalla. Pikkasen ku laittaa sitä ni säröö tulee??? Outo jutska! mutta en mä iha 100% dissaa HLF:ffää kuiteskaan! Kohta alan yllätys miettii et mihin kaappiin vaihtas HLF:än jos vaihdan. Ampegiin kuiteski.siitä en luovu! Vaihda rantasaunaan, hyvin potkii ja on kaiken lisäksi helppo roudata. Mistä se menee? |
möyssy 22.10.2006 02:50:57 | |
---|
kaiken lisäksi helppo roudata. Ovvai? Virhe! Tyhjä tai liian asiaton kirjoitus! dynynyy. |
J.Hollström 22.10.2006 08:41:33 | |
---|
Ovvai? On se jos ei ole rappusia. Takana oleva kahva ja renkaat pohjassa takasivulla tekee tasaisella lykkimisen suorastaan miellyttäväksi. Lisäksi takaseinässä olevat kiskot (uusissa kaapeissa) mahdollistaa liuttamisen näppärästi auton sisään. "Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba |
okabass 22.10.2006 10:29:14 | |
---|
Lisäksi takaseinässä olevat kiskot (uusissa kaapeissa) mahdollistaa liuttamisen näppärästi auton sisään. MOI Liuttamisen auton sisään? Entä jos autossa ei olekkaan kattoluukkua? ;)) |
Teijo K. 22.10.2006 10:39:52 | |
---|
MOI Liuttamisen auton sisään? Entä jos autossa ei olekkaan kattoluukkua? ;)) Farmarimallisessa riittää, että on takaovi(luukku). |
slapvete 22.10.2006 14:23:59 | |
---|
Rantis roudauscasessa jossa on isot pyörät liikkuu kivasti. Ja sammuneet kitaristikaveritkin päällä, vaikka. Portaissa tosin on v-ttumaista, toisinaan täytyy ottaa neljän hengen "hautajaissaatto"-tyyppinen roudaus. Soundi = rok. 8x10 ei petä. Ihq. "You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava." |
Karlsson 22.10.2006 14:25:19 | |
---|
MOI Liuttamisen auton sisään? Entä jos autossa ei olekkaan kattoluukkua? ;)) Tähän vois sanoa, että roudaaminen on vaikeaa, jos siitä tekee sellaista. "Erilliset bassokuviot sen sijaan on todella gay." -morb |
möyssy 22.10.2006 14:58:35 | |
---|
Roudaaminen on rakas harrastus. dynynyy. |