Aihe: Mark Bass
1 2 3 4 5 6 7 8
rattledad
27.09.2006 19:01:14

Ei kukaan ole Acoustic Image -vahvistimia kokeillut? Millbrooksilla muistan jonkun tuollaisen nähneeni, mutten testannut:
http://www.acousticimg.com/products/prod_contra.html
leksi-B
27.09.2006 19:03:24
Minä muistelisin, että 550 €.

550€ 50W:ttine ? kallista kamaa.. :S
;REPS
Mynthor
27.09.2006 19:37:30
Onhan se ollut käytössä, mukava kapistus. Basson vaihto konserttisalissa aplodien jälkeen tosin hieman nolottaa. Tarra pitää suht äänekkään rasahduksen sitä avatessa. Pitää yrittää ehtiä apiksien aikana:)

mie oon pierassu aina samaan aikaan, niin ei rasahdus häiritse!

Markbassin bassosandaali on osoittautunut keikkakäytössä yhdeksi parhaista hankinnoista. Sillä kun kietasee fender-basson kaapin kylkeen, niin se on siinä hyvässä turvassa muilta lavalla liikkujilta. Mielestäni turvallisempi kun joku quicklock-tyyppinen perusständi.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan shitfaced.
Teijo K.
27.09.2006 19:41:29

Mä en yhdy tuohon, koska didihimmelit pyrkivät jäljittelemään ja jos jotain "uutta" syntyykin niin se on tahatonta. Pyrkimystä uuteen soundiin ei ole ja se on ratkaisevaa minusta.

Jäljittelystähän ne on kaikki saaneet alkunsa nämä nykyisetkin "uudet" soundit aina koko sähköbassosta lähtien.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
absqua
27.09.2006 21:17:01
Jäljittelystähän ne on kaikki saaneet alkunsa nämä nykyisetkin "uudet" soundit aina koko sähköbassosta lähtien.

No enpä tiedä.
Mitä sinusta sellaisella kihisevällä kasarihifisoundilla on yritetty jäljitellä???
Minun nähdäkseni se soundi on syntynyt ihan alunperin kontran korvaajaksi syntyneen sähköbasso-nimisen instrumentin omilla ehdoilla, muttei esim kontrabassoa jäljitellen. Vai onko mielestäsi löydettävissä joku kantasoundi tuolle?
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
27.09.2006 21:20:01

No enpä tiedä.
Mitä sinusta sellaisella kihisevällä kasarihifisoundilla on yritetty jäljitellä???
Minun nähdäkseni se soundi on syntynyt ihan alunperin kontran korvaajaksi syntyneen sähköbasso-nimisen instrumentin omilla ehdoilla, muttei esim kontrabassoa jäljitellen. Vai onko mielestäsi löydettävissä joku kantasoundi tuolle?

No tossa vaiheessa siitä jäljittelystä oli jo luovuttu tietenkin, mutta alakujuuret on siellä. Kyllä munsta noissa mallintavissa on jo jotain pörinöitä tehty ilman jäljittelyä. Ne on niissä miusta ne parhaat.
absqua
27.09.2006 21:22:11 (muokattu 27.09.2006 21:24:23)
No tossa vaiheessa siitä jäljittelystä oli jo luovuttu tietenkin, mutta alakujuuret on siellä. Kyllä munsta noissa mallintavissa on jo jotain pörinöitä tehty ilman jäljittelyä. Ne on niissä miusta ne parhaat.

Siitä mä olen samaa mieltä että ne on ne parhaat soundit, mutta en silti hyväksy mallintavia laitteita jonain "uutena soundina". Perustelut on edelleen samat kuin aiemmin.

Tottakai koko ihmisen "luovuus" kaikissa muodoissaan perustuu jonkin jo koetun tai olemassaolevan jäljittelylle ainakin osittain.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Ylläri
27.09.2006 21:23:09
Markbassin bassosandaali on osoittautunut keikkakäytössä yhdeksi parhaista hankinnoista. Sillä kun kietasee fender-basson kaapin kylkeen, niin se on siinä hyvässä turvassa muilta lavalla liikkujilta. Mielestäni turvallisempi kun joku quicklock-tyyppinen perusständi.

Heh, bassosandaali... aika osuva ilmaisu!
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
Ylläri
27.09.2006 22:00:33 (muokattu 27.09.2006 22:01:37)
Minusta keikkabassokoneen tärkeitä ominaisuuksia on toimintavarmuus, soundi ja roudattavuus. Jokainen valitsee itse mikä on tärkeää: miten noita painottaa. Nuo eivät tietysti välttämättä toisiaan poissulkevia asioita.

Tästä varmaan ovat kaikki yhtä mieltä. Eikä täällä varmaankaan kukaan olisi innoissaan Mark Basseista, jos ne eivät keveytensä lisäksi myös soundaisi hyvältä. Jos Little Markin soundi ei olisi ollut kunnossa, niin kauppaan olisi se minulla jäänyt vaikka olisi painanut vain puoli kiloa.

Tietenkään trankkupeli ei soundaa samalta kuin aito putkilaite, mutta - ja tämä on iso mutta - kaikki eivät kaipaa sitä putkilaitteen soundia. Kaikille trankku ei ole vain putkivehkeen huonompi korvike, eivätkä kaikki trankkupelien käyttäjät ole vain laiskoja roudaajia tai liian köyhiä ostaakseen sitä SVT:tä. Olen itse soitellut vuosien varrella niin Ampegien, Marsujen kuin Mesojenkin läpi ja olen tullut siihen tulokseen että putkisoundi ei ole mun juttu. Läpinäkyvä hifisoundi sen sijaan on ja sellaista nykyinen systeemini tarjoaa.

Toimintavarmuus on sitten oma lukunsa ja siinä suhteessa uudet merkit ja laitteet ovat tietenkin aina kysymysmerkkejä, sitä ei käy kieltäminen. Mutta joskus vaan on elämässä otettava riskejä. Ja sehän on vaan kaikkien etu että joku menee ja ottaa tuon askeleen tuntemattomaan ja raportoi sitten täällä kokemuksistaan.
"Toiset uskoo Jumalaan, toiset joulupukkiin, mutta minä uskon Martti Vainioon" -Jari Porttila
J.Hollström
27.09.2006 23:06:57
Tietenkään trankkupeli ei soundaa samalta kuin aito putkilaite, mutta - ja tämä on iso mutta - kaikki eivät kaipaa sitä putkilaitteen soundia.

Riippuu varmaan myös kombinaatioista basso, vahvistin ja kaappi. Itse huomasin, että entinen kaappipino Hartken 410XL + Carvin 1x15" toimi ja leipo ihan mukavasti trankullakin, tai itseasiassa tosi hyvin. Taas kun toi Ampegin rantis suosii ihan selkeästi putkilaitetta, en tiedä onko toi 4 ohm se juttu joka ottaa kaiken irti mun putkistyrkkarista, mutta jotenkin se tuntuu vaan pelittävän omista vehkeistä paremmin noin. Kokeiltu on ihan AB-testinä molempaa teknologiaa peräjälkeen.
"Mun mielestä fenkut, ja nimenomaan vanhat, tuntuvat, näyttävät ja kuulostavat ylivoimaisilta" - Le Haba
Teijo K.
28.09.2006 08:38:09

Tietenkään trankkupeli ei soundaa samalta kuin aito putkilaite, mutta - ja tämä on iso mutta - kaikki eivät kaipaa sitä putkilaitteen soundia. Kaikille trankku ei ole vain putkivehkeen huonompi korvike, eivätkä kaikki trankkupelien käyttäjät ole vain laiskoja roudaajia tai liian köyhiä ostaakseen sitä SVT:tä. Olen itse soitellut vuosien varrella niin Ampegien, Marsujen kuin Mesojenkin läpi ja olen tullut siihen tulokseen että putkisoundi ei ole mun juttu. Läpinäkyvä hifisoundi sen sijaan on ja sellaista nykyinen systeemini tarjoaa.

Niinpä, trankkuvahvistimesta ei saa putkisoundia, mutta ei putkivahvistimestakaan saa trankkusoundia.

Minähän olen soundin suhteen siinä mielessä dualistinen, että tykkään oikeasti kunnolla murisevasta putkisoundista (tähän käyttöön miulla on Fender Bassman 50) ja toisaalta äkkiseltään melko mitättömän oloisesta trankkusoundista (tähän käyttöön on Ashdown Mag Mon). Aina sitten tilanteen mukaan otettavaksi se kulloinkin passelein peli. MagMon toki myös kontran takia, toimii hienosti siinä.

Itseasiassa SVT + rantis olisi soundillisesti miulle kompromissi. Testaillessa siitä olen saanut melkein sopivaa rähinää, mutta en ihan, ja melkein sopivaa perussoundia, mutta ei ihan. Se on aina joko liian värittynyt tai liian kliini. Tottakai sillä vetää, ja onhan se äänekäs, sitä ei ole kiistäminen. Soundi nyt vain on mielipidekysymys parhaasta päästä ja yhden unelmasuondi on toisen kuraa. Ja ennen kuin Ampeggilaiset ehtii vetämään herneitä nenäänsä totean, että nämä nyt on vain miun mielipiteitä eivätkä ole missään nimessä tarkoitettu otettaviksi minkäänlaisena ohjelmajulistuksena.
balzary
28.09.2006 08:41:01

Itse huomasin, että entinen kaappipino Hartken 410XL + Carvin 1x15" toimi ja leipo ihan mukavasti trankullakin, tai itseasiassa tosi hyvin. Taas kun toi Ampegin rantis suosii ihan selkeästi putkilaitetta, en tiedä onko toi 4 ohm se juttu joka ottaa kaiken irti mun putkistyrkkarista, mutta jotenkin se tuntuu vaan pelittävän omista vehkeistä paremmin noin.

Hartke vs. Ampeg kaapeissa en ihmettele yhtään, että lopputulos oli tuo. Carvinia en ole koskaan testannut.
Soundi lähtee oliiviöljystä.
paskisti
28.09.2006 16:10:59
Taas kun toi Ampegin rantis suosii ihan selkeästi putkilaitetta, en tiedä onko toi 4 ohm se juttu joka ottaa kaiken irti mun putkistyrkkarista, mutta jotenkin se tuntuu vaan pelittävän omista vehkeistä paremmin noin.

Jos ampegin ranttis toimii putkivermeillä paremmin sen takia että on aika epäherkkä ja tarvii paljon hönkää taakseen, herkkyys on vain 100dB. http://www.ampeg.com/products/classic/svt810e/index.html. Vastaavasti EBS:n Proline 8x10 on 107dB.

En tiedä oonko ymmärtänyt väärin putkivahvarin toiminnan, mutta niillä ei ole impedanssin kanssa merkitystä suhteessa tehoihin, koska putkivahvareissa on impedanssisovitus eri kuormille. Tällöin saadaan sama teho impedanssista riippumatta. Vai onko elementeillä eroa saundillisesti, jos ne on 8 tai 4 Ohmia.
Soittamalla siitä selviää
eccon
05.12.2006 23:06:04
Onko kuka testannu niiden komboja kontralla??? Mielessä olis lähinna 12" ja 15" tuumaiset. Tarvis kombon joka olis kevyt routaa ja mitä toimis niin sähkobassolla kun kontrallakin..
epätero
06.12.2006 00:18:39
Kaikille trankku ei ole vain putkivehkeen huonompi korvike, eivätkä kaikki trankkupelien käyttäjät ole vain laiskoja roudaajia tai liian köyhiä ostaakseen sitä SVT:tä.

Tää nyt menee vähän aiheen ohi, mutta olenko muistelenko oikein, että näissä Mark Basseissa olisi digipääte? Onko se vähän eri asia, kuin transistoreilla toteutettu pääte? Vissiin tuo elämisen sietämätön keveys saavutetaan sillä, että digipäätettä ei tarvitse jäähdytellä kovin.

Jos saisin vähentää Ampegin läjästäni massaa pois saundin tai rock-uskottavuuden (heh) kärsimättä / muuttumatta, niin voisihan siitä kyllä jotain maksaa. Rappuset on vähän kärsimystä välillä.

Yksi paljon baarikeikkoja tekevä tuttu osti MB:n nupin, kaapin ja kombon Ampegin rantasaunan jälkeen ja oli kaikin puolin tyytyväinen uusiin kamppeisiin. Kombo lähti aika pian oston jälkeen huoltoon, mutta on niitä vikoja kyllä kaikissa merkeissä. Tulikohan tässä nyt mitään uutta aiheeseen..
hollstro
06.12.2006 12:06:02

Hartke vs. Ampeg kaapeissa en ihmettele yhtään, että lopputulos oli tuo. Carvinia en ole koskaan testannut.

Jaa... minusta Hartken vanhat XL-sarjan 4x10" kaapit ovat yhdet parhaista ikinä, vaikka vintagehörhö olenkin. Helkutin nopea ja transparentti saundi jossa on reilusti munaa kunnon vahvistimella (esim. iso Trace Elliot). Tuo systeemi tarjoaa parhainta trankkusaundia jota minä olen kuullut. Ilokseen sillä soittelee.

Carvinin 15" kaappi on tervesaudinen perinnekaappi. Ei mun mieleen yksinään, mutta 4x10" kaapin alla toimiva peli.

Se että olen päätynyt roudattavuuden kannalta pahimpaan mahdolliseen ratkaisuun (40 kg putkinuppi ja 72 kg painava 8x10" kaappi) on seurausta putkisaundiin hurahtamisesta. Siksipä nyt kiinnostaa hommata pieni kombo (esim. Markbass) pikkukeikoille. Eilen vedin keikan suoraan PA:n kautta ja se oli ihan PAsta se. Saundi oli kliini ja Hifi. Oli aktiivibasso ja Sonic Maximizer saundia "parantamassa". 80-luvulla tuon saundin perään olisi kyllä kuolattu.
hollstro
06.12.2006 12:16:15

Tää nyt menee vähän aiheen ohi, mutta olenko muistelenko oikein, että näissä Mark Basseissa olisi digipääte? Onko se vähän eri asia, kuin transistoreilla toteutettu pääte? Vissiin tuo elämisen sietämätön keveys saavutetaan sillä, että digipäätettä ei tarvitse jäähdytellä kovin..

Digipääte on ymmärtääkseni vain joissain malleissa. Digipääte on myös transistoreilla toteutettu. Siinä päätetvahvistimena toimivia tarnsitoreja ohjataan digitaalisella pulssijonolla. Jotta tämä olisi mahdollista on tulosignaali myös digitalisoitava, eli signaalin vaiheesta ja voimakkuudetsa otetaan näytteitä (esim. 44 000 kertaa sekunnissa) ja näytteet kuvataan binäärisesti ykkösien ja nollien jonona.
rmac
06.12.2006 12:59:48 (muokattu 06.12.2006 13:07:50)
Digipääte on myös transistoreilla toteutettu. Siinä päätetvahvistimena toimivia tarnsitoreja ohjataan digitaalisella pulssijonolla. Jotta tämä olisi mahdollista on tulosignaali myös digitalisoitava, eli signaalin vaiheesta ja voimakkuudetsa otetaan näytteitä (esim. 44 000 kertaa sekunnissa) ja näytteet kuvataan binäärisesti ykkösien ja nollien jonona.
Ja sitä on otettu heti aamusta :-)

PS
Minulla on ollut tuo MarkBass CMD 102P muutaman kuukauden ja voin kyllä lämpimästi suositella. Kannattaa ainakin kokeilla ja ihmetellä.
PS2
Mutta minkä kaapin siihen alle törrkäis?
Johannes_t
06.12.2006 16:55:52

Carvinin 15" kaappi on tervesaudinen perinnekaappi. Ei mun mieleen yksinään, mutta 4x10" kaapin alla toimiva peli.

Samainen vehjes on nykyään mulla, hyvin on pelannut. En ole edes kokeillut minkälainen ääni siitä itsestään tulee, mutta 2x12:sta alla se pelaa hienosti.

Näin pienenä välihuomautuksena.
Heikki L.
06.12.2006 19:31:19

Onko kuka testannu niiden komboja kontralla??? Mielessä olis lähinna 12" ja 15" tuumaiset. Tarvis kombon joka olis kevyt routaa ja mitä toimis niin sähkobassolla kun kontrallakin..

Se naurettavan pieni bassonoppa toimii yllättävän hyvin kontralla, niin miksei nuo isommatkin.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)