Aihe: fender '50's precision bass
1 2 3 4 5
1976
20.01.2006 17:52:16
no voisiko joku suositella jotain PRESARIA, jossa miel. OHUT KAULA.. ja TULITERÄ pitäisi olla.. ja HINTA ALLE 1100€ kiitos

Eikös Fender Deluxe P-Bass Special sovi noihin kriteereihin? Eli Passo Jasson kaulalla.
http://www.thomann.de/thoiw3_artike … sn=a6c3ccb683bc2f582a307a316a0bbcee
Nieby
20.01.2006 21:19:48
juuri niin!! jasson kaula on MUST.. se on paljon hienompi kuin passon kaula..
tollasen ku sais vaahterakaulalla.. tai muita värejä, pitää tutkia.. kiitos
Niskamies
20.01.2006 21:21:19
juuri niin!! jasson kaula on MUST.. se on paljon hienompi kuin passon kaula..
tollasen ku sais vaahterakaulalla.. tai muita värejä, pitää tutkia.. kiitos

Tossahan on vaahterakaula. Varmaan otelautaa meinaat?

Otappa yhteyttä Jussi Ala-Kuhaan. Saat custom-presarin tohon hintaluokkaan.
More is more.
rattledad
20.01.2006 21:50:44 (muokattu 20.01.2006 21:52:43)

E: ---
Niskamies
20.01.2006 21:53:16
655? Ei ehkä ihan?

Sori, sanoin vähän epäselvästi. Näin sanoi kys. heppu edellisellä sivulla:

no voisiko joku suositella jotain PRESARIA, jossa miel. OHUT KAULA.. ja TULITERÄ pitäisi olla.. ja HINTA ALLE 1100€ kiitos

Ala-Kuha tekee (tai ainakin teki) noita nelikielisiä passiivibassoja noin tuhanteen euroon.
More is more.
rattledad
20.01.2006 21:56:29

Sori, sanoin vähän epäselvästi.

Joo, huomasinkin sitten tuon 1100, näin ollen voisi jo kannattaa kysyä.
Nieby
20.01.2006 22:11:20
löysin thomannilta 6 mieleistä passoa... hinta 655-679€ eli ei liian kallis
4 deluxea ja 2 50's precisionia...
Nieby
20.01.2006 22:22:47
ja tarkotin että vaahtera otelauta..! nyt ollaan samalla aaltopituudella
Royal Banzai
20.01.2006 23:42:34
löysin thomannilta 6 mieleistä passoa... hinta 655-679€ eli ei liian kallis
4 deluxea ja 2 50's precisionia...

50s presarissa on kyllä kaula leveimmästä päästä. Ainakin jos on esikuvalleen uskollinen. Voithan sä ostaa rungon ja kaulan erikseen...
roses are red
violets are blue
and all my base
are belong to you.
www.sweetmoses.net
Jungleman
21.01.2006 00:11:50
50s presarissa on kyllä kaula leveimmästä päästä.

Kyllä, todellakin. Kannattaa pitää mielessä, ja ennen kaikkea kokeilla itse ennen ostopäätöstä. Toistan ehkä itseäni, mutta kyse ei ole pelkästään ulkonäöstä (vaikka vaahteraotelauta sopiikin presariin kuin nyrkki p*rseeseen) vaan myös soitettavuudesta. Osta siis kaikin mokomin sellainen, jos olet varma että haluat juuri sen, vain ja ainoastaan.

Vertailun vuoksi: olen kitaristi, ja tykkään paksuista kauloista ja kaarevista otelaudoista - leveys on minulle vähemmän olennainen juttu. Mutta kun kokeilin ensimmäistä kertaa Fenderin Custom Shopin Nocasteria (uskollinen toisinto 50-luvun Telestä), totesin että eipä kitaran kaulan ehkä kuitenkaan ihan niin paksu tarvitse olla, vähän vähempikin riittäisi. 50's presarin kanssa tuli samantyyppinen "ohhoh"-tunne. Ostin sen kuitenkin, mutta vasta pitkään harkittuani, omaa soittotyyliäni, soundi-ihannettani ja basson käyttötarkoitusta pohdittuani.

Ei mulla muuta.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
J-boy #5
hollstro
21.01.2006 12:18:50

50s presarissa on kyllä kaula leveimmästä päästä. Ainakin jos on esikuvalleen uskollinen. Voithan sä ostaa rungon ja kaulan erikseen...

Ehkä tarkoitit paksuutta? Leveys on sama kuin presareissa yleensä, mutta kaulan profiili on D, eli kuin halkaistu pesäpallomaila. Se on ihan mainio kaula ja tuo siihen saundiin sitä munaa joka presarissa on. Tosimiehet soittaa tuollaisella kaulalla, kuuntelee ukkosen jyrinää ja kattelee kun hevoset...
J.Hollström
21.01.2006 12:53:31
Voithan sä ostaa rungon ja kaulan erikseen...

Juu, Fenderin kauloja ja bodyja ei vaan hirveesti irto-osina löydä. Ja uutena ei enää ilmeisesti ollenkaan, ainakin hintalistoissa on discontiuned-maininta.
Teijo K.
21.01.2006 15:49:30

Ehkä tarkoitit paksuutta? Leveys on sama kuin presareissa yleensä, mutta kaulan profiili on D, eli kuin halkaistu pesäpallomaila. Se on ihan mainio kaula ja tuo siihen saundiin sitä munaa joka presarissa on. Tosimiehet soittaa tuollaisella kaulalla, kuuntelee ukkosen jyrinää ja kattelee kun hevoset...

Eikä se nyt edes niin paksu ole kun vertaa kontraan.
Munsta.
mr.bungle
21.01.2006 17:10:59

Mä oon ite ostamassa Mike Dirnt -presaria. '51-muotoilu, saarnirunko, cs-mikit ja badass 2 -talla ei kuulosta kovin pahalta. 650 euroa.
bassolla hanuriin
Nieby
21.01.2006 18:28:52
mike dirntissähän on passon kaula, eli ite en pidä.. jasson kaula on kaiken a ja o..
mr.bungle
21.01.2006 20:00:32

mike dirntissähän on passon kaula, eli ite en pidä.. jasson kaula on kaiken a ja o..

Passon kaula on ihan jees. Molemmissa on hyvät puolet.
bassolla hanuriin
Nieby
21.01.2006 20:02:12
en tykkää passon kaulan virityspäästä ollenkaan, näyttää kuin olisi jasson kaulasta leikattu pala irti:D
hollstro
21.01.2006 20:20:43

en tykkää passon kaulan virityspäästä ollenkaan, näyttää kuin olisi jasson kaulasta leikattu pala irti:D

Tarkoitat siis Presarin 1. version lapaa, joka oli samanlaisena Telecaster-bassossa. Sehän on hieno. Presarissa on ollut jo kohta 50 vuotta saman mallinen lapa kuin Jazz Bass:ossa.
Rämppy
21.01.2006 20:23:27 (muokattu 21.01.2006 20:31:12)
Vintage-tyyppinen pressun kaula on tosiaan alapäästä erittäin leveä (siis nelikielisen kaulaksi) ja kaula sellainen litteän tuntuinen johtuen pitkälle tuosta leveydestä. Kaulan soittotuntuma eroaa Jatsibasson kaulasta aivan totaalisesti. Tämä on tilanne ainakin usa-reissueissa ja ilmeisesti tuossa meksikolaisessa 50's mallissakin. Itselläni meni hetki totutellessa, kun olen 20 vuotta enimmäkseen jazzbassolla vedellyt. Pian tuo Precisionin kaula alkoi kuitenkin tuntua tosi hyvältä ja Jazzbasso enempi koronakepiltä... Ei vaan hyvä sekin on.

Mitä ulkonäköön tulee, niin mun mielestä presarin kaula on hienompi. Jazzarin kaula on niin peijakkaan kapea ennen lapaa, että näyttää siltä että kohtakos tuo katkeaa irtipoikki. Hyvä ruusupuuotelauta kruunaa komeuden ja antaa hyvän soittotatsin, oli kyseessä PB tai JB. Mun silmään jazzarin kaula on tyylikkäin kun otelaudassa on blokkimerkit ja reunalistat.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
hollstro
21.01.2006 20:48:04

Vintage-tyyppinen pressun kaula on tosiaan alapäästä erittäin leveä (siis nelikielisen kaulaksi) ja kaula sellainen litteän tuntuinen johtuen pitkälle tuosta leveydestä

Niin, Presarin kaulaa on monen mallista. 60-luvun alussa oli mm. satulan leveys valittavissa kahdesta eri vaihtoehdosta samalla kun kaulan profiilikin oli valittavissa pyöreämmän ja litteämmän välillä. Lisäksi alkuaikoina ne veisteltiin melko manuaalistesti joten vaihtelua kaulan paksuudessa ja profiilissa on ollut paljonkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)