![]() 28.11.2005 16:47:54 | |
---|---|
Heh. Tarkennus tarkentavaan kysymykseen: tarkoittaako tuo aiempi juttusi sitä, että putkipäätteen ulostulomuuntaja käyttäytyy virtamuuntajaksi kytketyn muuntajan tapaan? Tarkentava kysymys tarkentavan kysymyksen tarkennuksesta: mitä tarkoitat virtamuuntajaksi kytketyllä muuntajalla? | |
![]() 28.11.2005 22:09:47 | |
Ilmeisesti käytössä on kuitenkin ollut trankkuvahvari. Ei. Vaan useampiakin putkikomboja. Kumma juttu, meitsi tuntee jonkun verran jengiä tolta musakaupan puolelta, niin tukuista kuin vähittäiskaupasta, ja kukaan ei ole kuullutkaan mistään sellaisesta, että voisi rauhassa kytkeä 8ohm ulostuloon 4ohm kuorman. Ja sama toisinpäin, eli kaikki sanovat, että isompiohmisen kuorman voi rauhassa ktykeä. Strange...ehkeivät oikeesti tiedä. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 28.11.2005 22:22:56 | |
Ei. Vaan useampiakin putkikomboja. Kumma juttu, meitsi tuntee jonkun verran jengiä tolta musakaupan puolelta, niin tukuista kuin vähittäiskaupasta, ja kukaan ei ole kuullutkaan mistään sellaisesta, että voisi rauhassa kytkeä 8ohm ulostuloon 4ohm kuorman. Ja sama toisinpäin, eli kaikki sanovat, että isompiohmisen kuorman voi rauhassa ktykeä. Strange...ehkeivät oikeesti tiedä. No perhana! Tee empiirinen testi ja kokeile ite asiaa! Turha täällä on spekuloida. Menet vaan putkivahvistimen luokse ja kokeilet! Me oltiin testaamassa kesällä mun TOP100 putkivahvistinta tosimiesten porukalla, eli mä, Balzary ja Unskelotti. Mun teki mieli testata putkivahvistinta 2,66 ohmisen kaapin kanssa, mutta en uskaltanut tätä tehdä, kun "tiesin" isojen poikien sanoneen, että putkivahvistin menee rikki jo ohmiluvut eivät ole oikeat. Noh.. Siinä sitten Unskelotti sanoi, että kokeile vaan sitä kaappia ja ei se siitä rikki mene (Lotti mm. lupasi maksaa uudet putket ja korjata vahvistimen, jos se muka hajoaisi). Mä tästä Unskelotin uhoilusta rohkaistuneena säädin putkivahvistimen ulostulon 4 ohmiin ja kytkin 2,66 ohmin kaapin siihen kiinni ja mitä kävikään.... Niin just! Homma toimi ihan normaalisti ja mitään ongelmia ei tullut. Sen jälkeen mä olen silloin tällöin soitellut tuolla samalla kokoonpanolla. Mä tiedän opettajasmiehenä kaikesta vähän kaikkea, mutta jos mä tarvin asiantuntija-apua äänentoistosähköasioihin, niin olen oppinut luottamaan tuohon nimimerkki Unskelottiin. Asiansa osaava mies se taitaa olla! Mutta kai noi musa- ja vähittäiskaupan kaverit kanssa kovia äijiä varmaan on. Ja hymiötä tänne! Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää...
kalamies#14 >-)))> | |
![]() 28.11.2005 22:32:04 | |
No perhana! Tee empiirinen testi ja kokeile ite asiaa! Turha täällä on spekuloida. Menet vaan putkivahvistimen luokse ja kokeilet! Enkös mä just sanonu, että mä oon tehny? Me oltiin testaamassa kesällä mun TOP100 putkivahvistinta tosimiesten porukalla, eli mä, Balzary ja Unskelotti. Mun teki mieli testata putkivahvistinta 2,66 ohmisen kaapin kanssa, mutta en uskaltanut tätä tehdä, kun "tiesin" isojen poikien sanoneen, että putkivahvistin menee rikki jo ohmiluvut eivät ole oikeat. Noh.. Siinä sitten Unskelotti sanoi, että kokeile vaan sitä kaappia ja ei se siitä rikki mene (Lotti mm. lupasi maksaa uudet putket ja korjata vahvistimen, jos se muka hajoaisi). Mä tästä Unskelotin uhoilusta rohkaistuneena säädin putkivahvistimen ulostulon 4 ohmiin ja kytkin 2,66 ohmin kaapin siihen kiinni ja mitä kävikään.... Niin just! Homma toimi ihan normaalisti ja mitään ongelmia ei tullut. Sen jälkeen mä olen silloin tällöin soitellut tuolla samalla kokoonpanolla. Hienoa, en mäkään väitä että heti hajoo. Tiedän vaan, mitä oon manuaaleista lukenu, enkä ihan heti usko sitä potskaksi. Mä tiedän opettajasmiehenä kaikesta vähän kaikkea, mutta jos mä tarvin asiantuntija-apua äänentoistosähköasioihin, niin olen oppinut luottamaan tuohon nimimerkki Unskelottiin. Asiansa osaava mies se taitaa olla! Mutta kai noi musa- ja vähittäiskaupan kaverit kanssa kovia äijiä varmaan on. Ja hymiötä tänne! Pakko uskoa, en miehen pätevyyttä epäile lain. Tähän asiaan palataan vielä...toivottavasti muutkin kommentoi tätä jotenkin. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 28.11.2005 22:40:31 | |
Mä kokeilin joskus Trace Elliotin TwinValve nupilla kuormana 8 ohm ja 4 ohm kaappi, yhteensä 2,66 ohmia. Siinä nupissa on valintakytkin 4 ja 8 ohmin välillä ja mä unohdin sen tietty siihen 8 ohmin kohtaan jota yleensä käytin siihen aikaan. Soittelin sitten parin tunnin treenit sillä eikä se ollut moksiskaan. Tietty parasta on jos kaapin ja putkinupin ohmit täsmäävät, silloin ei voi mennä pahasti vikaan. Ainakaan ohmien suhteen. "It's the ear, not the gear. " | |
![]() 28.11.2005 22:48:14 | |
Enkös mä just sanonu, että mä oon tehny? Aijaa... Mä käsitin, että sä olet kuunnellut korvat höröllä vain musa-ja vähittäiskaupan äijien lausuntoja. Jostain sain sellaisen käsityksen... Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää...
kalamies#14 >-)))> | |
![]() 29.11.2005 08:49:55 | |
Aijaa... Mä käsitin, että sä olet kuunnellut korvat höröllä vain musa-ja vähittäiskaupan äijien lausuntoja. Jostain sain sellaisen käsityksen... Hassu käsitys, kun mä kummiski tossa kirjoitin käyttäneeni useita styrkkareita niin, että niissä on ohmiluvultaan isompi kuorma kiinni. Joku epäili, että varmaan trankkuvahvistimia. Ei, putkikomboja, tarkensin. Mistäs siis tämä käsitys sulle putkahti? En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 29.11.2005 09:42:20 | |
Tarkentava kysymys tarkentavan kysymyksen tarkennuksesta: mitä tarkoitat virtamuuntajaksi kytketyllä muuntajalla? Tarkennus tarkentavan kysymyksen tarkentavan kysymyksen tarkennukseen: Virtamuuntajalla tarkoitan muuntajaa, jonka ensiökäämi on kytketty sarjaan kuorman kanssa. "Bassohan on lyömäsoitin." | |
![]() 29.11.2005 10:35:30 | |
Eli yhteenvetona: Trankkuvahvistimeen ei mielellään pienempää kuormaa kun minimi ohm lukema. Putkivahvistimeen mielellään sama tai pienempi ohm kuorma kun minimi. Oikein? | |
![]() 29.11.2005 10:44:43 | |
Pikkuviilaus: Trankkuvahvistimeen ei mielellään pienempää kuormaa kun minimi ohm lukema. Putkivahvistimeen mielellään sama tai pienempi ohm kuorma kun optimi. | |
![]() 29.11.2005 10:46:23 | |
Virtamuuntajalla tarkoitan muuntajaa, jonka ensiökäämi on kytketty sarjaan kuorman kanssa. Putkipäätteen ulostulomuuntajan ensiökäämi ei ole galvaanisessa kytkennässä kuorman kanssa. | |
![]() 29.11.2005 11:07:47 | |
Mistäs siis tämä käsitys sulle putkahti? Takavasemmalta kuulemma... Yksi kaikkien puolesta! Ja se riittää...
kalamies#14 >-)))> | |
![]() 29.11.2005 11:11:31 | |
Putkipäätteen ulostulomuuntajan ensiökäämi ei ole galvaanisessa kytkennässä kuorman kanssa. Hörf. No lähestytäänpä toiselta suunnalta: mikä on ulostulomuuntajan funktio putkipäätteessä? Miksi sellainen mötikkä tarvitaan? "Bassohan on lyömäsoitin." | |
![]() 29.11.2005 12:20:25 (muokattu 29.11.2005 12:20:54) | |
Hörf. No lähestytäänpä toiselta suunnalta: mikä on ulostulomuuntajan funktio putkipäätteessä? Miksi sellainen mötikkä tarvitaan? Putkipäätteen ulostuloimpedanssi on pirun iso, ja siihen ei voi kytkeä matalaimpedanssista kuormaa suoraan. Ulostulomuuntajalla muunnetaan pääteputkien ulostulon suuri jännite ja pieni virta pienemmäksi jännitteeksi ja suuremmaksi virraksi eli toisin sanoen sovitetaan kuormaimpedanssi pääteputkien ulostuloimpedanssiin. | |
![]() 29.11.2005 13:22:15 (muokattu 29.11.2005 13:38:37) | |
Putkipäätteen ulostuloimpedanssi on pirun iso, ja siihen ei voi kytkeä matalaimpedanssista kuormaa suoraan. Ulostulomuuntajalla muunnetaan pääteputkien ulostulon suuri jännite ja pieni virta pienemmäksi jännitteeksi ja suuremmaksi virraksi eli toisin sanoen sovitetaan kuormaimpedanssi pääteputkien ulostuloimpedanssiin. Kiitos. Olet ilmeisesti touhuillut enemmänkin elektroniikan parissa. Rispektiä. Siis ilman päätemuuntajaa ei suuri-impedanssisesta putkipäätteestä saada siirtymään riittävästi tehoa pieni-impedanssiseen kaiutinkuormaan. Oletettavasti trankkupäätteen ulostuloimpedanssi on pienempi, koska niissä ei näitä mötiköitä tarvita. Virtaa irtoaa riittävästi ilmankin. "Bassohan on lyömäsoitin." | |
![]() 29.11.2005 13:54:15 (muokattu 29.11.2005 13:54:37) | |
Pikkuviilaus: optimi. Mikä HELVATIN optimi? Just kävin tsiigaamassa tossa musaliikkessä, niin joko niissä vahvistimissa on ohminvaihdin, jonka olet tuolla jo perustellutkin, tai sitten niissä lukee "minimum load". Marhallissa ja Voxissa on vaihtimet, Peaveyssä ja Mesassa ei. Peaveyn comboissa lukee "minimum load 16ohm" ja Mesassa on joko yksi kahdeksan ohmin lähtö (jossa se combon oma kaiutin on kiinni tai sitten siihen saa kiinni toisen kahdeksan ohmin komeron) tai 4 ohmin uloslähtö, joka koostuu kahdesta jakista, joissa lukee "Use 2 8 ohm speakers". Eli just niinkun pitääkin. Koittakaapa nyt siis joku vastata yksinkertaisesti tähän kysymykseen; Miksi valmistajat ilmoittavat minimi-impedanssitt vahvistimissaan, jos niillä ei kerran ole väliä muuta kuin käänteisesti? Saadakseen enemmän vahvistimia kaupaksi? Tuskimpa, eiköhän niiden ilmoittamiselle ole joku peruste. En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa minut jäsenekseen! | |
![]() 29.11.2005 13:56:30 | |
Oletettavasti trankkupäätteen ulostuloimpedanssi on pienempi, koska niissä ei näitä mötiköitä tarvita. Virtaa irtoaa riittävästi ilmankin. Trankkupäätteiden puhdas ulostuloresistanssi on on luokkaa 0,01 ohm eli oleellisesti nolla, ja ulostuloimpedanssikin on audiokaistalla (20 Hz - 20 kHz) vastaavasti häviävän pieni. | |
![]() 29.11.2005 14:36:37 | |
Trankkupäätteiden puhdas ulostuloresistanssi on on luokkaa 0,01 ohm eli oleellisesti nolla, ja ulostuloimpedanssikin on audiokaistalla (20 Hz - 20 kHz) vastaavasti häviävän pieni. Kerropa vielä mitä tapahtuu käytännössä (ja teoriassakin, jos hotsittaa), kun putkipäätteen kuormana toimivan kaiuttimen impedanssia pienennetään optimiarvostaan ja annetaan lähestyä nollaa. "Bassohan on lyömäsoitin." | |
![]() 29.11.2005 14:44:29 | |
Mikä HELVATIN optimi? Just kävin tsiigaamassa tossa musaliikkessä, niin joko niissä vahvistimissa on ohminvaihdin, jonka olet tuolla jo perustellutkin, tai sitten niissä lukee "minimum load". Marhallissa ja Voxissa on vaihtimet, Peaveyssä ja Mesassa ei. Peaveyn comboissa lukee "minimum load 16ohm" ja Mesassa on joko yksi kahdeksan ohmin lähtö (jossa se combon oma kaiutin on kiinni tai sitten siihen saa kiinni toisen kahdeksan ohmin komeron) tai 4 ohmin uloslähtö, joka koostuu kahdesta jakista, joissa lukee "Use 2 8 ohm speakers". Eli just niinkun pitääkin. Koittakaapa nyt siis joku vastata yksinkertaisesti tähän kysymykseen; Miksi valmistajat ilmoittavat minimi-impedanssitt vahvistimissaan, jos niillä ei kerran ole väliä muuta kuin käänteisesti? Saadakseen enemmän vahvistimia kaupaksi? Tuskimpa, eiköhän niiden ilmoittamiselle ole joku peruste. Enpäs ota kantaa siihen, mitä valmistajat vehkeisiinsä tai manuaaleihinsa kirjoittelevat. Loppukaneetit: 1. Valmistajien kirjoittamille manuaaleille ja liittimien/nappien vieressä möllöttäville paneliteksteille on varmasti hyvät perusteet. 2. Lukekaa manuaalit huolellisesti ja käyttäkää vehkeitä niiden mukaisesti. 3. Jos laitteet hajoavat, viekää viralliselle jälleenmyyjälle tai maahantuojalle huoltoon ja painottakaa, että olette seuranneet käyttöohjeita. | |
![]() 29.11.2005 14:53:19 (muokattu 29.11.2005 14:53:47) | |
Enpäs ota kantaa siihen, mitä valmistajat vehkeisiinsä tai manuaaleihinsa kirjoittelevat. Loppukaneetit: 1. Valmistajien kirjoittamille manuaaleille ja liittimien/nappien vieressä möllöttäville paneliteksteille on varmasti hyvät perusteet. 2. Lukekaa manuaalit huolellisesti ja käyttäkää vehkeitä niiden mukaisesti. 3. Jos laitteet hajoavat, viekää viralliselle jälleenmyyjälle tai maahantuojalle huoltoon ja painottakaa, että olette seuranneet käyttöohjeita. Näin. Oli totuus sitten mikä tahansa, suosittelen kaikkia käyttämään näitä ohjeita. Silloin menee harvemmin mitään paskaksi. (Ja jos menee niin ei ainakaan omaan piikkiin.) Enemmän tietävät saavat sitten säätää omia juttujaan. Tyhmemmät pitäytykööt noissa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)