Aihe: Hyvälaatuiset pienet bassokamat pienille keikoille ja treeneihin
1 2 3
sirdickyj
16.09.2005 12:38:53
Tzäp !

ei ole backlineä vielä... (hommaan kyllä sen jos tarve vaatii)
mutta tässä tullaankin siihen että kumpi olisi parempi vaihtoehto nupiksi, mikro vai backline, mielipiteitä.
soitan siis enimmäkseen kohtuu hiljaa.

Eihän tolla nyt oo mitään väliä, soitatko hiljaa vai et. Isotehoinen trankkuvehjes toimii ihan yhtä hyvin hiljaa kuin lujaakin.

mielestäni niillä wateilla ei tee mitään jos nupin soundi o bebasta ja on hyvä pa-laitteisto :)
vielä on vähän aikaa vatvoa, sillä backlinea saa t-kaupasta vasta lokakuun lopussa.

Eipä tee huonosoundisilla wateilla mitään, ei. Mutta tossa nyt kumminkin taidetaan aika lähellä mennä toisiaan noiden vahvistinten kanssa, nimittäin ominaissoundin kannalta, kun GK:ta ovat molemmat.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
pardy
16.09.2005 12:46:06

Eipä tee huonosoundisilla wateilla mitään, ei. Mutta tossa nyt kumminkin taidetaan aika lähellä mennä toisiaan noiden vahvistinten kanssa, nimittäin ominaissoundin kannalta, kun GK:ta ovat molemmat.

Jeps, paitsi että Backlinessa on puolet enemmän tehoja ja melkeen puolet vähemmän hintaa. Siksi mä ainakin kääntyisin siihen, varsinkin kun on täälläkin lukenut ainoastaan positiivista palautetta.
pasikaikkonen
16.09.2005 17:39:33 (muokattu 16.09.2005 17:47:40)

Tzäp !

jap, itsekkin miettii noita laitteita ostaessa että onko noita watteja tarpeeksi.
Sitten muistaa, että kun aikonaan oli 350w Ebs gorm styrkkarina.
ei niitä hanoja tarvi nimittäin paljo aukoa, kun muut rupiaa jo v*ttuilemaan hirveästä möykkeestä. (volsanupikka asennossa klo 9 ja viimeistään klo 10 kohdalla)

Siitä tulee mieleen, että ehkäpä vähän vähemmälläin pärjää :)
varsinkin kun on se pa-laitteisto jo olemassa.

jos maksais siitä soundista sitten hieman enemmän. Sitä GK mb 150 nuppia / comboa kehua retostellaan ympäriisä nimen omaan soundiensa puolesta.
backline on kuitenkin halvempaa malli sarjaa.
vaikka se ei tietenkään tarkoita välttänättä, että se olisi huono. kehutaanhan sitäkin mutta mutta...

lisäksi luin tällaista kommenttia

Olen jo useampaan kertaan pätenyt saman asian mutta: itelläni on 100 wattinen Ampeg BA115 trankkucombo ja soitetaan semmosta proge thrashii. Ja kyllä meinaan riittää ja hyvin. Ennen oli gain ja master jossain kolmen-neljän maissa ja nyt on vielä tuo Sansampin BDDI vahvistamassa signaalia niin gain ja master on jossain kahen hujakoilla.
TZÄP !!! Kyllä, Olen osa ongelmaa !!!
chief
16.09.2005 17:57:05
lisäksi luin tällaista kommenttia...

Ainoa vaihtoehto ratkaista tämä ongelma on hankkia jotkut kamat ja kokeilla itse riittääkö ne omaan käyttöön. Vaikka jollekulle toiselle riittää vähempikin wattimäärä, niin joku toinen tarvitsee enemmän tehoa. Lisäksi, kun pelkkä wattimäärä ei ole se ainoa tekijä sopassa niin mitään yleispätevää totuutta on vaikea kenenkään tänne nettiin kirjoittaa.

Kokeilemalla selviää.
"It's the ear, not the gear. "
pasikaikkonen
16.09.2005 18:23:23 (muokattu 16.09.2005 18:26:43)

Ainoa vaihtoehto ratkaista tämä ongelma on hankkia jotkut kamat ja kokeilla itse riittääkö ne omaan käyttöön. Vaikka jollekulle toiselle riittää vähempikin wattimäärä, niin joku toinen tarvitsee enemmän tehoa. Lisäksi, kun pelkkä wattimäärä ei ole se ainoa tekijä sopassa niin mitään yleispätevää totuutta on vaikea kenenkään tänne nettiin kirjoittaa.

Kokeilemalla selviää.

jep absoluuttista totuutta tuskin löytyykään koska sellaista ei ole, johtuen monenlaisista mieltymyksistä.
Siksi onkin mielenkiintoista lukea mitä muut ovat mieltä.
Varsinkin jos mielipide eroaa omista ajatuksista.
se voi parhaimmillaan johtaa uuden oppimiseen :)

jep ja omasta puolestani lopetan tästä aiheesta tähän.
(olihan se jo aikakin :)
ellei joku tuo jotakin uutta asiaan...
teen kokeiluni ja kirjoittelen myöhemmin miten kävi :)
sirdickyj
16.09.2005 19:19:20
jos maksais siitä soundista sitten hieman enemmän. Sitä GK mb 150 nuppia / comboa kehua retostellaan ympäriisä nimen omaan soundiensa puolesta.
backline on kuitenkin halvempaa malli sarjaa.
vaikka se ei tietenkään tarkoita välttänättä, että se olisi huono. kehutaanhan sitäkin mutta mutta...

Tee mitä teet, mutta sanonpa vaan että jos vaihtoehtoina ovat tuo 150w nuppi tai huomattavasti halvempi samanmerkkinen tehokkaampi, mitä varten tuskin on harjoitettu erikoista laatua huonontavaa tuotekehittelyä, niin mietipä nyt vielä kolme tai neljä kertaa. Fyysistä kokoeroa ei noilla vehkeillä kaiketi hirveästi ole, ja jos muut huomauttaa volasta, niin alitehoisen trankkuvahvistimen ostamalla aiheutat sen, että he huomauttavat volasta sekä huonosta soundista.

Mulla on ollut käytössä Hartken 120w kickback, missä toki on vaan yksi 12-tuumainen, mutta tuo styrkkari ei silti riitä kuin akustisen bändin kanssa soittoon, ja hakkurivehjeshän toi GK:kin on, joten ei ne 150w tod.näk. ole hirveesti stydimpiä watteja, näin vertauskuvallisesti.
poppamies
17.09.2005 07:56:59

Kaikesta mitä oot kirjoitellut päättelisin että tuo MB150 nuppikin rittäisi sinulle mainiosti. Jos ei oo rahasta kiinni niin ehkä kannattaisi kaikesta huolimatta ottaa tuo MB nuppi. Ihan senkin takia että se on GK'n huippusarjaa ja laadun suhteen aivan parasta a-ryhmää. Ei Backlinekaan ole huono mutta tässä nyt verrataan farmari Opelia ja avomalli Mersua. Tutki tarpeesi vielä tarkemmin. Jos et tartte farmaria (Backline) niin ota se Mersu niin sulla on sitten Mersu, Tehon suhteen tuo MB150 (joka antaa sen 150w 4 ohmiin = kahteen 8 ohmiseen kaappiin) riittää varmasti normaaliin rokkihommiin. Olen itse soittanut useammat treenit omalla MB200 combolla joka antaa "vain" 100w lisäkaapilla ja hyvin on riittänyt.
Siis MB150 on varmasti laadukkaampi mutta puolet kalliimpi. Niitä watteja ei minun mielestä kannata tässä tapauksessa tuijottaa liikaa.
Myydään EBS MultiComp bassokompura
Lou
17.09.2005 11:22:10
www.jermaine-rocks.com
pasikaikkonen
17.09.2005 13:07:00

Tzäp !

jep kokemus on todellakin osoittanut että wattimäärä ei ole se ratkaiseva tekiä.

esim. nyt on tuo peavey tnt 130W combo ja aika hiljaisella sitäkin tulee soitettua. huonon soudin takia ostan uuden.

Nyt kun olen lukenut pariltakin kirjoittajalta, että hartke kickback ei kuulu bändin seasta, niin onpa hyvä että en moista ostanut. tuo peavay kuuluu liikaakin. tai sitten nämä herrat soittelee suorastaan infernaalisen lujaa.
sirdickyj
17.09.2005 13:35:40
jep kokemus on todellakin osoittanut että wattimäärä ei ole se ratkaiseva tekiä.

Headroom taas on, useimmiten. Kyllä se Hartkekin kuuluu, mutta avot minkä kuuloisesti. Jos soittaa bassoa kitarastyrkkarin läpi niin sekin kuuluu, mutta ei välttämättä kovastikaan potki.
pasikaikkonen
17.09.2005 14:49:39 (muokattu 17.09.2005 14:59:30)

Headroom taas on, useimmiten. Kyllä se Hartkekin kuuluu, mutta avot minkä kuuloisesti. Jos soittaa bassoa kitarastyrkkarin läpi niin sekin kuuluu, mutta ei välttämättä kovastikaan potki.

Tzäp !

jep eli tässä tullaan juuri tähän että ne watit ei ratkaise.
esimerkkinä hifi harrastuksen puolelta:

Eli äänittäjämme oli ostamassa kotiinsa uutta esivahvistin / pääte systeemiä. Kaiuttimena on magneplanar 1.6 paneelikaiuttimet.
käytimme koe kuuntelussa esivahvistimia, tehokkaita päätteitä ja integroituja vahvistimia esim. Rotel, Nad ja monia muita.

Kokeilimme sitten minulla olevaa laadukkaampaa vahvistinta. Primare a 10 teholtaan 50W per kanava. Ajettelimme että no näin pienellä vahvistimella tämä homma ei toimi, mutta mielenkiinnosta testataan kuitenkin. Täytyy myöntää että hämmennys oli meillä molemmilla valtava, sillä siinä oli se matalin basso mukana, sitä potkua ja erottelevuutta.

En tietenkään väitä että iso wattimäärä olisi huono homma mutta ne voi tuottaa laadukkasti tai sitten halvalla (esim behringer 4500 nuppi) oli merkki mikä tahansa.
Tosin jos tuo backline on tyyliin hyvää ja havalla, niin hommaan sen sitten myöhemmin kaveriksi :)

lainaus:
ehkä kannattaisi kaikesta huolimatta ottaa tuo MB nuppi. Ihan senkin takia että se on GK'n huippusarjaa ja laadun suhteen aivan parasta a-ryhmää. Ei Backlinekaan ole huono mutta tässä nyt verrataan farmari Opelia ja avomalli Mersua

eri asia on että tykkääkä mersusta vai audista :)
mutta vertaus on aika osuva !
hemmo
17.09.2005 15:56:06

jep eli tässä tullaan juuri tähän että ne watit ei ratkaise.
esimerkkinä hifi harrastuksen puolelta:

Tzäp! Hihi- ja sbassokamojen vertaaminen ei tässä kontekstissa ole relevanttia, niin erilaiset toistopuuhat niillä on. Yleensä trankkubassokamoissa ei voi olla ns. liikaa tehoja, koska alataajuuksien puhdas toisto vaatii sitä, kuten yleisesti tiedetään. Putkivehkeissä on eri homma, kun sitä makeaa päätesäröä voidaan jopa hakea pikkunupeilla, á la arva.

En itse ostaisi_uutta_130 W nuppia roch-käyttöön, vaikka pärjäisinkin sellaisella hyvin, säröjen kanssa ja avulla.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
pasikaikkonen
17.09.2005 16:26:05 (muokattu 17.09.2005 16:49:02)

Tzäp !

kuinka niin ei ole relevanttia, mielestäni laatu on laatua missä asiassa hyvänsä.

porukka hommaa tehokkaita kamoja, mutta käyttää siitä tehomäärästä vain pientä osaa.
jos sellaista isoa tehomäärää tarvii, niin ollaan jo keikka hommissa jolloin pa tulee apuun. monitoriksi riittää pienempikin vahvistin.

jep nonnii väittely sikseen, sillä tämän paremmin en osaa kantaani perustella. Omalta osaltani päätän tämän tähän. muut jatkakoot.

Niin ja jos joku haluaa lisäillä hyviä vaihtoehtoisia laitteita aiheeseen:
pienet bassokamat pienille keikoille ja treeneihin niin, tänne vaan
hemmo
17.09.2005 17:04:32

kuinka niin ei ole relevanttia, mielestäni laatu on laatua missä asiassa hyvänsä.

Höhö! Wateista sie puhuit: jep eli tässä tullaan juuri tähän että ne watit ei ratkaise.

porukka hommaa tehokkaita kamoja, mutta käyttää siitä tehomäärästä vain pientä osaa.

Kun ei siitä ole juuri haittaakaan, ellei painoa ja rahamäärää lasketa.

jos sellaista isoa tehomäärää tarvii, niin ollaan jo keikka hommissa jolloin pa tulee apuun.

Useimmat keikat vedetään omalla läjällä ilman PA:n apua, tai ainakin mie oon vetäny.

monitoriksi riittää pienempikin vahvistin.

Sitten kannattaa ostaa mahd. pieni, joku monitorimallinen 1x10 ja esim. 50 W.

8-=
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
pardy
17.09.2005 17:12:22

Jos haluaa pienet kamat, joista lähtee juuri sen verran ääntä että kuulee itsensä, niin ei siinä mitään sinänsä. Mä perustelen oman kilowatin ja 100 kilon läjäni sillä että fiilis soittaa on paljon parempi kun soundi leipoo kunnolla joka puolelta ja tuntuu kropassa vaikkei loppujen lopuksi paljoa tarvitsisi hanikoita avatakaan.

Tuohon ei pääse pienellä setillä, vaikka varmasti itsensä tarpeeksi hyvin kuulisikin.
J.Hollström
17.09.2005 17:14:15

Sikäli ei ole relevanttia, että hifihommat ei korreloi näihin bassovahvistimiin ihan suoraan. Ja toiseksi noi watit mitä kulutuselektroniikkapuolella ilmoitetaan laitteesta lähtevän (vaikka olisikin hifiä) on vähän mitä sattuu ja riippuu paljon miten sitä tehoa mitataan. Siinä olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä että watit ei ole = äänenlaatu. Itse olen jonkun verran noita stereovahvaimia käynyt läpi, ja äänenlaadullisesti ylivoimaisesti paras kaikista on ollut se kaikkein "tehottomin" laite. Cyrus-merkkinen 2x25 wattinen kone. Nykyään kun katselee noita ilmoituksia, niin tehoja ilmoitellaan tyyliin 5x100W...
sirdickyj
18.09.2005 01:42:41 (muokattu 18.09.2005 01:43:04)
Sikäli ei ole relevanttia, että hifihommat ei korreloi näihin bassovahvistimiin ihan suoraan. Ja toiseksi noi watit mitä kulutuselektroniikkapuolella ilmoitetaan laitteesta lähtevän (vaikka olisikin hifiä) on vähän mitä sattuu ja riippuu paljon miten sitä tehoa mitataan. Siinä olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä että watit ei ole = äänenlaatu. Itse olen jonkun verran noita stereovahvaimia käynyt läpi, ja äänenlaadullisesti ylivoimaisesti paras kaikista on ollut se kaikkein "tehottomin" laite. Cyrus-merkkinen 2x25 wattinen kone. Nykyään kun katselee noita ilmoituksia, niin tehoja ilmoitellaan tyyliin 5x100W...

Tai; "tällä tulee pesää", vaikkei oikeesti tuliskaan...
sirdickyj
18.09.2005 01:46:38
Jos haluaa pienet kamat, joista lähtee juuri sen verran ääntä että kuulee itsensä, niin ei siinä mitään sinänsä. Mä perustelen oman kilowatin ja 100 kilon läjäni sillä että fiilis soittaa on paljon parempi kun soundi leipoo kunnolla joka puolelta ja tuntuu kropassa vaikkei loppujen lopuksi paljoa tarvitsisi hanikoita avatakaan.

Tuohon ei pääse pienellä setillä, vaikka varmasti itsensä tarpeeksi hyvin kuulisikin.

Tähän täysin todenmukaiseen lausuntoon voi lisätä vain; "if you have to ask, you`ll never know", eli siitä vaan ostamaan vaikka 1w kamoja ja nauttimaan, meitsi on vankkumaton tehon, hyötysuhteen ja headroomin kannattaja! Ja lisäksi olen nyt juovuksissa...
chief
18.09.2005 23:52:18
lainaus:
ehkä kannattaisi kaikesta huolimatta ottaa tuo MB nuppi. Ihan senkin takia että se on GK'n huippusarjaa ja laadun suhteen aivan parasta a-ryhmää. Ei Backlinekaan ole huono mutta tässä nyt verrataan farmari Opelia ja avomalli Mersua

eri asia on että tykkääkä mersusta vai audista :)
mutta vertaus on aika osuva !

Suomen oloihin ottaisin kyllä mieluummin sen farmari-Opelin kuin avomersun, jos pitäisi niistä valita.
"It's the ear, not the gear. "
Karlsson
19.09.2005 09:37:29
Suomen oloihin ottaisin kyllä mieluummin sen farmari-Opelin kuin avomersun, jos pitäisi niistä valita.

Mää ottasin farmarimersun...

..Eiku mullahan on jo semmonen!!1!!
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)