Aihe: Kontrabasso FAQ
1 2 3 4 518 19 20 21 2229 30 31 32 33
JudeJude
28.09.2012 04:22:02
Jopotzuki: Mitä kieliä suosittelette? Soitan pääasiassa jousella, mutta myös paljon näppäillen.

Spirocoreja itse aina käyttäneenä ihmetyin, kun tien päällä käytössä olevassa vuokrabassossa onkin yllättäen kiinni Helicoren orkesterikielet. Arcosoitto on kuin sulaa vahaa toisin kuin Spiroissa, jotka narisevat aika reippaasti. Pizzicato sen sijaan on näillä tuskaa, sustainia ei ole nimeksikään ja saundi on ihan vailla atakkia.

Helicore Hybridit mulla oli kerran, niissä oli hyvä balanssi pizzin ja arcon välillä - kumpikaan ei ollut täydellinen :)
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Brik
16.10.2012 00:22:26
Jopotzuki: Mitä kieliä suosittelette? Soitan pääasiassa jousella, mutta myös paljon näppäillen.

Suosittelen kyllä Spirocoreja. Nehän on alunperin tehty orkesterikieliksi, ja niistä saa vedettyä todella monisävyisiä soundeja pihalle, soivat myös voimakkaasti. Lisäksi ikäänkuin vahingossa niissä on makea pizzicato soundi.

Pikemminkin sanoisin, että jos spirocoret narisevat soittaessa on kyse enemmän soittajasta kuin kielistä. Esim konsalla suurimassa osassa bassoja laitetaan normaalisti spirocoret, ja soundi on klasariin vahva ja rikas. Jos tahdot kehittyä jousitekniikan kanssa, niin spirocoret kehittää aivan erilaista tarkkuuta ja soundi repertuaarin laajuutta jos jaksaa nähdä vaivaa.
-----------------------------------------------
Fortune
16.10.2012 21:55:39
Brik: Suosittelen kyllä Spirocoreja. Nehän on alunperin tehty orkesterikieliksi, ja niistä saa vedettyä todella monisävyisiä soundeja pihalle, soivat myös voimakkaasti. Lisäksi ikäänkuin vahingossa niissä on makea pizzicato soundi.

Pikemminkin sanoisin, että jos spirocoret narisevat soittaessa on kyse enemmän soittajasta kuin kielistä. Esim konsalla suurimassa osassa bassoja laitetaan normaalisti spirocoret, ja soundi on klasariin vahva ja rikas. Jos tahdot kehittyä jousitekniikan kanssa, niin spirocoret kehittää aivan erilaista tarkkuuta ja soundi repertuaarin laajuutta jos jaksaa nähdä vaivaa.

Spicorocoret on itselläkin pääasiallisesti pizzicatokäytössä ja tykkään kyllä. Ja narina on minun mieleeni, makunsa kullakin.
"Look behind you, a three-string bass!"
JudeJude
16.10.2012 22:11:53
Brik: Suosittelen kyllä Spirocoreja. Nehän on alunperin tehty orkesterikieliksi, ja niistä saa vedettyä todella monisävyisiä soundeja pihalle, soivat myös voimakkaasti. Lisäksi ikäänkuin vahingossa niissä on makea pizzicato soundi.

Joo, siksi mulla on tosiaan omassa bassossa Spirot (keskikielinä - ylä-a ja ala-C sitten Permanentit. Seuraavaksi ostan kokonaisen Spiron kvinttisetin, jahka rahaa on taas törsäämiseksi asti). Pidän pizzicaton soundista kovasti, ja arco-narinasta pääsee eroon kun TREENAA TARPEEKSI. Niin kuin kaikista muistakin heikkouksista.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Brik
17.10.2012 01:37:26
JudeJude: Joo, siksi mulla on tosiaan omassa bassossa Spirot (keskikielinä - ylä-a ja ala-C sitten Permanentit. Seuraavaksi ostan kokonaisen Spiron kvinttisetin, jahka rahaa on taas törsäämiseksi asti). Pidän pizzicaton soundista kovasti, ja arco-narinasta pääsee eroon kun TREENAA TARPEEKSI. Niin kuin kaikista muistakin heikkouksista.

Nyt kun kerran samalla kävi ilmi että soitat kvinttivireessä, on pakko kysyä paria asiaa.

Kuinka hyvin tollanen nk sekotettu setti toimii kvinttivireessä? Itse oon kans omaa bassooni välillä väännelly kvintteihin ja kyllähän se soundi laajenee jonkun verran tuosta(=painetta pois kannelta) eli siis pienemässä mittakaavassa sama vaikutus kuin kolmikielisillä bassoilla soundiin.

Jonkun verran sellokappaleita soittaessa tekee mieli kääntää kielet eri vireeseen, ja kyllähän esim Joel Quarrington vetää mahtavan soundin kvinteillä.

Toisaalta taas orkesterimateriaali saattaa muuttua radikaalisti helpommaksi tai vaikeammaksi. Ei tietenkään mitään ylitsepääsemätöntä, mutta haaste sinänsä ja näyttäisi ehkä hieman kummalliselta soittaa ala E ykkösaseman nelossormella.

Kvinttivire tietty toisi myös ala C:n helposti käsille, mutta entäs kappaleen vaatiessa ala H:ta? Silloinha esim kontran ainut matala Fis pomppaisi jo ns normaalivireen oktaavin kohdalle.

Tulipas pohdittua taas kaikennäköistä, mutta näin. Bassonsoitto on mielenkiintoista :D
-----------------------------------------------
JudeJude
17.10.2012 14:10:50
Brik: Nyt kun kerran samalla kävi ilmi että soitat kvinttivireessä, on pakko kysyä paria asiaa.

Kuinka hyvin tollanen nk sekotettu setti toimii kvinttivireessä? Itse oon kans omaa bassooni välillä väännelly kvintteihin ja kyllähän se soundi laajenee jonkun verran tuosta(=painetta pois kannelta) eli siis pienemässä mittakaavassa sama vaikutus kuin kolmikielisillä bassoilla soundiin.

Hyvin on pelittänyt. Mulla oli alkuun (toukokuussa siirryin tähän enkä oo haikaillut takaisin) iso työ saada C-kieli soimaan, kun se on niin saakutin raskas. Mutta nytpä se jo alkaa pelittää.

Jonkun verran sellokappaleita soittaessa tekee mieli kääntää kielet eri vireeseen, ja kyllähän esim Joel Quarrington vetää mahtavan soundin kvinteillä.

Toisaalta taas orkesterimateriaali saattaa muuttua radikaalisti helpommaksi tai vaikeammaksi. Ei tietenkään mitään ylitsepääsemätöntä, mutta haaste sinänsä ja näyttäisi ehkä hieman kummalliselta soittaa ala E ykkösaseman nelossormella.

Mä soitan lähinnä matskua jossa bassolinja on soittajan päästä lähtöisin. Nyt syksyllä aloitin Ylioppilaskunnan soittajissa, jossa oon huomannut että sellaiset jutut, jotka on kirjoitettu perinteiseen tyyliin sellon tuplaukseksi, on varsin kivoja soittaa, koska vire on sama. "Suoraan" bassolle kirjoitetut jutut taas on joskus hiukan kimurantimpia sormittaa, mutta laajempi ambitus korvaa tästä aiheutuvan hankaluuden: musta tuntuu, että kvinttivireessä "lähelle on pitkä matka mutta kauas on lyhyt matka"; kvarttivireessä asia on just päinvastoin.

Kvinttivire tietty toisi myös ala C:n helposti käsille, mutta entäs kappaleen vaatiessa ala H:ta? Silloinha esim kontran ainut matala Fis pomppaisi jo ns normaalivireen oktaavin kohdalle.

Ei oo tullut vielä H:ta vastaan, joten en ole joutunut ongelmoimaan sen kanssa :)
pekezu
22.11.2012 21:38:46

Kielikyselijälle: Mullon vanerikontrassa kiinni Evah Pirazzit ja diggailen huolella. Mukava plömpäytys, melko jazz- soundi ja syttyvät jousella todella helposti. Miinuksena mainittakoon, että ovat melko löysät, eli jäykästä tatsista diggailevat eivät varmaan näistä liikaa nauti.
Patalappu
06.12.2012 02:37:11 (muokattu 06.12.2012 02:38:05)
Hojo! Sähköbassoa oon soitellu jo jokusen vuoden ja nyt alkanu miettiin tuota kontrabasson soittamista, ku rockabilly kärpänen päässy puremaan. Anyways, ongelma on vasenkätisyys ja se että sanovat vasurienkin soittavan oikeekätisesti. Oikeestikko? Eikö muka onnistu kieliä lähtee kääntämään? Vasenkätisesti, kielet väärinpäin on tullu oikeekätistä sähköbassoo ja kitaraa (myös kontrabassoo) soitettua aika ongelmitta, mutta oisko se nyt ihan idioottia ostaa kontrabasso ja soittaa nurinpäin?

Sitten vielä että onko esim Thomannin about 500e bassoista yhtään mihinkään? Kuulostaa että ovat melko leluja, ja olis hirvee ostaa jotain nii suurta, turhaan.

Juups.
hollstro
06.12.2012 09:14:50

Patalappu: Hojo! Sähköbassoa oon soitellu jo jokusen vuoden ja nyt alkanu miettiin tuota kontrabasson soittamista, ku rockabilly kärpänen päässy puremaan. Anyways, ongelma on vasenkätisyys ja se että sanovat vasurienkin soittavan oikeekätisesti. Oikeestikko? Eikö muka onnistu kieliä lähtee kääntämään? Vasenkätisesti, kielet väärinpäin on tullu oikeekätistä sähköbassoo ja kitaraa (myös kontrabassoo) soitettua aika ongelmitta, mutta oisko se nyt ihan idioottia ostaa kontrabasso ja soittaa nurinpäin?

Sitten vielä että onko esim Thomannin about 500e bassoista yhtään mihinkään? Kuulostaa että ovat melko leluja, ja olis hirvee ostaa jotain nii suurta, turhaan.

Juups.

Näihin sun kysymyksiin on vastaukset ihan tämän ketjun 1 sivulta alkaen.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Patalappu
06.12.2012 14:10:00
hollstro: Näihin sun kysymyksiin on vastaukset ihan tämän ketjun 1 sivulta alkaen.

Kas vain. Oletin ettei vasuriuus ole niin suuri puheenaihe ;) Kiitos.
Shuffle and Boogie
31.12.2012 11:40:40
Hey mitäs puuta toi talla yleisesti oikein on..?
Old Time Rock'n'Roll
hollstro
31.12.2012 13:38:32

Shuffle and Boogie: Hey mitäs puuta toi talla yleisesti oikein on..?

Vaahteralta näyttää ainakin mun bassossa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JuhaHo
01.01.2013 16:43:40
Shuffle and Boogie: Hey mitäs puuta toi talla yleisesti oikein on..?

Vaahteraa taitaa olla ja hirmu kovaa sellaista kommentoi meidän tallan työstänyt kaveri.
AkU_
10.01.2013 09:23:44

Täältä varmaan osaavaa apua aloittelijalle, minkälainen mikkiratkaisu kontraan miel. Alle sadalla eurolla, joka toimisi sekä jousella että sormilla soitettuna, eniten tulee kuitenkin soitettua sormilla.
JuhaHo
10.01.2013 12:36:54
AkU_: Täältä varmaan osaavaa apua aloittelijalle, minkälainen mikkiratkaisu kontraan miel. Alle sadalla eurolla, joka toimisi sekä jousella että sormilla soitettuna, eniten tulee kuitenkin soitettua sormilla.

Tuossa hintaluokassa lienee ainoa, jota itse miettisin on tuo Shadow, joka kilataan tallan sakaran väliin. Sitä näkee jonkin verran käytettävän, mutta enimmäkseen kahdella sensorilla. Itselläni ei tästä ole kokemusta.
http://www.thomann.de/gb/shadow_sh951_basspickup.htm

Minulla oli omassani joskus käytössä Underwoodin mikki, joka on tämän kanssa samankaltainen.
http://www.underwoodpickups.com/
JudeJude
17.01.2013 21:07:55
Mulla on käytössä ExplorAudion H-Clamp-teline ja Shure 57. Vähän menee satasesta yli, mutta toimii aika kivasti jos äänentaso ei nouse pilviin.

http://exploraudio.com/categories/instrumounts-h-clamp-/1/

DPA4099 tai Ehrlund on sit hankintalistalla, kun rahaa on joskus se muutama satanen ylimääräistä käyttää.
JuhaHo
17.01.2013 22:31:53
Lähetin Oman APTFlexini takaisin myyjälle ja tilasin Basbalsereit standardin. Nyt odotellaan, jotta päästään poraamaan asennusreikää tallaan. NHOP kuulemma käytti Wilsonia.
JudeJude
18.01.2013 21:54:15
Heikki L.
19.01.2013 12:17:41

JudeJude: Mulla on käytössä ExplorAudion H-Clamp-teline ja Shure 57. Vähän menee satasesta yli, mutta toimii aika kivasti jos äänentaso ei nouse pilviin.

http://exploraudio.com/categories/instrumounts-h-clamp-/1/

DPA4099 tai Ehrlund on sit hankintalistalla, kun rahaa on joskus se muutama satanen ylimääräistä käyttää.

Oletko käyttänyt shurea itse vahvistimeen vai onko signaali lähtenyt suoraan äänipöytään?
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
JudeJude
19.01.2013 22:53:35
Heikki L.: Oletko käyttänyt shurea itse vahvistimeen vai onko signaali lähtenyt suoraan äänipöytään?

Suoraan pöytään, mulla ei ole ollut vahvistinta pariin vuoteen. Eilen viimeksi pelattiin näillä kun olin Taideyliopiston kotibileissä TeaKilla soittamassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)