pardy 28.06.2006 18:45:05 | |
---|
Miten tuo 5-kielisen EADGC-vire toimii? Väännetäänkö se BEADG-setti vaan kylmästi sinne Ehen, vai onko mukavampi ratkaisu? Kestääkö vire samalla tavalla? Entä se C-kieli? Ajattelin ryhtyä jossain elämänvaiheessa pilipilittämään. Se on ku nelarin setti missä on viel ohut boonuskieli luokkaa .025 tms. |
Johannes_t 28.06.2006 19:24:22 | |
---|
Se on ku nelarin setti missä on viel ohut boonuskieli luokkaa .025 tms. Eli, ostat kuuskielisen setin ja jätät H:n käyttämättä. |
pardy 28.06.2006 21:07:26 | |
---|
Eli, ostat kuuskielisen setin ja jätät H:n käyttämättä. On niitä valmiitakin. |
Johannes_t 28.06.2006 21:55:00 | |
---|
On niitä valmiitakin. OK, aina oppii. |
Jokapaikanapina 18.07.2006 20:53:13 | |
---|
Kuitenkin oma kantani on se, että aivan yks paskan hailee millä soittaa, vaan se miten soittaa. Aivan oikein. Mun puolesta saa basisti soittaa vaikka 1-kielisellä, kunhan se soittaa hyvin :) |
oh2lcq 20.07.2006 11:16:45 | |
---|
Kyllä neljälläkin kielellä pärjää. Itse valitsin B,E,A ja D kielet B=130 muut normaalit. Basso on itse kasattu Precision-mallinen, aktiivimikeillä. Roude |
Bassolow 25.07.2006 19:38:00 (muokattu 25.07.2006 19:39:47) | |
---|
Ei se mitään, kerron silti. Kun nelikielisen mikit on suunniteltu tavallisille kielille, voi sen paksumman, eli B-kielen massa olla liikaa niille mikeille. Mikrofonin magneetti vetää kieltä puoleensa ja kun massaa on liikaa se magneetti alkaa demppaamaan kieltä. Voi hävitä sointi ja B kuulostaa tuhnulta. Joissakin bassoissa liikutaan niillä rajoilla jo sen E-kielen kanssa. Kuuluko tämä tuhnuus kuinka hyvin esim. livenä jos tarpeeksi mökää vahvistimissa? Ostin juuri 80-luvun presarin ja käytän sitä juuri tuossa BEAD-vireessä enkä minä ainakaan ole mitään ongelmaa havainnut 4x10 ampegin kanssa. Tosin eipä minulla ole tarpeeksi tarkka korva sellaista huomaamaankaan. Jännä havainto oli kanssa se että omasta tehdas p-mikistä lähti enemmän outputtia kuin kaverin duncanin quarter pounderista. Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi |
esukki 30.07.2006 23:51:22 | |
---|
Hmm... Itse olen jo tottunut soittamaan 5-kielisellä ja se sopii minulle parhaiten. Ensiviikolla olis tulossa 4-kielinen nauhaton (ROMU) saa nähdä miten tuolla lähtee. Tuo on kyllä houkutellut 6-kielinen mutta suurempaa tarvetta sille ei olisi joten nään sen aivan turhana omalle kohdalle. Ehkä vielä joskus... Pitäisi tuollaista päästä testaamaan mutta en ole vielä missään nähnyt. http://www.last.fm/user/Esukk1/ |
Bazzist 31.07.2006 23:50:41 | |
---|
Miten tuo 5-kielisen EADGC-vire toimii? Väännetäänkö se BEADG-setti vaan kylmästi sinne Ehen, vai onko mukavampi ratkaisu? Kestääkö vire samalla tavalla? Entä se C-kieli? Ajattelin ryhtyä jossain elämänvaiheessa pilipilittämään. Jaa'a... Voithan sä kokeilla virittää BEADG-setin EADGC-vireeseen.... Kato samalla mitä kaula tykkää, ja onko hankala soittaa, raskasta yms.. Eli älä vitussa ala virittelee kauhiasti ylä-viireeseen... Menee kaula paskaks.. ja soittaminen on tosi raskasta... Eli osta 6-kielisen setti, tai kysele mitä ne valmiit setit maksaa... |
kris 19.08.2006 16:33:58 | |
---|
Minulle riittää vallan hyvin 4kielinen. Jos saisin hyppysiini jonkun 6kielisen basson saattaisin olla lievästi ihmeissäni. Olen nimittäin aina tottunut soittamaan 4kielisellä joten esimerkiksi vaihdos 6kieliseen ei tulisi onnistumaan.. Life suck sometimes, but sometimes life is so magnificent. |
elais 31.08.2006 16:25:01 (muokattu 10.09.2006 17:58:37) | |
---|
Hm. Olen tässä pohdiskellut tuota basson kielien määrä, ja sitä että onko mitään järkeä ottaa viiskielistä. Olen ihan uusi näiden soittimien kanssa, joten minulla ei ole lähestulkoon mitään hajua montako kieltä kannattaisi olla ja miksi. Saatan olla ihan viriviri-tööttööt, mutta silti. Viisikielinen on ollut tässä mielessä, mutta riittääkö neljä sitten kumminkin? Bassolta haluaisin jotain muutakin kuin pelkkää "bångbång"-ääntä, jotain kunnon kuviointia tai tällaista. Anti-Flagin "Turncoat"-biisissä on semmoista hyvää bassosoundia, jota haluaisin tulevasta bassostani irti ( www.myspace.com/antiflag -> Turncoat). Kuusikielinen menee ehkä kumminkin turhan vaikeaksi, ja tuntuu että neljä kieltä on ehkä kumminkin liian vähän. Ja mites sitten jos on ostanut nelikielisen basson, voiko siihen jälkikäteen lisäillä kieliä tai jotain? Entäs onko kielten määrällä huimaa vaikutusta basson hintaan? Asiallisen oloista kommenttia, kiitos. E: Aikaisemmilta sivuilta ei tuntunut löytyvän mitään. Lähinnä ympäripyöreää, "minusta tämä määrä on parempi kuin se toinen määrä"-jaarittelua. :/ Kakkos ee: Joo ei mitään enään, onkelma(t) ratkesi(vat). |
Bazzist 02.09.2006 22:00:16 | |
---|
Hm. Olen tässä pohdiskellut tuota basson kielien määrä.... -- ...järkeä Asiallisen oloista kommenttia, kiitos. E: Aikaisemmilta sivuilta ei tuntunut löytyvän mitään. Lähinnä ympäripyöreää, "minusta tämä määrä on parempi kuin se toinen määrä"-jaarittelua. :/ Jos olet kerran aloittelija, niin suosittelen ehkä ensin nelikielistä soitinta. Eipä sillä viidennellä kielellä välttämättä kauheesti tee, ja aloittelijalle se voi vaan olla tiellä. Nelikielisellä pärjää vallan mainiosti. Ja mitä noihin kuvioihin tulee, niin 50´-80' -luvun rock biiseissähän on hienoja bassokuvioita, ja useimmiten ne on soitettu sen verran korkealta, ettei siitä B-kielestä oo mitään hyötyä.. Ja mitä tohon basson soundiin tulee, ni siihen vaikuttaa monikin asia. Basson materiaalit, passiivi- vai aktiivimikitys, transistori- vai putkivahvistin, vahvistimen ja basson säädöt... Noissa aiemmin mainitsemissani rock biiseissä on yleensä käytetty passiivimikkistä bassoa ja putkivahvistinta.. Joku osaavampi kertokoon enemmän.. |
nahkaruoska 20.09.2006 16:23:16 (muokattu 21.09.2006 17:26:54) | |
---|
Joskus olen törmännyt kommentteihin joissa sanotaan että 5-6 kielisten soittajat haluavat vain tilutella korkealta "aargh! tosimies soittaa presarilla"...tähän tyyliin... Mutta ainakaan mielestäni 5-kielisen hankintaa ei voi sanoa tiluttelun tavoittelemiseksi..:o Päinvastoin mielestäni 5- ja 6- kielisillä pääsee vielä matalemmalle (ainakin standardi virityksellä..:). Toki on myönnettävää että 4-kielisellä on paras aloitella ja soittaa vaikka joululauluja koulun juhlassa :) Omia perustelujani 5-kielisen hankintaan oli: -leveämpi kaula on parempi käteeni.. -haluan päästä vielä lähemmäs alapäätä..;) (saa ajatella 2-mielisesti ja pitää) -kielten läheisyys helpottaa sooloilua yms. -ja lisäksi en halua olla vanhoollinen tyyliin: "4-kielinen = se ainoa oikea.." Ketään ei ole sitten tarkoitus loukata vaan avautua :) |
Bazzist 26.12.2006 19:47:03 | |
---|
"aargh! tosimies soittaa presarilla" No niin soittaaki. :D Ainakaan mielestäni 5-kielisen hankintaa ei voi sanoa tiluttelun tavoittelemiseksi..:o Päinvastoin mielestäni 5- ja 6- kielisillä pääsee vielä matalemmalle Totta.. -leveämpi kaula on parempi käteeni.. Itellä taas on niinpäin, että leveää ja ohut kaula ei oo hyvä käteen. Siksikin tykkään enempi nelikielisestä, kun kaula on sopivan "pyöreä". Kun taas monikielisissä passoissa kaula on yleensä tajuttoman leveä ja ohut. Ainakin mitä oon kokeillu 5- ja 6-kielisiä, ni ei niillä oo oikein hyvä soittaa.. -kielten läheisyys helpottaa sooloilua yms. Tästäkin oon erimieltä. Muuten ehkä soittaisin kitaraa. Totuttelu kysymyksiähän nämä... |
Reflection Sebbe 15.01.2007 18:12:09 | |
---|
Nämä 4,5,6,8 kieliset on maku asia. Joku soittaa 4 joku 5 ja taas joku 6 kielisellä, mutta eiköhän siihen vaikuta moni asia(pituus,tyyli,vaikutteet..). Itselläni 4 kielinen Alliance jazzari, mutta 6 kieltä hankinnan alla. Se vaan sopii power ja progeen mikä on mun erikoisalaa. Mut sanotaan lyhyesti näin: Kielten määrä ei ratkaise vaan miten niitä käyttää. Reflection Of The Sun on the surface of the sea |
Ville S 31.01.2007 14:03:06 | |
---|
6-kielinen on paras. |
kassper 04.02.2007 13:29:14 | |
---|
6-kielinen on paras. Ja saako perusteluja? Itellä neljässä kielessä on tarpeeks vielä (tai taas). Omistin kyllä vitosenkin ja oli sillä mukava soittaa, kun pääsi alarekisteristä veivaamaan funkkia oikein munakkaalla soundilla ja tuohan se yks kieli lisää mahollisuuksia, jos vaikka veivailee jotain sointunäppäilyjuttuja. Näitä tulikin paljon soiteltua ja sitten jotain täppäilyä yms. Tämä nyt ei tarkota sitten sitä, että pitäsin kuitenkaan noita >4 kielisiä minään pilityskeppeinä. Ne vaan mahdollistaa sen tiluttelun ja kikkailun helpommin. Jotain perusjuttuja sitten taas pysty soittamaan vähän helpommin, kun ei tarvinnu veivata kaulaa ympäriinsä niin paljon, kun otti aseman B-kieleltä. Tämän nelikielisen kanssa sitten on taas hommaa vähän enemmän joskus, mutta se nyt on oikeestaan vaan mukavaa. Tämä siis sopii mulle, eikä oo vielä montaa juttua vastaan, jota ei vois sovittaa noille neljälle kielelle. Jotain voi jättää pois tai soittaa oktaavista tms. Jossain vaiheessa ajattelin kyllä taas hankkia viitosen. Nelosesta saa kaiken irti mitä tarvii, mut kukapa meistäkään oikeesti tarvii nenäkarvankäherrintäkään :D Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa.
Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs
"If you kill a whale, you get Greenpeace and Jacques Cousteau on your back, but wipe out sardines and you get a canning subsidy!" -Benoît Poelv |
Juippi! 06.02.2007 22:11:47 | |
---|
Itse olen soittanut vain 4 ja 5 kielisillä, ja tähän mennessä ei ole parempaa 4 kielistä sattunut musaliikkeissä löytymään, kuin mitä 5 kielisiä olen kokeillut. Ajattelin joskus 3-4 vuoden päästä ostaa ehkä jonkun spectorin tai ibanezin jossa olisi nämä 6 kieltä. |
ötzi 07.02.2007 21:55:36 | |
---|
4-kielinen on mulle se paras, ja perusvire riittää mainioisti. tosin kun saadaan jonkun näkönen heavyproggis käyntiin niin voi olla että joutuu sävelaskeleen laskemaan mutta 4kielellä mennään. tykkään kun kielet on tosi jämäkät, siksi olen vetänyt GHSsän 115-50 setin E-vireeseen. tosi hyvä IMO Amiskalla sentään lehmät on pehmeitä |
Ville S 09.02.2007 14:03:29 | |
---|
|