SuoYlimys 11.01.2006 12:50:52 | |
---|
Kyllä neljäkielisella pärjää aina. Jos haluaa soittaa jotain death metallia, niin pistää basson vaan matalanpaan vireeseen. Eeeei välttämättä! Sehän ei varmaan yhtään rämise jos nelikielisellä virittää 3½ sävelaskelta alavireeseen. Juuri tuon verran, koska esim. Amorphisin death-aikaisissa tabuissa on paksuin kieli viritetty A:han. |
absqua 12.01.2006 07:49:26 | |
---|
Eeeei välttämättä! Sehän ei varmaan yhtään rämise jos nelikielisellä virittää 3½ sävelaskelta alavireeseen. Juuri tuon verran, koska esim. Amorphisin death-aikaisissa tabuissa on paksuin kieli viritetty A:han. Se nelikielinen kielitetäänkin 5-kielisen setillä käyttäen neljää paksuinta kieltä. Ei rämise. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Teijo K. 12.01.2006 11:14:32 | |
---|
Se nelikielinen kielitetäänkin 5-kielisen setillä käyttäen neljää paksuinta kieltä. Ei rämise. Tässä on yksi potentiaalinen ongelma, haluatteko että kerron sen? Ei se mitään, kerron silti. Kun nelikielisen mikit on suunniteltu tavallisille kielille, voi sen paksumman, eli B-kielen massa olla liikaa niille mikeille. Mikrofonin magneetti vetää kieltä puoleensa ja kun massaa on liikaa se magneetti alkaa demppaamaan kieltä. Voi hävitä sointi ja B kuulostaa tuhnulta. Joissakin bassoissa liikutaan niillä rajoilla jo sen E-kielen kanssa. Munsta. |
pardy 12.01.2006 12:09:11 | |
---|
Voi hävitä sointi ja B kuulostaa tuhnulta. Joissakin bassoissa liikutaan niillä rajoilla jo sen E-kielen kanssa. En väitä tietäväni, mutta olisiko esim. presarin kanssa näin? |
Karlsson 12.01.2006 12:16:05 | |
---|
En väitä tietäväni, mutta olisiko esim. presarin kanssa näin? Tää kuulemma ilmenee varsinkin jatsarissa, jos soittaa E-kieleltä ylhäältä kaulasta. Esmes *hehkutusta* Roscoe Beck signaturessa on E- ja B-kielien kohdalla heikommat magneetit mikeissä tämän ongelman välttämiseksi. "Mitäs menit pyytämään mut tänne!" -Leif Segerstam |
pehko 22.01.2006 15:59:10 (muokattu 22.01.2006 16:00:31) | |
---|
Ei se mitään, kerron silti. Kun nelikielisen mikit on suunniteltu tavallisille kielille, voi sen paksumman, eli B-kielen massa olla liikaa niille mikeille. Mikrofonin magneetti vetää kieltä puoleensa ja kun massaa on liikaa se magneetti alkaa demppaamaan kieltä. Voi hävitä sointi ja B kuulostaa tuhnulta. Joissakin bassoissa liikutaan niillä rajoilla jo sen E-kielen kanssa. eipä ole mulla tullu Yammuni kanssa tuota ongelmaa esiin...tosin, mun B-ei ole kun 120nen....mutta senhän pitäisi vaikuttaa vielä enemmän, kun se on löysemmällä, että ottais kiinni......vaiko? Kyllä kun vedät vielä paksumpaa kiinni, kun tuo mun, niin eipä kai pitäis olla ongelmaa. "Thanks for paying attention,fuck you if you don't, eitherway buy a t-shirt and fuck off!" Devin Townsend @ Waldrock 2005 |
Teijo K. 23.01.2006 15:11:01 | |
---|
eipä ole mulla tullu Yammuni kanssa tuota ongelmaa esiin...tosin, mun B-ei ole kun 120nen....mutta senhän pitäisi vaikuttaa vielä enemmän, kun se on löysemmällä, että ottais kiinni......vaiko? Kyllä kun vedät vielä paksumpaa kiinni, kun tuo mun, niin eipä kai pitäis olla ongelmaa. Ei se kielen löysyys vaikuta vaan massa. Mitä paksumpi kieli, sitä enemmän massaa. Munsta. |
Tatuo 15.02.2006 22:21:39 | |
---|
itse soitan neljällä kielellä ja hyvin niillä pärjää virittää jos tarvii B-kieltä (B-E-A-D) tuttu ja toimiva viritys..... |
pehko 06.04.2006 15:43:46 | |
---|
joop, onhan se ihan sama, monellako kielellä sitä soittelee. Itseltäni löytyy nelikielinen, mutta vitonen himottaisi hieman, kun se alakerta kiinostais. Mutta kutosen ylimmälle kielelle en yksinkertaisesti löytäisim itään käyttöä, joten mitäpä sitä sinne turhaan tielle pistämään. Shit In My Mouth And Call Me Your Sister |
Shuffle and Boogie 08.04.2006 11:10:26 | |
---|
Kyllä neljäkielisella pärjää aina..... Happy Birthday Rock&Roll |
Nieby 16.04.2006 17:21:27 | |
---|
mul on niiku sillee et on niiku E-kieli sit on niiku niiku A-kieli ja sit taas D-kieli ja sit on niiku G-kieli ja sit mä niiku laskin iha huviksee et näyttäs niiku siltä et mun bassossa ois niiku about nelisen kieltä.. en oo iha varma ku en osaa nii pitkälle viel laskee mut eiks se oo neljä? E+A+D+G=4 öö... |
Karlsson 16.04.2006 22:26:41 | |
---|
mul on niiku sillee et on niiku E-kieli sit on niiku niiku A-kieli ja sit taas D-kieli ja sit on niiku G-kieli ja sit mä niiku laskin iha huviksee et näyttäs niiku siltä et mun bassossa ois niiku about nelisen kieltä.. en oo iha varma ku en osaa nii pitkälle viel laskee mut eiks se oo neljä? E+A+D+G=4 öö... Sulla on edessä loistava tulevaisuus basistina. "I had to. I was drunk." -Vivian |
Flurn 21.04.2006 10:17:10 | |
---|
Olen perinteinen rockbasisti, en sooloile, mutta soitan välillä hauskoja kuvioita. Improvisointi ei luonnistu, mutta soitan sen mitä pitääkin, kyllä ainakin sellaiseen meininkiin 4-kielinen riittää. Bluesia ja kevyttä rockia kuuntelevana en näe tarvetta bassolla "leikkimiseen", pidetään homma yksinkertaisena pojat (ja tytötkin), mutta jos satut nauttimaan sooloilusta, niin mikäpä siinä. Pitäkää kuitenkin mielessä että se mikä on hauskaa soittaa, ei välttämättä ole hauskaa kuunnella. Tästä esimerkkinä Jaco, kyllähän se on hienoa ja sitä välillä haltioissaan kuuntelee, mutta rankan työpäivän jälkeen kun huomaat levyhyllyssäsi Jaco Pastoriuksen nimikkolevyn ja Eppu Normaalin Maximum Jee&Jeen, kallisuu valinta helposti Ylöjärven poikien puoleen. |
ubik 21.04.2006 12:05:50 | |
---|
ite koitan aina soittaa mahd. biisin runkoa tukevaa hommaa soitella, nelikielisellä menee ja alhaalle viritettynä (B-Gd-B-?) en tarkkaa muista noita kaikkia, Paksuimman kielen kohdalla ollu aina vähän ongelmia kun menee nii matalalle, 125. käytin aikani mut talla napsi niitä poikki joten siirryin Rotosoundin 115. settiin, hyvin pelittää mut nytpä ajattelin hankkia se BTB(200-400) basson kun siinä on 35" skaala nih saisi vähän jämäkyyttä lisää |
Nieby 24.04.2006 16:04:27 | |
---|
Sulla on edessä loistava tulevaisuus basistina. ja nyt jos joku veljistämme ei tajunnut, se oli vitsi.. varmuuden vuoksi koska eihän meistä basisteista ikinä tiedä... |
Karlsson 24.04.2006 16:15:46 | |
---|
ja nyt jos joku veljistämme ei tajunnut, se oli vitsi.. varmuuden vuoksi koska eihän meistä basisteista ikinä tiedä... Yleensä kannattaa vääntää bassonkielestä nämä. "I had to. I was drunk." -Vivian |
Jimoleon 25.04.2006 00:59:50 | |
---|
Tästä esimerkkinä Jaco, kyllähän se on hienoa ja sitä välillä haltioissaan kuuntelee, mutta rankan työpäivän jälkeen kun huomaat levyhyllyssäsi Jaco Pastoriuksen nimikkolevyn ja Eppu Normaalin Maximum Jee&Jeen, kallisuu valinta helposti Ylöjärven poikien puoleen. No ehkä sulla, aika karkeeta yleistystä toi sun kommenttis. "The secret of success is knowing who to blame for your mistakes" |
Bazzist 26.04.2006 01:23:12 (muokattu 06.03.2007 20:51:29) | |
---|
Itselläni on nelikielinen basso, ja hyvin oon neljällä kielellä pärjännyt. Mulle riittää se, että alaspäin pääsee D:hen asti, ja sitäkin varten on hankinan alla hipshotin d-tuner. Ylemmille kielille (siis G:n yläpuolelle, esim. 5 tai 6-kieliset) en näe oikein tarvetta. Mitä nyt olen joitain useampi kielisiä kokeillut, niissä on aina kaikissa ollut tajuttoman paksu ja ohut kaula.. Saa olla kädelläkin jo kokoa. Eli ei sovi ainakaan mun käteen. Perus nelikielisessä se kaula on sellanen sopivan pyöreä, ei liian leveä eikä liian ohut/paksu.. Mutta jokainen soittakoon sellaisella kuin itse tykkää. : ) Edit: Eiku.. ei sil ala D:lläkään oikee mitään tee.. Edit2: Poistin kaiken paskan. |
kallep 26.04.2006 17:54:58 | |
---|
Eihän se kielien määrä mitään ratkaise, kaikki on kiinni, mitä soitat ja mitä haluat tai joudut soittamaan. Itse olin vannoutunut neljän mies, ennen kuin tuli eteen projekti, missä sovitukset oli kirjoitettu viiskieliselle, niin pakkohan se sitten oli sellainen hankkia. ------------------------------
Kalle Palomäki
Tel. +358 50 533 24 07
e-mail. Kalle.Palomaki@gmail.com
"I've always believed the cliché that the bass
player is never wrong, because all the chords
are named from the bass."
-A.Laboriel- |
el_hefe 28.06.2006 03:17:36 | |
---|
Miten tuo 5-kielisen EADGC-vire toimii? Väännetäänkö se BEADG-setti vaan kylmästi sinne Ehen, vai onko mukavampi ratkaisu? Kestääkö vire samalla tavalla? Entä se C-kieli? Ajattelin ryhtyä jossain elämänvaiheessa pilipilittämään. |