![]() 14.04.2013 02:30:29 | |
---|---|
santa: Hei. Mutta mieltäni kutkuttaa laittaa mustat pinnoitetut kielet ja 4 kielinen on kyseessä. Mistäs moiset saa edullisimmin? DR:iä mä olen käyttänyt, mutta nyt ois hinta kohdillaan: http://www.sound-shop.fi/index.php? … p;category_id=26&product_id=233 http://www.minutian.com/ | |
![]() 15.04.2013 19:02:18 | |
Onko jengillä kokemusta Foderan kielistä? All talk and no sound makes me a dull boy. | |
![]() 16.04.2013 09:29:43 | |
Mungo-Jerry: Onko jengillä kokemusta Foderan kielistä? Just kairasin bassoon moiset. Äkkiseltään tuntuvat hyviltä. Pinta on melko karhea teräskielissä, mutta kyllä noilla vetää. Soundissa ei ole valittamista, ainakaan vielä. Aika näyttää kauanko noi kestää soittokuntoisina. Ympäristöä ajatellen noi kielet tulee typerästi erillisissä minigrip-pusseissa. Mut niissä voi sit vaikka pakastaa marjoja tai säilyttää huumeita. | |
![]() 16.04.2013 14:57:54 | |
Mungo-Jerry: Onko jengillä kokemusta Foderan kielistä? Omassa j-bassossa on foderan perus nikkelisetti ollut kiinni jo useemman kuukauden. Ennen oon käyttänyt lähinnä GHS boomersseja, joten ne toimii vertailukohtana. Heti foderat paketista otettua muistan yllättyneeni kielten taipuisuudesta. Ei ne mitään kuminauhaa oo, mutta verrattuna jäykähköihin boomersseihin tatsissa on kiva pehmeys lähellä tallaakin. Ero tosin ei ole kauhean iso. Saundi on omille korvilleni hyvin lähellä boomersseja. Foderat soivat ehkä hieman erottelevammin ja saundi on vähän hifimpi. Muistaakseni kielet soivat myös kirkkaammin pidempään kuin boomerssit, jotka on taipuvaisia menettään kirkkautensa aika nopeesti. Isoin ero kielissä on hinnassa, taitaa olla hieman päälle kymmenen euron ero thomannilla. Jos ei olisi rahasta kiinni käyttäisin foderoita, mutta opiskelijabudjetilla boomerssit taitavat viedä voiton, niin suurta eroa niissä ei ole. | |
![]() 16.04.2013 18:22:02 | |
Raaku: Omassa j-bassossa on foderan perus nikkelisetti ollut kiinni jo useemman kuukauden. Ennen oon käyttänyt lähinnä GHS boomersseja, joten ne toimii vertailukohtana. Heti foderat paketista otettua muistan yllättyneeni kielten taipuisuudesta. Ei ne mitään kuminauhaa oo, mutta verrattuna jäykähköihin boomersseihin tatsissa on kiva pehmeys lähellä tallaakin. Ero tosin ei ole kauhean iso. Saundi on omille korvilleni hyvin lähellä boomersseja. Foderat soivat ehkä hieman erottelevammin ja saundi on vähän hifimpi. Muistaakseni kielet soivat myös kirkkaammin pidempään kuin boomerssit, jotka on taipuvaisia menettään kirkkautensa aika nopeesti. Isoin ero kielissä on hinnassa, taitaa olla hieman päälle kymmenen euron ero thomannilla. Jos ei olisi rahasta kiinni käyttäisin foderoita, mutta opiskelijabudjetilla boomerssit taitavat viedä voiton, niin suurta eroa niissä ei ole. O.K. Kool kiitos vastauksista. Itse metsästän täydellistä kieltä, DR:t ja Boomersit kuten myös R. Coccon kielet tällä hetkellä top-3 listalla, mutta etsintä toki jatkuu. Pitänee T-kauppaan pistää tilausta Foderan kielistä tossa kun palkka tuleepi All talk and no sound makes me a dull boy. | |
![]() 16.04.2013 18:23:24 | |
Mungo-Jerry: O.K. Kool kiitos vastauksista. Itse metsästän täydellistä kieltä, DR:t ja Boomersit kuten myös R. Coccon kielet tällä hetkellä top-3 listalla, mutta etsintä toki jatkuu. Pitänee T-kauppaan pistää tilausta Foderan kielistä tossa kun palkka tuleepi Kandee noi ainakin testata. Mulla noi on itelle uudessa bassossa kiinni niin täysin luotettavaa arviota en osaa antaa. Osa soundista voi johtua bassosta, osa kielistä. Kuitenkin toistaiseksi on olleet kivat, tosiaan vähän karheat esim. nikkelikielien tai elixirien jälkeen. Ehkä myös rahtusen karheemmat kun EBS:t, tai aika samoissa. Kuitenkin selkeesti karheemmat kun dr:t. | |
![]() 29.04.2013 14:33:42 | |
Ostin yamahan RBX270 basson käytettynä, erittäin pätevä laite. Kielet alkaa olemaan ihan loppu, joten kielet pitäisi vaihtaa. Olen kitaristi ja en ole ihan perillä näistä basson kielistä. Tarvitsen kirkasta slap soundia ja hinta pitää olla lompakolle ystävällinen. Olen miettinyt noita warwickin kielijä, kun ovat halpoja. http://www.thomann.de/fi/warwick_red_label_045.htm | |
![]() 29.04.2013 15:11:48 | |
ToiKsU: Ostin yamahan RBX270 basson käytettynä, erittäin pätevä laite. Kielet alkaa olemaan ihan loppu, joten kielet pitäisi vaihtaa. Olen kitaristi ja en ole ihan perillä näistä basson kielistä. Tarvitsen kirkasta slap soundia ja hinta pitää olla lompakolle ystävällinen. Olen miettinyt noita warwickin kielijä, kun ovat halpoja. http://www.thomann.de/fi/warwick_red_label_045.htm Tosi karheat oli nuo Red Labelit, eikä tasalaatuisuus ja sointi vakuuttanut muutenkaan. Mukavasti hinta-laatusuhdetta olisi ainakin Ernie Ballin Super Slinky-setissä. "Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?" | |
![]() 29.04.2013 18:33:40 (muokattu 29.04.2013 18:34:59) | |
Etvi: Tosi karheat oli nuo Red Labelit, eikä tasalaatuisuus ja sointi vakuuttanut muutenkaan. Red Labelit eivät ole kauhean kirkassointiset släppihommaa ajatellen. Sointi on jotenkin kuivakka. Huonommiksikin luulin, kun niitä aina haukutaan. Kyllä niillä vetää, mutta soinnin kirkkaudessa on toivomisen varaa. "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas | |
![]() 29.04.2013 20:39:26 | |
Nyt on keikka foderan kielillä takana ja vielä noista yläkertaa riittää. Tietysti varmasti bassosta riippuen. Noi on ihan mukavanlaiset kielet, ei liian karheat. Aika pehmeä tatsi noissa on vaikka 105- setti 35" skaalaisessa bassossa onkin. Jos teräskielistä diggaa, kandee noi testata. Ei noi autuaaksi tee, mutta toisaalta tekeekö mitkään kielet. | |
![]() 29.04.2013 21:50:21 | |
Nyt on kahdesta eri bassosta katkennut Elixir...toisesta A ja toisesta muistaakseni D. Tämä viimeisempi tapaus sattui vielä suht vähän soitetulle setille. En ole ainakaan viimeiseen 20 vuoteen muuten saanut soittamalla kieliä poikki, kunnes sitten nyt ja tietenkin vielä keikalla. Onko muilla viime ajoilta vastaavia kokemuksia? Tuolla vanhoissa ketjuissa näytti olevan jotain mainintoja vastaavasta, joten liekkö olleet huonoa vuosikertaa? Muuten ois Elixireillä mukava soidella, kun soundit säilyy ja sormet kestää näillä nykysillä suhteellisen vähillä soitoilla. Basso ilman kieliä on kuin...
...basso ilman kieliä! | |
![]() 29.04.2013 23:35:10 | |
JKH: Nyt on kahdesta eri bassosta katkennut Elixir...toisesta A ja toisesta muistaakseni D. Tämä viimeisempi tapaus sattui vielä suht vähän soitetulle setille. En ole ainakaan viimeiseen 20 vuoteen muuten saanut soittamalla kieliä poikki, kunnes sitten nyt ja tietenkin vielä keikalla. Onko muilla viime ajoilta vastaavia kokemuksia? Tuolla vanhoissa ketjuissa näytti olevan jotain mainintoja vastaavasta, joten liekkö olleet huonoa vuosikertaa? Muuten ois Elixireillä mukava soidella, kun soundit säilyy ja sormet kestää näillä nykysillä suhteellisen vähillä soitoilla. Mulla hajos viime syksynä tokan setin aikana kaks kieltä, E ja A kielet. :D Oli aika jännä sattuma kyllä. Tais Rotosoundit olla. Mut oli niillä jo varmaan puol vuotta ikää. Se tais olla vielä tokan setin eka biisi, kun hajos E. Sit joskus loppupuolella hajos A. | |
![]() 30.04.2013 00:48:00 | |
Ite käyttelen Rotosoundin kieliä. Warwickin Red Labelit menee myös, jos on rahasta tiukkaa. Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa. | |
![]() 30.04.2013 07:20:05 | |
tä'ttärää 50-120 ostin. jotain uutta "sarjaa" tämä. kitarallekkin oli vaikka minkälaista tarjolla. | |
![]() 29.06.2013 16:02:30 | |
Näytti olevan basso-osastossa myytävänä käytetyt kielet bassoon. 45-105 vahvuudeltaan ja ovat kuulemma keitetyt DR merkkiset ja saa postikulujen kanssa 10 eurolla. Eivät ole kuulemma loppuunajetut. Itse kyllä vähän ihmettelen tälaisia ilmoituksia. Onhan tietysti totta ,että bassoon maksaa kielet enemmän kuin vaikka kitaraan,mutta.... Kun kielet laitetaan soittimeen niin yleensä eri soittimissa on erillaiset tallat ja se kielen matka tallalta virityskoneistolle ei välttämättä ole edes sama vaikka skaala olisikin ihan sama. Siis paksuissa basson kielissä niihin käytettyihin tulee väkisin kohtia joista ne ovat vääntyneet ja on aika ihme ,että ne kävisivät sitten toiseen bassoon. Vaikka ne olisi laittanut kiinni ja virittänyt ja ottanut saman tien pois. Kieliinhän jää ihan väkisin tallasta ja virityskoneiston päästä vääntymiä ja taivutuksia kieliin, jotka sitten heikentävät niiden kestoa. Vaikka olen bassoakin soittanut ja sellaisiakin on useampi ollut niin tämä basso-osasto on jäänyt aika vähälle seurannalle. Onko tällainen muka ihan yleistä ,että myydään jotain keitettyjä kieliä ja ostaako näitä oikeasti kukaan? | |
![]() 29.06.2013 16:45:37 (muokattu 29.06.2013 16:46:44) | |
mpekkanen: Näytti olevan basso-osastossa myytävänä käytetyt kielet bassoon. 45-105 vahvuudeltaan ja ovat kuulemma keitetyt DR merkkiset ja saa postikulujen kanssa 10 eurolla. Eivät ole kuulemma loppuunajetut. Itse kyllä vähän ihmettelen tälaisia ilmoituksia. Onhan tietysti totta ,että bassoon maksaa kielet enemmän kuin vaikka kitaraan,mutta.... Kun kielet laitetaan soittimeen niin yleensä eri soittimissa on erillaiset tallat ja se kielen matka tallalta virityskoneistolle ei välttämättä ole edes sama vaikka skaala olisikin ihan sama. Siis paksuissa basson kielissä niihin käytettyihin tulee väkisin kohtia joista ne ovat vääntyneet ja on aika ihme ,että ne kävisivät sitten toiseen bassoon. Vaikka ne olisi laittanut kiinni ja virittänyt ja ottanut saman tien pois. Kieliinhän jää ihan väkisin tallasta ja virityskoneiston päästä vääntymiä ja taivutuksia kieliin, jotka sitten heikentävät niiden kestoa. Vaikka olen bassoakin soittanut ja sellaisiakin on useampi ollut niin tämä basso-osasto on jäänyt aika vähälle seurannalle. Onko tällainen muka ihan yleistä ,että myydään jotain keitettyjä kieliä ja ostaako näitä oikeasti kukaan? Itse aikoinaan keittelin GHS:n boomerseja säästösyistä. Merisuolaa vaan vanhaan (ruoanlaitosta hylättyyn) kattilaan ja kielet sinne. Antoivat vähäksi aikaa klangia takaisin, mutta ei siitä pitkäksi aikaa iloa ollut. Eli ihmettelen itsekin noita myynti-ilmoituksia. Nykyään soittelen pääasiassa Elixirin kielillä, ja niissä klangi säilyy pitkään muovipinnoitteen ansiosta. | |
![]() 29.06.2013 17:01:38 | |
Antti K.: Itse aikoinaan keittelin GHS:n boomerseja säästösyistä. Merisuolaa vaan vanhaan (ruoanlaitosta hylättyyn) kattilaan ja kielet sinne. Antoivat vähäksi aikaa klangia takaisin, mutta ei siitä pitkäksi aikaa iloa ollut. Eli ihmettelen itsekin noita myynti-ilmoituksia. Nykyään soittelen pääasiassa Elixirin kielillä, ja niissä klangi säilyy pitkään muovipinnoitteen ansiosta. Kielten ikää voisi pidentää hieman kun ne muistaisi aina soiton jälkeen pyyhkiä jollain liinalla. Toki ei tämäkään toimenpide paljon sitä ikää pidennä,mutta voi siitä vähän olla apua varsinkin jos hikoilee kauheasti. Muovipäällysteisiin tällä ei varmaankaan ole niinkään vaikutusta. Tosin kyllä ne hiet voi keikan jälkeen jos on vielä kuumat valot lavalla pyyhkiä kielistä pois ja pyyhkiä soitinta muutenkin. Vaikuttaa sitten ikään tai ei mutta eipähän esim. otelautaan kerry niin paljon moskaa kun pitää soittimista hieman huolta. | |
![]() 29.06.2013 18:13:37 | |
Mulla on nyt sellainen kausi, että olen vaihtanut presariin ja jazzariin pykälää ohuemmat setit eli 45-100. Tein nimittäin sellaisen havainnon, että ainakin mun kompositiossa soundi parani tuolla siirrolla. Tuli selkeyttä ja särmää. Alapää ja tuhtius ei kadonnut mihinkään, ainoastaan muhjun ja huminan osuus pieneni havaittavasti. Ei tuo mikään ongelma ollut aiemminkaan, mutta hieman yllätyin positiivisesta vaikutuksesta. Siitäkään ei ole haittaa, että soittotatsi on nyt hivenen kevyempi, ei tosin mitenkään oleellisesti. Joskus näinkin päin. Ja kielimerkki on Ernie Ball Slinky En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 30.06.2013 00:24:31 | |
mpekkanen: Kielten ikää voisi pidentää hieman kun ne muistaisi aina soiton jälkeen pyyhkiä jollain liinalla. Toki ei tämäkään toimenpide paljon sitä ikää pidennä,mutta voi siitä vähän olla apua varsinkin jos hikoilee kauheasti. Muovipäällysteisiin tällä ei varmaankaan ole niinkään vaikutusta. Tosin kyllä ne hiet voi keikan jälkeen jos on vielä kuumat valot lavalla pyyhkiä kielistä pois ja pyyhkiä soitinta muutenkin. Vaikuttaa sitten ikään tai ei mutta eipähän esim. otelautaan kerry niin paljon moskaa kun pitää soittimista hieman huolta. Pyyhkiminenkin varmaan on tyhjää parempi mutta mä kyllä kastelisin sen liinan jollakin puhdistuskäyttöön tarkoitetulla alkoholilla. "Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä." | |
![]() 30.06.2013 14:33:10 | |
Vessajono: Pyyhkiminenkin varmaan on tyhjää parempi mutta mä kyllä kastelisin sen liinan jollakin puhdistuskäyttöön tarkoitetulla alkoholilla. Tämä on ihan totta, lähtee lika paremmin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)