![]() 14.02.2007 22:36:53 (muokattu 14.02.2007 22:39:56) | |
---|---|
...Asia olisi toinen jos käyttäisit 135 settiä E vireessä, silloin kaulaan tulisi melkoisesti painetta ... Anteeksi väärä huomio! G strings are for strippers! | |
![]() 17.02.2007 12:45:38 | |
Kiitokset neuvoista. Nyt muuten tuli ihan näillä nykyisillä kielillä äkillinen hätätilanne - E-kieli laski äkkiä muutaman millin muita kieliä alemmas. Tallapalaa lienee nostettava, jota varten kieltä taas pitää löysätä. Mutta mistä johtuu moinen? "Henkeni tuoksuu munavoille." -Julmettu | |
![]() 19.02.2007 19:10:31 | |
Kielen muutaman millin laskeminen kuullostaa huolettavalta, sillä ei ainakaan omassa bassossani E-kieli ole kuin sen 2,5-3mm korkealla 17. nauhan yläreunasta. Itse en keksi muuta kuin ilmankosteuden muuttumisen. Kovat pakkaset tms. vaikuttavat siihen huomattavasti. Mutta tähän loppuu oma tietämykseni, joku muu osaa varmasti opastaa enemmän. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa | |
![]() 22.03.2007 22:14:02 | |
Jesh, ostin basson männäviikolla ja eilen totesin että kielet rämisee välilllä turhan paljon 1-5 nauhoilta, ruuvasin kaularautaa löysemmälle ja näyttää korjautuneen, vielä rämisee vähän mutta oletan sen johtuvan heiveröisistä kitaristin sormistani. | |
![]() 08.04.2007 12:40:49 | |
Mun E - Kieli rämisee aivan kamalasti.. oon vasta alottanu basson soiton ja en oikeen saa sitä kuntoon..kaularautaa olen mennyt tietämättömänä ruuvailemaan mutta ei se onneks pilalle oo menny :D | |
![]() 08.04.2007 19:21:55 | |
Mulla A-kieli pärisee inhottavasti ja korvieni mukaan se pärinä tulee tallasta. Mistä voisi tuo johtua ja miten saan loppumaan? | |
![]() 08.04.2007 21:31:58 | |
Mulla A-kieli pärisee inhottavasti ja korvieni mukaan se pärinä tulee tallasta. Mistä voisi tuo johtua ja miten saan loppumaan? Se taitaa olla tuutissa. http://muusikoiden.net/keskustelu/t … t=137993&p=6505270&x=269713 (Sori, oli pakko.) | |
![]() 30.05.2007 09:18:56 | |
Ostin tässä Epiluurin Thunderbirdin ja nauhat rämisevät kaikilla kielillä välillä 1.-7. ikävästi. Tästä ylöspäin mentäessä ei rämise yhtään. Löysäsin ihan hieman kaularautaa mutta vaikutusta ei tunnu olevan, tallasta en haluaisi kauheasti alkaa nostelemaan koska tykkään että kielet ovat "alhaalla" ja soittotatsi on kevyt. Mikäs avuksi? Görr. | |
![]() 30.05.2007 09:29:27 | |
Ostin tässä Epiluurin Thunderbirdin ja nauhat rämisevät kaikilla kielillä välillä 1.-7. ikävästi. Tästä ylöspäin mentäessä ei rämise yhtään. Löysäsin ihan hieman kaularautaa mutta vaikutusta ei tunnu olevan, tallasta en haluaisi kauheasti alkaa nostelemaan koska tykkään että kielet ovat "alhaalla" ja soittotatsi on kevyt. Mikäs avuksi? Tarkistit varmaan jälkeenpäin, että kaularaudan löysäys vaikutti kaulaan jollain tavalla? Itse koittaisin vielä lisää löysätä. | |
![]() 30.05.2007 09:57:16 | |
Tarkistit varmaan jälkeenpäin, että kaularaudan löysäys vaikutti kaulaan jollain tavalla? Itse koittaisin vielä lisää löysätä. Kyllä olen kokeillut jälkeenpäin, vähän rämisee vielä. Kaularautaa ei ehkä voine enää löysätä, kun se tosiaan on melko löysällä jo ja koitin äsken hieman löysätä niin se tuntuu jo TODELLA löysältä se ruuvi. Argh. Annan tuon nyt tuossa totuttautua olotilaansa rauhassa. Pistin kielet sävelaskeleen ylemmäs että kaulaan tulisi hieman enemmän jännitystä. Görr. | |
![]() 30.05.2007 10:00:23 | |
Jos se ruuvi on sieltä suunnilleen irtoamassa, niin sitten ei paljon maksa vaivaa enää löysäillä. Yksi vaihtoehto on laittaa paksummat kielet kiinni. | |
![]() 31.05.2007 09:16:01 | |
Vieläkin Ukkoslintu rämähtelee ikävästi nauhoilta 1.-5. mutta vahvistinsoitossa tämä ei kuulu. Nyt alkoi mietityttämään että mitenkä kannattaa "ongelmaa" lähestyä, kun haluaisin että kielet olisivat matalalla ja soittotatsi olisi kevyt mutta ei silti ilmaantuisi räminöitä otelautaa vasten alhaalla olevista kielistä. Onkohan tämä mitenkään mahdollista? Tuli mieleen myös että kannattaisiko käydä näyttämässä tätä uutukaista soitinliikkeessä, jos nauhat ovat jääneet pullolleen alkupäästä, sehän voi myös aiheuttaa räminää, aye? Muuten aivan loistopeli. Ja tämä soundi..huh. John Entwistle! Görr. | |
![]() 04.06.2007 10:47:08 | |
Tuli mieleen myös että kannattaisiko käydä näyttämässä tätä uutukaista soitinliikkeessä, jos nauhat ovat jääneet pullolleen alkupäästä, sehän voi myös aiheuttaa räminää, aye? Siellä voi olla joku yksittäinen korkea nauha johon kielet pärisee, voit yrittää moista paikallistaa soittelemalla noita päriseviä ääniä (hah), ja tsiikailemalla mihin se kieli ottaa kiinni. Laske vaikka tallasta kieliä matalemmalle niin helpommin löytynee sen. Jos kaula on noilta nauhoilta vaan liian suora tai jopa väärään suuntaan kiero, niin homma on hankalampi, mutta nauhojen hionnalla ehkä korjattavissa. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. | |
![]() 06.07.2007 15:09:56 | |
Omassa jazzarissa A-kieli "pärisee" satulassa, lienee paksumman joskus käytetyn kielen tekosia? Voisiko pikaliimakorjausta kokeilla? Lisäksi E-kieli kuulostaa vahvistimesta todella voimakkaalta-tuhnulta avoimena soitettuna. Voisiko syynä olla kehnot mikrofonit? Oon yrittäny laskea tallamikkiä hiukan E:n alta että saisin kielet jotenkin balanssiin.. | |
![]() 06.07.2007 16:01:03 | |
Omassa jazzarissa A-kieli "pärisee" satulassa, lienee paksumman joskus käytetyn kielen tekosia? Voisiko pikaliimakorjausta kokeilla? Lisäksi E-kieli kuulostaa vahvistimesta todella voimakkaalta-tuhnulta avoimena soitettuna. Voisiko syynä olla kehnot mikrofonit? Oon yrittäny laskea tallamikkiä hiukan E:n alta että saisin kielet jotenkin balanssiin.. Toi huonosti istuva A-kieli on Fenderin huonoa suunnittelua. Virityskoneen liian suuri etäisyys aiheuttaa liian loivan kulman kieleen satulan kohdalla ja kieli tuppaa pärisemään vaikka miten olis kohdilleen viilattu satula. Kannattaa katsoa, että piste, josta kieli lähtee virikoneesta, on mahdollisimman alhaalla, tämä voi auttaa jonkin verran. Jos tosissaan alkaa tuo ongelma vituttamaan, niin ylimääräinen kieltenohjain lavassa A-kielelle auttanee asiaa. E-kielen tuhnu soundi voisi viitata myös huonoon istuvuuteen satulassa, mutta en kyllä ymmärrä miten se kovempaa soi, ellei EQ ole väännelty ihan solmuun. Mullon kamat. | |
![]() 07.07.2007 01:10:13 | |
Laitetaan tänne tämä juttu, vaikka toisaalta sivuaa putkivahvistinasiaa ja muuta. Noh kuitenkin... Osaisitteko sanoa mitään, kun mulla on seuraavanlaista ongelmaa presarini kanssa: Kun soitan lujaa, basson soundi särkyy (akustisesti soittaessa) ja tulee sellaisia kummallisia sivuääniä, vaikkei kielet osukaan nauhoihin. Soundissa on sellaista ihme rohinaa ja ikäänkuin se ei pysyisi puhtaana. En osaa sanoa mistä se särinä tai mikä onkaan tulee. Vapailta kieliltä soittaessa syy voisi olla satulassa, mutta kun ongelma esiintyy kieliä painaessakin. Tämä rohina kuulostaa sitten vahvistimen kautta pieremiseltä. Sitä se kyllä muistuttaa akustisestikin. En ole ihan täysin varma, onko vika bassossa vai vahvistimessa. Soundi menee heti ruvelle sitten, kun se bassosta tuleva lähtösoundikin menee, joten sen puolesta vika vaikuttaisi olevan siellä lähtösoundissa. Mikäli soitan hiljempaa ja soundi pysyy puhtaana akustisesti, tulee se vahvistuksenkin kanssa puhtaana, paitsi vasta sitten kun itse nuppi alkaa säröttää ääntä. Tässä vaiheessa ollaan kuitenkin jo lähes volumet kaakossa eli kyseessä siis tavallista säröttymistä. Ihmeellistä tässä on se, että muut vahvistimet eivät toista tätä basson rätinää. Siksi epäilinkin ensin vahvistimen ajautuvan yli jo kummallisen pienillä voluumeilla. Tämä mun nuppi kuitenkin näyttäisi toistavan sen soundin tarkemmin, mikä sieltä bassostakin lähtee. Elikkä jotain bassolle pitäisi tehdä? Vai voisiko vahvistimessa olla jokin pielessä? | |
![]() 07.07.2007 13:21:14 | |
Toi huonosti istuva A-kieli on Fenderin huonoa suunnittelua. Virityskoneen liian suuri etäisyys aiheuttaa liian loivan kulman kieleen satulan kohdalla ja kieli tuppaa pärisemään vaikka miten olis kohdilleen viilattu satula. Vaikee tota A-kielen tappia on muuallekaan suunnitella. Oikealla kielityksellä ei mitään ongelmaa. | |
![]() 07.07.2007 13:22:18 | |
En ole ihan täysin varma, onko vika bassossa vai vahvistimessa. Soundi menee heti ruvelle sitten, kun se bassosta tuleva lähtösoundikin menee, joten sen puolesta vika vaikuttaisi olevan siellä lähtösoundissa. Ruuvaa nyt aluksi vaikka mikkiä alaspäin. | |
![]() 07.07.2007 13:58:18 (muokattu 07.07.2007 14:00:29) | |
Ruuvaa nyt aluksi vaikka mikkiä alaspäin. Mikit ovat aika alhaalla. Ruvelle meneminen oli ehkä huono ilmaisu, sillä akustiseen sointiinhan mikit eivät vaikuta. Kyseessä ei siis ole se, että vahvistin menisi ruvelle liiasta höngästä. Basso itsessään soi epäpuhtaasti lujasti soittaessa. (Kaupan presarissa samaa ongelmaa) Se luullakseni sitten kuuluu myös epäpuhtaana pörinänä vahvistimesta. Täysin varma en ole edelleenkään, että onko se pörinä bassosta tulevaa vai etuasteen liian herkkää yliohjautumista. Kuitenkaan sitä pörinää ei tule sellaisella tatsilla, millä akustinen sointikin on puhdas, vaikka volaa olisikin reippaammin. Heti kun tatsia kovennetaan ja akustinen sointi kärsii, se kuuluu myös vahvistetussa soundissa, oli volaa vähän tai paljon. Mitä enemmän akustisesti pörisee, sitä enemmän se kuuluu kaapista sitten. Jännä tosiaan vaan, että pari muuta vahvistinta eivät ota tätä basson omaa epäpuhtautta mukaan soundiin, mikseiköhän? Tämä ottaa heti kun aukaisee vähän voluumeja, paitsi silloin kun etuasteen vola on vain vähän auki. Tällä menetelmällä soundi ei kuitenkaan ole hyvä eikä äänenpaineet riitä mihinkään. Onkohan vika sitten bassossa vai yliherkässä vahvistimessa? | |
![]() 08.07.2007 10:53:45 (muokattu 08.07.2007 11:09:39) | |
Vaikee tota A-kielen tappia on muuallekaan suunnitella. Oikealla kielityksellä ei mitään ongelmaa. Nijjust, kyllä se Leolla nyt vaan meni vähän reisille ton kanssa. Edit: Maailmassa lienee jopa tuhansia lapadesigneja, joissa tätä ongelmaa ei ole A-kielen tai muidenkaan kielten osalta. Ei ole siis vaikea suunnitella sitä A-kielen tappia muualle. Mullon kamat. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)