Aihe: Parhaat basistit
1 2 3 4 510 11 12 13 1425 26 27 28 29
immo57
13.01.2006 20:30:38
Ei tarvii luetella ulkomaisia nimiä.Käykääpä joskus tsekkaamassa esim. Lauri Porra,Ako Kiiski,Jari Kainulainen.Kyseisiä hemmoja voi nähdä esim.Stratovariuksessa,Ben Granfelt Bändissä, Vesa-Matti Loirin ,ym bändien kera.Saundi lähtee sormista.Porran kohdalta sanoisin että on jo maailmanluokan soittaja.
pardy
13.01.2006 20:47:23

Colin Edwin (Porcupine Tree), mies paikallaan. Onko muita PT-faneja täällä?

Hep! o/

Mainiota soittoa kyllä hänellä. Mainiota koko bändin musiikki noin yleensäkin.
Jimoleon
13.01.2006 20:54:32 (muokattu 13.01.2006 20:54:59)
Kuulin sen niitten levyn, ihan rattosaa kamaa. En mä kyllä mitään erikoista niissä bassokuvioissa huomioinu...
"The biggest threat to creativity is fear, and Jaco did not fear anything"
pardy
13.01.2006 21:04:20

Kuulin sen niitten levyn, ihan rattosaa kamaa. En mä kyllä mitään erikoista niissä bassokuvioissa huomioinu...

Tarviiko kaiken olla erikoista?

Miehen soitto tukee bändiä hyvin ja jos olet muitakin levyjä kuunnellut niin olet varmaan huomannut että on siellä ihan kekseliäitä ideoitakin.
Jimoleon
13.01.2006 21:07:55 (muokattu 13.01.2006 21:09:13)
Siis en mä sanonukkaan et siinä mitään VIKAA ois, sillein et se ei erottunu sieltä edukseen tai muutenkaan...
"The biggest threat to creativity is fear, and Jaco did not fear anything"
pardy
13.01.2006 21:08:20

Ite oot

Kaikki o iha homoja
Antti Takalo
13.01.2006 21:14:53
Savilammikkoa voi myös kuulla Adrian Belewin sooloilla Side One ja tietääkseni myös tulevalla Side Threellä.
En tajua mitään rockista, siis soitan ääntä. Prööt.
hollmi-5
14.01.2006 11:39:42
Jaco Pastorius on ihan homo jätkä

Les Claypool on just täydellinen basisti: Hyvä soittaan ja vitun ruma
Jaco soitti hienosti. Les ei kolise rumpalille ollenkaan. Hetki menee kuunnellessa ja ihastellessa, mutta sitten se lähinnä ärsyttää. Ei basismia havaittavissa.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Heikki L.
14.01.2006 19:01:09

Ei basismia havaittavissa.

Just.
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
J.Hollström
14.01.2006 19:08:18
Just.

Helvetisti jalostaa tämmöset kommentit täällä. Jos on jotain urputtamista niin antaa palaa.
absqua
14.01.2006 19:28:37
Helvetisti jalostaa tämmöset kommentit täällä. Jos on jotain urputtamista niin antaa palaa.

Ihan yhtä helvetisti toi "ei basismia havaittavissa" jalostaa tätä asiaa. Perustelut on siinäkin aika vähälle jääneet.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Hollström
14.01.2006 19:36:49
Ihan yhtä helvetisti toi "ei basismia havaittavissa" jalostaa tätä asiaa. Perustelut on siinäkin aika vähälle jääneet.

Oli siinä sentään ettei kolise rumpalille. Se kertoo jo aika paljon. Enemmän kuin pelkkä "just".
absqua
14.01.2006 19:44:46
Oli siinä sentään ettei kolise rumpalille. Se kertoo jo aika paljon. Enemmän kuin pelkkä "just".

No mä en lähde kollegani puolesta puhumaan mitään, mutta olisin itsekin voinut kirjoittaa saman "just"-lausunnon nimenomaan sillä mielellä ettei toi Claypoolia koskeva kommentti perustelemattomassa tuomitsevuudessaan "kolissut" mulle.
hollstro
14.01.2006 19:54:49

No mä en lähde kollegani puolesta puhumaan mitään, mutta olisin itsekin voinut kirjoittaa saman "just"-lausunnon nimenomaan sillä mielellä ettei toi Claypoolia koskeva kommentti perustelemattomassa tuomitsevuudessaan "kolissut" mulle.

Taitava basisti se Claypool on, sitä ei voi mitenkään kiistää. Mie en kuitenkaan kauaa jaksa kuunnella kerrallaan sen perinteisestä sävelmaailmasta poikkeavaa, jopa epävireistä ja polyrytmistä tyyliä. Uskon että se on tarkoituksellinen tyyliseikka kun se musiikki muutenkin on orginellia, hauskaakin. Claypoolin soitto ei ole perinteistä bassonsoittoa missään mielessä ja siksi se ei kaikille voi kolista.
absqua
14.01.2006 19:58:41 (muokattu 14.01.2006 19:59:19)
Taitava basisti se Claypool on, sitä ei voi mitenkään kiistää. Mie en kuitenkaan kauaa jaksa kuunnella kerrallaan sen perinteisestä sävelmaailmasta poikkeavaa, jopa epävireistä ja polyrytmistä tyyliä. Uskon että se on tarkoituksellinen tyyliseikka kun se musiikki muutenkin on orginellia, hauskaakin. Claypoolin soitto ei ole perinteistä bassonsoittoa missään mielessä ja siksi se ei kaikille voi kolista.

En mäkään ole Claypool-fani missään mielessä vaikka Primusta onkin tullut hieman kuunneltua ja herran bassonkäsittelyä ihmeteltyä. Mulle ei sellainen tarkoitushakuinen tai siltä tuntuva "outous" uppoa. Eli toisinsanoen: mä en ole nyt Lesin asialla, vaan sen että mitä paremmin kommentit perustellaan puolin ja toisin, sitä parempana pysyy itse keskustelu ja ajatustenvaihto.
hollmi-5
14.01.2006 20:37:58
Jos joku Claypool-tyyppinen basisti tunkisi mun bändiin, lähettäisin herran hyvin nopeasti pois. Se ei ole basismia minulle, jos tuolla tavalla bassoa soittaa. Sitten pitäisi olla basson varteen toinen ukko ja se Les sitten sooloilkoon itsekseen vaikka vessassa, kunhan ei häiritse musiikin tekemistä. Eikö teitä basisteja kiinnosta se, miten muut soittajat näkevät ja kuulevat basson tehtävän bändissä?

Mulle basismi tarkoittaa bändin tukemista rumpalin parina. Ihan varmasti te löydätte rumpaleiden ihailemia rumpaleita, jotka ei teille kolise, koska basisti ei siitä saa tukea omalle soitolleen.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
Samu S.
14.01.2006 20:46:49 (muokattu 14.01.2006 20:49:00)
Mulle basismi tarkoittaa bändin tukemista rumpalin parina. Ihan varmasti te löydätte rumpaleiden ihailemia rumpaleita, jotka ei teille kolise, koska basisti ei siitä saa tukea omalle soitolleen.

Ihan just näin, mutta onhan esimerkiksi Primuksessakin rumpali, ja se komppiryhmä toimii siinäkin. Basistina olen diggaillut Tim Alexanderia ja Brian Mantiaa, etenkin jälkimmäistä, ihan sikana. Minusta Claypool on helkutin hieno soittaja, joka on tehnyt sillä bassolla jotain ihan selkeesti omaa juttuansa.

Eipä kyllä tule mieleen yhtään rumpalia, josta voisin sanoa, että "tuo ei ole rumpalismia".

e: Sä haluat bändiisi silleen perinteisemmin vetävän basistin, koska semmosen kanssa sää pystyt tukemaan sitä bändiä haluamallasi tavalla? Eihän siinä mitään, Claypoolin kanssa soittavat rumpalit vaan sitten valikoituu toisenlaisesta soittajajoukosta.
<< HEAVY METAL THUNDER >>
rattledad
14.01.2006 22:53:13

Eipä kyllä tule mieleen yhtään rumpalia, josta voisin sanoa, että "tuo ei ole rumpalismia".

Rumpalit kolisee aina. (*)
Teijo K.
15.01.2006 12:18:27

Primuksen rumpalit on olleet aina ihan huippujätkiä ja erittäin päteviä kolistelijoita. Ei pahaa sanaa soitoistaan ainakaan minulta. Eipä toi Claypoolin tyyli toimisikaan jos rumpali epäröisi yhtään. Pätevä sälli siinä pitää olla. Ja niille ei ole tullut mieleen "antaa Lesille kenkää", hyvä säkä!

Tollasenaan se kolisee ihan tavallisille tallaajille senverran hyvin, että Primuksen levyt myy oikein mukavasti ja keikoille on riittänyt katsojia. Että samapa se mitä asiantuntijat siitä sanovat, omassa lajissaan paras, minusta.

Mutta minuapa on aina kiehtonut polyrytmiikka ja kierot melodiat. Jo silloin kun en vielä soittanut bassoa, vaan rumpuja. En mä tolleen soita itse sitten ollenkaan kyl. Perushuttua vaan jos ei nyt ihan huumorijutuista ole kyse.
Munsta.
absqua
15.01.2006 12:20:31
Primuksen rumpalit on olleet aina ihan huippujätkiä ja erittäin päteviä kolistelijoita. Ei pahaa sanaa soitoistaan ainakaan minulta. Eipä toi Claypoolin tyyli toimisikaan jos rumpali epäröisi yhtään. Pätevä sälli siinä pitää olla. Ja niille ei ole tullut mieleen "antaa Lesille kenkää", hyvä säkä!

Tollasenaan se kolisee ihan tavallisille tallaajille senverran hyvin, että Primuksen levyt myy oikein mukavasti ja keikoille on riittänyt katsojia. Että samapa se mitä asiantuntijat siitä sanovat, omassa lajissaan paras, minusta.

Mutta minuapa on aina kiehtonut polyrytmiikka ja kierot melodiat. Jo silloin kun en vielä soittanut bassoa, vaan rumpuja. En mä tolleen soita itse sitten ollenkaan kyl. Perushuttua vaan jos ei nyt ihan huumorijutuista ole kyse.

Samaa mieltä. Lisäksi sen voisin Lesin puolustukseksi sanoa että varsinaisia "bassosooloja" hän ei pahemmin soittele, vaan enemmänkin on kyse siitä että basson rooli harmonisesti / rytmisesti ei aina ole se ihan perinteisin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)