Seba 28.03.2008 17:51:47 | |
---|
Aikamoista floodaamista perustelemattomalla mielipiteellä. Heitä sitten vähän faktaa pöytään kun ei kukaan muu oikein käsitä ettei tekniikalla ole mitään tekemistä musiikin kanssa niin saadaan tälle(kin) asialle päätös ja voidaan palata aiheeseen. |
J.Hollström 28.03.2008 17:54:08 | |
---|
Klasarisoittajilla- ja laulajillahan ei myös toi tekniikka ja sen hallinta liity mitenkään musiikkiin. Point-to-point ripuliranne |
Seba 28.03.2008 18:01:02 | |
---|
Jep, mutta entäs väitös että tekniikalla ei yleensäkkään mitään tekemistä musiikin kanssa. Siis millään tekniikalla, eikä sormet vs pleku taistolla. |
S3k7u 28.03.2008 18:48:33 | |
---|
Plektralla.. tänää tuli molempii sormiin rakot ku soitin sormilla pitkästä aikaa ja kovaa.. |
4001V63 28.03.2008 19:24:58 | |
---|
Totta ihmeessä kaikilla tekniikoilla soitetaan. Todella paljon voi vaikuttaa oikean käden tatsilla soundiin ja soittamisen rytmiikkaan. Soittaa sitten plekulla, sormin tai peukulla. |
kondensaattori 28.03.2008 19:53:58 (muokattu 28.03.2008 19:54:24) | |
---|
Aikamoista floodaamista perustelemattomalla mielipiteellä. Heitä sitten vähän faktaa pöytään kun ei kukaan muu oikein käsitä ettei tekniikalla ole mitään tekemistä musiikin kanssa niin saadaan tälle(kin) asialle päätös ja voidaan palata aiheeseen. Ei millään jaksais, mutta yritetään. Muusikon aivot omaavat näkemyksen musiikista. Musiikki on varsinaisesti aivoissa, mutta sen käsittely tapahtuu ulkopuolella. Muusikon aivoista lähtevät hermot jotka ohjaavat sormia. Sormet kontrolloivat bassoa jossa mikrofoni poimii soiton. Soitto välittyy bassopiuhaa pitkin vahvistimeen. Vahvistimesta soitto siirtyy äänenä ilmaan ja levijää kuulijoiden korviin. Näissä korvissa ääni muuttuu hermosignaaliksi joka kulkeutuu aivoihin. Erään korvaparin omistaa muusikko itse. Näistäsaadun tiedon perusteella soittaja muuttelee signaaliketjua musiikilisen näkemyksen mukaan. Signaaliketjuun kuuluu siis hermot, sormet (tekniikka), basso, piuhat, vahvistimet, kaapit, ilma yms. Signaaliketju on apuväline jolla käsitellään musiikkia eikä suinkaan mikään musiikkia tuottava lähde. Signaaliketjuun voi tietenkin kuulua esim. mp3-soitin ja muuta, soittotilanne oli vain esimerkki. Musiikki siis löydetään päässä ja signaaliketjua muokkaamalla pyritään tämä musiikki tuomaan ulos. Signaalikethu ei muodosta musiikkia vaan musiikki signaaliketjun. Yhtäkaikki, sillä, miten signaaliketjua muokataan, ei ole väliä, vaan sillä, millaisena musiikki on päässä. Joo, en onnistunut perustelemaan. |
Seba 28.03.2008 20:57:31 | |
---|
Joo, sovitaan niin että ilman tekniikkaa jokaisella olisi vaan se oma musiikki siellä omassa päässä, eikä varsinaista musiikkia olisi ollenkaan ja palataan aiheeseen. |
Pirkka 30.03.2008 14:26:25 | |
---|
Hienoa idealismia nuorella miehellä ja terve ajattelutapa sinänsä, että chopsit ei määrää tekemistä vaan soiva musiikki. Tosin tuolta suunnalta on tullut ennenkin todella kovia ja musikaalisia muusikoita. Mä haluaisin vaan tuoda tähän yhden näkökulman jonka mulle esitteli joskus eräs pitkän linjan fuusiosoittaja ja kitaramaikka. Hän vertasi tekniikkaa kirvesmiehen ruuvimeisseliin. Se ruuvimeisseli on oltava jotta ne ruuvit saa ruuvattua oikeaan paikkaan oikealla lailla, ilman sitä se ei onnistu. Mutta jos kirvesmies vaan esittelisi ruuvimeisseliään ja hokisi "katsokaa miten hieno ja mahtava ruuvimeisseli mulla on", tulisi varmaan nopeasti mieleen että no mitä jos ruuvaisit sillä jotain. Eli pelkkä tekniikka ei riitä, pitää olla myös jotain mitä ilmaista sillä. Ja vaikka päässä pyörisi kuinka hienoa musiikkia tahansa, mutta sitä ei saa tulemaan ulos, ollaan tilanteessa jossa ruuvit ja materiaali löytyy mutta meisseli puuttuu. Molemmat asiaan tukevat toisiaan ja ilman toista toinen on heikommalla. Sori off-topic. Mä vetelen edelleen plektralla tai sormilla tai miten vaan. Biisistä riippuen. |
Karlsson 30.03.2008 15:18:09 | |
---|
Oikein! Päästiinhän tässä vihdoin meisselin mittailuun! Ei vaan, Pirkka pistää asiaa. Itse soitan pääsääntöisesti sormilla, mutta jos tarttee plekulla pistellä, niin hoituu sekin. Tykkään säätää asioita. |
BassHero 30.03.2008 16:00:05 | |
---|
Itse käytän plektraa, kun soitan bassoa. Aluksi kokeilin 2kk soittaa sormilla, mutta se soundi, mikä bassosta lähti, oli itse asiassa aika outo. Tai noh. Yritän saada bassolle sulavaa sointua, enkä sellaista, että kokoajan tulee sekunnin murto-osan tauko joka näpräykselle. (onko se muuten normaalia?) Kun ensimmäisellä sivulla kerrottiin, että sormet kannattaa ottaa, jos miettii tuota vain helppouden kannalta. Jollaki ehdotuksia, miten saisin tuon sormi-tekniikan hiottua niin, ettei nuita taukoja syntyisi? -tuleva huippubasisti. |
tmmy 30.03.2008 16:24:13 | |
---|
Sormilla pääosin. Demppaamisen hoidan sekä vasurilla (otelauta) että oikealla. Plekua käytän vain ja ainostaan saundin takia. Jotkin biisit ovat vain parempi soitettuna plekubassolla, kun tarvitaan vähän enemmän munaa ja läpsytystä. www.monovisio.com |
Rocco_Longfella 31.03.2008 13:13:37 | |
---|
Yritän saada bassolle sulavaa sointua, enkä sellaista, että kokoajan tulee sekunnin murto-osan tauko joka näpräykselle. Voisiko olla, että nyhdät kieliä liian syvältä? Koita saada ns lennokkaampi tatsi koskemalla vähemmän kieleen. T: Paska basisti Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa. |
PasiB 31.03.2008 14:05:57 | |
---|
Sormilla pääosin. Demppaamisen hoidan sekä vasurilla (otelauta) että oikealla. Plekua käytän vain ja ainostaan saundin takia. Jotkin biisit ovat vain parempi soitettuna plekubassolla, kun tarvitaan vähän enemmän munaa ja läpsytystä. Eipä tuohon ole mitään lisättävää, juuri näin menee itselläkin. |
Zommy 03.04.2008 11:14:42 (muokattu 03.04.2008 11:21:23) | |
---|
Varmaan jossain kohti kahdeksaa sivua on jo tämä mainittu, mutta kun malttamattomalla kitaranretkulla on hätä päästä opettelemaan alusta lähtien "oikea oppisesti". Kun näppäillään yhtä kieltä kolmella sormella, niin missä järjestyksessä näpit menee? 123 123 123 123 123 (Jatkuvasti vasemmalta oikealle) 321 321 321 321 321 (Jatkuvasti oikealta vasemmalle) 12321 12321 12321 (Eessun taassun) Vai tuoko kolmella sormella soittaminen edes mielestänne mitään etua yhtä kieltä soittaessa, vai onko sillä käyttöä vain string skippingeissä? Yleensä sormijärhestys on 321, mutta on vähän tapauskohtaista, aloittaako tuon ykösellä vai kolmosella. String Skippingeissä(hirmu vaikea sana) on järkevintä hoitaa ''sweeppauksella''. 3 sormen tekniikka on ihan hyvä juttu varmasti, mutta aika marginaalista sen tarve taitaa olla. Kahdella sormella on kyllä aina tullut pomputeltua kun bassoon olen saanut tarttua, mutta järkevimmältä minulle vaikuttaisi tuommoinen "eessun taassun", mutta sillä muutoksella, että ykköstä ei tulisi kahdesti peräkkäin. Eli siis 1232 1232 jne. Tulisi rytmityskin 4/4:n aika loogisesti. Joo, mutta kaikista nopeiten on helppo soittaa 321321(132132). Eikä sitä rytmitystä tarvii siinä ajatella, koska se näppäyskäsi pitäisi saada toimimaan automaattisesti ikäänkuin porakone. Mites muuten laukkakomppi ois järkevintä soittaa kahdella sormella? 112112 vai 121212? Miten Steve Harris soittaa? |
Nieby 03.04.2008 12:27:19 | |
---|
Miten Steve Harris soittaa? 212 eli keski-, etu- ja keskisormi. Ite hitaissa tempoissa soitan noin ja nopeissa 321. Ja hyvin toimii. Siis pääasiahan on: I Don't Give A Fuck If You Hate Me.
Saatana saapuu nurkan takaa.
"Life sucks and then you fucking die." -Ozzy Osbourne
www.myspace.com/beyondotherdimensions
www.hardoxrock.com |
bize 03.04.2008 13:10:45 | |
---|
Mites muuten laukkakomppi ois järkevintä soittaa kahdella sormella? 112112 vai 121212? Miten Steve Harris soittaa? No itse soitan noin, mutta päinvastaisin sormin, eli 221 221 221. Se varmaan riippuu siitä kumpi sormi on vahvempi. En olekaan tullut ajatelleeksi tuota järjestyksen kääntämistä, voisikin olla itse asiassa parempi tapa. Sen mitä nyt laukkakomppia tarvii yleensä soittaa.. |
absqua 03.04.2008 13:14:33 | |
---|
No itse soitan noin, mutta päinvastaisin sormin, eli 221 221 221. Se varmaan riippuu siitä kumpi sormi on vahvempi. En olekaan tullut ajatelleeksi tuota järjestyksen kääntämistä, voisikin olla itse asiassa parempi tapa. Sen mitä nyt laukkakomppia tarvii yleensä soittaa.. Mä soitan 212121212... 221 tai 112 -tyyppiseen lähestymiseen ovat näppini liian hitaat. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Karlsson 03.04.2008 15:47:21 | |
---|
Meitsillä näyttäis toi sormijärjestys olevan 042-200-513-97-5-3. Nolla tarkottaa slerbaa. ..but somehow, someway, I keep on coming with funky-ass shit. Like every single day. |
pekezu 03.04.2008 22:34:04 | |
---|
Meitsi jos soittaa sormilla niin kyl se on 666 se sormijärjestys. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
Royal Banzai 04.04.2008 00:52:24 | |
---|
111 222 Kahdella sormella samaan aikaa nyhtäen, se se vasta on miesten laji. Kovimmat kundit kuten Sam ottaakin sitten siihen slerban mukaan, jos halajaa semmosta putkirosoa soundiin. |