Aihe: Kumpi kaappi 1 2 | |
---|---|
![]() 18.07.2005 20:20:39 | |
yhteensä 601 e + rahdit. Huhhuh. Takavuosina (silloin kun mie olin *snif* nuori) niin tuolla hinnalla sai kolisevasaundisen Piiviin 100 W kombon, jota oli kaupan päälle ihna roudata. "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili
"Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva | |
![]() 30.09.2005 12:34:56 | |
Onko kukaan koittanut (tai siis kehtaako kukaan tunnustaa) noita Harley Bentonin kaappeja? Itseä kiinnostaisi tuo 15 tuumainen aika lailla. Jos edes toi kaappi olis tukeva ja kestävä, niin voishan sihen sitten vaihtaa elementin joskus jos siltä tuntuisi. Ja tosiaan niin uskomattoman räkäistä rokkia tuon kanssa soittelisin, eli tärkeää olisi lähinnä kova meteli ja kestävyys... | |
![]() 30.09.2005 13:10:18 | |
Onko kukaan koittanut (tai siis kehtaako kukaan tunnustaa) noita Harley Bentonin kaappeja? Itseä kiinnostaisi tuo 15 tuumainen aika lailla. Jos edes toi kaappi olis tukeva ja kestävä, niin voishan sihen sitten vaihtaa elementin joskus jos siltä tuntuisi. Ja tosiaan niin uskomattoman räkäistä rokkia tuon kanssa soittelisin, eli tärkeää olisi lähinnä kova meteli ja kestävyys... Ei välttämättä paha idea ollenkaan. Tilasin juuri itse Thomannilta Eminence Gamma 15" , 300W RMS, 8 Ohm, 40Hz - 4kHz . Hinta tuollaisesta laatuelementistä rahteineen, kaikkineen on 99 €. laitan sen vanhaan Fenderin 1x15" kaappiin kun sen 150W elementti on alkanut pärisemään Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY* | |
![]() 30.09.2005 14:29:33 | |
Miten tarkkaan katsoit, että miten noi elementit vastaa toisiaan kaapin koon ja refleksiputken koon tms. suhteen? Jos itsellä tulee sama kyseeseen, niin tietäisi hiukan miten tarkkaa hommaa on valita vastaava elementti.. "Kaivakaa esiin ne talavilenkkarit ja astukaa ne linttaan" | |
![]() 30.09.2005 14:50:08 | |
T-kauppa näemmä näyttäisi myyvän tuollaista Backline600+HB:n kaappi -stäkkiä. Jos tulee vahvistukselle tarvetta niin taidan sijoittaa tuommoisen BL600+115 -kasan, hinta kuitenkin vain reilut 400 juuroa ja mölyä luulisi lähtevän. Ostetaan lippu Sentencedin hautajaisiin | |
![]() 30.09.2005 15:27:05 (muokattu 30.09.2005 15:27:39) | |
T-kauppa näemmä näyttäisi myyvän tuollaista Backline600+HB:n kaappi -stäkkiä. Jos tulee vahvistukselle tarvetta niin taidan sijoittaa tuommoisen BL600+115 -kasan, hinta kuitenkin vain reilut 400 juuroa ja mölyä luulisi lähtevän. Ei oo hinnalla pilattu ei. | |
![]() 01.10.2005 02:49:15 | |
Miten tarkkaan katsoit, että miten noi elementit vastaa toisiaan kaapin koon ja refleksiputken koon tms. suhteen? Jos itsellä tulee sama kyseeseen, niin tietäisi hiukan miten tarkkaa hommaa on valita vastaava elementti.. Jos kaiutin menee reikään niin se on sopiva. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Joku saattaa tietenkin väittää että tässä on käytettävä vähintään kahta tai kolmea funktiolaskinta ja uusin versio Win ISD'stä mutta hän ei ole koskaan soittanut keikkaa, vain rakennellut hi-fi pönttöjä. Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY* | |
![]() 01.10.2005 03:19:53 | |
On se hienoa että nuo Behkun 4x10 kaapit on 1000-1200W, kun muiden (paljon kalliimpien) valmistajien on korkeintaan 200-400W. Come back dear dreams, tales of old. In this sleep, servant of the warsmen. | |
![]() 01.10.2005 14:48:14 (muokattu 01.10.2005 14:49:13) | |
Jos kaiutin menee reikään niin se on sopiva. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä. Joku saattaa tietenkin väittää että tässä on käytettävä vähintään kahta tai kolmea funktiolaskinta ja uusin versio Win ISD'stä mutta hän ei ole koskaan soittanut keikkaa, vain rakennellut hi-fi pönttöjä. Onhan sitä hyvä vähän yrittää ennustaa, miten elementti tulee bassopäässä käyttäytymään jossain tietyssä kotelossa. Joillekin voi olla ihan yksi lysti, minkä elementin tunkee minkäkinlaiseen koteloon, mutta itse katselen elementtiä valitessa varmuuden vuoksi nuo mitoitukset mm. selvittääkseni, miten rankasti bassopäätä voi ekuttaa ennen joko hajoamisen tai pirullisen särön kynnystä. Tämänkin voi tietty tehdä korvakuulolta, mutta elementtivalinnan suhteen paskat on silloin jo housussa. Tuosta Gamma 15:sta sen verran, että sen kartion maksimiliikepoikkeama sekä tietyn särökynnyksen että mekaanisen keston kannalta on aika pieni (3 mm ja n. 12 mm). Elementin resonanssitaajuus on 33 Hz, mikä tarkoittaa sitä, että ripustusmekanismi on kohtalaisen löysä. Jos tuon elementin tunkee vaikkapa 100 l koteloon (tyypillinen kookkaammanpuoleinen 15"-bassokaappi) ja virittää kotelon taajuuteen 33 Hz, ylittyy särökynnys oktaavin verran viritystaajuutta ylempänä olevalla taajuusalueella jo 50 W teholla. Löysän ripustuksen takia elementti saattaa myös pohjata kohtalaisen herkästi. Tuurilla voi saada ihan hyvänkin kaapin aikaan, mutta on toki myös suuri mahdollisuus epäonnistua. Kyllä suunnittelijoilla on elementtivalinnoille yleensä vähän vahvemmat perustelut kuin että se mahtuu reikään. Edit: typokorjailuja. | |
![]() 01.10.2005 21:55:25 | |
...mekaanisen keston kannalta on aika pieni (3 mm ja n. 12 mm). ... Jos tuon elementin tunkee vaikkapa 100 l koteloon (tyypillinen kookkaammanpuoleinen 15"-bassokaappi) ja virittää kotelon taajuuteen 33 Hz, ylittyy särökynnys .... Löysän ripustuksen takia elementti saattaa myös pohjata kohtalaisen herkästi. Tuurilla voi saada ihan hyvänkin kaapin aikaan.... Mikä sun pointti on Unskelonnti? Haluato sanoa että en osaa valita elemettiä olennkaan vai haluaisitko kenties huomauttaa että olen valinnut "väärän" elementin. Vai haluatko vain päteä ja olla kuin entinen vpk:n päällikkö joka tuli myöhässä palopaikalle ja totesi että "väärin sammutettu". Lähtökohtana minulla on Eminencen 15" kaiuttimet. Eminencen valikoimasta ei edes Eminence itse suosittele Alfa tai Beta bassokitaralle joten ne jää suosiolla pois. Jäljälle jää Delta, Gamma ja Kappa. Deltan hyödyllinen taajuusalue on 40Hz-4kHz. Samoin Gamman. Kappa puolestaan 30Hz-2,5kHz. Tuo 40Hz-4kHz on minun tapauksessa sopivampi kun kaappia on tarkoitus käyttää yksistäänkin (kokoaluekaappina). Xmax/Xmech (max.liikerata) on Delta = 22,23mm; Gamma = 23,5mm ja Kappa 23,24mm. Elikkä tuon Gamman liikerata ei suinkaan ole mikään "aika pieni" vaan paras näistä vaihtoehdoista. Kotelotilavuuden kannalta Gamma on minulle sopivin 82-139 lit. Deltan on 106-177 lit ja Kappa taas 64-106 lit. EBP lukema joka määrittelee sopiiko kaiutin paremmin suljettuun vaiko refleksikaappiin on Gammalla 101,6, Deltalla 77 ja Kappa 115. Luku lähempänä 50 viittaa siihen että elementti soveltuu paremmin suljettuun koteloon ja luku lähempänä 100 sitä että kyseessä on tyypillinen refleksikaapin elementti. Sanottakoon vielä että Delta ja Kappa elementeissä on "tavallinen" kangasvahvistettu reunus kun Gammassa on lisäksi tuo kangasvahvistettu reunus muotoiltu "aaltomaiseksi" jotta tuo liikerata (Xmax) saataisiin vielä paremmaksi. Lisäksi Gamman hyötyalue painottuu 200Hz-4kHz ja Deltan 50Hz-2kHz. Halusin nimenomaan elementin joka painottuu enemmän tuonne "mid-bass" puolelle. Luulisin että Eminencen elementeistä tuo Gamma sopii minulle parhaiten ihan noin vaan "perstuntumalta". Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY* | |
![]() 02.10.2005 10:47:20 (muokattu 02.10.2005 10:56:52) | |
Mikä sun pointti on Unskelonnti? Haluato sanoa että en osaa valita elemettiä olennkaan vai haluaisitko kenties huomauttaa että olen valinnut "väärän" elementin. Vai haluatko vain päteä ja olla kuin entinen vpk:n päällikkö joka tuli myöhässä palopaikalle ja totesi että "väärin sammutettu". Eipä nyt vedetä hernettä nenään. Kukin valitsee elementtinsä parhaaksi katsomallaan tavalla, ja loppukirjoituksesi perusteella valintasi on varsin järkevästi perusteltu. Kriteerejä on huomattavasti enemmän kuin pelkkä reikään sopiminen. Edit: Ai niin, se piti vielä mainita, että jostain syystä Eminence ilmoittaa mekaanisen maksimiliikepoikkeaman "peak-to-peak" -arvona eli äärilaidasta toiseen. | |
![]() 02.10.2005 14:07:43 | |
Hienoa, tyhmäkin oppii kun viisaat tappelee! Plussa molemmille. | |
![]() 02.10.2005 15:20:51 | |
Lähtökohtana minulla on Eminencen 15" kaiuttimet. Eminencen valikoimasta ei edes Eminence itse suosittele Alfa tai Beta bassokitaralle joten ne jää suosiolla pois. Jäljälle jää Delta, Gamma ja Kappa. Mistä nuo Eminencen omat suositukset löytyy? Itse kun juuri olen suunnitellut väsääväni pari 1x12" kaappia noilla beta elementeillä. | |
![]() 02.10.2005 18:00:58 | |
Vahva EI Behringereille! | |
![]() 02.10.2005 18:06:57 (muokattu 02.10.2005 18:11:30) | |
Mistä nuo Eminencen omat suositukset löytyy? Itse kun juuri olen suunnitellut väsääväni pari 1x12" kaappia noilla beta elementeillä. Tuolta.... http://editweb.iglou.com/eminence/e … ages/products02/speakers/beta12.htm http://editweb.iglou.com/eminence/e … nce/pages/resources02/selection.htm Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY* | |
![]() 07.10.2005 18:25:58 (muokattu 07.10.2005 18:28:40) | |
Eminence Gamma 15" tuli tänään postissa. Ei vain ja ainoastaan sopinut vanhaan rekään Fenderin kaappiin, vaan jopa kierrehylsyllä varustetut kiinitysreiät etulevysä sopi just precis. Elementin vaihdossa ei mennyt kuin runsaat 5 minuttia. Soundi on mitä mainioin. Ei liikaa mitään. Sellainen laatuelementille tyypillinen "kompressoitu" ja balanssoitu ääni. Suosittelen lämpimästi! P.S. 150W Fenderin alkuperäinen kunnossa oleva 15" on myytävänä. Ei sekään huono ollenkaan. Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY* | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)