pardy 25.05.2005 20:12:06 | |
---|
Kyllä mie olen saanut mikrokuituliinalla ihan tarpeeksi puhdasta aikaan. Tosin en kyllä metsästäkään kaikki pikku tummentumia sieltä. Paitsi tosiaan kerran vuodessa kun hinkkaan kiinanpuuöljyllä, silloin puhdistuu samalla kivasti. Kosteuttahan se imee se puu näin keväisin, enpä muuta syytä tuollekaan keksi. Öljy hidastaa sen kosteuden imeytymistä ja antaa puulle ts. kaulalle aikaa sopeutua. Hmm, onko jotain erityistä mikrokuituliinaa mitä käytät? Vai vaan kun menee kauppaan ja ostaa mikrokuituliinan ni täts it? Niijuu, munki pitäis tuo kaula nyt taas öljytä... Hyvä kun tuli puheeksi tämä, en ois muuten muistanut. |
Teijo K. 25.05.2005 20:13:25 | |
---|
Hmm, onko jotain erityistä mikrokuituliinaa mitä käytät? Vai vaan kun menee kauppaan ja ostaa mikrokuituliinan ni täts it? Niijuu, munki pitäis tuo kaula nyt taas öljytä... Hyvä kun tuli puheeksi tämä, en ois muuten muistanut. Ihan mikä vaan mikrokuituliina kelpaa, osta halvin. Se on sitten soittimenpuhdistusliina. Ei käy muuhun kun sitä öljyä siihen ajautuu väkisin. |
hemmo 25.05.2005 20:14:00 | |
---|
Ihan mikä vaan mikrokuituliina kelpaa, osta halvin. Se on sitten soittimenpuhdistusliina. Ei käy muuhun kun sitä öljyä siihen ajautuu väkisin. Eikun sillä pestään vessat ja. 8-= "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili |
Teijo K. 25.05.2005 20:14:52 | |
---|
Eikun sillä pestään vessat ja. 8-= Niin teillä! Meillä ei. |
hemmo 25.05.2005 20:16:14 | |
---|
Niin teillä! Meillä ei. Ei meillä pestä vessoja. Siivooja tekee sen. "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili |
pardy 25.05.2005 20:16:45 | |
---|
Eikun sillä pestään vessat ja. 8-= Hehee, tulikin mieleen...: Olin vahaamassa tuota mun Warwickin runkoa (kun niitähän vahataan niitä öljykäsittely-runkosia), ja etin sitten sopivaa rättiä. Noo, menin vessaan ja nappasin sitten ekan rätin minkä katoin olevan sopiva. Myöhemmin sitten äityli kysäisi, että "tarvitkos sä tota rättiä johonkin?". Sanoin että juu, vahasin basson. "Aijaa, ku se on toi vessanpönttörätti." Auts... |
hemmo 25.05.2005 20:18:00 | |
---|
Myöhemmin sitten äityli kysäisi, että "tarvitkos sä tota rättiä johonkin?". Sanoin että juu, vahasin basson. "Aijaa, ku se on toi vessanpönttörätti." Auts... Ethän suuhun laittannu? Taisit.... "Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili |
ozmo 25.05.2005 20:18:15 | |
---|
Noo, menin vessaan ja nappasin sitten ekan rätin minkä katoin olevan sopiva. Hohoo, tr00 basismia! :D Fuck pride! Pride only hurts, it never helps... |
pardy 25.05.2005 20:19:00 | |
---|
Ethän suuhun laittannu? Taisit.... No okeiokei! PAhus, arvelin ettei kukaan sais tietää... |
-jj- 26.05.2005 04:45:16 | |
---|
Itsellä on kanssa käytössä tuo fast fret, tai ainakin vähän aikaa kielten vaihdon jälkeen kunnes se unohtuu. Kielten vaihdon yhteydessä, tai ainakin joka toisen, käyn kaulan läpi sitruunaöljyllä. Yksi vanha basso oli sellaisena "yhteishyvänä" kaverilla muutaman vuoden, ja kun sen jällleen kotiin sain, jouduin hammasharjalla (+ sitruunaöljyllä) puhdistamaan kaulan. Oli nääs vähän päässyt jankittumaan... Warren vahaan säännöllisen epäsäännöllisesti aina kun hoksaan, kuitenkin muutaman kuukauden välein. Niin tuosta lemon oilista sen verran, että se siihen puhdistamiseen on ihan hyvä, kun paitsi että öljy irrottaa likaa, on sitruunassa itsessään likaa irrottavia/hajottavia molekyylejä. Lähtee vahvakin kerros kaikenlaisia roiskeita aika nätisti, kun antaa vähän aikaa "vaikuttaa" ennen pyyhkimistä/hinkausta/jynssäystä |
Karlsson 26.05.2005 08:59:08 | |
---|
Jaahas, juu, en putsaa. Tai joskus nyt voi raappaa paksuimmat situt pois otelaudasta ja bosdystä, sanotaa ehkä kerran kahdessa vuodessa. Paitti tosta mun Mustasta. Siinä on nii hyvät groovet että paskat saa pysyä. Ja sitte: A) mule ei oikein ole selvinnyt toi Fast Fretin autuus. Tai siis miks ihmeessä kielten pitää olla liukkaat? No, ehkä jossain nauhattomassa bassossa ja slaidauksen mm-kisoissa, mutta niinko joo. B) jossain (olikohan beispleijeri) joku jenkkiläinen guru-soitinrakentaja kehoitti välttämään sitruunaöljyä, koska siinä on tämmösiä kuivausaineita seassa. Eli että se itse öljy kuivuisi nopeammin. Sivuvaikutukasena se sitten myös kuivattaa sitä puuta. No, joku toinen soitinrakentaja sitten oli ihan päinvastaista mieltä asiasta. Diiba daaba. "...minkä tahansa asian tuot esille hyvänä, kumoan sen." -MrQ |
Wil-J 26.05.2005 10:04:31 | |
---|
A) mule ei oikein ole selvinnyt toi Fast Fretin autuus. Tai siis miks ihmeessä kielten pitää olla liukkaat? No, ehkä jossain nauhattomassa bassossa ja slaidauksen mm-kisoissa, mutta niinko joo. Sama, sormethan siinä vaan lipsuu kieleltä... B) jossain (olikohan beispleijeri) joku jenkkiläinen guru-soitinrakentaja kehoitti välttämään sitruunaöljyä, koska siinä on tämmösiä kuivausaineita seassa. Eli että se itse öljy kuivuisi nopeammin. Sivuvaikutukasena se sitten myös kuivattaa sitä puuta. Tästäkin olisi kiva tietää totuus, että käyttääkö nyt sitä enää vai ei. Ei viitsisi tuhotakkaan ihan tota... Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
Teijo K. 26.05.2005 10:21:04 | |
---|
Sama, sormethan siinä vaan lipsuu kieleltä... Tästäkin olisi kiva tietää totuus, että käyttääkö nyt sitä enää vai ei. Ei viitsisi tuhotakkaan ihan tota... Niin, yksi näkökulma tähän on se, kun mie olen siis koulutukseltani puuseppä / huonekalupintakäsittelijä ja samassa yhteydessä kävin sellaisen entisöintikurssin niin siellä oli selkeä kanta että antiikkihuonekaluihin ei sitruunaöljyjä ajeta. Itseasiassa yksi osa koulutusta oli noiden väärien aineiden aiheuttamien tuhojen paikkailu. Aina ei soitinrakentajalla välttämättä ole kaikkea tietoa asiasta. Mutta noista työtavoista niin... Jos se kelpaa parhaimmillaan satoja vuosia vanhille huonekaluille niin kelpaa se soittimiinkin. Tosin miulle on sitten tullut sekin, että jos korjaan vanhaa soitinta, niin käytän ihan pohjalta luuliimat ym. ikäkauteen kuuluvat temput. |
Samu S. 26.05.2005 11:00:29 | |
---|
A) mule ei oikein ole selvinnyt toi Fast Fretin autuus. Tai siis miks ihmeessä kielten pitää olla liukkaat? No, ehkä jossain nauhattomassa bassossa ja slaidauksen mm-kisoissa, mutta niinko joo. No autuaaksi tekee varmaan tosi harva asia. Nyt kun asiaa mietin, niin basson kieliin tuota tulee käytettyä harvemmin, kun taas sähkökitaran luonnottoman ohuet kielet - varsinkin ne punomattomat - on semmosina likasennahkeina aika ikävät. Mutettä makuasia taasen. Itte olen sitä mieltä, että bassonkin kielet saavat olla mielummin liukkaahkot kuin eivät. I dress in women's clothing and hang around in bars. |
poppamies 26.05.2005 11:38:54 | |
---|
Jep siitäkin on kaksi koulukuntaa. Kumpaakin puolustamaan löytyy netistä yhtä "kovia" tekijöitä. Siis soitinrakentajia. Mie menen sillä että yhtään ylimääräisiä möhniä en puuhun halua ajaa...;) Sanoisin näin että pääasia että voitelee joskus jommalla kummalla kun että ei te koskaan mitään. Tärkeintä on ettei sitä milloikaan laita liikaa. Ei siis öljyä otelautaan vaan rättiin. Silloin sitä ei pääse väärinkäyttämään. Myytävänä Alesis Microverb III MYYTY! |
ozmo 26.05.2005 11:53:35 | |
---|
Lähtee vahvakin kerros kaikenlaisia roiskeita aika nätisti, kun antaa vähän aikaa "vaikuttaa" ennen pyyhkimistä/hinkausta/jynssäystä Tuli noista jutuista vaan mieleen, et missä svidun navetoissa jengi oikein soittaa?? :D Ei mulla ainakaan ole ikinä tullut mitään pahempia roiskeita bassoon... Tietty bläkkis basistit on asia erikseen ku niiden bassot pitää vahata verellä ja maksan palasilla. Mut eikö kukaan muu tosiaan pese käsiään ennen kuin rupee soittaan? :) Fuck pride! Pride only hurts, it never helps... |
balzary 26.05.2005 11:57:21 | |
---|
pitää varmaan kaivaa kuva mun warwickin otelaudasta ennen puhdista ja myyntiä :) vois vaikka voittaa smegmaisin otelauta-kilpailun. |
Jalmus 26.05.2005 16:23:35 | |
---|
Tuli noista jutuista vaan mieleen, et missä svidun navetoissa jengi oikein soittaa?? :D Ei mulla ainakaan ole ikinä tullut mitään pahempia roiskeita bassoon... Tietty bläkkis basistit on asia erikseen ku niiden bassot pitää vahata verellä ja maksan palasilla. Mut eikö kukaan muu tosiaan pese käsiään ennen kuin rupee soittaan? :) Eipä sitä tarvitse kuin kerran aivastaa oikein kunnolla ja sopivaan suuntaan, niin johan on otelaudassa roiskeita! Kokemusta on... Eikä kunnon soittaja muuten tarvitse mitään kielenliukasteita. Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi. |
Samu S. 26.05.2005 18:00:17 | |
---|
Eikä kunnon soittaja muuten tarvitse mitään kielenliukasteita. Selvä. Tekeekö Fast Fretin käyttämättömyys kunnon soittajaksi? Jos tekee, niin lopetan oitis. Mutta mullahan on myös viisi kieltä ja aktiivimikit, ja molemmat seikathan tunnetusti tekevät huonoksi basistiksi. Why bother. I dress in women's clothing and hang around in bars. |
hollstro 26.05.2005 18:48:23 | |
---|
Mie putsailen bassoja kielienvaihdon yhteydessä seuraavasti: ruusupuuotelautaan kevyesti teak-öljyä, sillä lähtee kakki veks ja se kyllästää puun jottei se niin helposti likaannu, eikä toisaalta kuivu liikaa. Vaahteraotelautaan (lakattu) toimii sama homma kuin maalattuun pintaan yleensä, eli ihan snadisti kostutetulla pyyhkeellä liat pois (mikrokuituliina on paras) ja sitten jos oikein innostuu niin autovahalla kiiltoa pintaan. Tätä ei sitten kannata tehdä ajan patinoimille vintage-vehkeille jos haluaa säilyttää vintage-fiiliksen. Kromatut, kullatut ja niklatut osat ihan vaan mikrokuituliinalla/kangasrätillä puhtaaksi, samoin muoviset. Toimii. Olen Arvan kanssa samaa mieltä tuosta sitruunaöljystä; ei kannata laittaa lakkaamattomaan otelautaan. Sehän poistaa luonnonöljyt puupinnasta kokonaan ja vaarana on että otelauta on liian kuiva ja nauhat lähteen elämään. Vahatuille puupinnoille (Warwick, Spector...) mehiläisvaha wörkkii hienosti. Jotkut vahaavat myös ruusupuuotelaudat luonnonvahalla ja sekin tuntuu toimivalta hommalta. |