Aihe: Kiva biisi aloittelevalle basistille.
1 2 3
Epämuusikko
06.01.2011 19:26:01
BassoSisko: Jäsen J.Hollström:n veto Highway Starista antaa kyllä ymmärtää että se on kaikkea muuta kuin helppo biisi aloittelijalle.

Pitkä biisi se ainakin on.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
PnukBassist
06.01.2011 23:04:45

BassoSisko: Jäsen J.Hollström:n veto Highway Starista antaa kyllä ymmärtää että se on kaikkea muuta kuin helppo biisi aloittelijalle.

Mistähän tämmöisen version saisi kuunneltavaksi?

Ja joo niin meilläkin meni poikain kanssa muutama kuukausi että saatiin ekan kerran soitettua tää loppuun asti sooloineen päivineen. Mutta siinäkin mielessä sopiva reenausbiisi että jos tämmöisen osaa bändeineen päivineen niin osaa jo aika paljon.
Well, I woke up Sunday morning With no way to hold my head that didn't hurt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert.
NikoK
06.01.2011 23:50:09
Rage Against The Machinea suosittelisin, etenkin sitä ekaa levyä, hyviä viisuja & mukava soittaa.

Bombtrackin alkusoolo on hyvä bossi noin ensialkuun :)
miikkura
07.01.2011 01:48:00
Lisään tähän toisen topicin, jonka aloitin Aloittelijat -osastolla:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=197224

"UPS:lta kolahti basso ja kompo postiluukkuun tänään. Tarkoituksena olis alkaa soittelemaan tätä nelikielistä kummajaista rumpujen ohella. Soittotaidot bassonsuhteen on aikalailla nollapisteessä (lukuunottamatta muutamaa kappaletta, joita olen musalinjalla soitellut).

Kysynkin, mistä lähetään liikkeelle? Tabit käteen ja rokkaamaan? Antakaa kokeneempina ohjeita aloitteleville :)"

Jos tältä puolelta irtois vähän enemmän ;)
pekezu
07.01.2011 01:58:44

miikkura: Lisään tähän toisen topicin, jonka aloitin Aloittelijat -osastolla:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=197224

"UPS:lta kolahti basso ja kompo postiluukkuun tänään. Tarkoituksena olis alkaa soittelemaan tätä nelikielistä kummajaista rumpujen ohella. Soittotaidot bassonsuhteen on aikalailla nollapisteessä (lukuunottamatta muutamaa kappaletta, joita olen musalinjalla soitellut).

Kysynkin, mistä lähetään liikkeelle? Tabit käteen ja rokkaamaan? Antakaa kokeneempina ohjeita aloitteleville :)"

Jos tältä puolelta irtois vähän enemmän ;)

Hal Leonardin Bass Method Bookista complete edition hankintaan. Toi on mun mielestä aloittelijan paras kaveri. Ja vähän edistyneemmänkin. Tosta lähti oma soitto pääasiassa täysin ja suurin osa ton kirjan opeista on edelleen soitossa mukana.

Tuota saa suomesta ainakin musafasulta ja löytynee bookplussalta tai amazonilta myös. Mukana tulevat levyt on hyvä plussa.
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
BassoSisko
07.01.2011 08:48:30
PnukBassist: Mistähän tämmöisen version saisi kuunneltavaksi?

Hän itse jossain vaiheessa laittoin sen soittamansa bassoraidan siitä kuunneltavaks, ei ole mulla linkkiä tallessa.

Toki sen voi soittaa yksinkertaisemminkin, kuten kaiken muunkin.
Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa.
emBBo
08.01.2011 18:37:27

Lähes kaikki Metallican biisit ovat suht koht helppoja, niillä itse aloittelin. Tabejakin varmasti löytyy kun alkaa jo olemaan niin mainstreamia.
spade
08.01.2011 18:51:49
Iron Maideniin kannattaa musta tutustua, suht simppeleitä pienillä kikoilla höystettynä.

Bon Jovi on kans aika kivaa materiaalia bassotteluun esim. living on a prayer.

Ja Hurriganes kanssa jos halutaan helpoissa pysytellä.

Ja sit jos halutaan toiseen ääripäähän niin Manowarin Sting of a Bumblebee taitaa olla suht haastava ;)
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
Brik
08.01.2011 19:17:23
Itselleni yksi ensimmäisistä biiseistä taisi olla Cream - Badge. Todella toimiva veto bassolla ja esittelee hyvin sekä improvissatiota riffin pohjalta että perus bassokliseitä. Tuota Highway Staria tuli myös hakattua, lähinnä bändin kanssa.
-----------------------------------------------
J.Hollström
08.01.2011 19:27:24
PnukBassist: Mistähän tämmöisen version saisi kuunneltavaksi?

Tästä: http://juki.1g.fi/mp3/Coda_Mood/Demo+2010/05+Highway+Star.mp3

Sama se on kuin orkkiskin, eli ei sen kummempaa.
spade
08.01.2011 19:36:16
Brik: Tuota Highway Staria tuli myös hakattua, lähinnä bändin kanssa.

Smoke on the Water toimii kanssa :)
Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas
Funkånaut
09.01.2011 13:17:57

Luonnollisesti Herbie Hancockin Chameleon. On se kurko. Sitten Parliament/Funkadelic -kokoonpanoista löytyy paljonkin teoreettisesti simppeleitä bassobiisejä. Haaste on vaan saada ne kuulostamaan hyvälle.
"Nyt lapset lopetatte pelleilyn. Jussimus panee jos panee, muut pojat siirtyy flaksiketjuun. -Modeterminaattori"
Hannu H.
09.01.2011 13:24:29

Alice in Chainsilla on kivoja biisejä.
Man in the box, would, dam that river.
Rooster vähän haasteellisempana.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Sinfactor:MySpace Youtube
L.Ruoska
09.01.2011 15:02:35

emBBo: Lähes kaikki Metallican biisit ovat suht koht helppoja, niillä itse aloittelin. Tabejakin varmasti löytyy kun alkaa jo olemaan niin mainstreamia.

Jaha, olen näemmä kommentoinut tätä threadia joskus kun itse olin noin vuoden soitellut :P Näin ne vuodet vierii.

Jokatapauksessa siis jos nyt on kyse ihmisestä joka siis kirjaimellisesti äsken saanut basson käteensä ja miettii että miten sitä soitetaan niin ei voi tosissaan kukaan sanoa että "Lähes kaikki Metallican biisit on aika helppoja". Eihän ne nyt ihan varasinaisesti ole "lähes kaikki aika helppoja", useimmat on nopeita, kestää aika pitkään ja niissä on osia ja variaatioita vähän enemmän kuin A-B-C.

Helppoa musaa on esim. aika pitkälti kaikki radiossa koskaan soinut suomirokki, siis meinaan noita CMX, Don Huonot, Zen Cafe, Apulanta osaston radiobiisejä. Löytyyhän noiltakin hiukan haastavempia biisejä ainakin CMX:ltä ja Donkkareilta, mutta siis ihan vasta-alkajalle haaste on jo vaihtaa A-kielen vitosnauhalta E-kielen kakkosnauhalle menettämättä tahtia.

Jos ei yrjö lennä niin toi love metal-osasto HIM, Negative jne on sitä ihan samaa kuin Apulanta soitannollisesti. Jotain HIMin biisiä toivoi yksi tuttavaperheen tyttö kun opetin sille jotain bassonsoiton alkeita ja se oli oikeastaan ihan hyvä veto, dyndyndyndyn dändändändän dää dää dää dää.

En tiedä miksi aina sanotaan että siitäs vaan istut alas ja kuuntelet että miten levyllä vedetään? Jos aloittelija ei opiskele musiikkia vaan soittelee himassa tai bändissä omaksi ilokseen niin kestää kyllä aika pitkään ennenkuin pystyy korvakuulolta kopsimaan toisten biisejä tosta vaan. Koen että paljon tärkeämpää sille aloittelijalle on oppia vetämään muutamia biisejä alusta loppuun niin ettei soitto katkea missään vaiheessa ja saada se voitontunne siitä suorituksesta, kuin istua makuuhuoneessa miettimässä että miksi mä en pysty mitenkään löytämään sitä säveltä tästä biisistä korvakuulolla.

Mut joo rant over. Kun vähän alkaa tuntua siltä että muutakin kun renkutusta haluais soittaa niin suosittelen lämpimästi täällä aiemminkin suositeltua Rage Against The Machinen ekaa levyä. Sairaan timmisti groovaavia biisejä joissa tulee soitettua muutakin kun E ja A kieliä. Itse rakastuin tohon bändiin just siks kun täällä joku suositteli opettelemaan Bombtrackin :) Siitä saa aikalailla uutta näkemystä soittoon.
BassoSisko
09.01.2011 16:32:11
Kun mä nyt itsekin olen vielä aloittelija, niin mun ajatus näihin biisivalintoihin on alusta lähtien ollut sellainen, että mä yritän soittaa mitä vain mistä itse pidän tai minkä bändi valitsee soitettavaksi. Jos tuli valittua liian vaikea biisi (jota ei pysty edes helpottamaan riittävästi, siis niin että biisin edelleen tunnistaa), niin sitten valitsen seuraavan ja yritän myöhemmin uudestaan sitä vaikeata biisiä. Siinä samalla huomaa oman kehityksen konkreettisesti. Ja bändille olen alusta asti sanonut että kaikkea voin yrittää, katsotaan sitten mihin oikeasti pystyn.
Pakko harjoitella, jotta olisi hyvä syy miksi en osaa.
emBBo
09.01.2011 22:31:21

No onhan nuo Metallicat ihan törkeän helppoja verrattuna, noihin tech death juttuihin mitä itse olen alkanut reenailemaan.
burdon
10.01.2011 19:10:37
Ittellä oli basso vuosia kanissa mut nytku sain back ni aloin treenaa The Misfitsin London Dungeonia, muuten niin helppo että soittas vaikka lapuista suoraan mut nopeutta vaatii, ainaki ittellä käsi väsyy ja kehittyy ku yrittää tuota taimissa tahkota (vielä hitusen alkuperäistä nopeampana coverina!). Yleensä itte suosin just tollasii yksinkertasuuksii, Misfitsit ja Ramonessit jne, sitku alkaa taimi pitää ja kunto riittää ni sit siirtyy vasta monimutkasempiin biiseihin.
4-track 4 life !
miikkura
10.01.2011 21:40:00
Leo Lindgren En tiedä miksi aina sanotaan että siitäs vaan istut alas ja kuuntelet että miten levyllä vedetään? Jos aloittelija ei opiskele musiikkia vaan soittelee himassa tai bändissä omaksi ilokseen niin kestää kyllä aika pitkään ennenkuin pystyy korvakuulolta kopsimaan toisten biisejä tosta vaan. Koen että paljon tärkeämpää sille aloittelijalle on oppia vetämään muutamia biisejä alusta loppuun niin ettei soitto katkea missään vaiheessa ja saada se voitontunne siitä suorituksesta, kuin istua makuuhuoneessa miettimässä että miksi mä en pysty mitenkään löytämään sitä säveltä tästä biisistä korvakuulolla.

Kiitos Leo tästä! Ytimekkäästi sanottu ja täysin totta! Kun rumpuja aloitin soittamaan, niin kyllähän se biisin läpivienti tavalla tai toisella oli tärkeämpää, kuin se yksi pieleen mennyt filli. Kun ensin saa edes pohjan, niin on helppo rakentaa loput palikat paikoilleen.

Tosiaan ihan juuri olen basson käteeni saanut ja päätin kokeilla soittaa tuota Nirvanan Lithiumia. Haasteelliseksi sanottakoon ainoastaan tuo "nopeahko" siirtyminen A4->D7. Ja näin alkuun kun ei sormetkaan mitään kovin ketterää luokkaa ole yhdistettynä uuden basson kanssa (raskas soittoinen, pitäs kielet vaihtaa), niin on biisi kuin biisi hankala. Helppolla alotellaan ja kyllähän toi Lithiumi aika nopeesti menee ku vaan harjottelee :)
J.Nikkanen
11.01.2011 12:24:34 (muokattu 11.01.2011 13:37:00)
emBBo: No onhan nuo Metallicat ihan törkeän helppoja verrattuna, noihin tech death juttuihin mitä itse olen alkanut reenailemaan.

Teknistä dödöä, eis perskeles. Cannibal Corpse! Siltikin, jos sä osaat teknistä dödöä, sä et vedä jatsia, jos sä osaat jatsia, sä vedät myös dödöä, tai ihna mitä vaan.

Edit: Koska tuossa ei ollut oikein asiaa, niin siksi koitan saada asiaa tähän. Ns. classic rock biisejä kannattaa mun mielestä kuunnella, valinnanvaraa on järkyyttävästi mutta aloittelevalle voisin suositella vaikkapa Jimi Hendrix - Little wing, Deep Purple - Soldier of fortune, Free - Wishing well ja vaikka Del Shannon - Runaway. Ja biisithän soitetaan alusta loppuun, jätetään ne Metallican biisien alut ihan suosiolla nuille kitaristeille.

Hei ja yksi villi jokeri pokeri! Tik Tak - Lopeta
Bassomurahdus.
JudeJude
11.01.2011 15:04:51
Friggillä on paljon hyvää settiä johon on kiva soittaa mukana. Keidas-levy esim. kokonaisuudessaan, paitsi ehkä nimipiisi joka menee viiteen.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)