Aihe: Vasen käsikipeytyy
1 2
JE
08.05.2005 15:07:59
Lämmittelyyn pari vinkkiä ja mahdolliseen jännetupintulehduksen estoon:

- Pyöritä ranteita ennen soittoa
- Myös Powerballin on luvattu ehkäistä tulehdusta ja samalla myös lämmittää/kasvattaa lihaksia http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=78779

Mulla oli tossa jännetupintulehdus joku kuukaus sitten, joten meiän Hapkido-seuran johtaja käski yrittämään sellasta rohtoa kun "Zinaxin", mikä myös toimi. Saa ilman reseptiä. Ton kanssa käytin samanaikaisesti Mobilaattiaja kylä se siitä helpotti.
ChrisR
08.05.2005 22:38:36
Mis-tä koh-taa ran-ne on ki-pe-ä? Lääkärikin varmaan kysyy tätä.

Toi on itseasiassa aika paha kysymys, en osaa oikein vastata se kipu on niinkun tossa ranteessa ei sitä oikein voi sanoo missä kun se säteilee pitkin kättä.

Voiskohan joku fysioterapeutti tai semmonen auttaa ehkäisemään tota jännetupinn tulehdusta tulevaisuudessa, kun juttelin jonkun pianistin kanssa jolla oli ollu jännetupintulehdus 3kertaa ja se puhu jotain että käy nyt fysioterapeutil tai jotain en muista kunnol ku se oli perjantain enkä sitä muuten tunne että voisin kysellä lisää.

kiitos kaikille noista viesteistä=)
Niskamies
08.05.2005 22:41:05
Toi on itseasiassa aika paha kysymys, en osaa oikein vastata se kipu on niinkun tossa ranteessa ei sitä oikein voi sanoo missä kun se säteilee pitkin kättä.

Voiskohan joku fysioterapeutti tai semmonen auttaa ehkäisemään tota jännetupinn tulehdusta tulevaisuudessa, kun juttelin jonkun pianistin kanssa jolla oli ollu jännetupintulehdus 3kertaa ja se puhu jotain että käy nyt fysioterapeutil tai jotain en muista kunnol ku se oli perjantain enkä sitä muuten tunne että voisin kysellä lisää.

kiitos kaikille noista viesteistä=)

Käytkö vielä koulua? Jos käyt, niin käy ihmeessä koulun terkkarilta kysymässä mielipide tilanteesta.
Meitsi on meshissä.
pardy
08.05.2005 22:44:29

Käytkö vielä koulua? Jos käyt, niin käy ihmeessä koulun terkkarilta kysymässä mielipide tilanteesta.

Tai rupea käymään äidinkielen tunneilla, hirveä lukea tollasta tekstiä. Jos ei osaa sen tarkemmin sanoa kuin että "se on vähän joka paikassa se vaan säteilee koko ranteessa" ni turha mennä lääkärille. Tajuut itekki että parempi pitää breikkiä. Ja soittoasento on oikeasti se mihin kannattaa todella kiinnittää huomiota. Jos haluat pitää soittoharrastusta yllä tulevaisuudessakin niin kannattaa ehdottomasti etsiä se sulle hyvä ja ergonominen asento. Tyylistä viis, sanoisin mä.
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
ChrisR
08.05.2005 22:44:41

Een käy mutta oon menossa huomenna lääkäriin, nii ja tosta basson korkeudesta sen verran että en roikota kylä hirveen alhaalla korkeus on suunnilleen semmone että vyö on puolessa välissä bassoa.
ChrisR
08.05.2005 22:47:27
Tai rupea käymään äidinkielen tunneilla, hirveä lukea tollasta tekstiä. Jos ei osaa sen tarkemmin sanoa kuin että "se on vähän joka paikassa se vaan säteilee koko ranteessa" ni turha mennä lääkärille. Tajuut itekki että parempi pitää breikkiä. Ja soittoasento on oikeasti se mihin kannattaa todella kiinnittää huomiota. Jos haluat pitää soittoharrastusta yllä tulevaisuudessakin niin kannattaa ehdottomasti etsiä se sulle hyvä ja ergonominen asento. Tyylistä viis, sanoisin mä.

joo on nytten pitäny breikkiä ja anteeks tää huono kieli=(
Niskamies
08.05.2005 23:45:49
Tai rupea käymään äidinkielen tunneilla...

Mä jo luulin että sä rupesit kritisoimaan mun kirjotuksen oikeaoppisuutta:)
Meitsi on meshissä.
pardy
09.05.2005 21:16:44

Mä jo luulin että sä rupesit kritisoimaan mun kirjotuksen oikeaoppisuutta:)

Tiesitkö että virkkeen loppuun tulee aina piste? Tai no, voi sielä olla muukin merkki, mutta jotenkin se lause pitää lopettaa.

Ni! ;)
"...tilanteen mukaan peace tai turpaan" -absqua
TiMiTheShiT
09.05.2005 23:06:07
Mulla oli samanlaista vaivaa vasemmassa kädessä about tasan vuosi sitten (liityisikö vuoden aikaan tuskin.. no joo) meni ihan tauon kanssa ohi ei kyllä sattunut muuta kuin soittaessa. Ei siis ollut jatkuvaa tämä mainittu kipu....
he he heeh heh heh uuh hah hah haa |"V*ttuun sotiminen tämä äijä lähtee paskalle"|
Bassballs
10.05.2005 17:34:33

Lopuksi, nuo mainitsemasi treenimäärät ovat sen verran suuria että kuten muutkin ovat sanoneet, on lämmittely erittäin tärkeää.

Säännöllinen venyttely ehkäisee tämän ongelman lähes varmasti. Jos ei, niin syy on jossain muualla kuin soittamisessa.

n.45min soittoa, n.15min taukoa ja kevyitä, lyhytkestoisia venytyksiä..jne..

Meillä kävi konsalla muusikojen ammattitauteihin erikoistunut fysioterapeutti pitämässä ergonomialuentoja. Soittoasento, treenimäärä ja venyttelyjen määrä ja laatu ovat avainasemassa terveenä pysymisen kannalta.

6 tuntia on sitäpaitsi ihan turhan pitkä aika treenata päivässä. Käytä tuosta ajasta puolet musiikin kuunteluun, niin helpottaa rannetta ja saatat jopa oppia jotain hyödyllistä.
"Jotkut ihmiset tykkäävät ankeasta musiikista, josta tulee paska fiilis... ..minä en muuta kuuntelekaan"
Teijo K.
10.05.2005 19:05:43

6 tuntia on sitäpaitsi ihan turhan pitkä aika treenata päivässä. Käytä tuosta ajasta puolet musiikin kuunteluun, niin helpottaa rannetta ja saatat jopa oppia jotain hyödyllistä.

Toisaalta klassisen puolen kaverit harjoittelevat vielä huomattavasti pitempiäkin aikoja.

http://www.atenakustannus.fi/kirjat/taide.php?isbn=951-796-217-7

Tätä suosittelen lämmöllä. Pieni investointi omaan hyvinvointiin. Sisältää selkeät ohjeet kaikkein ergonomisimpaan soittamiseen, myös sähköbassolla eli bassokitaralla. Mukana erilaisia lämmittelyjä ym. näppärää.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Bassballs
10.05.2005 20:35:51

Toisaalta klassisen puolen kaverit harjoittelevat vielä huomattavasti pitempiäkin aikoja.

http://www.atenakustannus.fi/kirjat/taide.php?isbn=951-796-217-7

Tätä suosittelen lämmöllä. Pieni investointi omaan hyvinvointiin. Sisältää selkeät ohjeet kaikkein ergonomisimpaan soittamiseen, myös sähköbassolla eli bassokitaralla. Mukana erilaisia lämmittelyjä ym. näppärää.

Hei, tuohan vaikuttaa varsin yleishyödylliseltä opukselta. Pitääkin pistää ostoslistalle.

Klasarimusiikki...no joo..

Tekniikkaa treenatessa menee kyllä kevyesti vaikka koko päivä, mutta silloin on ensiarvoisen tärkeää venytellä ja pitää taukoja.
Riippuu tietenkin vähän ihmisestä, mutta minä en ainakaan pysty itsekseni treenaamaan(muuta kuin tekniikkaa) kuutta tuntia päivässä niin että siitä olisi mitään hyötyä. Lepovaihe on aivan yhtä tärkeä kuin itse reenaaminenkin.

Meillä täällä popparipuolella kaikki lähtee kuuntelusta..
Kuten eräs opettaja täällä sanoi:
"Kuunnelkaa kaikenlaista musiikkia! Menkää kirjastoon ja lainatkaan Jazzia, poppia, rokkia, Soulia ja Latin-musaa! Kaikkea, jopa klassista ja kansanmusiikkia.. kuunnelkaa, vaikka miten vituttaisi ja itkettäisi, niin jumalauta, kuunnelkaa!"
"Jotkut ihmiset tykkäävät ankeasta musiikista, josta tulee paska fiilis... ..minä en muuta kuuntelekaan"
ChrisR
11.05.2005 21:28:55 (muokattu 11.05.2005 21:30:29)
''Tekniikkaa treenatessa menee kyllä kevyesti vaikka koko päivä, mutta silloin on ensiarvoisen tärkeää venytellä ja pitää taukoja.
Riippuu tietenkin vähän ihmisestä, mutta minä en ainakaan pysty itsekseni treenaamaan(muuta kuin tekniikkaa) kuutta tuntia päivässä niin että siitä olisi mitään hyötyä. Lepovaihe on aivan yhtä tärkeä kuin itse reenaaminenkin.''

Mitä tarkotat tekniikan treenaamisella? Mun treenaaminen on vaan semmosta että opettelen joitain biisei ja sitten soittelen niitä en oo käyny missää basso tunneilla, pitäis varmaan?

Kävin tänään lääkärissä sain 7-10 päivän tulehduskipulääke kuurin ja sinä aikana ei saa soittaa. Käsi tuntuu jo vähän paremmalta. Lääkäri sano että mulla on todennäkösesti jännetuppitulehdus, se lääkäri vaikutti aika huonolta ei ees sanonu että käsi pidettävä lämpimässä eikä sanonu oikeestaa mitää määräs vaan ton kipulääke kuurin.

Arva varasin ton kirjan kirjastosta varmaan ihan hyödyllinen, kiitti viehjeestä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)