![]() 19.04.2005 22:09:02 | |
---|---|
No mites suorana pidät kaulaa? Niin suorana, kuin yläsatula sen sallii. Eli hyvän yläsatulan (jota kohdalleni ei ole sattunut vielä) ollessa kyseessä pidän kaulan priimasuorana. Mutta esimerkkinä toisesta ääripäästä minulla on viisikielinen, jonka kaulaa täytyy pitää käyränä, koverana, koska yläsatula ei salli kaulan olla suora. Suoralla kaulalla kielet ottavat kiinni ensimmäiseen nauhaan aiheuttaen helvetinmoisen särinän. Satula on lakattu kiinni lapaan, joten en ole uskaltanut sitä ryhtyä modaamaan, kun en mikään käsitöiden ihmelapsi ole. Mutta tämänkin lisäksi kaulassa on pari nauhaväliä, mitkä särisevät jokatapauksessa, oli kaula suora tai 90 asteen kulmassa. "Tykkään alapäästä" | |
![]() 19.04.2005 22:14:20 | |
Liian suora kaula rämisee väistämättä. Miulla on aina aika rämiseviä nuo soittimet, mutta tykkään siitä efektistä tavallaan. Jos haluaa räminästä eroon, niin pientä relieffiä saa jättää. | |
![]() 19.04.2005 23:18:46 | |
Suoralla kaulalla kielet ottavat kiinni ensimmäiseen nauhaan aiheuttaen helvetinmoisen särinän. Mutta tämänkin lisäksi kaulassa on pari nauhaväliä, mitkä särisevät jokatapauksessa, oli kaula suora tai 90 asteen kulmassa. Suosittelen investoimaan soitinhuoltoon. Tulee taatusti halvemmaksi kuin kokonaan uuden basson teko. Mulla oli muinoin pari korkeaa nauhaa bassossa ja kun junnuna ei nauhaviiloista oltu kuultukaan, niin paukutin ne vasaralla ruotuun. Hyvä se on vieläkin. Viistous helpottaa soittamista! | |
![]() 19.04.2005 23:22:00 | |
Suosittelen investoimaan soitinhuoltoon. Tulee taatusti halvemmaksi kuin kokonaan uuden basson teko. Mulla oli muinoin pari korkeaa nauhaa bassossa ja kun junnuna ei nauhaviiloista oltu kuultukaan, niin paukutin ne vasaralla ruotuun. Hyvä se on vieläkin. Hehe, aika hurjaa touhua. Rest in peace Dime | |
![]() 19.04.2005 23:30:19 | |
Suosittelen investoimaan soitinhuoltoon. Tulee taatusti halvemmaksi kuin kokonaan uuden basson teko. Näin tekisin, jos kyseinen basso olisi minulle rakas, mutta olen jokatapauksessa hankkimassa uutta ja haluaisin vain välttää jokakertaisen pettymisen basson nauhoihin ja kaulaan ja hankkia kerralla kunnollisen. Tiedän, että jossain päin maailmaa minua odottaa se oikea, joka on valmiiksi kunnossa eikä rämise eikä nauhasärinästä ole tietoakaan, ja jota ei tarvitse viedä huoltoon. Mutta sen etsintä on vielä kesken. "Tykkään alapäästä" | |
![]() 19.04.2005 23:32:40 | |
Näin tekisin, jos kyseinen basso olisi minulle rakas, mutta olen jokatapauksessa hankkimassa uutta ja haluaisin vain välttää jokakertaisen pettymisen basson nauhoihin ja kaulaan ja hankkia kerralla kunnollisen. Tiedän, että jossain päin maailmaa minua odottaa se oikea, joka on valmiiksi kunnossa eikä rämise eikä nauhasärinästä ole tietoakaan, ja jota ei tarvitse viedä huoltoon. Mutta sen etsintä on vielä kesken. Et tule löytämään. Sama kuin etsisit kalsareita joita ei koskaan tarvitse vaihtaa. Tsekkaa ihmeessä Torilta se unskelotin Warwick. Rest in peace Dime | |
![]() 19.04.2005 23:41:28 | |
Et tule löytämään. Asia harvinaisen selvä. "Tykkään alapäästä" | |
![]() 19.04.2005 23:45:57 | |
Et tule löytämään. Sama kuin etsisit kalsareita joita ei koskaan tarvitse vaihtaa. Tsekkaa ihmeessä Torilta se unskelotin Warwick. Et sä varmaan 16 vuoden aikana ole voinut osoittaa tuota varmaksi, absoluuttiseksi totuudeksi? Kyllä monilla tuntuu olevan soitin joka on täydellinen juuri omaan käteen... | |
![]() 19.04.2005 23:55:01 | |
Et tule löytämään. Sama kuin etsisit kalsareita joita ei koskaan tarvitse vaihtaa. Tsekkaa ihmeessä Torilta se unskelotin Warwick. Mulla ainakin on semmoset kalsarit! Heittäkää radionne järveen niin maailma pelastuu... | |
![]() 20.04.2005 06:28:05 | |
Tiedän, että jossain päin maailmaa minua odottaa se oikea, joka on valmiiksi kunnossa eikä rämise eikä nauhasärinästä ole tietoakaan, ja jota ei tarvitse viedä huoltoon. Mutta sen etsintä on vielä kesken. Jos ajelet joskus Someron suunnalla - käy tsekkaamassa Power-Sound. http://www.power-sound.fi/kytkuvat/neuser.jpg http://www.power-sound.fi/index1.htm Siellä on myynnissä Neuser Crusade 5-kielinen. Kokeilin sitä joskus ohimennessäni, ja siinä ainakin oli mun käsilleni unelmakaula. Erittäin matala tatsi, eikä särissyt missään kohtaa kaulaa. Kaunis loimukansi ja EBS:n elektroniikka. Multa jäi ostamatta hinnan vuoksi (1490 Eur).... Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 20.04.2005 08:00:42 | |
Liian suora kaula rämisee väistämättä. Miulla on aina aika rämiseviä nuo soittimet, mutta tykkään siitä efektistä tavallaan. Jos haluaa räminästä eroon, niin pientä relieffiä saa jättää. Sama täällä ja silti ajan kanssa sitä räminää oppi hallitsemaan niin että käyttä sitä oikeissa paikoissa niinku efektinä.Soittotatsi ei kehity muutakun soittamalla;-) Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits | |
![]() 20.04.2005 08:09:55 | |
Et sä varmaan 16 vuoden aikana ole voinut osoittaa tuota varmaksi, absoluuttiseksi totuudeksi? Kyllä monilla tuntuu olevan soitin joka on täydellinen juuri omaan käteen... Meegs86: ...ja jota ei tarvitse viedä huoltoon. Absoluuttinen totuus on, että Suomen oloissa ei basso säily sellaisena, etteikö sitä silloin tällöin tarvitsisi säädellä tai viedä säädettäväksi. Meikäläiselläkin on soitin joka sopii täydellisesti omaan käteen, mutta kyllä sitä silti joutuu aina välillä vähän säätämään. Rest in peace Dime | |
![]() 20.04.2005 10:08:13 | |
Absoluuttinen totuus on, että Suomen oloissa ei basso säily sellaisena, etteikö sitä silloin tällöin tarvitsisi säädellä tai viedä säädettäväksi. Aha. Pari viikkoa sitten alkoi vaivata luulotauti ja muu kamaluus (syytän kaikesta mnetin bassopalstaa), kiikutin bassoni (1998 lähtenyt maailmalle, sen jälkeen sille ei ole tehty muuta kuin kielet vaihdettu yms.) huollettavaksi. Huoltomies katseli kaveria hetken ja totesi, että nauhat kannattaa kohta hioa. Sekään ei taida olla Suomen (sää)olojen ansiota? | |
![]() 20.04.2005 11:09:30 (muokattu 20.04.2005 13:11:35) | |
Eli hyvän yläsatulan (jota kohdalleni ei ole sattunut vielä) ollessa kyseessä pidän kaulan priimasuorana Millainen on tämä hyvä yläsatula??? Olisi kiva kuulla perustelut tuosta. Satulan tehtävä on aika yksinkertainen, joten perushyvin tehdyissä bassoissa on jo mun mielestä hyvä satula. Ja toiseksi, kaulaa ei kannata pitää priimasuorana vaan, kaulaan kuuluu pieni reliefi. Tämä juuri estää turhat räminät. Ja räminää on bassoissa aina, ellei pidä kieliä korkealla. No, se on semmoista suomalaista...
kalamies#14 >-)))> | |
![]() 20.04.2005 15:13:36 | |
Millainen on tämä hyvä yläsatula??? Olisi kiva kuulla perustelut tuosta. Havaitsen närkästymistä. Perustelut hyvälle yläsatulalle: Satula on esimerkiksi luuta (tai timanttia tai persnahkaa) eikä kulu välittömästi. Lovet ovat oikean syvyiset ja satula on oikean korkuinen, tai ei ainakaan liian matala. En nyt keksi muuta. "Tykkään alapäästä" | |
![]() 20.04.2005 15:35:31 | |
Lovet ovat oikean syvyiset ja satula on oikean korkuinen, tai ei ainakaan liian matala. En nyt keksi muuta. eli perushyvä satula mikä yleensä bassoista löytyy. esim warwickeissahan (ainakin vanhemmissa messinkissä) sitä korkeutta voi säätää ihan kotikonstein. | |
![]() 20.04.2005 16:50:05 | |
Havaitsen närkästymistä. Kyllä! Jouduin kittaamaan pari pussillista samariinia, yhden diapamin ja kattilallisen risiiniöljyä kalanmaksatabletin ennen kuin kirjoitin edellisen viestini. Perustelusi hyvälle satulalle olivat fiksut, eli juuri sellaiset kuin satulan kuuluukin olla hyvässä soittimessa. Lisää risiiniöljyä... No, se on semmoista suomalaista...
kalamies#14 >-)))> | |
![]() 20.04.2005 17:09:14 | |
Kyllä! Jouduin kittaamaan pari pussillista samariinia, yhden diapamin ja kattilallisen risiiniöljyä kalanmaksatabletin ennen kuin kirjoitin edellisen viestini. Perustelusi hyvälle satulalle olivat fiksut, eli juuri sellaiset kuin satulan kuuluukin olla hyvässä soittimessa. Lisää risiiniöljyä... Elä liikaa sitä risiiniöljyä. Menee vatta sekasin. Joo, tuon kuvailun mukaisia satuloita olen nähnyt kaikissa kokeilemissani laadukkaammissa sbassoissa. Eli paremmat Fenderit, MusicManit, ...meinasi iskeä tässä kohtaa tenkkapoo, mutta sitten muistin Warret jne... | |
![]() 20.04.2005 17:17:56 | |
Tuota noin, en ole koskaan tuntenut vetoa teettämiseen, sillä: a) en osaisi ikuna päättää mitä lopultakin tahdon b) tuohon hintaan (yli 1,5 k) saan jo erinomaisen käytetyn, jolla on mulle paljon suurempi arvo sinänsä Tää oli osuvasti sanottu. Itse olen tuumaillut teettämistä aika ajoin, mutta kun olis mahdollisuus itse päättää malli ja spexit niin se on vaikeaa, jollei mahdotonta. Luulen että soitinrakentaja heittäis hanskat kehiin, kun joka viikko soittaisin ja muuttaisin jotain... Voihan sitä tehdä niinkun Mister "En kokeilematta testaisi" ja tilata rapakon takaa parin tonnin soittimen, mutta melkoista arpapeliä kuitenkin sanon minä. Yksilöitä nuo ovat vaikka merkki ja malli olisi sama. OffTopic: Hei Rijopu! Onko siinä hypistelemässäni bassossa jo passiivielektroniikka ja nauhat??? :) "Älä kysele, pääset vähemmällä" -A.Anttila | |
![]() 20.04.2005 17:23:29 | |
Joo, tuon kuvailun mukaisia satuloita olen nähnyt kaikissa kokeilemissani laadukkaammissa sbassoissa. Eli paremmat Fenderit, MusicManit, ...meinasi iskeä tässä kohtaa tenkkapoo, mutta sitten muistin Warret jne... Muuten todella PAREMMAT Fenderit. Mulla on tuo perus japsilainen ja sen satula on ihan huono ja on koko ajan mielessä että se pitäisi vaihtaa. En vaan ole saanut aikaiseksi. Eikä rahaakaan liikaa ole. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)