Aihe: Live-soundi? 1 2 | |
---|---|
![]() 14.03.2005 16:55:12 (muokattu 14.03.2005 16:56:27) | |
Mä suosin semmosta kontrabassomaista tumppusoundia. Toinen vaihtoehto on sitten räminä. Muusta en tiedä mitään. Selkeydestä ja erottelevuudesta varsinkaan. Soundi tulee omista sormista ja kamoista. The road never ends for me, kid. | |
![]() 14.03.2005 18:01:31 | |
Minusta olisi hienoa myös se jos saisi muutaman miksaajan hilattua mukaan keskusteluun - olisi mielenkiintoista saada painavaa sanaa tiskin toiseltakin puolelta. Nyt siis erityisesti basson ja/tai kompin ylipäänsä live-miksaukseen liittyen. Mites on PL? Sä voisit alan miehenä vaikka aloittaa. No jos jotakin omista työtavoistani ja toiveistani laitan. Itse kuulun siihen miksaajien joukkoon, joka yleensä antaa bändin rakentaa lavasoundinsa ja -balanssinsa sellaiseksi kun haluavat, sitten katsellaan PA:lla sopivaa täytettä. Tämä siis sellaissa pienehköissä paikoissa, joissa pääosa bassosta tulee lavalta. Pääasia on kuitenkin se, että soittajilla on lauteilla mahdollisimman turvallinen olo. Sitten kun lava on kohdallaan voidaan hieroa muuta soundia. Räikeissä volume- ja soundiongelmissa pikainen keskustelu checkissä kunkin asian tärkeydestä selvittää suurimmat kompastuskivet. Muutama ystävällinen kysymys miksi ???? ja oletko varma, että ..., antaa soittajalle tiedon siitä, että hänet otetaan huomioon ja miksaaja saa ehkä muutaman dB:n lisää pelivaraa. Yleensä otan basson mahdollisimman aikaisessa vaiheessa pöytään ja teen sille mahdollisimman vähän. Kaikenlainen ylimääräinen ekvalisointi, kompressointi ja muu hämmennys huonontavat erottelua miltei aina. Jos soittaja käyttää etuasteita, efekti- yms.laitteita, heti niiden jälkeen pöytään. Myöskin orkesterin "taso" vaikuttaa siihen millaisilla vehkeillä ja varmuuskertoimilla etupäässä mennään. Ammattimiesten kanssa ei juurikaan tarvitse tarkastaa kuin maksimi taso, jota hän ei ylitä, vähemmän kokeneen kanssa ollaan hieman varovaisempia. Balanssi basson ja muun komppiryhmän kesken määräytyy suuresti musiikkityylin mukaan eli hevissä hevisti ja humpassa tavallaan. Tärkeää olisi kuitenkin tietää mitä orkesterilta on tulossa, tasaista paahtoa ala' Ne Luumäet vai suuria dynamiikkavaihteluita. Vakiobändien kanssa puuhastellessa käydään etukäteen läpi monitorointi ja lavalle raahattavien kamojen määrä ja tarkoitus. Pienilläkin kamoilla pärjää ja joskus on sen rantasaunan oltava lavalla vaikka ei mahtuisikaan. Tällaista tajunnanvirtaa tähän, ei siitä hifiä tullut, mutta onneksi korva tottuu nopeasti vähän huonompaankin. | |
![]() 14.03.2005 19:30:59 (muokattu 14.03.2005 19:33:08) | |
No jos jotakin omista työtavoistani ja toiveistani laitan. Itse kuulun siihen miksaajien joukkoon, joka yleensä antaa bändin rakentaa lavasoundinsa ja -balanssinsa sellaiseksi kun haluavat, sitten katsellaan PA:lla sopivaa täytettä. Tämä siis sellaissa pienehköissä paikoissa, joissa pääosa bassosta tulee lavalta. Pääasia on kuitenkin se, että soittajilla on lauteilla mahdollisimman turvallinen olo. Sitten kun lava on kohdallaan voidaan hieroa muuta soundia. No jos vielä tuumailisin minäkin asiaa sieltä mikserin toiselta puolelta. Ja näin suurinpiirtein samalla tasolla kuin soittajana, eli sunnuntai / semi pro :) Tuo yläpuolelle jätetty tuntuu tutulta. Ja olen miksannut vain noissa pienemmissä paikoissa, ensin omaa bändiä lavalta ja sittemmin muitten bändejä sieltä salin puolelta. Jos on mahdollista, niin ihan pikainenkin keskustelu bändin kanssa auttaa jo pitkälle. Siis ennen soundtsekkiä. Oletan aina, että bändi tietää mitä haluaa ja minä yritän laitteiden ja taitojen rajoissa auttaa heitä sen haluamansa saavuttamiseksi. Jos basisti on ennen tsekkiä ilmoittanut toiveekseen erottelevan ja selkeän soundin ja tsekissä lavalta tulee hirveät määrät muhjua, niin yritän keksiä jonkin diskreetin keinon kertoa tämä sille soimannille. Selkeys bassoon saadaan kokemukseni mukaan monilla tavoilla, toisilla työkaluilla se vaatii vain vähän miettimistä. Esimerkiksi aktiivibassojen eq. Hifisoundi ei leikkaa lunnollisesti läpi sellaisenaan. Mutta sitä bassoa leikkaamalla alkaa tapahtumaan. Jne. Jossain olen mikittänyt basson 57 ja tällä sitten tuonut selkeyttä bassoon. Toki jos soittajan toivelistalla on tumppusoundi, niin sitten mennään sillä. Uskon vahvasti ilmakompressointiin, mikittämisellä soundin muokkaamiseen ja putkisäröön. Sekä miksaajana että soittajana. Mutta hyvällä bassolla ja DI-boksillakin voi mennä. Tai pelkällä lavasoundilla niinkuin mentiin silloin kun Kätyrit oli Projekti.liven keikalla Jyväskylässä. Tällaista tajunnanvirtaa tähän, ei siitä hifiä tullut, mutta onneksi korva tottuu nopeasti vähän huonompaankin. Näinhän se onneksi on :) tietty sillä varauksella, että miulle se hifi ei ole edes millään tavalla tavoiteltava juttu. Paitsi jos bändi pyytää hifiä. Ps. Niin, jos soundia tulee muokattua mikserillä, niin lähden mielellään varovaisista kompressoriasetuksista ja pienistä eq muokkauksista. Ja aina mieluummin poistan ei toivottuja asioita kuin lisään toivottuja. Auttaa pitämään asiat hanskassa niinq. | |
![]() 14.03.2005 19:34:32 | |
Mitä on ilmakompressointi? Meitsi on meshissä. | |
![]() 14.03.2005 19:39:00 | |
Mitä on ilmakompressointi? Se on sitä mitä tapahtuu kaiuttimen ja mikrofonin välillä. Ilma hidastaa ja tasoittaa ääntä. Niin ja tietty kaiuttimen ja kuulijan korvan välissä. Tila voi toimia hyvänä miksaajana jos soittovermeet asetellaan lavalle oikein. | |
![]() 14.03.2005 19:58:42 (muokattu 14.03.2005 20:06:16) | |
Itse olen yhden keikan soittanut basistina, tulen kuitenkin antamaan amatöörimäisen kommentin tähänkin ketjuun! Paras ja hauskin soittokokemukseni tuo keikkani basistina muuten, vaikka tosin keikka käsittikin ajallisesti suunnilleen puolet siitä ajasta, mitä elämässäni olen bassoa soittanut. Untuvikoksi oli soitto kai kuitenkin nippa nappa kestettävää. Mutta vaistomaisesti väänsin EQ:sta sellaisen todella lievän V-kuvion ja trebleä oli jokseenkin korostuneesti. Soitin lähinnä plektralla vahvasti rämistellen, rauhallisimmat biisit annoin mennä sormitellen hieman leikkaamalla tonea itse bassosta. En tiedä mitä "ammattilaiset" olivat mieltä, mutta kaikki jotka soittoa yleensä kommentoivat, olivat vilpittömästi sitä mieltä, että hyvältä kuulosti. Omien sanojensa mukaan vähemmän musikaalisetkin tulivat sanomaan että aina on saanut ihmetellä mikä soitin se basso on, kun sitä ei millään levyllä kuule. Nyt kuulemma kuuli kuitenkin selkeästi. Koreografia tekee bändin. | |
![]() 15.03.2005 21:56:05 | |
Keikalla yritän pitää lavasoundin tarpeeks hiljasella, jos bassoa tuupataan pa:han. tämä onnistuu helposti kun on yks pikku kaappi korvan vieressä tuuttaamassa. kysyn aina miksaajalta pitääkö soundia muuttaa, yleensä eivät ole mitään pyytäneet tekemään. eipä sitä soundia hirveästi ole tullut fundeerattua, eli jätän mielellään nuo hommat miksaajalle. lähtösoundin yritän toki pitää kunnossa. bassoa korostamalla (yllättävää reggaeta soitettaessa) ja huolellisesti demppaamalla soiton aikana, ettei tuu ylimääräsiä häröääniä ja huminoita. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)