Aihe: Suosituksia 15" elementiksi 1 2 | |
---|---|
![]() 13.03.2005 10:40:59 (muokattu 13.03.2005 11:27:21) | |
Eminence Kappa 15 -elementin Xmax on vain 1,6 mm eli en todellakaan suosittele moista töttöröä vaihtoelementiksi. Edit: Tämä siis teoreettiselta pohjalta. Voi olla, että Kappa 15 soundaa loistavalta Xmax:n ylittyessä eli silloin, kun itse elementistä johtuva särö nousee yli tietyn arvon. | |
![]() 13.03.2005 11:51:08 | |
Kaappia tutkimalla selvisi rakenne, osat on liimattu toisiinsa, joten etulevyn saaminen siisti irti on mahdotonta. Taidan tuon Betan tilata, siinä varmasti oisi hinta/laatu kunnossa. | |
![]() 13.03.2005 11:54:11 | |
Kaappia tutkimalla selvisi rakenne, osat on liimattu toisiinsa, joten etulevyn saaminen siisti irti on mahdotonta. Taidan tuon Betan tilata, siinä varmasti oisi hinta/laatu kunnossa. Mittasitko jo sen refleksiputken? | |
![]() 13.03.2005 12:10:12 | |
Eminence Kappa 15 -elementin Xmax on vain 1,6 mm eli en todellakaan suosittele moista töttöröä vaihtoelementiksi... Mene ja tiedä noista parametreisä. Ainakin Eminence itse mainostaa elementtiä "pakolliseksi" bassokitarakaapeissa. Samasta sarjasta löytyy sitten vielä Eminence Kappa LF 15" joola tuota xmaxia on tuplasti. Hinta on vain 20 € enemmän, eli155 €. "G-strings are for strippers" | |
![]() 13.03.2005 12:26:14 | |
Mittasitko jo sen refleksiputken? Jop, leveys n.60cm, korkeus 3,5 ja pituus n.12cm. eli tilavuus 2520 cm3. Eli vastaa 10cm putkena 32cm putkea. | |
![]() 13.03.2005 13:02:22 | |
Mene ja tiedä noista parametreisä.Ainakin Eminence itse mainostaa elementtiä "pakolliseksi" bassokitarakaapeissa. Samasta sarjasta löytyy sitten vielä Eminence Kappa LF 15" joola tuota xmaxia on tuplasti. Hinta on vain 20 € enemmän, eli155 €. Eikös Eminence mainosta vähän kaikkia elementtejään pakolliseksi kaikkeen ;) kyllähän tuolla valmistajan sivuilla bassguitar lukee melkein jokarivillä.. Itse en näe eminenceä mitenkään ylitsemuiden elementtivalmistajana, sillä on paljon noita edullisisa elementtejä (liekö suosion salaisuus?) tosin tekeehän se paljon muutakin esim. Labsubeissa käytettävää LAB12 mallia. Onhan tuossa kappa15 mallissa lineaarisen alueen jälkeen paljon lepatusvaraa, tosin silloin ne vahvarin tehot menee jo pitkälti lämmittämiseksi.. mutta ei se bassokitaralla pohjaa. Pidän bassoa kokoäänialueen soittimena ja kiinnittäisinkin huomiota myös elementin yläpään toistoon ja etenkin sen laatuun, normivireisen nelikielisen basson kanssa ei kuitenkaan noilla alle 40Hz taajuuksilla pelata. Ei siis kannata rakentaa ainoaksi kaapiksi subbaria. Ehkä sitten lisäksi..? terveisiä Jaskalle!! | |
![]() 13.03.2005 13:04:08 | |
Mites se nyt tuolleen lainasi?? terveisiä Jaskalle!! | |
![]() 13.03.2005 13:04:18 (muokattu 13.03.2005 13:07:23) | |
Jop, leveys n.60cm, korkeus 3,5 ja pituus n.12cm. eli tilavuus 2520 cm3. Eli vastaa 10cm putkena 32cm putkea. Tuon mukaan kaappisi on viritetty n. 50 Hz:n tienoille. Jos vaihdat siihen Beta 15:n, taajuusvasteeseen tulee n. 100 Hz:n kohdalle aika raju korostuma eli muminasoundia on odotettavissa. Gamma 15 olisi huomattavasti parempi vaihtoehto, jos halvemmissa Eminenceissä haluat pysytellä. Suosittelisin B&C 15HPL76 -elementtiä (ei siis 15HPL76W-elementtiä, josta aikaisemmin mainitsin). Saisit tiputettua vähän kaapin painoa, elementti on takuulla laatutyötä ja se olisi aika mainiosti kaappisi virityksen kanssa yhteensopiva. | |
![]() 13.03.2005 13:05:27 | |
Jop, leveys n.60cm, korkeus 3,5 ja pituus n.12cm. eli tilavuus 2520 cm3. Eli vastaa 10cm putkena 32cm putkea. No niin. Sinun ei tarvitse kuin ruuvata tuo Eminence 15" Beta kiinni. Katselin Win ISD'llä miten tuo trefleksiaukko 35x600x120mm toimisi Beta elementin kanssa noin 130 litraisesa kaapissa ja toimiihan se! Viritystaajuudeksi tulee 36 Hz joka on aivan nappiin osunut luku. "G-strings are for strippers" | |
![]() 13.03.2005 13:16:57 (muokattu 13.03.2005 13:20:49) | |
No niin. Sinun ei tarvitse kuin ruuvata tuo Eminence 15" Beta kiinni. Katselin Win ISD'llä miten tuo trefleksiaukko 35x600x120mm toimisi Beta elementin kanssa noin 130 litraisesa kaapissa ja toimiihan se! Viritystaajuudeksi tulee 36 Hz joka on aivan nappiin osunut luku. Meikäläisen WinISD näyttää kyllä noilla tiedoilla viritystaajuuden olevan n. 45 Hz. Itse arvioisin nettosisätilavuuden olevan parisenkymmentä litraa pienempi. Ulkomittojen mukaan laskettu tilavuus on n. 140 l. Nettosisätilavuuteen vaikuttavia tekijöitä: - Seinämävahvuudet (15 mm - 18 mm) - Elementti (n. 5-6 l) - Tuennat, refleksiputki yms. sälä (n. 2-4 l tai jopa enemmän) - Etulevyn upotus (15 mm - 20 mm) Sisämitat olisivat mielestäni siis n. 57 cm * 57 cm * 35 cm eli bruttosisätilavuus olisi n. 114 l. tuosta vähennetään vielä elementin, refleksiputken ja sisäisten rakenteiden tilavuus, niin päästään välille 100 l - 110 l. Edit: Jos on rahaa ja kokeilunhalua, tilaa vaikka Beta 15, Gamma 15 ja Kappa 15 ja kuuntele, mikä soundaa mielestäsi parhaalta. | |
![]() 13.03.2005 13:26:16 | |
Eräs tärkeä asia on unohtunut kokonaan. Ennen uuden elementin tilaamista kannattaa mitata sekä kaapissa olevan elementin aukon halkaisija että ns. bolt circle diameter eli kiinnitysruuvireikien läpi piirretyn ympyrän halkaisija. Hommaamalla tilalle myös em. ulkoisien mittojen puolesta yhteensopivan elementin, voi säästyä ylimääräiseltä työltä. | |
![]() 13.03.2005 13:38:34 | |
No mitä me tästä opimme. Ei yhtään mitään. Osta sellainen elementti mihin rahat riittää ja lyö kiinni siihen vanhaan reikään. Mitä enemmän rahaa laitat niin todennäköisesti sen parempi kaiutin mutta kyllä minä uskon että kaikki nämä mainitut, kitarakaiuttuimiksi tarkoitetut elementit toimii ja tulet olemaan lopputulokseen tyytyväinen. Äläkä rupea modaamaan tuota kaappia sen kummemmin vaan ruuva tosiaan se kaiutiun kiinni ja rupea soittamaan. "G-strings are for strippers" | |
![]() 13.03.2005 13:52:44 | |
Mielestäni tässä oppii sen tärkeän asian että se elementti ei ole vain sen reiän peitteenä. Tulihan keskustelun aikana monta elementtivaihtoehtoa julki. Tosin sen ainoan oikean valinta on varmasti mahdoton tehtävä :) Winisd on hyvä perustyökalu sopivan elementin etsinnässä valmiiseen koteloon. Kannattaa vaan muistaa katsoa siitä myös niitä max power ja max spl käppyröitä ettei odota elementiltä liikoja. Hyvää suuntaahan tuo ohjelma antaa. Soundista se ei kyllä kerro paljoakaan. Onko kellään omakohtaisia kokemuksia noista suosittelemistaan elementeistä? Mulla ei valitettavasti ole, ehkä tulevaisuudessa. Olisi sillon uskottavampaa sanoa että "mun mielestä toi a on parempi kuin b" jos on kumpaakin kokeillut. Mutta mun mielestä tuossa itse suunnittelussa, rakentelussa ja kokeilussa on juuri se jutun viehätys. Vaikka lopputulos ei olisikaan (aina) ;) paras mahdollinen. Saahan kaupasta valmiita, edullisestikkin mutta jos haluaa itse tehdä niin multa rajattomasti respectiä! terveisiä Jaskalle!! | |
![]() 13.03.2005 14:33:24 | |
Saahan kaupasta valmiita, edullisestikkin mutta jos haluaa itse tehdä niin ei tarvi keskittyä itse soittamiseen, mikä on se pääasia. Höhö. Häh? | |
![]() 13.03.2005 14:41:52 | |
Mitä? eiks muka aina rakennellessa joudu ottamaan olutta ja viettämään koko viikonlopun "treenikämpällä" ? terveisiä Jaskalle!! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)