Aihe: "Apuva!" -lainakamat.
1 2 3
Karlsson
10.11.2004 15:17:02
Niskis on meidän suuri ajattelija, jonka sanoista kumpuaa ajatus: "Mitähän ihmettä se mahtaa tuollakin tarkoittaa? Syvällistä!"

8-=

Se pistää tämmösen pienen kaduntallaajan ajattelemaan! Son eteenpäin paneva voima! Son räjähtävä etukeno!
Mersukuski.
Karlsson
10.11.2004 15:17:45
Minä olen kuule varsin yksiselitteinen kaveri. Ettäs tiedät. Pyh.

Oo vaa, mutta meinasin Niskiksen kommenttia, en sun.
Mersukuski.
pardy
10.11.2004 15:32:46

Oo vaa, mutta meinasin Niskiksen kommenttia, en sun.

Ai. No en mä sitte oo. Kehtaatki haukkua yksiselitteiseks. Hävytön.
Karlsson
10.11.2004 15:37:21
Ai. No en mä sitte oo. Kehtaatki haukkua yksiselitteiseks. Hävytön.

Kohta pitää lähtee ulos kattoo ku tämmöseks menee!

Mites olis ens miitissä esmes mutapainia bassopalstan kirjoittajien kesken?
Mersukuski.
KMT
10.11.2004 15:44:35

Kunhan o transistorivahvistin.
Keittiö on kyllä loistava paikka sohville! -hanuristi
Ylläri
10.11.2004 16:10:00

Sviddujoo! Ilmoittaudun heti raskaaseen sarjaan!

Mutta vielä takaisin aiheeseen. Semmoinenkin pointti lainakamoissa on, että jos vaihtoehtoina on joko epämääräisellä setillä soitto tai sitten oman setin luovuttaminen epämääräisen bändin käyttöön, niin päädyn ensimmäiseen.

Vieläkin muistelen inholla sitä iltaa Tapiolan Dicossa vuonna kukka ja puu, kun oltiin yhteiskeikalla jonkun örinäbändin kanssa. Äijät vetelivät C-vireestä (ja tämä oli siis kauan ennen nu-metallia ja 7-kielisiä skeboja - moiset vireet olivat tuolloin vielä harvinaisuuksia) niin kovaa, että veri vaan valui yleisön (kaikkien viiden) korvista.

Ja niinhän siinä kävi että meikäläisen kaapista kärähti puhekela noin vartin soiton jälkeen. Eivätkä meinanneet ruojat edes suostua korvaamaan vahinkoa, oli kuulemma oma moka kun olin ostanut liian pienet kamat. Onneksi isokokoinen kitaristimme sai neuvoteltua asiat kuntoon...

Nykyisin ei toki enää tule heitettyä keikkaa moisten tyyppien kanssa, mutta edelleen olen varauksellinen kamojen lainaamisessa tuntemattomille. Ainakin pyrin saamaan keskusteluyhteyden aikaiseksi hyvissä ajoin, jotta voin määritellä alustavasti kollegan älykkyysosamäärän ja kuulovaurioiden vakavuuden.
Karlsson
10.11.2004 16:11:43
Eivätkä meinanneet ruojat edes suostua korvaamaan vahinkoa, oli kuulemma oma moka kun olin ostanut liian pienet kamat.

Täähän on ihan legendaarista. Voin kuvitella sieluni silmin käydyn keskustelun...
Mersukuski.
Niskamies
10.11.2004 16:12:42
Nykyisin ei toki enää tule heitettyä keikkaa moisten tyyppien kanssa, mutta edelleen olen varauksellinen kamojen lainaamisessa tuntemattomille. Ainakin pyrin saamaan keskusteluyhteyden aikaiseksi hyvissä ajoin, jotta voin määritellä alustavasti kollegan älykkyysosamäärän ja kuulovaurioiden vakavuuden.

Aina ennenkun lainaa kamojansa, kannattaa tehdä sopimus että jos jotain menee rikki niin se korvataan.
Meitsi on meshissä.
Ylläri
10.11.2004 16:19:21 (muokattu 10.11.2004 16:21:21)
Aina ennenkun lainaa kamojansa, kannattaa tehdä sopimus että jos jotain menee rikki niin se korvataan.

Tai sitten pitää bändistä löytyä iso kitaristi.

Mutta joo, ihan tottahan se on. Yleensähän tuon ottaa itsestäänselvyytenä, mutta valitettavasti maailmasta löytyy ihmisiä, joiden moraalikäsitykset ovat sanotaanko nyt vaikka omaperäisiä. Onneksi nykyisin tulee harvemmin heitettyä yhteiskeikkoja ja niissäkin tapauksissa toinen bändi on yleensä tuttu ja luotettava. Ei sitä debiilien kanssa enää jaksa takahuoneissa pyöriä. Oman bändin jätkissäkin on kestämistä.
Maisteri
10.11.2004 16:23:37 (muokattu 10.11.2004 16:31:16)
Kyllän tuota tarvittaessa vetelee lähes millä vain. Toki pyrin mahdollisuuksien mukaan raahailemaan marsustäkkiäni keikoille, mutta esim. monen bändin tiukasti aikataulutetussa tapahtumassa on monasti jokin muu laitteisto backlinessa, jolloin on käytännöllisempää olla vaihtelematta bassosettiä. Tai jos esim. tulee lähdettyä yhteiskeikalle hieman kauemmas henkilöautolla, jää se kovasti tilaa vievä pino usein pois kyydistä, mikäli toisella bändillä on edes suht kelvollinen vaffari tarjolla. Merkeistä Hartket, eikä varsinkaan ne KB-kombot, juurikaan miellytä, mutta esim. niistä tehokkaammista nupeista kaappeineen saa kuitenkin yleensä keikoille ihan ok saundin, vaikka alumiinikartioiden "kolinasta" en kauheasti pidäkään.

EDIT: Lainaamisesta sen verran, ettenpä itekään ihan mielelläni ihan kaiken maailman epämääräisille tahoille settiäni lainaa. Usein saa pitää pienen putkivahvistimen pikakäyttökurssin lainaavalle kollegalle. Tosin sillä "kurssituksella" on jo helposti ennaltaehkäisty lähes kaikki mahdolliset vahingot ja ongelmat.
Cornflake
10.11.2004 16:27:21
Hyvin on mennyt muidenkin kamoilla. Ei mitään valittamista. Sinä päivänä kun jokin on paskana / hajoaa voi olla eri ääni kellossa, mutta tähän mennessä ihan ok.

Minulle ei se keikkasoundi ole niiin pyhä asia että vain omat kamat kelpaavat. Kunhan on riittävät pelit ja vermeet joista saa säädettyä vähän sitä omaa juttua messiin, niin menoksi vaan.

Tietty se oma on aina tutuin, turvallisin ja paras.
Lick my lovepump! Redbound
Teijo K.
10.11.2004 16:39:21

Sviddujoo!
Ja niinhän siinä kävi että meikäläisen kaapista kärähti puhekela noin vartin soiton jälkeen. Eivätkä meinanneet ruojat edes suostua korvaamaan vahinkoa, oli kuulemma oma moka kun olin ostanut liian pienet kamat. Onneksi isokokoinen kitaristimme sai neuvoteltua asiat kuntoon...

Meikän kivaan Jamahaan punkkarit kaatoivat kiljua. Ja kun kyseessä ei ollut edes mikään yhteiskeikka, vaan lainasin vain vahvistinta kaverille. Ei enää! Ole kaveri. Enkä lainaa.

Eli kaveri vain toi vähin äänin laitteen takaisin, ja sain sitten itse selvittää mitä oli tapahtunut.

Ihan hyin olen aina pärjännyt kaikilla vahvistimilla mitä eteen on tullut. Ja mieluummin käytän kanssa vaikka kuinka epämääräistä pinoa, kuin lainaan epämääräisille käyttäjille omaani. Joka sekin itseasiassa on vähintäänkin epämääräisen näköinen. Melkain kuin nämä minun kirjoitukseni näillä palstoillakin.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
hemmo
10.11.2004 16:52:24

Ja kirjallisesti 3 kappaleena todistajain läsnäollessa sekä juristin tarkastamana. Eli ei varmasti tule tehtyä. Suullinen sopimus kun yleensä lakkaa pätemästä vahingon sattuessa.
?
Teijo K.
10.11.2004 17:29:04

Ja kirjallisesti 3 kappaleena todistajain läsnäollessa sekä juristin tarkastamana. Eli ei varmasti tule tehtyä. Suullinen sopimus kun yleensä lakkaa pätemästä vahingon sattuessa.

MOT.

Kyä näin muute o.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
juici
10.11.2004 21:25:45

Nyt on meikäläisellä tiedossa kaksi keikka joilla on molempiin hommattu backline valmiiksi eli bassostäkki pitäisi löytyä. Mutta jos vaan autoomme mahtuu, niin pitää kai se oma Peavey ottaa mukaan varakoneeksi jos nyt kävisi niin että lainakone posahtaa tai joku pistää sen ennen meitä päreeksi. 8)
"Kiss FM:n mä lakkauttasin. Ja sit sen tyhmän hittiaseman mikä siel' Helsingissä on, jota en oo onneks ikinä kuullu. Se on aika huono.", Tuukka Temonen Apulannan Mustahevonen videolla.
rijopu
10.11.2004 21:50:36
Meikää ei kauheasti lainakamat kauhistuta, jos niistä vaan lähtee ääntä. Tosin en ole lähtenyt kasaamaan itelle mitään räkkipinoa tai sijoittanut viimeisen päälle vahvistimeen. Pikku kompo on riittäny tarvittaessa.

Useimmilla keikoilla soitan luureihin basson sävynsäätimien ja putkietuasteen läpi. Ja silloin soundi on aina hyvä ja höökiä riittää! PA:n subbareista saa fiilikseen tarvittavan bodyvibraation.

Jos joudun joskus yhteiskeikoilla lainaamaan vahvistimia, niin sitten ruuvaan vahvistimen suoraksi ja säätelen bassosta tarvittavat. Totta kai soundeilla on suuri merkitys soittoon, mutta jos niitä ei saa kamojen takia säädettyä, niin sitten on vain vedettävä kiukulla.

Jotenkin lainakamoilla soittaessanin oon oppinut inhoamaan Trace Ellioitin soundia. En tiedä mistä johtuu, mutta tulipahan vaan mieleen.
No, se on semmoista suomalaista...
pardy
10.11.2004 21:54:04

Kohta pitää lähtee ulos kattoo ku tämmöseks menee!

Eipäs kun nyt heti. Minähän kun en tuommoista hävytöntä, ruokotonta ja ties mitä ilkkumista kestä.

Ilmoittaudun saman tien höyhensarjaan! Mutta taidan kyllä olla sinnekkin liian heiveröinen... Mä voin kisata naisten sarjassa. Enkä pelkästään sen takia että oon niin heikko vaan sen takia että onhan se kivempi aina naisten kanssa touhuta ku isojen miesten. :)
JK
11.11.2004 07:54:40
Samoilla linjoilla kuin Keny. Aina omat kamat mukana. Ja tämä siitä johtuen että keikkailemme paikoissa ja tilaisuuksissa joissa ei muita bändejä ole saman illan aikana.

Ja niille "Saankomätullasoittamaankunmäoonkovabasisti" vastauksena:

"Saat, jos tuot omat kamas lavalle. Ai ei sattunut mukaan. Tästä saat 2000 euron hintaan ja voit viedä mennessäs. Ja bassosta tietysti eri maksu"

Yleensä ennen keikkaa teemme tilaajalle selväksi mm. sen että bändin laitteisiin ei kosketa, vierailevat laulajat ilmoitetaan etukäteen jne.

Ja bändin miespuolinen väki on senverran kookasta että ei ole juurikaan ongelmia tullut kamojen luvattoman kokeilun suhteen.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Zarmo
11.11.2004 09:42:22

Ei tuota ongelmia. Semiakustinen bändi ei vaadi kovin suurta ääntä. Voin soittaa suoraan pöytään tai sitten johonkin vahvarin, mikä keikkapaikalta löytyy. Vahvarin säätöihin en koske paitti volumea voi säätää. Bassosta sitten kääntelen tonea ja valkkaan mikkiä, jos siltä tuntuu. Kyllä semmonen tuohon hommaan minulle kelpaava soundi löytyy melkeen mistä vaan, ei se niin tarkkaa ole.

Jos rokkipändille alkaa saamaan keikkaa, niin sitten mieluusti pitäisin omat kamat mukana
Vilhelmus: "Sie oot Zarmo hämärä."
Jooba "se johtuu siitä et sä et osaa soittaa mitään hyvää..."
Ostakaa miun kiipparikonpo torilta
JR/Rajah
11.11.2004 10:24:12
Kyllä sitä on tähän asti pärjätty lainakamoilla keikoilla jos omia ei ole tullut roudattua mukana. Yleensä ne keikalla olevat kamat on omia parempia, eli ihan mehuissaan siellä vääntelee nuppeja ja ihmettelee upeita saundeja.

Ei mulla ole yhtään huonoa kokemusta lainakamoista. Yamahan NE-1 EQ ja Ibanezin säröpedaali tuo mökää laitteesta kun laitteesta ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)