pardy 03.11.2004 13:09:24 | |
---|
Näin on! Kaikki basistit on iha paskoja. Nekin joita luullaan hyviksi osoittautuisivat paskoiksi, jos soittaisivat Warwickilla. Tai oikeastaan ihan millä vaan, missä on _se_ 9V-paristo. Alembicit ja muut 18V-osaston koneet tuottavat jo anti-musiikkia... Entäs 27 volttia? Ompahan niitäkin nimittäin nähty. |
Karlsson 03.11.2004 13:11:03 | |
---|
Näin on! Kaikki basistit on iha paskoja. Nekin joita luullaan hyviksi osoittautuisivat paskoiksi, jos soittaisivat Warwickilla. Tai oikeastaan ihan millä vaan, missä on _se_ 9V-paristo. Alembicit ja muut 18V-osaston koneet tuottavat jo anti-musiikkia... Nonni! Bassot roskiin! Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä! |
faffbey 03.11.2004 13:11:32 | |
---|
Niin, aivan... Sittenhän sulla ei pitäs olla mitään patterillisia hifi-varvikkeja vastaan? No eihän mulla oikeesti ookkaan, tykkään vaan enempi rock-asenteeseen soveliaista vermeistä ja tekniikoista. Ja Scheeffereistä, sillon ku ne ei yritä panna mun mäyräkoiranarttua. Onhan se oma arvonsa ja käyttökohteensa näillä iskelmä/humppa vehkeillä. Ja nyt tulee paluupostissa se kommentti "Mutta soittaahan M. Hietalakin ja se ja se hevihirmu varviikillä ja sormilla... Provokoitukaa, niin jenkitkin tekee! |
pardy 03.11.2004 13:13:02 | |
---|
No eihän mulla oikeesti ookkaan, tykkään vaan enempi rock-asenteeseen soveliaista vermeistä ja tekniikoista. Ite soitan rock-musiikkia Warwickilla. Mussa on varmaan jotain vikaa. |
faffbey 03.11.2004 13:18:25 | |
---|
Entäs 27 volttia? Ompahan niitäkin nimittäin nähty. No sehän tekee näin basistin laskuopilla voltti per sormi! |
pardy 03.11.2004 21:16:39 | |
---|
No sehän tekee näin basistin laskuopilla voltti per sormi! Nii mutta ku kato jos 18 voltin systeemillä alkaa tulla ulos jo anti-musiikkia, ni sit 27 voltin systeemillä...? Ikkunalasit särkyy kymmenen kilometrin säteellä varmaan. |
rattledad 03.11.2004 23:14:48 (muokattu 03.11.2004 23:15:08) | |
---|
Entäs 27 volttia? Ompahan niitäkin nimittäin nähty. Olikohan noissa alkuaikojen alembiceissa 48V phantomvirta? Voisin kuvitella xlr-liittimen perusteella, mutta tietääkö kukaan oikeasti? "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
Saimou 04.11.2004 02:30:14 | |
---|
Provotaan takas :D Hihi-Warwickin soittaminenhan vaatii ihan helvetisti paremman soittajan, kuin vaikka joku Thunderbird tai Presari. Se 9V-patteri kun kaivaa ne epäpuhtaudet ja virheet esiin paaaljon armottomammin! Joo leegot sisään ja sitten selälleen lattialle ja varvikki hanuriin! |
Keny 04.11.2004 08:38:12 | |
---|
Olikohan noissa alkuaikojen alembiceissa 48V phantomvirta? Voisin kuvitella xlr-liittimen perusteella, mutta tietääkö kukaan oikeasti? Ne xlr-liittimet on stereo ulostuloja niissä. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
rattledad 04.11.2004 21:16:44 | |
---|
Ne xlr-liittimet on stereo ulostuloja niissä. Aha. Mutuarvaus meni pieleen taas kerran. Kiitos tiedosta. On-topic: Lihaa on kielillä yleensä viimeisestä sorminivelestä lähtien, onko se sitten sormenpäillä soittamista? Ja soitan suurimman osan ajasta 'keskimikin' kohdalta, peukku kiinni mikissä/A- tai D-kielellä ja sormenpäät siitä jonkin verran tallan suuntaan. "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
Samu S. 06.11.2004 10:55:26 | |
---|
Hihi-Warwick? Anti-musiikki? Tätä foorumia lukemalla oppii aina jotain uutta. "Thats a dirty lie!" Angus blurts, "The truth is that we've made the same album over and over 14 times!" |
Johannes_t 06.11.2004 11:13:30 | |
---|
Hihi-Warwick? Anti-musiikki? Tätä foorumia lukemalla oppii aina jotain uutta. Se on sitä sarkasmia. Pitää aina vähän ylivirittää, ettei satu (näitä?) väärinymmärryksiä... |
willie 06.11.2004 11:44:55 | |
---|
Elikkäs soundi lähtee sormista ja blah blah eli kuinka paljon pistät sormen läskiä kielelle näppäillessäsi? Kaikki sormien läskit käytössä, tallan juuresta revittäen. Napakka ja tarkka. Basisti, melkein 50v. |
-jj- 08.11.2004 17:10:36 (muokattu 08.11.2004 17:12:12) | |
---|
Elikkäs soundi lähtee sormista ja blah blah eli kuinka paljon pistät sormen läskiä kielelle näppäillessäsi? Pitipä ihan pysähtyä miettimään vähäksi aikaa (ja virtuaalisesti kokeilemaan). Sormenpäillä enemmän tulee soitettua ja kohtalaisen kevyesti riippuen tietysti musatyylistä. Ranne on aika lailla paikoillaan, sormet sillain puolivälissä suorana/koukussa, että etusormesta nimettömään sormenpäät ovat samalla tasolla. No prkl lavalla tietysti tulee joskus revittyä vähän liikaakin, varsinkin jos ei kuule soittoaan.... Tuon Hihihi-varren myötä piti vielä enemmän kiinnittää tekniikkaan huomiota kun siinä kuuluu tosiaankin kaikki. Näppäilykäden kynnet vaan pitää pitää lyhyenä, tai samanmittaisena kaikissa (kolmessa) sormessa joilla soittaa, muuten on hauska kun tulee tump ping tump tump ping tump tump. Soittotekniikkana on siis kolmella sormella yhteen suuntaan kiertäen (ei siis edestakaisin) sillain Billy Sheenan tyyliin mutta muuten ei sinne päinkään :) Edit: yksi tarkennus väliin vain |
Samu S. 08.11.2004 18:44:17 | |
---|
Soittotekniikkana on siis kolmella sormella yhteen suuntaan kiertäen (ei siis edestakaisin) sillain Billy Sheenan tyyliin mutta muuten ei sinne päinkään :) Onko muuten minkälaiset systeemit kolmisorminäpyttelijöillä yleensä? Itte kun on palannut passon varteen pitkän tauon jälkeen, niin on moni asia soittotekniikassa uudelleen arvioitavana. Olen päätynyt siihen, että kolmeen laskiessa on luontevaa soittaa nimetön-keskisormi-etusormi. Tämä on ihan jees neljäänkin menevissä jutuissa, tulee jännä "feel" siihen neloseen, mutta olen toisaalta koittanut saada semmosta nimetön-keskisormi-etusormi-keskisormi-kiertoa myös aikaan... Mites te muut? "Thats a dirty lie!" Angus blurts, "The truth is that we've made the same album over and over 14 times!" |
-jj- 08.11.2004 19:49:25 | |
---|
...tulee jännä "feel" siihen neloseen, mutta olen toisaalta koittanut saada semmosta nimetön-keskisormi-etusormi-keskisormi-kiertoa myös aikaan... Minä käytän ainoastaan tuota ensiksi mainittua kiertoa kaikkiin jakoihin. Nelijakoisessa jutussa on hauska kun ykkönen sattuu joka kerta eri sormelle. Alussa vaatikin aika lailla treeniä kun soitin n. 10v kahden sormen tekniikalla ennen kuin vaihdoin tuohon. En nopeutta niinkään hakenut (niin no kyllähän se siihenkin auttoi) vaan sitä, ettei sormet ole tunnottomat/puutuneet/tulessa pitkän 16.-osa session jälkeen. Tuo nimetön-keskisormi-etusormi-keskisormi ym. kierto aiheuttaa sen, että keskisormella joutuisi soittamaan ns. tuplat toisiin sormiin verrattuna (vrt. auton takapenkillä pullon kierto, keskimmäinen päityy ennen muita) ;) |
Wil-J 08.11.2004 20:06:04 | |
---|
Kyllä se on niin että 3-2-1-3-2-1... tekniikka kolmisormisoitannassa on se paras, mitä nyt itse olen vähän kokeillut. Soitan tosin yleensä kahdella sormella. Ja aiheeseen: Mä soitan sillee et on mahd. vähän kulmaa sormen ja kielen välissä ja mahd. isolla pinta-alalla sormesta rouhasee sitä kieltä, niin että tulee vähän sellanen muhkeempi ja tumpumpi soundi. Se yhdistettynä hyviin, suht tuoreisiin kieliin kuulostaa IMO parhaalta. |
pardy 09.11.2004 11:01:14 | |
---|
Kyllä se on niin että 3-2-1-3-2-1... tekniikka kolmisormisoitannassa on se paras, mitä nyt itse olen vähän kokeillut. Soitan tosin yleensä kahdella sormella. 3-2-1-2-3-2-1-2-3 toimii kans hyvin. Sillee saa laskettua hyvin neljäänki ilman ongelmia. Trioleja on taas hyvä vetää tollee 3-2-1-3-2-1... Näin ainakin mulla. |