pardy 23.10.2004 13:35:03 | |
---|
Ei se nyt niin vaikeeta ole. Itse pidän peukkua kiinni mikissä kun soitan alinta kieltä. Ite soitan myöskin näin. Kun sitä peukkua pitää siinä mikin päällä, niin sitten ne sormet pysähtyy siihen peukkuun. Piti äsken käydä oikeen kokeilemassa miten se menee, kun ei sitä ole tullut koskaan mitenkään kummemmin ajateltua. Se vaan tulee niin selkärangasta että jotenki ne sormet vaan aina löytää sen paikkansa, bassosta ja kielestä riippumati. Ei varmaan mitää ideaa tässäkään ollut. Sori siitä. Vox citharae non altarum vocum pulchra est. |
Bassballs 23.10.2004 14:22:04 | |
---|
Olen jotensakin huomannut että tuon H-kielen soittaminen nopeasti sormilla on vaikeaa. Tai yleensäkin basson alimman kielen. Normaalisti kun sormet pysähtyvät siihen seuraavaan kieleen niin alimmassa sitä ei enään ole. Olisikohan jollakin jotain kätevää kikkaa tähän väliin heittää? Tuo tuli joskus vastaan, joten hioin näppäilykäden tekniikkaa siten, että nykyään kun soitan alinta kieltä, sormet pysähtyvät itsestään siihen mihin haluan ja palaavat refleksinomaisesti takaisin alkuasentoon. Muusikko elää huoraamalla. |
thrashman 23.10.2004 15:25:22 | |
---|
Mulla E-kieltä soittaessa peukku lepää mikillä ja sormet naputtaa mikkiä tai peukkua, asennosta riippuen. helppopalanakkikakkua |
BassBeast 07.11.2004 14:43:39 | |
---|
Itellä on nelikielinen ja oon kokeillu monenlaisia tekniikoita paksuimman kielen kohalla. Aika paljo oon soittanu pitämällä peukkua mikkiä vasten mutta se on alkanu tuntuun jotenki vastahakoselta ku vetää jotaki erittäin nopeeta. Ihan tässä vasta löysin itelleni sen mieluisimman tyylin. Eli peukku lepää lankkua vasten ja käsi nousee ylemmäs ku peukku vasten mikkiä soittaessa. Tällön sormet saa olla suoremmassa. Minä lärpyttelen tällä tyylillä mikin etupuolelta. Pitää vielä sormet suhteellisen rentoina ja käyttää voimaa sopivasti. Kyllä se vähä ottaa aikaa että se oikea tatsi löytyy, mutta mulla ainaki toimii aika hyvin. Hyviä reenikappaleita: Metallican Damage inc. ja Disposable Heroes. Tai sitte käy kattoon Steve Digiorgion kotisivulla videon pätkiä niin näkee miten setä näppäilee! Antaa lahkeiden lepattaa |
Ihme Basisti 07.11.2004 17:33:15 | |
---|
Itse opin ihan alusta asti semmoisen tyylin, että peukku on aina lepäämässä ylemmällä kohdalla. Esim. kun soittaa E:tä, niin mikin päällä, jos soittaa A:lta, niin sitten E:n päällä. Itse ainakin pystyn soittamaan paljon nopeammin näin kuin esimerkiksi jos pitää peukkua koko ajan mikin päällä. Bassoni on Raamattuni ja sen soitto saarnaani. |
Hughes 07.11.2004 19:23:26 | |
---|
E-kielellä soittaessa vien oikeata kättä lähemmäksi takamikkiä(jazzbasso). Sieltä on helpompi soittaa kun kieli ei ole niin "löysä" ja tulee paljon erottelevampi ääni. Näin siis nopeammassa näpyttelyssä, pitkissä äänissä soundin mukaan tietysti näppäilypaikkakin. Peukku mulla nojaa varovasti lankkuun, ylemmillä kielillä soittaessa aina alempaan kieleen. Opettelin aluksi soittamaan peukalo irti lankusta, näin sain soiton "helpommaksi" alemmalta kieleltä. Treenasin itseasiassa vasemmankin näin, ei tuu puristettua sormenpäät valkoisina turhaan....rok. vitukasta vitukasta vitukasta |
Samu S. 07.11.2004 20:10:49 | |
---|
Tai sitte käy kattoon Steve Digiorgion kotisivulla videon pätkiä niin näkee miten setä näppäilee! Kävin katsomassa. Ei olisi pitänyt. Aika säälittävältä toi oma soittaminen taas vaikuttaa. On-topic: mulla on juuri hankittu 5-kielinen harmaiden hiuksien aiheuttajana, ei oikein juuri tuo peukalo tahdo löytää paikkaansa. 4-kielisellä se pysyi tukevasti mikin päällä, mutta nyt ei enää oikein yletä näpyttelemään tuota G-kieltä, jos sen siihen juurruttaa. Muutenki kyllä ihme vekotin tämä 5-kielinen. B-kielestä ei sormet ota mitään tolkkua. No, totuttelemma. Olen steriili hissottelija in no time! "Thats a dirty lie!" Angus blurts, "The truth is that we've made the same album over and over 14 times!" |