Aihe: Basson kaulan säätäminen
1 2
Keny
25.09.2004 10:19:47
Ei oo mullakaan ollu ongelmia noissa.Fenkuissa joutuu välillä säätää kun asuu isossa puutalossa ja nä suomen kelivaihtelut on pahoja soittimille.
Toi MTD mikä roikku tossa seinällä niin on aika yllättävä kun siinä ei elä ollenkaan kaula.

Juu olipas yks kinkkinen 6 kielinen missä kaks kaularautaa niin en oikeen hiffannu/uskaltanu hirveesti säätää.Ei selvinny se et miten niitä säädetään.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Wil-J
25.09.2004 15:39:52
Juu olipas yks kinkkinen 6 kielinen missä kaks kaularautaa niin en oikeen hiffannu/uskaltanu hirveesti säätää.Ei selvinny se et miten niitä säädetään.
Eikös niitä säädetä ihan niin että molempia saman verran yhtäaikaa ja jos on mutkalla kaula niin siten sen mukaan varmaan vähän erimäärä... Voin olla toki väärässäkin.
erben
25.09.2004 15:52:11
Olen vaihtanut Fenkkuihini varaplexit, joihin olen tehnyt
kolot säätämistä varten. Täytyy vain varoa hävittämästä
alkuperäisiä.
Muistathan tsekata sitä kaulaa aina soittoasennossa!
rijopu
26.09.2004 12:26:49
Opetelkaa ihmeessä kaularaudan säätäminen. Se ei vaadi mitään raketti-insinöörin peruskoulutusta vaan pikkasen huolellista ja maltillista ruuvailua.
Periaatteessa mä joudun joka vuosi muutaman kerran ruuvailemaan mun soittimien rautoja, koska Suomessa kosteusvaihtelut kesän ja talven välillä on niin suuret. (talvellla kuivaa/kesällä kosteaa) Kesällä yleensä joutuu löysäämään rautaa ja talvella päinvastoin.
Mulle on joskus tuotu huollettavaksi bassoja. joissa kielet on 22 nauhan kohdalta sentin ilmassa. Ja kun kysyn kaverilta, milloin hän on viimeksi säätänyt kaularautaa niin vastaus on "En koskaan".
Jos kaularautaa ei ei pidä optimiasennossa ja vuosittain säätää vain kielten korkeutta tallassa, niin lopputuloksena viiden vuoden sisällä on kaula, jossa kielet ovat tajuttoman korkealla tallaan päin mentäessä.
Tosin jotkut jopa tykkää soittaa tällaisella säädöllä. Mä kuulun soittajiin, jotka pitävät kielet mahdollisemman lähellä otelautaa, jotta voi soittaa kevyellä tatsilla. Hyvät mikit ja kunnon vahvistin saa hoitaa sitten loput!
No, se on semmoista suomalaista...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)