Aihe: Kymppi vai viistoista.
1 2 3 4 5
absqua
31.05.2004 10:39:42
Hmmm.... Onko jengillä tylsää töissä kun tunnin sisään on melkein kaikki "vakkarit" sanoneet sanansa? ;)

Mulla on tylsää himassa. vois lähteä vaikka keikalle, jos sellaisia olisi maanantai-iltapäivisin. :-/

4x10 on loistava perus-kaappi. Tosin ihan pikkukeikoille 4x10 alkaa olla jo liian tuhti.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
chief
31.05.2004 10:40:19
Kesäloma, vihdoin ja viimein.

Sehän kuluukin mukavasti m.netin parissa. ;)
Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi. -Schopenhauer
vanttera
31.05.2004 10:53:27
Hmmm.... Onko jengillä tylsää töissä kun tunnin sisään on melkein kaikki "vakkarit" sanoneet sanansa? ;)

Puoleen päivään töihin.
"Muista et mä tuun kahes minuutis." K100#5
chief
31.05.2004 10:53:29
Mulla on tylsää himassa. vois lähteä vaikka keikalle, jos sellaisia olisi maanantai-iltapäivisin. :-/

4x10 on loistava perus-kaappi. Tosin ihan pikkukeikoille 4x10 alkaa olla jo liian tuhti.

Ei muuta kuin Espan varteen kondraa soittamaan! ;)

Pikkukeikoille (ja vähän isommillekin) on onneksi jo 2x10" kombo.
Musiikki on aritmeettisten lukusuhteiden saattamista välittömäksi aistihavainnoksi. -Schopenhauer
Karlsson
31.05.2004 10:55:56

Jos sula tylsää on nii tuu täne mun töihi ihmettelee mun uutta kontraa...

Ja tosiaan 4x10 toimii moneen käyttöön. Ennen pärjäsin hyvin Hartken kaapilla, mutta jostain käsittämättömästä syystä pitää nyt vaan saada uudet kaapit.
Excuse me while I kiss my bass...
paavi
31.05.2004 10:57:01

Se on tää maanantai...ei se viikko ihan heti lähde käyntiin.

Niin tosiaan vielä: Kun enemmän keikkailee, se bassohan tulee PA:sta, joten eipä sillä bassokaappien botnella niin väliä. Toisaalta sitten taas, jos on oikein iso lava (harvemmin vielä meikäläisen tapauksessa), kyllä sillä omalla pinollakin voi olla jo kokoa. Fiiliskysymys. Kiva kun lahkeet lepattaa. Seisoo siinä vieressä...yläkaapista kuulee oman soiton, alakaapista tuntee lahkeissa (ainakin jos on leveelahkeiset hippihousut). Öööö...
Karlsson
31.05.2004 10:58:11
Se on tää maanantai...ei se viikko ihan heti lähde käyntiin.

Niin tosiaan vielä: Kun enemmän keikkailee, se bassohan tulee PA:sta, joten eipä sillä bassokaappien botnella niin väliä. Toisaalta sitten taas, jos on oikein iso lava (harvemmin vielä meikäläisen tapauksessa), kyllä sillä omalla pinollakin voi olla jo kokoa. Fiiliskysymys. Kiva kun lahkeet lepattaa. Seisoo siinä vieressä...yläkaapista kuulee oman soiton, alakaapista tuntee lahkeissa (ainakin jos on leveelahkeiset hippihousut). Öööö...

Se onki jo aika hjyvä jos saa pillifarkut lepattamaan...

Hmm, pitääpä kokeilla...
absqua
31.05.2004 11:25:17

Tuo lavamonitorointi on sitten yksi ihan oma pointtinsa tässä kaiutin-keskustelussa. Jokaisella on omat mieltymyksensä halutun "monitorisoundin" suhteen, mutta useimmiten lienee hyödyllistä panostaa erottelevuuteen ultimaalisen alapään sijasta - miksaajat kun kuitenkin haluavat pitää langat käsissään mitä botneen(kin) tulee. Tehokas 1x12" tai 2x10 riittää lavamonitorointiin mainiosti ainakin meikäläisellä.

Ja sitten jos haluaa päästä kaikkein kevyimmillä kantamuksilla niin korvamonitorit on aika kova sana.
Sansamp Bassdriverista saa mukavan nuhjusoundin sinne nappeihin, eikä muuta sitten tarvitakaan. ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rattledad
31.05.2004 11:46:26

No mä tarkotan tolla tumpulla lähinnä presari-flätti yhdistelmää...

Mitäpä muutakaan, vaikka kyllähän jazzbassoonkin hiotut käy.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're a bug."
Keny
31.05.2004 12:11:09
On muuten jännä ero se et jos on esim EBS 8X10 tai kaks 4X10 niin eri soundi on.
Johtuu varmaan kaapi rakenteesta ja siitä et 8X10 on vaan yks pilli ja taas 4X10 kaapeissa on omansa eli kaks jos on päällekkaäin.

Äh väsyneenä ei pitäis kirjottaa,ei oo taas mitään tolkkuu.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
KMT
31.05.2004 12:18:44

2*10 Yläkaapiksi ja 1*18 alakaapiksi
Elämä on p*skaa
snowballed
31.05.2004 13:18:17

Viikonloppuna olin katomassa Tolosta London Pubissa ja basisti Jan Simonsilla oli Ampegin 6x10" kaappi. Siitä ainakin tuli sen verran tökyä että se peitti pari kappaletta kitaristeja alleen... tosin ne kitaraskobet olivat hiukan nurkan takana. Tosiaan megabotne on ihan jees mutta bändin kanssa kun mennään ni kantsii ottaa muutkin huomioon.

Mulla oli kamoja päivittäessäni tilaisuus vertailla päittäin ampegin 4x, 6x, ja 8X10 kaappeja. Totesin että 6x10 kuulosti yllättävän paljon samalta kuin 8x10 vaikka sillä onkin aivan erilainen rakenne (6x10 on bassorefleksi, 8x10 oikeastaan neljä suljettua 2X10:ä päällekkäin). Joka tapauksessa 6x10 oli lähempänä 8X10:ä kuin 4x10:ä. Sitä paitsi 6x10 mahtui paremmin mun autoon..

ps. testin aikaan 4x10 ei muistaakseni ollut vielä bassorefleksikotelo. ero voi johtua siitäkin.
basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti
saikkpe
31.05.2004 16:51:53 (muokattu 31.05.2004 16:53:39)

Mulla on nykyään yhdistelmä, jossa alakaappina 1x15" ja yläkaappina 2x10". Kummassakin kaapissa on tweetteri, jonka voi halutessaan vaimentaa kokonaan.

Normaalikäytössä (biampattuna) alakaapin tweetteri on kytketty pois päältä ja yläkaapin kytketty päälle. Jos ei jaksa raahata koko settiä mukanaan, niin voi heittää vahvistimen monolle ja käyttää kumpaa tahansa kaappia yksinäänkin. Pelkkää alakaappia käyttäessä pistetään vaan sen tweetteri päälle yläpäätä kirkastamaan. Kaappien ominaissoundit poikkeavat tietysti toisistaan, mutta mikä milloinkin miellyttää...

Alakaapin normaalikäytössä "turha" tweetteri nosti kaapin hintaa muutaman kymmenen euroa verrattuna tweetterittömään vaihtoehtoon.
saikkpe
poppamies
31.05.2004 17:22:54 (muokattu 31.05.2004 17:23:29)

Viime keikalla, lauantaina (ulkoilmakeikka) oli ehkä ultimate yhdistelmä. Hartken 10" + Hartken 15" + erillinen 2kW subbaripääte ja 18". Ei puuttunut botnea eikä mitään muutakaan.
"G-strings are for strippers"
helperi
31.05.2004 17:28:03
Molempi parempi...

Merkki ja malli tietysti aina vaikuttaa, mut tähän mennessä oon kulkenut 4x10" ja 1x15" kanssa.
Aina oon jaksanut syödä ja aina oon jaksanut kantaa ja tuohan se sairaalloisen vallan tunteen kun saa kaapeista irti sellaisen möykän että ihmisillä rinnasta puristaa. ;)
On päiviä jolloin...
Teijo K.
31.05.2004 19:00:07

Kaikenlaiset kokeilut jatkunevat loppuelämän ajjaan. Taidan laittaa itselleni sellaisen "nyt löytyi ultimate soundi" kirjoituskiellon. Aina voi parantaa.

Seuraava on nyt ihan yksi 15" tykkään siitä.

Mutta huomiona, noi 12" on ihan valideja sbassokäytössä nekin. Tehnen siitä 12" oman kaappinsa siitäkin, kun sellainen on.

Muuten tuntuu siltä, että koko ei niinkään merkkaa vaan materiaali. Ainakin alumiinille sanon minä jyrkän ehkän. Eli rahalla en osta, mutta käytän kyllä, jos keikalla on yhteisinä sbassokaappeina. Saatan vähän mutista partaani, mutta käytän kyllä.
Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää.
hemmo
31.05.2004 20:15:24

Seuraava on nyt ihan yksi 15" tykkään siitä.

Mutta huomiona, noi 12" on ihan valideja sbassokäytössä nekin. Tehnen siitä 12" oman kaappinsa siitäkin, kun sellainen on.

Samma häär. Eli juuri nyt käytössä on 1x12 sekä 1x15 pilipalikaapit, mutta mulla erittäin toimivat. Pienempää ajaa TOP 100 putkinuppi (+ pedaalilauta) ja isompaa Fender Bassman 50 putkinuppi.

Huomisesta en ole niin varma. Kaikki on alituisessa muutoksessa.
Just ostin jotain, en muista enää mitä, halavalla. S.V.S.
Bilharzia
01.06.2004 13:23:37
Onko olemassa semmosta vehjettä missä olis 1x15 ja 2x10 yhdessä?
www.LifeofDebauchery.Com
paavi
01.06.2004 13:27:50

En tiedä, mutta mielestäni paljon käytännöllisempää omistaa ne erikseen.
Karlsson
01.06.2004 13:28:13

Tais olla Ashdownilla ainaki olemassa semmonen kaappi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)