![]() 25.05.2004 20:00:03 (muokattu 25.05.2004 20:04:47) | |
---|---|
Kompressoi signaalia. Tasottaa dynaamiikkaeroja, ja lyttää saundin. Nå jüsst jüsst. Äärimmäisen yksinkertaistetusti näin. Onko kellään sopivasti käsillä linkkiä siihen Reima Saarisen kirjoittamaan audiovermeitä käsittelevään webijuttuun, jossa selostetaan helvetin selkeästi, mutta kattavasti, mitä mikäkin yleisesti äänentoistossa käytetty hilavitkutin tekee? Semiekstensiivinen googletus ei tuottanut tulosta. Edit: No löytyihän se: http://www.nettiteatteri.com/reiska/kompura.htm Edit2: Oikeastaan itse kunkin kannattaisi lukea koko roska: http://www.nettiteatteri.com/reiska/ Se pittee tietee! | |
![]() 25.05.2004 21:29:07 | |
Oman kokemukseni mukaan kompuran paikka on ensimmäisenä basson jälkeen. Se että kitaristit heittävät kaikuja sun muita looppiin on pikkasen eri juttu, jos basson kanssa käytettäisiin kaikuja sun muita niin nekin varmaan iskettäisiin looppiin. Mutta säröt ja kompurat sun muut eteen. Okei, chorus toimii minusta loopissakin hyvin. Jos siis choruksesta basson kanssa (jostain käsittämättömästä syystä) tykkää... Minusta yhtä tässäkin esille tullutta tärkeää pointtia kannattaa taas alleviivata. Ketjun aloittajan kannattaa tosiaan tyypata tarvitseeko sen särön kanssa kompuraa. Pikku rutun kanssa en vielä ihmettele, mutta jos on kunnon pörinät niin kompuran merkitys muuttuu hitusen erilaiseksi kuin puhdasta kompuroidessa. Toisaalta jos olisi kaksi kompuraa voisi kompuroida sitä särötettyä soundia ja tällöin minäkin voisin laittaa kompuran särön jälkeen, mutta muuten se on aina toimittanut parhaiten tarkoituksensa heti ekana. Minun kokemukseni mukaan kompura tekee aina puhtaalle / pikku rutulle terää. Sellainen ihan lievä lyttäys vain, liika lyttäys toimii päinvastoin. Lick my lovepump! | |
![]() 25.05.2004 21:52:20 | |
Oman kokemukseni mukaan kompuran paikka on ensimmäisenä basson jälkeen. Se että kitaristit heittävät kaikuja sun muita looppiin on pikkasen eri juttu, jos basson kanssa käytettäisiin kaikuja sun muita niin nekin varmaan iskettäisiin looppiin. Mutta säröt ja kompurat sun muut eteen. Okei, chorus toimii minusta loopissakin hyvin. Jos siis choruksesta basson kanssa (jostain käsittämättömästä syystä) tykkää... Tuli tästä sellainen juttu mieleen, että jonkun efektin toimivuus lenkissä riippuu lenkistä itsestään eli: a) katkaiseeko lenkki signaalitien kokonaan (sarjalenkki) vai b) viedäänkö sama signaali sekä lenkkiin että kuivana ohi lenkin (rinnan-lenkki), ja lenkin jälkeen on mahdollisuus blendata kuiva ja "märkä" signaali. Kiinteästi 50/50-suhteelle hirtettyyn rinnan-lenkkiin on siis paha tunkea kompuraa, koska puolet signaalista on kuitenkin kompressoimatonta. Äh, tää menee taas tällaiseksi. Kompura ennen vahvistinta bassokäytössä ja sillä sipuli, sanon mä. Tunkekaa säröt ja muut suristimet ihan mihin väliin huvittaa. ;) Se pittee tietee! | |
![]() 25.05.2004 22:04:14 | |
Äh, tää menee taas tällaiseksi. Kompura ennen vahvistinta bassokäytössä ja sillä sipuli, sanon mä. Jälleen kerran; riippuu kompurasta. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 25.05.2004 22:08:10 | |
Jälleen kerran; riippuu kompurasta. Eipäskun lenkistä. Kukkotappelu! :) Se pittee tietee! | |
![]() 25.05.2004 22:09:01 | |
Tuli tästä sellainen juttu mieleen, että jonkun efektin toimivuus lenkissä riippuu lenkistä itsestään eli: a) katkaiseeko lenkki signaalitien kokonaan (sarjalenkki) vai b) viedäänkö sama signaali sekä lenkkiin että kuivana ohi lenkin (rinnan-lenkki), ja lenkin jälkeen on mahdollisuus blendata kuiva ja "märkä" signaali. En ole koskaan testannut oman bassovahvarin efektilenkkiä, joten paha sanoa tosta kompurasta siellä. Jos jostain syystä joskus ostan kompuran, kokeilen efektilenkissä ja raportoin sitten täällä. Mä laitan looppiin pedaalin sen takia että se kuulostais paremmalta, enkä sen takia että se "pitää". Ennemn oli (kitaralla siis) chorus ennen vahvaria. Paljon paremmalta kuulostaa nyt kun on loopissa. Ostakkee muuten hyvä Rolandin kaiku, voi käyttää bassonkin kanssa;) Kokeiltu on. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. | |
![]() 25.05.2004 22:11:37 | |
Toisaalta jos olisi kaksi kompuraa voisi kompuroida sitä särötettyä soundia ja tällöin minäkin voisin laittaa kompuran särön jälkeen, mutta muuten se on aina toimittanut parhaiten tarkoituksensa heti ekana. Minä kun haluan, että se särösoundi reagoi soittotatsiin, eli lujaa lyödessä tulee paljon ruttua, ja hiljempaa hiplatessa puhdas soundi, niin ei toimi särkijä kompuran jälkeen ollenkaan. Eli jos nyt taas lähtisin sille kompressointilinjalle, jonsta juurikin poistuin äskettäin, niin. Särö ensin, sitten kompura. Yksi näkökulma. Sellainen pieni. Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää. | |
![]() 25.05.2004 22:14:01 | |
Minä kun haluan, että se särösoundi reagoi soittotatsiin, eli lujaa lyödessä tulee paljon ruttua, ja hiljempaa hiplatessa puhdas soundi, niin ei toimi särkijä kompuran jälkeen ollenkaan. Eli jos nyt taas lähtisin sille kompressointilinjalle, jonsta juurikin poistuin äskettäin, niin. Särö ensin, sitten kompura. Yksi näkökulma. Sellainen pieni. Ehkä tässä on tarkotus että särö tuo ruttua, ja sitten kun on puhdas saundi niin käytetään kompuraa? Näin ainakin minä ymmärrän asian, että vain yhtä pedaalia käytetään kerralla. Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. | |
![]() 25.05.2004 22:14:44 | |
Tuo Unskelotin looppi-juttu kannattaa tosiaan myös tiedostaa. Mä olen itse kokeillut oikeastaan kaikkia vermeitäni ennen vaffaria ja loopissa. Chorus oli ainoa mikä toimi jotenkuten paremmin loopissa kuin edessä. Tosin sekin lensi mäkeen koska itse chorus on... *kirjoittaa loput notepadille ettei tule banaania poikittain perseeseen epäsiveellisen kielenkäytön johdosta* Tämä ei minustakaan tarkoita sitä (binääri-porukka huom) että kamojen ei olisi hyvä olla loopissa. Esmes säröt ja Bassballs on olleet ihan kivoja siellä, mutta toimineet siltikin paremmin edessä. Ja tosiaan, EQ on nytkin etusen ja päätteen välissä. Mutta se onkin räkki-verme. Lick my lovepump! | |
![]() 25.05.2004 22:17:56 (muokattu 25.05.2004 22:19:06) | |
Ehkä tässä on tarkotus että särö tuo ruttua, ja sitten kun on puhdas saundi niin käytetään kompuraa? Näin ainakin minä ymmärrän asian, että vain yhtä pedaalia käytetään kerralla. Totta, minä olen tuon soittotatsilla dynaamisesti liukuvan soundin lumoissa vain niin täysin, että en ajatellut ollenkaan jonkun muun haluavan kaksi kiinteää erillistä soundia. No niinkuin totesin, se oli vain sellainen näkökulma. Tuossa oletin, että kaikki pedaalit säädetään kerralla kohilleen ennen keikkaa, ja seuraavan kerran niihin kosketaan roudauksessa. PS. Ja jos käyttää oikeasti vain yhtä pedaalia kerrallaan, on melko tuontaivaallisen sama missä järjestyksessä ne on. Vai mitä? :) Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää. | |
![]() 25.05.2004 22:23:08 | |
PS. Ja jos käyttää oikeasti vain yhtä pedaalia kerrallaan, on melko tuontaivaallisen sama missä järjestyksessä ne on. Vai mitä? :) Oho, tota mä en ajatellukkaan. Pointsit siitä sull:) Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita. | |
![]() 25.05.2004 22:26:28 | |
Niskamies: Ehkä tässä on tarkotus että särö tuo ruttua, ja sitten kun on puhdas saundi niin käytetään kompuraa? Näin ainakin minä ymmärrän asian, että vain yhtä pedaalia käytetään kerralla. Jeps. Ja kuten sanottu, mun omat rutut mitä käytän nykyjään, on senverran kevyitä että pieni kompura (ratio alle 2:1) ei ainakaan itselläni tee vielä niille pahaa. Mutta isommalla sörällä tuon voisi kytkeä pois. (Poislukien blackmetal levytys jossa joudun/saan soittaa kesällä, pitääkin muistaa ottaa tuokin vähä pois. Tuossa shitissä (bläkkis) sitä säröä kun ei bassossa säästellä;-) Lick my lovepump! | |
![]() 25.05.2004 22:30:13 | |
arva: Totta, minä olen tuon soittotatsilla dynaamisesti liukuvan soundin lumoissa vain niin täysin, että en ajatellut ollenkaan jonkun muun haluavan kaksi kiinteää erillistä soundia. Tuo oli ihan hypoteettinen funtsinta tuo kaksi kompuraa:-) Minullakin on yksi soundi, jossa on ehkä se hippunen ruttua ja kompuraa. Minulle dynamiikkaa on ainakin vielä tarpeeksi. Poislukien bläkkis-shit jossa soundi raiskataan metrisellä halolla takaapäin. Lick my lovepump! | |
![]() 25.05.2004 22:41:08 (muokattu 25.05.2004 22:41:31) | |
arva: Tuo oli ihan hypoteettinen funtsinta tuo kaksi kompuraa:-) Minullakin on yksi soundi, jossa on ehkä se hippunen ruttua ja kompuraa. Minulle dynamiikkaa on ainakin vielä tarpeeksi. Poislukien bläkkis-shit jossa soundi raiskataan metrisellä halolla takaapäin. Juu, mutta mulla liukuu siitä reunasäröstä sinne röytöosastolle. Tarvittaessa. Ja kaikki välimuodot käytössä myös. :) Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää. | |
![]() 25.05.2004 22:46:20 | |
arva: Juu, mutta mulla liukuu siitä reunasäröstä sinne röytöosastolle. Tarvittaessa. Ja kaikki välimuodot käytössä myös. :) Tosin, sullahan on putki-vermeet? Koska suurempaa kokemusta ei täysputkipeleistä basson kanssa ole, veikkaisin että tuo on jotenkin erilainen toteuttaa. Eli tuo mainitsemasi homma. (Kohta joku tulee sanomaan että soundi lähtee sormista:-) Ja asiaan: Voipi olla että kompura ja täysputkivehje eivät enää olekaan kavereita, varsinkin jos haluaa hyödyntää niiden putkien "parempaa" tatsia... Jos kokemuksia niin kertokoot toki. Lick my lovepump! | |
![]() 26.05.2004 13:24:20 | |
(Kohta joku tulee sanomaan että soundi lähtee sormista:-) Sovitaanko, ettei sitä lausuntoa esitetä täällä enää hammateknikkokäynnin uhalla? Ja asiaan: Voipi olla että kompura ja täysputkivehje eivät enää olekaan kavereita, varsinkin jos haluaa hyödyntää niiden putkien "parempaa" tatsia... Jos kokemuksia niin kertokoot toki. Tota...mikähän on tuo putkien "tatsi"? Mutta asiaan; eikös nuo putket itsessään harmonisen särön tuottajina ole jo aikamoinen kompressoiva tekijä? WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 26.05.2004 13:40:10 | |
Niin, siitä luupista vielä: Kompura tosiaan sopii luuppiin hyvin. Esim, jos tykkää boostata eq:n bassotaajuuksia kybällä, nousee signaalin taso usein hirmuisesti suhteutettuna kuultuun volyymiin. Pahimmillaan transistorivahvistin alkaa ruttuileen ikävästi jo pienillä volyymeillä soitettaessa. Apuna voi olla kompura luupissa jolloin EQ:tettu saundi kompressoituu siedettävälle tasolle. Tosin pedaalikompuraa en linjatason signaalia lähettävän fx outin jatkoksi pistäisi, vaan räkkiverme tuottanee paremman lopputuloksen. Ylipäätänsäkin mulla on huonoja kokemuksia pedaalikompuroista, jopa suht tyyriistä 2-kaistaisista vempuloista. | |
![]() 26.05.2004 13:56:57 | |
Sovitaanko, ettei sitä lausuntoa esitetä täällä enää hammateknikkokäynnin uhalla? Tota...mikähän on tuo putkien "tatsi"? Mutta asiaan; eikös nuo putket itsessään harmonisen särön tuottajina ole jo aikamoinen kompressoiva tekijä? Tuo on totta, ja putkinuppini kanssa ei kompuraa eikä säröä edes kaipaa. Ja ihan siitä syystä varmaan, että ne tulevat siitä vahvistimesta itsestään. Tuon combon kanssa ei ole sitten tullut soitettua vähään aikaan. Täytyykin kokeilla ja tunnustella mitkä on fiilikset. Tai mikä parempi, käytän combon nuppia tuon putkivahvistinpinon kaiuttimen kanssa. Saa paremman kuvan vielä eroista. Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää. | |
![]() 26.05.2004 16:44:43 | |
sirdickyj: Sovitaanko, ettei sitä lausuntoa esitetä täällä enää hammateknikkokäynnin uhalla? Minun osaltani ei tarvitse erikseen sopia eikä uhata millään. Mutta asiaan; eikös nuo putket itsessään harmonisen särön tuottajina ole jo aikamoinen kompressoiva tekijä? Ovat. Tai no, kuten sanoin, putkipelien kanssa en voi esiintyä monen vuoden rautaisen kokemuksen kanssa. Ikinä en ole moista omistanut, eli en ota pahakseni jos joku fiksumpi oikaisee. Mutta tätä juuri tarkoitin. Kompuraa ei tarvita. Tota...mikähän on tuo putkien "tatsi"? Toinen syy miksi kompuraa ei välttämättä tarvita, tai se voi olla jopa pahasta, on tuo tatsi. Jos olen noiden putkien kanssa (sen vähän mitä olen tyyppaillut) yhtään hajulla niin jotenkin ne vain reagoivat tatsiin erilailla (joku voisi sanoa että peremmin) kuin trankut. Reagointi siis eri tatsilla räimiessä. Ja tätähän kompura juuri söisi. Lick my lovepump! | |
![]() 26.05.2004 17:29:57 | |
Voikos särön laittaa looppiin? Ihan näin villinä ajatuksena kun t-kaupasta tulee kohta johto minulle ja sitten onkin yksi pedaa + 2 "ekstra"-johtoa niin olisihan se hienoa kun nupin edestä lähteekin 3 johtoa (tossa Warwickissa on kaikki liittimet edessä...) Ja jos joku haluaa kokeilla efektiluuppia vahvarissa niin mullahan on moinen vempele myynnissä(vaffari siis)..köhköh... Oho, backspace ei toimi, ei voi poistaa, kamalaa. J-P PASSO kuuluu... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)