Aihe: Rytmien käyttämistöä bassonsoitossa
1 2 3 4
Puavali
11.05.2004 11:52:33
Kaikenlaista rytmialkiolaisuutta tulee yritettyä, esim. biisin alku perussävelillä y-(ka-ko)-ne-vi-(ku-se)-ka jne, ja sitten kertosäe Y-KA-KO-(ne)-Y-KA-KO-NE ja kerrossa kolmonen oktaavia ylempää.

Yleensä haluan sävelen soivan loppuun asti, jos tauko nuottien välillä ei ole tarpeen.
mr.bungle
11.05.2004 12:18:46

Elikkä miten runsaasti käytetty erilaisia rytmejä bassonsoitossa? Siis trioleja, sekstoleja, pisteellisiä nuotteja yms.

Itse oon nyt ruvenu jatsia treenaamaan aika runsaasti, ja on yhessä nuottikirjassa aika runsaasti pisteellisiä kaheksasosanuotteja, ja mä oon ottanu siitä nyt aikapaljon vaikutteita, ja tykkään tunkea paljon trioleja soittoon.

Kas, olet ruvennut soittamaan bassoa?
Zarmo
11.05.2004 12:19:52

Akustisessa pändissä kun ei ole rumpalia, niin yritän sitä rytmiä pitää kasassa, eli en liiemmälti sen kanssa kikkaile ja ykköseen yritän osua.
Älä luota mihinkään, missä on digitaalinäyttö. Katusoittokaveri haussa Jyväskylästä. Ostan myös polkupyörän halvalla samaisesta kaupungista.
Sähköjänis
11.05.2004 12:37:56
Elikkä miten runsaasti käytetty erilaisia rytmejä bassonsoitossa? Siis trioleja, sekstoleja, pisteellisiä nuotteja yms.
Itse oon nyt ruvenu jatsia treenaamaan aika runsaasti, ja on yhessä nuottikirjassa aika runsaasti pisteellisiä kaheksasosanuotteja, ja mä oon ottanu siitä nyt aikapaljon vaikutteita, ja tykkään tunkea paljon trioleja soittoon.

hei kuule, toi rytmi on elimellinen, siis Erottamaton osa bassottelua. eri rytmejä käytetään eri tilanteissa, tyylin mukaan. ei ne ole mikään extra-speciaali feature jota pudotetaan mausteeksi joukkoon.

sun kysymys on ihan sama kuin jos mä menisin autopalstalle kyselemään että "olen tässä ruvennut autolla ajelemaan ja yhestä kartasta huomasin että on niinku runeberginkatu ja aleksanterinkatu ja aika monta muutakin ja nyt mä käännyin sitten runeberginkadulle että hei, ooteekste muut ajanu ikinä runeberginkatua?"
tyhmä vertaus mutta jotenkin sopii tähän keskusteluun.
Teme007
11.05.2004 12:44:08
Poppis on Guru!!!! =0)
MacGyver
11.05.2004 17:13:18
"Rytmien käyttämistöä bassonsoitossa" kuulostaa lähes yhtä järkevältä otsikolta kuin "äänien käyttäminen musiikissa". Saatte ihan rauhassa miettiä mitä tarkoitan.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
Ylläri
11.05.2004 17:27:43 (muokattu 11.05.2004 17:30:22)
Noh noh, älkää nyt olko niin ilkeitä Niskikselle. Kaveri ei ehkä ilmaissut itseään ihan selkeimmällä mahdollisella tavalla, mutta pointti on ihan validi.

Synkopoidut rytmit, kolmimuunteisuus ym. ovat mielenkiintoisia asioita, mutta itse olen kokenut ne enemmän sellaisina perstuntumajuttuina kuin teoreettisista lähtökohdista. Jonkun sekstolifillin kun heittää, ei siinä yleensä kummemmin ajattele että pannaanpa tähän väliin sekstoli, vaan se vaan tulee "sieltä jostain". Samoin lattari- ym. synkopoidut rytmit ovat aika kinkkisiä lukea nuoteista. Niihin ei vaan saa groovea ja henkeä lappuja tuijottamalla, vaan niiden kanssa pitää omaksua koko sen genren "juju".

Big bandin kanssa huomasi myös miten vaikeaa oli hyppiä kolmimuunteisten ja "suorien" biisien välillä. Kun 13 swingelin jälkeen tulikin yhtäkkiä joku soulrenkutus, niin muutama tahti aina meni ennen kuin sai meiningistä kiinni...
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Niskamies
11.05.2004 17:37:37
"Rytmien käyttämistöä bassonsoitossa" kuulostaa lähes yhtä järkevältä otsikolta kuin "äänien käyttäminen musiikissa". Saatte ihan rauhassa miettiä mitä tarkoitan.

-MacGyver

Ohhoh, nyt vasta huomasin typon. Piti tietysti olla "Rytmiikan käyttäminen bassonsoitossa"
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Niskamies
11.05.2004 17:53:28
Jonkun sekstolifillin kun heittää, ei siinä yleensä kummemmin ajattele että pannaanpa tähän väliin sekstoli, vaan se vaan tulee "sieltä jostain".

Mullakin noi vaan "tulee". Nyt oon ruvennu treenaamaan paljon trioleita ja pisteellisiä kaheksasosanuotteja, tuo mukavasti groovea soittoon. Ostin tossa jazzvihkosen, ja on kivasti parin viikon jälkeen jo kehittänyt paljon soittajana. En pahemmin ghost-nuoteista tykkää, ja tungen sinne väliin mielummin pisteellistä kaheksasosanuottia.
da_Punk
11.05.2004 22:11:45
Mullakin noi vaan "tulee". Nyt oon ruvennu treenaamaan paljon trioleita ja pisteellisiä kaheksasosanuotteja, tuo mukavasti groovea soittoon. Ostin tossa jazzvihkosen, ja on kivasti parin viikon jälkeen jo kehittänyt paljon soittajana. En pahemmin ghost-nuoteista tykkää, ja tungen sinne väliin mielummin pisteellistä kaheksasosanuottia.

Mistä sää sen vihkon ostit ?
Ja paljon köyhdyit ?
Sä voit tehdä mitä vaan, kun menet kengältäni pois.
Niskamies
11.05.2004 22:59:15
Mistä sää sen vihkon ostit ?
Ja paljon köyhdyit ?

Musafasulta ostin, 20 ja risat se muistaakseni maksoi. Modern walking bass oli nimi muistaakseni, ja aivan loistava nuotti on.
da_Punk
11.05.2004 23:02:18
Musafasulta ostin, 20 ja risat se muistaakseni maksoi. Modern walking bass oli nimi muistaakseni, ja aivan loistava nuotti on.

Jaajaa, kiitti. Pitäis varmaankin ostaa
Sä voit tehdä mitä vaan, kun menet kengältäni pois.
Niskamies
12.05.2004 06:45:59
Jaajaa, kiitti. Pitäis varmaankin ostaa

Tarkastin nimen, Modern Walking Bass Technique Volume 1. Nuotinlukutaito on aika välttämätön, nuotit tulevat pelkästään f-avaimelle, mutta hyvää kamaa on.
Johannes_t
12.05.2004 09:30:04

Itse oon nyt ruvenu jatsia treenaamaan aika runsaasti, ja on yhessä nuottikirjassa aika runsaasti pisteellisiä kaheksasosanuotteja.

Jazzin "idea" on tuo diibadaaba-rytmi. Jos realista (real-book, niihin kootaan jazz-standardeja) katsot biisejä, ei niiden nuoteissa ole kahdeksasosia merkitty mitenkään tavallisesta poikkeavasti, se vain pitää tietää kuinka ne soitetaan. Etydit on sitten eri juttu.
Niskamies
12.05.2004 09:46:58
Jazzin "idea" on tuo diibadaaba-rytmi. Jos realista (real-book, niihin kootaan jazz-standardeja) katsot biisejä, ei niiden nuoteissa ole kahdeksasosia merkitty mitenkään tavallisesta poikkeavasti, se vain pitää tietää kuinka ne soitetaan. Etydit on sitten eri juttu.

Toi onkin ihan harjotusvihkonen, pitäis oppia improvisoimaan soinnuista. Vaikeeta se on, mutta onneksi on aikaa.
Bassballs
12.05.2004 10:16:07

En pahemmin ghost-nuoteista tykkää, ja tungen sinne väliin mielummin pisteellistä kaheksasosanuottia.

Ghost-nuotit ovat minun mielestäni se groovaavan basson suola. Kuka niistä voi olla tykkäämättä?
Se joka pieruaan pidättellöö, tekköö muutaki vilpillistä.
poppamies
12.05.2004 10:24:55

Ghost-nuotit ovat minun mielestäni se groovaavan basson suola. Kuka niistä voi olla tykkäämättä?

No näin on. Eihän jotain James Jamerson / Motown tavaraa voi soittaa ollenkaan ilman niitä...
"G-strings are for strippers"
Johannes_t
12.05.2004 10:46:21

En pahemmin ghost-nuoteista tykkää, ja tungen sinne väliin mielummin pisteellistä kaheksasosanuottia.

Tarkoitatko "pisteellisellä kahdeksasosalla" staccatoa vai pisteellistä kahdeksasosanuottia? :) (hymiö on laitettu silkasta sympatiasta).
absqua
12.05.2004 11:27:35
No näin on. Eihän jotain James Jamerson / Motown tavaraa voi soittaa ollenkaan ilman niitä...

Niinpä. Eikä Pastoriustakaan pahemmin. Jacon groovessahan noilla ghosteilla oli aivan oleellinen osuus.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JK
12.05.2004 12:58:26
Mulla on varmaan lukihäiriö...mutta

"Käyttämistöä" ???

Tää ei enää edes naurata, lähinnä itkettää...
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)