Aihe: 18" elementit??
1 2
Teijo K.
28.03.2004 21:24:48

Oli vaan ihan pakko ;)

Hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset. :)

Edit: Sonemar Oy Tampereella tuo Eminenceä maahan, sieltä kannattanee kysyä hintoja. Saksan eBay on myös varteenotettava vaihtoehto.

Kiitoksia tästä Sonemarista. Jesh, mainiota.
Sitten se Ketsu söi itse itsensä ja siksi ei enää ole Ketsuja.
fox
28.03.2004 21:56:22

Hohoo, kukaan ei kuule mitään, mutta kaikki alkavat n. samanaikaisesti pelkäämään hurjasti kaikkia spasisteja.

Ja koska miittinki on melko lähellä merta, kertyvät Pohjoisen Atlantin valaat Aurajokeen... ;)
Pallisti
28.03.2004 21:56:47
Mutta kaippa semmonen 18" voisi olla ihan kiva vaikka 4x10" kanssa, jos laittaisi jakosuotimen väliin.
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.tk
tammina
29.03.2004 11:00:15

SWR:n 18 tuuman Big Ben vörkkii. Yläkaappina kun on
vielä saman valmistajan 2x12 tuuman Big Foot niin
johan riittää bassoa saliin.
Dilemma
29.03.2004 18:20:43
Ohhoh, sedäthän on teettämässä aika isoja elementtejä. 18' = 18 * 0,3048 m = ~5,48 m!!! ;)

Ettei ny olis menny tuumat ja jalat sekasin. Vaikka olishan tommonen halkasijaltaan viis ja puol metrinen elementti aika vänkä. Menis varmaan rantasaunan käsite uusiks.
Tai sitten en havainnut ironiaa. mene ja tiedä, mä en.
"When I inhale to breath, I feel no strength in body, I feel numb and weak, I've lost again" -Refused
Ylläri
29.03.2004 18:32:05
Lueskelin tuon Rick Turnerin kolumneja, ja totesin että tuollaiset kapeat tornimaiset systeemit on parhautta bassotoistossa. Nuo tulee kaikki päällekkäin, ei yhtään limittäin, tai vierekkäin nuo elementit.

Niin, se Grateful Deadin vanha "Wall of Sound"-kuvio... eikös tämä Bosen uusi tolppahärpätin ole toteuttavinaan samaa periaatetta?
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
pardy
29.03.2004 18:41:49

Tekniikkakysymys tuo on. Isompi elementti vaatii vain tarkemman tekniikan. Pienempi toimii helpommalla tiukasti. Ihan oikeasti. Mutta ilmanmuuta jokaiselle omien mieltymystensä mukaan. Joku toinen ei saa sitten 10' tarpeeksi pehmeää soundia. Minä taasen olen suunnittelemassa systeemiä, jossa on 15', 12', 10' ja 8'. Samassa nipussa. ;-)

Tää juttu menee (taas) vähän aiheesta ohi (eli pistäkää mulle miinus jos ärsyttää), mutta kun tekee vaan mieli nyt kommentoida tuota mainittua asiaa:

Mullakun on tommoset käsintehdyt (en yritä prameilla!) kaapit, joissa on yläkaapissa 4*8" elementit, ja alakaapissa on 1*15" elementti. Voin sanoa että on muuten lähes optimaalisin yhdistelmä mitä maa päällään kantaa. Tietysti ton 15", 12", 10" ja 8"-yhdistelmän kanssa siis. Pilliä ei edes kaipaile, kun nuo kasituumaset paikkaavat sen virkaa osaltaan erittäin hyvin, ja kun on vielä sisäänrakennetut jakosuotimet (ihan tosi, en yritä prameilla! :)), niin kyllä siinä kelpaa soitella. Noitten rakentaja ehotti 18" elementtii tohon alakaappii, ja sano että se on monille rakentanu kaappeja niin isolla elementillä, ja että hyvin on toiminu. Päädyin kuitenki ite tohon astetta kevyempää ratkasuu.

Joten ne puheet että toi 18-tuumanen surisee ja pörisee, on kyllä aika tuulesta temmattuja. Niitä vaan pitää osata käsitellä. Kotelot on niissä kaiken a ja o, tosin hyvät kotelot ei paikkaa ERITTÄIN huonoa elementtiä. Huonon kylläkin. Mutta toisaalta taas, hyvä elementti ei myöskään paikkaa huonoja koteloita.

Jos on tommonen 18 tuuman elementtinen kaappi, ja siihen vielä yläkaappi, niin jakarin kanssa saa niin hyvät soundit ettei paremmasta väliä!

Sori nyt vielä jos tää juttu ei jonku mielestä tänne kuulunu, mutta kun nyt vaan tällänen olen ni minkäs sille voi... :)
Kolme sanaa: "Olen basisti."
Teijo K.
29.03.2004 19:01:14

Niin, se Grateful Deadin vanha "Wall of Sound"-kuvio... eikös tämä Bosen uusi tolppahärpätin ole toteuttavinaan samaa periaatetta?

Bosesta ei ole tietoa, ja kylläpä tuosta Wall of Soundista on juurikin oma idea lähtöisin. Toki tuo jää ehkä vähän matalaksi sen idean varsinaiselle toteutumiselle, mutta sinnepäin...
Gentlemen Of The World Unite - And Prepare For The Charmed Uprising.
- Anarcho-Dandyist Revolution.
vanttera
30.03.2004 00:49:17
Ettei ny olis menny tuumat ja jalat sekasin. Vaikka olishan tommonen halkasijaltaan viis ja puol metrinen elementti aika vänkä. Menis varmaan rantasaunan käsite uusiks.
Tai sitten en havainnut ironiaa. mene ja tiedä, mä en.

Et havainnut ironiaa, me spasistit olemme Kings of Irony! Eli Rrrautaisuuden kurkot.
Olen luultavasti hieman ihastunut, tai ainakin kovasti panettaa.
fox
30.03.2004 01:09:02

Joten ne puheet että toi 18-tuumanen surisee ja pörisee, on kyllä aika tuulesta temmattuja. Niitä vaan pitää osata käsitellä. Kotelot on niissä kaiken a ja o, tosin hyvät kotelot ei paikkaa ERITTÄIN huonoa elementtiä. Huonon kylläkin. Mutta toisaalta taas, hyvä elementti ei myöskään paikkaa huonoja koteloita.

Jos on tommonen 18 tuuman elementtinen kaappi, ja siihen vielä yläkaappi, niin jakarin kanssa saa niin hyvät soundit ettei paremmasta väliä!.. :)

Pardy mielestäni lausui asiaa. Tosin "optimaaliseen" soundiin tarvittis bi-amp systeemin ja bassossa olisi hyvä olla sille alapäälle oma mikki..tsekatkaapas vaikka B.Sheehanin kalusto, oi te basistit..sillä on woofer-subwoofer systeemi. ;)
Ylläri
30.03.2004 16:41:36
Todella miehekästä ämyriä jos hakee niin täältä löytyy:

http://www.accugroove.com/new_cabs.htm

Whappo Grandella nousee heikoinkin itsetunto...

Ja "ei se koko vaan määrä"-miehille kelvannee Phil Jonesin komerot:

http://www.philjonesbass.com/PRODUCTS/SPEAKERS/8T&24B.htm
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
pardy
30.03.2004 20:30:34

Pardy mielestäni lausui asiaa. Tosin "optimaaliseen" soundiin tarvittis bi-amp systeemin ja bassossa olisi hyvä olla sille alapäälle oma mikki..tsekatkaapas vaikka B.Sheehanin kalusto, oi te basistit..sillä on woofer-subwoofer systeemi. ;)

Joo, sitä bi-amppausta just siinä tarkotin, mut pääs vaan unehtumaan tuossa kirjotushässäkässä... Ittelläni ei tosin oo ku mono-waffari, mutta stereonuppia olis tarkotus tsiigailla jostain. Eli tarjotkaa mulle jos pyörii hyvä stereovahvari nurkissa!
Kolme sanaa: "Olen basisti."
poppamies
30.03.2004 20:45:20

No tuollainen vanhankansan ikivanha "bi-amp" kikka on vetää kahden vahvistimen läpi. Joku bassovehje missä on 15 tai 18" elementti ja sitten vaikka kitaracombo mistä säädät tulevaks vain keskiääntä ja diskannttia. Helppoa ja yksinkertaista. Täysin säädettävissä ja hallittavissa. Erottelua on riittämiin...
"G-strings are for strippers"
Jesus Muerte
30.03.2004 21:36:17

Edit: Sonemar Oy Tampereella tuo Eminenceä maahan, sieltä kannattanee kysyä hintoja. Saksan eBay on myös varteenotettava vaihtoehto.

Puhumattakaan Thomannista. Itseä tuo eBay vähän vieroksuttaa, jotenkin tuntuu tyhmältä ostaa käytettyjä elementtejä, ne kun kuitenkin ovat kuluvia osia. Eikä niitä pääse edes paikan päällä testaamaan.
M.Hanski
30.03.2004 22:15:34
Itseä tuo eBay vähän vieroksuttaa, jotenkin tuntuu tyhmältä ostaa käytettyjä elementtejä, ne kun kuitenkin ovat kuluvia osia.

eBaysta löytyy myös melko runsaasti musiikkiliikkeiden kauppaamia kohteita, eli myös uutta tavaraa on liikenteessä. Käytettyjen elementtien kohdalla on toki oltava vainoharhainen.
isjssa86
08.04.2004 14:20:47
Ja "ei se koko vaan määrä"-miehille kelvannee Phil Jonesin komerot:

http://www.philjonesbass.com/PRODUCTS/SPEAKERS/8T&24B.htm

Ufolta toi mun mielestä näyttää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)