Bassballs 08.03.2004 14:23:27 | |
---|
Kerrotko että mihin tarttet pikkurilliä soitossa? Eikö edes kolme sormea riitä? Minä käytän pikkurilliä joskus sellaisiin nopeisiin ryöpsäytyksiin, kun tarkoituksenani on saada yksi sävel tremolomaisesti. lähinnä sooloissa kuitenkin. Soundi on pikkurillillä väistämättä erilainen, mutta tässä käytössä se ei minua haittaa. Idean tähän sain jostain Jacon soolosta(olisikohan ollut Barbary coastissa?), jossa tuli muutamia nopeita ryöppyjä. En tiedä kuinka hän ne teki, mutta minä pyrin samaan neljällä sormella. En siksi, että se näyttää hyvältä tai siksi etteikö sitä voisi tehdä kolmella tai jopa kahdella nakilla, vaan siksi koska harjoittelun jälkeen se on minulle näin paljon helpompaa ja sormet ovat heti valmiina seuraavaan juttuun. Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista. |
Oan 08.03.2004 18:29:28 | |
---|
Sitten on eri asia tarvitseeko neljän sormen tekniikkaa mihinkään. Ei bassonsoittoon välttämättä _tarvitse_ sormia ollenkaan - on kai jokaisen asia, käyttääkö niitä; ja jos käyttää, niin mitä niistä. Itse ainakin halusin opetella käyttämään näppäilykäden kaikkia sormia vain siksi, että ne kaikki sattuivat olemaan siinä kiinni. Soitolleen on hyvä antaa haasteita, niin tekniikan kuin musiikaalisuudenkin puolesta. Ei siihen sen kummempia tarpeita pidä keksiä. Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
http://www.stevedigiorgio.com |
Karlsson 09.03.2004 08:50:12 | |
---|
Itse ainakin halusin opetella käyttämään näppäilykäden kaikkia sormia vain siksi, että ne kaikki sattuivat olemaan siinä kiinni. Soitolleen on hyvä antaa haasteita, niin tekniikan kuin musiikaalisuudenkin puolesta. Ei siihen sen kummempia tarpeita pidä keksiä. Kyllä, kyllä. Onhan selvää että soittoharrastuksen mielenkiintoa voi pitää yllä opettelemalla erikoistekniikoita. Itse pidän lähtökohtana kuitenkin sitä, että eri tekniikat palvelevat musiikkia. Valitettavasti tämä kääntyy helposti päälaelleen ja lopputulos onkin sitten juuri sen kuuloista; musiikillisesti köyhää, teknisesti taitavaa sittua, jonka olemassa olon perustetta voi vain ihmetellä. Ja tälläisen bassonatsin ominaisuudessa kun jaksan aina pistää eriävää mielipidettä näistä kikkeliskokkelisbasismin siemenistä, niin täytyy kuitenkin ihan selvyyden vuoksi sanoa, että en siis ole humppamuusikko tai vanhanliiton pieru, joka kauhistelee noirison uusimpia innovaatioita. Itse soitan sangen kokeilullistakin musiikkia ja hyödynnän erilaisia ja outojakin tekniikoita, mutta niiden käytölle pitää olla peruste ja peruste ei ole se että pitää näyttää, että kahtokkee ku mieki ossaan. Ja alkuperäisestä aiheesta vielä: neljän sormen tekniikasta en näe olevan hyötyä, sillä samaan lopputulokseen päästään vähemmälläkin sormimäärällä ja kuten on tässä topicin aikana havaittu tuo neljän sormen käyttö voi aiheuttaa soundissa laadullista heikkoutta ja vaihtelevuutta, joka on mielestäni turhan kova hinta siitä, että näyttää hienolta kun sitä käyttää. "I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan |
Oan 09.03.2004 11:23:11 | |
---|
Kyllä, kyllä. Onhan selvää että soittoharrastuksen mielenkiintoa voi pitää yllä opettelemalla erikoistekniikoita. "Erikoistekniikka" kuulostaa jotenkin...en tiedä, mutta itselleni olisi ainakin varsin extremeä siirtyä takaisin sinne kahteen sormeen. Neljä sormea tulevat mukaan jo paljon luontevammin. Varmasti kaiken saman pystyy soittamaan vähemmälläkin sormimäärällä, mutta ainakin itse tunnen laajentaneeni näppäilykäden ulottuvuutta ottamalla kaikki sormet mukaan (jos jätetään se peukalo nyt ulkopuolelle). Eikä se minun(kaan) mielestäni tuo pikkurillin käyttäminen nyt mitenkään Uberhienoa ja TrueCoolia ole; tuskin ainakaan niin komeaa katseltavaa, että ihan vain sen takia kannattaisi opetella. Mutta omakseni tekniikan tunnen, enkä sitä mielelläni poies vaihtaisi. Ja mitä niihin soundillisiin heikkouksiin tulee, niin niistähän pääsee eroon kun vaan soittelee tarpeeksi. En minä ainakaan enää huomaa eroa pikkurillin ja etusormen tuottaman äänen välillä. Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
http://www.stevedigiorgio.com |
Karlsson 09.03.2004 11:45:22 | |
---|
"Erikoistekniikka" kuulostaa jotenkin... Ups, sori. Piti jollain tehdä eroa perinteisemmän ja sitten näiden "muiden" välillä. Enivei, tästä nyt voidan jauhaa loputtomiin ja olen mielestäni pointtini ilmaissut, kuten muutkin. Hasukaa bassottelua kaikille, oli tyyli mikä tahansa! "I don’t eat and sleep and crap music!" -Shujaat Hussain Khan |
pardy 12.03.2004 19:32:34 (muokattu 12.03.2004 19:34:50) | |
---|
Itse käytän kolmea sormea soittamiseen, ja voin sanoa että kun tarpeeksi treenaa, niin nimettömällä saa tehtyä niitä "ryöpsäytyksiä" erittäin hyvin. Siis tietysti myös keski -ja etusormea sen lisäksi käyttäen. Kahdellakin sormella saa soitettua erittäin nopeasti ja "ryöpsäytysmäisesti", joten kolmenkaan sormen käyttö ei ole millään tavalla välttämätöntä. Tietääkseni Mr. Pastoriuskaan ei käyttänyt pääsääntöisesti kuin kahta sormea. Toisinaan koen erittäin nopeiden biisien (joissa hypitään paljon kieleltä kielelle) soittamisen jopa helpommaksi kahdella sormella. Itse käytän kolmen sormen tekniikkaa lähinnä kyseisen tavan mukanaan tuoman esteettisen nautinnon takia, ja jos on äärimmäisen hyvin treenattu nimetön (kuten minulla, kröhöm...:D), niin voi käyttää soittaessa vain keskaria ja nimetöntä, jolloin voi antaa etu- ja pikkusormien "sojottaa". Sepä vasta coolilta näyttääkin...:) sitten kun voi vetää Teen townin käytten pelkästään keskaria ja nimetöntä, tietää että nimetön on tarpeeksi vahva. Ja puhun kokemuksesta. :) (Unohtuipa taas keskustelun oikea aihe, eli se legendaarinen pikkurilli, mutta kaipa tämä juttu nyt jotenkin aihetta sivuaa...) "Mutual forgiveness of each vice, opens the gates of Paradise" -Blake |
Pipsqueak 13.03.2004 01:04:53 | |
---|
Hermot meni, siirryin takaisin kolmeen sormeen. prkl:n pikkurilli... ffs u mofo |
Incarnation 13.03.2004 08:36:23 | |
---|
Hermot meni, siirryin takaisin kolmeen sormeen. prkl:n pikkurilli... Tätä vähän epäilinkin. Ihan hyvä sinänsä. Treenaa nyt ensin nekin huippukuntoon. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
Kikka Korea 14.03.2004 11:20:20 | |
---|
Miten teitä muita bassonsoittoa opiskelleita ihmisiä on opetettu näppäilemään? Minua ei ainakaan todellakaan ole opetettu käyttämään muita kuin etu- ja keskisormea. Vuoronäppäily on kova. Ne kun ovat vahvimmat sormet, niillä saa kaikista parhaan ja tukevimman soundin. Turha sotkea muita sinne. Jossain erikoistilanteessa saattaa ehkä tarvita nimetöntä mutta aika harvoin. |
Bassballs 15.03.2004 09:34:04 | |
---|
Miten teitä muita bassonsoittoa opiskelleita ihmisiä on opetettu näppäilemään? Kun minua opetettiin, lähdettiin kahdella sormella. Sitten pidemmän päälle se sormien määrä ei ollut ratkaisevaa, vaan se, miten niitä käyttää. Minun tapauksessani kieleltä toiselle nopeasti siirtyminen helpottuu huomattavasti, kun otan kolmannen sormen(oikeasta kädestä) käyttöön *piste*. Tämä meni nyt hieman sivuraiteille tuosta pikkurillikeskustelusta, mutta eihän se mittään. Paska reissu, mutta tulipahan tehdyksi... |
Pipsqueak 16.03.2004 00:16:19 | |
---|
Tätä vähän epäilinkin. Ihan hyvä sinänsä. Treenaa nyt ensin nekin huippukuntoon. Mitä paremmassa kunnossa ne on sitä vaikeampi on saada pikkurilli mukaan. < : ( ffs u mofo |
chief 16.03.2004 02:19:58 | |
---|
mitä paremmassa kunnossa kaksi tai kolme sormea on niin sen turhempaa on sotkea sitä pikkurilliä sinne väliin. What demands an answer,
but newer Ask`s a question? |
Incarnation 16.03.2004 08:15:34 | |
---|
mitä paremmassa kunnossa kaksi tai kolme sormea on niin sen turhempaa on sotkea sitä pikkurilliä sinne väliin. Tätä minäkin. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
U.Honey 17.03.2004 06:58:59 (muokattu 17.03.2004 07:09:03) | |
---|
Mä pyrin käyttämään peukkua demppaamaan H-kielen ja pikkurilliä demppaamaan E-kielen, siis silloin kun ko. kielillä ei soiteta. Kuulostaa kakalta jos vapaana värähtelevistä alakielistä tulee epämääräistä huminaa kun soittaa ylemmillä kielillä. Children of Baron - kun vain paras on kyllin hyvää |
Jesus Muerte 17.03.2004 20:51:21 | |
---|
Minäkin käytän oikeasta kädestä neljää sormea. Etu- ja keskisormea näppäilyyn ja kahta muuta kielten vaimentamiseen. |
Brownie 01.10.2010 17:22:40 | |
---|
Oikeastaan kolmella sormella näppäillen tulee tasaisempi soundi kuin kahdella, koska kahdella sormella se kahden sormen soundiero korostuu, mutta kolme sormea kun on käytössä, niin kaikissa saattaa olla vähän erilainen soundi ja se ero on niin pientä kuitenkin, että sitä ei huomaakaan. Lisäksi kun eka isku tulee aina eri sormella, niin siitä tulee semmonen kiva efekti. |
J.Nikkanen 02.10.2010 12:11:54 (muokattu 02.10.2010 12:16:52) | |
---|
basistinalku: yks hyvä esimerkki on steve harris Mitäs sie sekoilet? Kuuluisia, nopeita kahden sormen käyttäjiä on tähän asti olleet Harris ja Burton. Missäs vaiheessa tää on muuttunut? edit: Toki käsittääkseni Harris hallitsee kolmen sormen tekniikan täydellisesti ja livenä tööttäilee menemään milloin milläkin sormella, mutta pääasiassa kahdella mennään. Burton veteli kahdella, ja jos ja kun kykenee vetelemään "the four horsemen" ja "battery" biisit livetemmoilla kahdella sormella, niin mihin tarttee neljää tahi kolmea sormea? edit2: Ja mitens noi Jacon jutut. Kahdella mennään. Hämmentävää. |
Teijo K. 02.10.2010 13:21:23 | |
---|
pahaeno: Mitäs sie sekoilet? Kuuluisia, nopeita kahden sormen käyttäjiä on tähän asti olleet Harris ja Burton. Missäs vaiheessa tää on muuttunut? edit: Toki käsittääkseni Harris hallitsee kolmen sormen tekniikan täydellisesti ja livenä tööttäilee menemään milloin milläkin sormella, mutta pääasiassa kahdella mennään. Burton veteli kahdella, ja jos ja kun kykenee vetelemään "the four horsemen" ja "battery" biisit livetemmoilla kahdella sormella, niin mihin tarttee neljää tahi kolmea sormea? edit2: Ja mitens noi Jacon jutut. Kahdella mennään. Hämmentävää. Varmaan on basistinalkukin ehtinyt huomaamaan nämä asiat tässä kuudessa vuodessa. :) |
J.Nikkanen 02.10.2010 13:38:54 | |
---|
Teijo K.: Varmaan on basistinalkukin ehtinyt huomaamaan nämä asiat tässä kuudessa vuodessa. :) Heh, katos joo. Ei tajuu kun on pää täynnä räkää ja järki juoksee vielä tavallista hitaammin. |