Aihe: Kunnon graafinen EQ bassolle
1 2
Cornflake
12.02.2004 23:13:36
Invader:
Mites olisi tälläinen:

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … q224_24band_equalizer_prodinfo.html

Olisi digitaalinen puolen unitin laite, saisi niitä asetuksia muistiinkin jos vaikka käyttää useampaa erilaista eq-käyrää...

Varmaan hyvä vekotin, mutta ei taida olla mun juttu. Yksi EQ jossa on vanha kunnon meisinki piisaisi.

Mielenkiintoinen otus, ei senpuoleen.
Lick my lovepump!
M.Hanski
13.02.2004 09:37:33
Ainakin dbx 131:ssä on valittavissa, ovatko liukujen säätövarat +/- 12 dB vai +/- 6 dB. Valitettavasti valinta pätee kaikkiin liukuihin samanaikaisesti.
Ylläri
13.02.2004 11:59:23
Ainakin dbx 131:ssä on valittavissa, ovatko liukujen säätövarat +/- 12 dB vai +/- 6 dB. Valitettavasti valinta pätee kaikkiin liukuihin samanaikaisesti.

6 desibelin säätövaran pitäisi kyllä riittää. IMO jos yli sen joutuu jatkuvasti leikkaamaan/boostaamaan niin on ehkä syytä miettiä muita ratkaisukeinoja soundin parantamiseksi (ts. kamojen vaihtoa).
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Cornflake
13.02.2004 13:35:58
Ylläri:
6 desibelin säätövaran pitäisi kyllä riittää. IMO jos yli sen joutuu jatkuvasti leikkaamaan/boostaamaan niin on ehkä syytä miettiä muita ratkaisukeinoja soundin parantamiseksi (ts. kamojen vaihtoa).

Samaa mieltä. Täytyypä tutkia tuota dbx:ää tarkemmin.
Lick my lovepump!
M.Hanski
13.02.2004 16:26:14
dbx:n sivuilla on ilmeisesti kämmi: ei tuossa 131-EQ:ssa mitään kompuraa ole. Ainakaan manuaalissa ei mainita sen olemassaolosta.
piivei
13.02.2004 20:09:04
Tuli joskus itsekin kokeiltua jos jonkinlaisia taajuuskorjaajia(parametrisiä ja graafisia), mutta loppujen lopuksi niiden
todellinen hyöty varsinkin livekäytössä oli kyllä aika olematon. Ne laitteet teki soundista kyllä selkeesti paremman
kuunneltaessa pelkkää bassoa mut kun muut soittimet tuli
messiin niin se hifisoundi joko hukkui johonkin tai sit se kuullosti muuten vaan jotenkin pienemmältä.(saattoi olla vika ruuvaajassakin!) Ainakin itselläni halutun soundin löytymiseen on auttanut eniten soitin-, kieli- ja vahvistinvalinnat. Mikkejä säätämällä saa myös yllättävän hyviä tuloksia. Oon muuten huomannu tuolla tien päällä että mitä kovempi ammattilainen, sitä suorempi on EQ!
Cornflake
14.02.2004 16:10:27 (muokattu 14.02.2004 16:12:13)
piivei:
Ne laitteet teki soundista kyllä selkeesti paremman
kuunneltaessa pelkkää bassoa mut kun muut soittimet tuli
messiin niin se hifisoundi joko hukkui johonkin tai sit se kuullosti muuten vaan jotenkin pienemmältä.

Minusta homma menee juuri toisinpäin. Pelkkää bassoa rämpätessä sen ei ole niin justiinsa, mutta bändin kanssa turhat alimman botnen huminat on kiva saada kuriin. Samoin siinä 500Hz kohdalla on sellainen paikatkin irroittava kolina josta en niin tykkää.

Tällä saakin sitten sitä basso murinaa esiin. Eli ainakaan itse en varsinaista hifi-soundia hae. Potku ja se murina löytyvät ainakin minun korvaani jostain sieltä 100 - 400 Hz välistä ja tältä alueelta voi tehdä jopa pientä korostusta. Samoin yläpäässä on tietty alue jota en ainakaan leikkaa.

Eli EQ:n muotoa muistuttaa löyhästi M-kirjainta.

Minusta tämä istuttaa basson soundin paremmin bändin soundiin: alapää ei tuuttaa tilaa täyteen ja varsinkin kahden kitaran kanssa jää tilaa myös niille.

Oon muuten huomannu tuolla tien päällä että mitä kovempi ammattilainen, sitä suorempi on EQ!

Tuo on kyllä hieman yleistys, mutta jotain perää siinä toki on. Suora ei ole yhtään hullumpi juttu, mutta se riippuu mitä haluaa. Minä en taida hakea sitä normaalia perusihannetta soundiltani. Soundissani pitää olla tuota em. potkua, munaa ja välillä myös säröä.

EQ:ta on tullut senverran käytettyä että kantani alkaa olla jo aika vakiintunut.
___ ___ ___

Tuo kompura EQ:n kylkiäisenä ei ole minulle mikään tarpeellinen, toki se voi siinä ollakin. Kompuran viran hoitaa EBS:n MultiComp tyylikkäästi. Tosin kaksi kevyttä kompurointia peräjälkeen voisi olla ihan kova sana sekin. Mutta ei pakollinen.
Lick my lovepump!
Cornflake
01.03.2004 17:08:27
Selvän teki. Rane GE 30 majailee nyt iloisesti etusen alla. Peli löytyi Audiodivarista 140,- hintaan. http://www.rane.com/ge30.html

Sen 15 minuutin perusteella jonka olen kerennyt uutta settiä virittelemään olen todella tyytyväinen. Nyt saa kaiken kohdalleen. Turha tuota on liikaa nyt ruuvata, eikä olisi ollut aikaakaan. Bändin kanssa se soundi pitää lopullisesti kumminkin hakea.

Loppupeleissä ainoa ajatusta herättävä homma oli tuo 2U:n koko, mutta samapa tuo. Tuon kokoinen EQ menee jo muutenkin ihan tarpeeksi överiksi:-) Ja 1U:n kokoinen olisi ollut tuskainen säätää.

Kaikki ei tietty mennyt putkeen. Säädin ja säädin, kokeilin vehjettä jokaisessa eri paikassa (etusen ja päätteen väliin, ennen etusta, etusen looppiin jne.) ja meinasin jo todeta että ei toimi. Kunnes huomasin että yhdessä uudessa piuhassa oli jo tehdasasetuksena kosketushäiriö.

Kunnon pro-meininki.
Lick my lovepump!
Cornflake
01.03.2004 17:12:28
Sitäpaitsi jos jonkun vehkeen nimi on RANE se ei voi olla huono!

Käsittääkseni tuo Rane on kyllä oikeastikin ihan ok merkki.
Lick my lovepump!
M.Hanski
01.03.2004 17:17:33
Kokeilepa huvin vuoksi, miten soundi jämäköityy, kun ruuvailet tuota Low Cut Filterin rajataajuutta hitusen ylemmäksi. Kannattaa pitää se vähintään tuossa 35 Hz:n tuntumassa. Säästät tehoa ja kaiuttimien kartioita :)
Cornflake
01.03.2004 17:22:38
unskelotti:
Kokeilepa huvin vuoksi, miten soundi jämäköityy, kun ruuvailet tuota Low Cut Filterin rajataajuutta hitusen ylemmäksi. Kannattaa pitää se vähintään tuossa 35 Hz:n tuntumassa. Säästät tehoa ja kaiuttimien kartioita :)

Tuota kokeilin jo ja samaan tulokseen tulin. Itseasiassa tämä siinsi jo mielessä kun tämän laitoksen ostin. Yksi syy hommata kunnon EQ oli nimenomaan tuon turhan alimman alapään poisleikkely. Se tekee todellakin gutaa.

Nuo filtterit ovat hyvät olla olemassa. Yläpäässäkin tulee jossain vaiheessa raja vastaan jonka jälkeen ei ole kuin suhinaa.
Lick my lovepump!
Teijo K.
01.03.2004 18:36:15

Selvän teki. Rane GE 30 majailee nyt iloisesti etusen alla. Peli löytyi Audiodivarista 140,- hintaan. http://www.rane.com/ge30.html

Kunnon pro-meininki.

Audiodivari on kyllä mainio. Minä tuossa equasiassa ihastuin tuohon Ashdownin Mag mon kompon ideaan että sen equn saa napista kokonaan pois päältä. Sitten voi viisaan näköisenä ruuvailla keikalla niitä nappuloita, kun ne ei vaikuta mihinkään.
'
Vaikka kohta tulee ihan uudet laitteet, joihin ei tulle equja ollenkaan...
Den sanna skönheten är inte ansiktets skönhet.
- Guareschi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)