Aihe: Hartke 3500 taas..
1 2
bassotus
02.12.2003 18:28:14
Kysymys heille jolla on jämäkämpi pääte (esmes 300W ja etiäppäin) ja masternupissa kaakkoinen asento. Johtuuko tämä:

..joskus aikoinaan tuntui ettei TE:n 300w nupista saanut riittävästi melua kitaroiden rinnalle edes pienimmissä kuppiloissa. Masteri lähes aina suoraan itään ja päätteen klippiledi vilkkui niin iloisesti että on pieni ihme ettei elementit naukuneet itseään piloille. Todellisuudessa ongelma johtui todella huonosta EQ:n käytöstä ja keskivertoa laiskemmista ja väsyneistä skobeista..
stupidity should hurt.
Ylläri
02.12.2003 18:31:42
Ihan vaan käytännön vinkkinä, ilman mitään kuulovauriosaarnoja, neuvoisin ainakin silloin tällöin treenamaan myös huomattavan hiljaisilla volyymeilla ts. sellaisilla että juuri ja juuri kuulet itsesi rumpujen ja muiden alta. Karu totuus kun on, että aina tulee vastaan niitä keikkoja, joissa itseään ei kuule pennin vertaa (tai jos kuulee, ei ainakaan saa mitään selvää.) Silloin on hyvä jos on vähän varautunut tilanteeseen.

Itse soitin pari vuotta hevibändissä aivan liian pienellä vahvistimella ja treenit olivat välillä melkoista tervanjuontia. Mutta kummasti siinä oppi soittamaan käytännössä melkein kuurona. Siitä taidosta on ollut usein hyötyä. En nyt meinaa että itseään pitäisi jatkuvasti kiduttaa, mutta pieni vaikeusasteen nosto treeneissä silloin tällöin kehittää.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Maisteri
02.12.2003 18:42:51
Tuota, mulla on hartkesa gainit seuraavasti A n.5 ja B n.3 Ja master siinä 9...

Tosin kompuraa on helkkaristi, about seiskan tienoilla.

No huhhuh. Kannattaskohan sitä etuastetta boostata vähän enemmän, ettei tartte ajaa päättäriä ihan ruvelle..?
Cornflake
02.12.2003 18:45:55
bassotus:
..joskus aikoinaan tuntui ettei TE:n 300w nupista saanut riittävästi melua kitaroiden rinnalle edes pienimmissä kuppiloissa.

No no? Minulla on käytännössä sama voimanlähde ja nupit em. kertomissani asennoissa. Mielestäni esmes vanhan pumpun kanssa veivattiin aika helvetin kovaa ja masteri n. kolmosessa riitti ihan mennen tullen.

Tuossakin on toki paljon gainista ja EQ:sta kiinni. Kuten sanoit EQ:lla saa "sössittyä" paljon.
Lick my lovepump!
bassotus
02.12.2003 19:28:38
Cornflake:
Tuossakin on toki paljon gainista ja EQ:sta kiinni. Kuten sanoit EQ:lla saa "sössittyä" paljon.

..juu, se oli oikeastaan juuri tarinan pointti; masterin asento ei kerro kuin osatotuuden, jos sitäkään, ja toki mökän määrää ihmeteltäessä pitäisi muistaa mainita vielä käytössä ollut kaiutinkombinaatio vastuksineen. Tämähän oli joskus vuonna yks tai kaks (ysi eteen :) , liikaa liikkuvia osia vahvistimessa ja epätoivoinen yritys käyttää treenikämppäsäätöjä keikalla..
stupidity should hurt.
absqua
02.12.2003 19:43:10 (muokattu 02.12.2003 19:43:26)
Masterin asento ei kerro juuri mitään kun otetaan huomioon myös soittimen vaikutus ja kulloisenkin pelimannin tatsi.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Pahisguy
02.12.2003 20:21:17
No huhhuh. Kannattaskohan sitä etuastetta boostata vähän enemmän, ettei tartte ajaa päättäriä ihan ruvelle..?

Ei sitä päätettä saa ruvelle pelkällä masterilla, tarvii se signaalia sisällekkin. Eli ei mee ruvelle kun etuset ei oo tuon isommalla ja se kompura...
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka." Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972
chief
02.12.2003 20:32:53

Etusen boostaamisen onkin vähän kimurantimpi juttu.

Jos bassosta lähtee voimakas signaali, kuten aktiivibassoista yleensä, niin eihän sitä etusta tarvi boostata kovin paljon, ellei halua etuasteen säröytyvän. Joissain (trankku-) vahvistimissa se etuasteen särö kuulostaa aika huonolta, eikä silloin kannata säröttää etusta. Jos on kyseessä putki, on asia eri.

Se etusen gainihän on ainakin trankkupeleissä ihan sitä bassosta lähtevän signaalin sovittamista päätteelle. Korjatkaa jos olen väärässä.
Cornflake
02.12.2003 20:48:40
absqua:
Masterin asento ei kerro juuri mitään kun otetaan huomioon myös soittimen vaikutus ja kulloisenkin pelimannin tatsi.

Jep ei, mutta jos tässä nyt jollain pitää mitata niin tuo lienee paras.

Tai mistä minä tiedän, minulla on aina ollut muut säädöt + tatsi sellainen että masteri on toiminut ihan puhtaasti volymen säätönä. Pitäisi varmaan kokeilla toisinkinpäin, opetella soittamaan niin että hallitsee itse oman volansa.
Lick my lovepump!
Maisteri
03.12.2003 17:47:45
Ei sitä päätettä saa ruvelle pelkällä masterilla, tarvii se signaalia sisällekkin. Eli ei mee ruvelle kun etuset ei oo tuon isommalla ja se kompura...

Totta. Ruvelle oli harhaanjohtava ilmaisu. Eihän se toki mene särölle sanan varsinaisessa merkityksessä, jos päätteelle menevä signaalitaso on matala. Tarkoitin ehdottaa, että olisiko järkevämpää käyttää hieman enemmän etuasteen vahvistuskapasitteettia, ettei tarvitsisi käyttää lähes täyttä päättärin vahvistuskapasitettia? Luulisin, että saundikin voisi olla parempi, jos päättärille saataisiin vähän enemmän tasoja jo sisääntulovaiheessa.
Maisteri
03.12.2003 17:50:20
Etusen boostaamisen onkin vähän kimurantimpi juttu.

Boostauskin taisi olla harhaanjohtava termi :) Tarkoitin lähinnä, että etuasteen vahvistusta voisi nostaa, mutta ei toki välttämättä säröytymiseen asti.
Teemu Tee
08.04.2004 09:39:26
Tyhmä kysymys mutta kun ei ole itselle ikinä sattunut niin mistä sen tietää että kaappi on mennyt tuolla tai jollain vastaavalla tavalla rikki? Kuuleeko sen heti? Tuleeko siinä jotain pörinää tms.?

sen kuulee KYLLÄ! Elä huoli, eläkä toivo, sen kuulee!!!
Tyhjän saa pyytämättäkin
Teijo K.
08.04.2004 11:48:05

sen kuulee KYLLÄ! Elä huoli, eläkä toivo, sen kuulee!!!

KYllä. Juurikin näin. Ja kokemuksesta voin sanoa, että PA-kaappien kanssa on ihan sama juttu. Eli kyllä kuulee.
Kernelit ne on unixeissakin ...
- KooAa.
onde
08.04.2004 22:00:08
Semmosta kyselisin, että voiko kyseiseen vahvistimeen kytkeä jotenkin pelkästään yhtä 4ohmin kaappia? Nupissa on kaksi reikää, joissa lukee 8ohm. Tällähetkellä olen kytkenyt molmepiin ulostuloihin 8ohmin kaapit, mutta kenties kahden kaapin tilalle olisi puskemassa yhtä 4ohmista. Pitäiskö pistää nuppi samalla vaihtoon?

Se tarvii kattoo ettei kuorma laske alemmaks mitä vahvarin persuuksissa lukee! Muuten päätekivet sanoo ittensä irti!Mun mielestä parempi vaihtoehto on että vahvarissa on enemmän tehoo kun kaapeissa! Silloin saadaan kaapille(kaapeille) tarpeeks amppeereita eikä turhia säröpiikkejä esiinny.Näin se vaan pojjaat on!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)