![]() 26.08.2004 09:31:18 | |
---|---|
Mul on ollu flatit tossa Grabberissa nyt kolmisen kuukautta ja hyvin on pelittänyt. Nyt oon miettinyt, et pitäiskö tohon Jazziin kans vaihtaa. Siinä olis vielä noi Duncanin mikitkin. Vois melkeen kokeilla. Fenderin flattejä oon vaan testannu ja hyviltä ovat tuntuneet. Mukavan pehmeä tatsi ja soundi. Sen oon huomannu, et vähän hikisen nihkeillä sormilla niil on vähän ikävä soittaa. Sit taas keikoilla, kun hikoilee kunnolla, niin toimii taas mainiosti. | |
![]() 26.08.2004 09:51:43 | |
Mul on ollu flatit tossa Grabberissa nyt kolmisen kuukautta ja hyvin on pelittänyt. Nyt oon miettinyt, et pitäiskö tohon Jazziin kans vaihtaa. Siinä olis vielä noi Duncanin mikitkin. Vois melkeen kokeilla. Nonni, demppi vaan kiinni ja soittolehdykällä näppäilemään. Oot kohta suomen Carol K. Fenderin flattejä oon vaan testannu ja hyviltä ovat tuntuneet. Mukavan pehmeä tatsi ja soundi. Sen oon huomannu, et vähän hikisen nihkeillä sormilla niil on vähän ikävä soittaa. Sit taas keikoilla, kun hikoilee kunnolla, niin toimii taas mainiosti. Heh! Flätit oon siis hikikielet, tästä lähin. Hani! | |
![]() 26.08.2004 10:16:28 | |
Onko arvon väellä kokemusta flattien ja efektien yhteensovittamisesta? esim. toimiiko säröt, oktaaverit yms. flateilla siinä missä roundeillakin? | |
![]() 26.08.2004 10:23:47 | |
Onko arvon väellä kokemusta flattien ja efektien yhteensovittamisesta? esim. toimiiko säröt, oktaaverit yms. flateilla siinä missä roundeillakin? Hyvin toimii. Jos epäilyttää niin voit simuloida flatteja kääntämällä tonet/yläpäät kiinni bassostasi ja sitten testailla niitä efektejä. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 26.08.2004 11:48:30 | |
Nonni, demppi vaan kiinni ja soittolehdykällä näppäilemään. Oot kohta suomen Carol K. Pitäis varmaan ensin opetella soittamaan... Niin, ja käydä sukupuolenvaihdosleikkauksessa (olipas pitkä sana). ;) | |
![]() 26.08.2004 21:43:54 | |
millaset noi groundwoundit oikein on? ...ja kuka semmosia valmistaa, mistniitsaa? Onks ne vähän sama asia kun jollain valmistajalla oli halfwoundit? WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 26.08.2004 21:49:25 | |
...ja kuka semmosia valmistaa, mistniitsaa? Onks ne vähän sama asia kun jollain valmistajalla oli halfwoundit? GHS ainakin ja saa varmaan aina sieltä mistä saa GHS muutenkin. Hataran muistikuvan noista halfwoundeista olen takaraivoon tallettanut, ja olisiko groundit inan lähempänä flatsiä kuin halfvit. Niin mulla on nauhattomassa kiinni noi Samin vanhat groundwoundit. | |
![]() 26.08.2004 23:34:58 | |
olisiko groundit inan lähempänä flatsiä kuin halfvit Mitäs eroa näillä ei-roundella nyt sitten onkaan? Omat (80's) GHS brite flatsit kun ei 'oikeat' flatit kai sitten olleetkaan. Riittävän flatit minulle kylläkin (ja flateiksi aion niitä kutsua vastakin). Hämärästi muistan kokeilleeni D'Addarion puolihiottuja joskus, mutta aika vähän niistä on jäänyt mieleen... Näyttäisi kuin noissa groundwoud GHS:seissakin olisi litteä nauhakierre päällimmäisenä mutta se miten flatit, groundit ja halfit eroavat on kyllä jäänyt vähän hämäräksi. Halfit oli kai jonkin mainoksen mukaan ikään kuin roundeista sileäksi hiottu versio ja 'pressurewoundit' jotenkin liiskatut... Jollain on varmaan parempaa tietoa asiasta? "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." | |
![]() 27.08.2004 08:33:50 | |
Mitäs eroa näillä ei-roundella nyt sitten onkaan? Omat (80's) GHS brite flatsit kun ei 'oikeat' flatit kai sitten olleetkaan. Riittävän flatit minulle kylläkin (ja flateiksi aion niitä kutsua vastakin). Hämärästi muistan kokeilleeni D'Addarion puolihiottuja joskus, mutta aika vähän niistä on jäänyt mieleen... Näyttäisi kuin noissa groundwoud GHS:seissakin olisi litteä nauhakierre päällimmäisenä mutta se miten flatit, groundit ja halfit eroavat on kyllä jäänyt vähän hämäräksi. Halfit oli kai jonkin mainoksen mukaan ikään kuin roundeista sileäksi hiottu versio ja 'pressurewoundit' jotenkin liiskatut... Jollain on varmaan parempaa tietoa asiasta? Periaatteessa ero on simppeli juttu. Roundissa päällimmäinen lanka siinä kielessä on pyöreä. Ilmeisesti kielen sisällä olevan langan ja tämän päällä olevan väliin jäävät ilmataskut tuottavat roundille ominaisen soundin. Korjatkaa jos olen väärässä. Fläteissä päällimmäinen lanka on neliskanttista lituskaa ja näin ollen se on tiiviimmin kiinni siinä sydänlangan ympärillä. Tämä rakenne tekee kielestä myös jäykemmän, sillä päällimmäinen lanka on suuremmalta pinta-alalta itsessään kiinni ja näin ollen taipuu huonommin. Eli yleinen virhekäsitys on että flätit aiheuttaisivat suuremman vedon kaulaan, mutta näin ei ole, kieli vain "taipuu" huonommin. Groundeissä (kait termiä halfwound on myös käytetty) päällimmäinen lanka on puolikuun muotoista. Eli se tasainen pinta on ulospäin ja pyöreä sisäänpäin. Eli tavoitellaan sitä flätin tatsia, mutta roundin soundia. Spundiltaan kyllä tosiaan lähempänä flätsejä, mutta omasta mielestäni kuitenkin jonkin verran räyhäkkäämmät. Vertailukohtana minulla on nuo GHS:n brite flätisit ja Fenderin flätwoundit. Pakkaa sekoittaa vielä sitten tälläiset roundit, joista on silpaistu hieman pintaa pois mukavemman tuntuman saamiseksi. Eli ovat kyllä ihan roundit, mutta jostain syystä helposti musakaupassa kysyessään "puolihiottujakieliä" saa tuommoiset käteensä. Toivottavasti selvittää asiaa tämä. | |
![]() 27.08.2004 08:47:53 (muokattu 27.08.2004 08:49:55) | |
Tyhmä kysymys: onko flätit sama asia kuin "hiotut kielet" tai "punomattomat kielet"? "When a stupid man is doing something he is ashamed of, he always declares that it is his duty." - George Bernard Shaw | |
![]() 27.08.2004 08:56:24 | |
Periaatteessa ero on simppeli juttu. Roundissa päällimmäinen lanka siinä kielessä on pyöreä. Ilmeisesti kielen sisällä olevan langan ja tämän päällä olevan väliin jäävät ilmataskut tuottavat roundille ominaisen soundin. Korjatkaa jos olen väärässä. Moi. En voi mitenkään väittää että olisit väärässä, vaikka itse olenkin sillä kannalla että soundiin vaikuttaa enemmän kielen pinta kuin ne sisälle jäävät ilmataskut. Perustelut: pinnaltaan paskaisisten kielien soundi tummenee, eli kun ne pintakerroksen urat ovat ummessa. Ja toisaalta punosten välit ovat kuitenkin niin tiukat että tuskin sinne kielen sisään sormista irtoavaa nöyhtää ihan valtavasti menee. Samasta syystähän Elixirin kortsukielet ovat hieman tummemmat kuin perusroundit, koska siellä on goretexiä (vai mitä se nyt olikaan) punosten raoissa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 27.08.2004 09:07:39 | |
Moi. En voi mitenkään väittää että olisit väärässä, vaikka itse olenkin sillä kannalla että soundiin vaikuttaa enemmän kielen pinta kuin ne sisälle jäävät ilmataskut. Perustelut: pinnaltaan paskaisisten kielien soundi tummenee, eli kun ne pintakerroksen urat ovat ummessa. Ja toisaalta punosten välit ovat kuitenkin niin tiukat että tuskin sinne kielen sisään sormista irtoavaa nöyhtää ihan valtavasti menee. Samasta syystähän Elixirin kortsukielet ovat hieman tummemmat kuin perusroundit, koska siellä on goretexiä (vai mitä se nyt olikaan) punosten raoissa. No jo, mä aivotelin että sitä sittua valuu sinne kielen sisäänkin. Pitäiskö aikoo kieli ja tsekkaa, eh? Jos siihen vaikuttaa kumpikin puoli? Meinaan vaan, että groundissahan ei pitäisi olla eroa sitten flättiin jos se vaikutus on vain ulkopuolesta kiinni. Tosin taas kun aivottelen asiaa, niin varmaankin se ulkopuoli vaikuttaa suhteessa enemmän. Pitääpä tutkia asiaa, jos löytäisi jonkun kohtuullisen uskottavan kirjoituksen aiheesta, ettei tartte mutulla mennä.. | |
![]() 27.08.2004 09:11:07 | |
Tyhmä kysymys: onko flätit sama asia kuin "hiotut kielet" tai "punomattomat kielet"? Fläteistä käytetään välillä termiä "hiotut". Punomattomat taas ovat kitarapuolelta tutumpi termi. Eli kieli on vain yksi lanka, eikä useammasta langasta koostuva kokonaisuus. Bassolle en ole koskaan nähnyt mitään punomattomia kieliä, ellei sitten lasketa kaukaa haettuja kontrassa joskus nahtyjä nylonkieliä tai Ashbury-basson silikonikieliä. | |
![]() 27.08.2004 09:11:17 | |
Tyhmä kysymys: onko flätit sama asia kuin "hiotut kielet" tai "punomattomat kielet"? Punomattomia on minun mielestä esim. sähkiksen 2-3 korkeita kieltä. Siis pelkkä teräslanganpätkä. Hiotut kielet on sama kuin flatit. "G-strings are for strippers" | |
![]() 27.08.2004 09:46:06 (muokattu 27.08.2004 09:46:20) | |
No jo, mä aivotelin että sitä sittua valuu sinne kielen sisäänkin. Pitäiskö aikoo kieli ja tsekkaa, eh? Joo Meinaan vaan, että groundissahan ei pitäisi olla eroa sitten flättiin jos se vaikutus on vain ulkopuolesta kiinni. Tosin taas kun aivottelen asiaa, niin varmaankin se ulkopuoli vaikuttaa suhteessa enemmän. Groundi onkin lähinnä flattia soundiltaan. Kirkkautta on just sen verran mitä niiden groundien pinnassa olevien punos-urien luulisi tuovan IMO. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 12.09.2004 22:53:35 | |
ketkäs muut käyttää Flatteja paitsi ne Motownukot ja Steve Harris? "I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world | |
![]() 12.09.2004 22:54:32 | |
ketkäs muut käyttää Flatteja paitsi ne Motownukot ja Steve Harris? Carol "Äiti" Kaye. Meitsi on meshissä. | |
![]() 12.09.2004 23:17:32 (muokattu 12.09.2004 23:20:35) | |
Punomattomia on minun mielestä esim. sähkiksen 2-3 korkeita kieltä. Siis pelkkä teräslanganpätkä. Hiotut kielet on sama kuin flatit. Eikäkö! Punomattomat eivät ole sama asia kuin flatit, sillä ne ovat yksittäinen langansäie ja siksi tuntuvat sileiltä. Flatwoundit aka ribbonwoundit ovat ns. "nauhapunotut" eli ylin lankakerros on nauhamaista litteää lankaa ja omaavat tyypillisesti tummemman saundin kuin roundit eli tavalliset, eikä plekun/sormiliikkeiden ääni kauheana kuulu sileän pinnan takia. Hiotut kielet ovat sitten groundwoundit eli ne ovat alkaneet elonsa roundwoundeina ts. pyöreällä pintakerroslangalla mutta ovat käyneet läpi jonkin hiontamenetelmän missä lanka on kulutettu sileäksi joten lopputuloksessa ylin lanka on vain sisäpinnalta pyöreä - nämä ovat jossain kirkkaiden roundien ja tummien flattien välimaastosta. Käytännössä kyllä musakauppiaat käyttävät ilmaisua 'hiotut' kun flateista puhutaan. Bonuksena löytyy muuten vielä "pressurewoundseja" eli sellaisia kieliä missä pintalanka on prässissä puristettu lyttyyn, soikeaksi. Varmaan hivenen tummemmat ja liukkaammat kuin roundit. Eläkeläiset Euroviisuihin! | |
![]() 13.09.2004 15:01:04 | |
Fläteissä päällimmäinen lanka on neliskanttista lituskaa ja näin ollen se on tiiviimmin kiinni siinä sydänlangan ympärillä. Tämä rakenne tekee kielestä myös jäykemmän, sillä päällimmäinen lanka on suuremmalta pinta-alalta itsessään kiinni ja näin ollen taipuu huonommin. Oli niin hienosti selitetty, että voisi luulla sinua insinööriksi tahi kirjailijaksi. Tuostahan se jäykkyys johtuu, tiätty ! Viina, huumeet, tupakka, kahvi ja Manowar tappavat. | |
![]() 15.09.2004 21:34:02 | |
Oli niin hienosti selitetty, että voisi luulla sinua insinööriksi tahi kirjailijaksi. Tuostahan se jäykkyys johtuu, tiätty ! No, tota jos se on periytyvää? Mun faija on (diplomi-)insinööri ja mutsi on julkassu kirjan... Säm = Kondrila | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)