Aihe: mikä nuppi, mikä kaappi?
1 2
2541
03.11.2003 23:36:07

Näinhän se on. Signaalin puhtaus on elementin keston kannalta olennainen asia.

Transistorien särö on erilaista kuin putkivahvistimen ns. harmoninen särö. Onko särölle ajettu transistorivahvistin tuhoisampaa kaiuttimille? Kamalankuuloista se ainakin on?:)
nikolai
04.11.2003 19:35:02
Transistorien särö on erilaista kuin putkivahvistimen ns. harmoninen särö. Onko särölle ajettu transistorivahvistin tuhoisampaa kaiuttimille? Kamalankuuloista se ainakin on?:)

Särölle ajettu transistorivahvistin on tuhoisa mille tahansa :)
Tuolla ´muut vermeet´-osastolla on näistä hyviä juttuja, asiaatuntevien äänireiskojen (kivi ym..) tarinoita aiheesta.
Ylläri
05.11.2003 01:57:02
Liian pienellä vahvistimella tosiaankin on helppo hajottaa elementtejä. Kaava on tämä: nuppi niin kovalla että menee säröllle, ts. työntää koko ajan ulos maksimisignaalia->kaiuttimen puhekela ylikuumenee ja lopulta kärähtää->kallis remontti. Nimim. kokemusta on.

Minä lähtisin hakemaan loppuelämän kamoja ehkä sillä periaatteella että ensin kunnon nuppi ja yksi kunnon kaappi (esim. 4x10 tai 1x15). Myöhemmin voi sitten hankkia toisen mokoman jos tarvetta on. En tiedä millaista musiikkia soitat, mutta minun kokemukseni mukaan aika harvassa ovat paikat joissa kahdesta kaapista on oikeasti hyötyä. Suurin osa suomen soittoruokaloista on kuitenkin aika leikkimökkejä. Isommissa paikoissa ja festareilla taas basso tulee PA:sta.

Tokihan iso bassoseinä näyttää ja kuulostaa parhaimmillaan hienolta, mutta sen roudaaminen voi käydä pidemmän päälle aika turhauttavaksi, varsinkin jos volumenappia joutuu aina pitämään jossain ykkösen tietämillä. 99 % kitaristeistahan ei ole vieläkään tajunnut tätä totuutta, vaan aina ne roudaavat niitä marsustäkkejään joillekin pizzeriakeikoille ja sitten valittavat "soundi ei aukea kun ei saa luukuttaa". Onneksi me basistit olemme järkevämpiä...
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
M.Hanski
06.11.2003 14:28:54 (muokattu 06.11.2003 14:34:22)
Jos Mesa/Boogien erilliset 2x10"+t ja 1x15" miellyttävät, kannattaa tsekata seuraava linkki:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll … ;item=2570038278&category=47614
M.Hanski
06.11.2003 14:33:49
Saimou
06.11.2003 23:26:17

Jos transistori kelpaa, niin kannattaa tsekata Glockenklangin valikoima. Esim Soul Top nuppi(440w) ja Quattro(4x10) kaappi riittävät jo aika pitkälle. Itse olen ollut hyvin hyvin tyytyväinen. Hiukan samaa ideaa EBS:n kanssa, mutta lämpimämpi soundi. Suomalainen maahantuoja on Custom Sounds(www.custom-sounds.com).
Valmistajan sivut www.glockenklang.de
paavi
24.11.2003 12:24:06
Terve taas. Otan testikäyttöön Warwickin seuraavat kamat:

Quad IV nuppi (400W)
W-211 Pro kaappi (2x10" + portaattomasti vaimennettava pilli)
W-115 Pro kaappi (1x15")

Kokemuksia kenelläkään? Olen kuullut että muutama tunnettu suomalainen basisti käyttää tuota QUAD-nuppia (yhdistetty trankku/putkivehje). Kuulemma sopivan vähän nappuloita basistille. :)

Mitä pidätte yhdistelmästä muuten? Olen kuullut vähän sellaista juttua, että 4x10" saattaisi olla parempisoundinen kuin 2x10" + 1x15" , mutta itse luulisin, että kahdella erilaisella kaapilla saa vaihtelua ja siinä on se roudausaspekti.
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
HC-Audio
24.11.2003 15:14:23

Lähes henkkoht suoralta kädeltä kallistuisin Ashdownin ABMien puoleen, ne kun ovat aika kovan tason vehkeitä.

ABM-210 -combo ja lisäkaappi tyypistään riippuen saattaisivat hyvinkin irrota alle parin tontun, tuolle combolle tulee Saksasta hinnaksi n. 1300e. Tosin tuo ABM-210 pärjää aika hyvin jo yksinänkin..
Itse hankin juuri tollaesen Ashdownin Abm 1x15 325w kombon ja ei kyllä parempaa vois toivoa, suosittelen lämpimästi. paljon parempi saundi ku warwickeissa, no sehän on tietysti makuasia, mut aionaki mun mielestä. Monipuolinen, seksikäs sub-harmonics ym. ja botnea lähtee
"Isona ostan suuret sikalakengät ja juon paljon kaffia"
Heikki L.
24.11.2003 21:57:24 (muokattu 25.11.2003 02:24:19)

Quad IV nuppi (400W)
W-211 Pro kaappi (2x10" + portaattomasti vaimennettava pilli)
W-115 Pro kaappi (1x15")

Mulla on just noi kaapit, ja niillä pärjäilee ihan kivasti. En oo tosiaan keksiny kaapeista soundin puolelta mitään valitettavaa musan ollessa tollasta soulfiilistelyä ja funkkimöhistelyä. Makuasiana tietenkin sitten toi 1x15- vai 4x10-kaapin valinta. Mutta hanki kuiteski 2 kaappia jos vaan budjetti antaa periks.

Tuota nuppia en oo kokeillu, mutta sitä isompaa (Quad VI) kylläkin. Sekin oli tosi mukava ja monipuolinen ja se sininen valo siinä edessä on tosi hieno. Olisin sen varmaan ostanu jos olis ollu tarvetta uudelle nupille.

Warwickin ollessa suht edukas ameriikkialaisiin kilpakumppaneihin verrattuna se on varteenotettava vaihtoehto vahvistinläjää kasattaessa. Eikä siinä saundissa oo todellakaan mitään vikaa. Kyllä tommosella läjällä pitäis hoitua keikat tosi pitkälle.

Joo, nää kommentit on tosi ympäripyöreitä, mutta toivottavasti näistä on edes jotain hyötyä. Laita pikaviesti jos haluat kuulla lisää latteuksia ;)
"Selitä uudestaan..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)