Aihe: Jaco
1 2 3 4
Karlsson
19.10.2003 09:52:59
Kylää Maccakin soitta pianoa ihan kelvollisesti puhumattakaan John Paul Jonesista.

Niin ja Jack Bruce. Sehän on julkaissut ihan piano-levynkin.

Ja mainittakoon nyt Charles Mingus, vaikka kontrabasisti olikin. Tarttui usein pianoon hän.
Kyllä basismi pitäisi luokitella Kela-korvattavaksi sairaudeksi.
käki
20.10.2003 01:11:39
Niillä julkaisuilla, joilla olen Jacon kuullut soittavan, on itse bassosoundi parhaimmillaan Weather Reportin Mr. Gone -levyllä.

8:30:llä on taasen eräskin biisi, jossa riivattu bassosoolo, siinä levyn loppupäässä muistaakseni. Todella "tunnetilaa ilmaiseva soolo", näin taiteellisesti sanottuna.
- Parempi virtsata väärään kuin kusta suoraan -
2541
20.10.2003 09:23:54

Kosketinsoittaja/basisteja on aika paljon (viitaten tuohon "ainoa joka osaa soittaa pianoa" kommenttiin).

Mainitaan vaikka Procol Harumissa soittanut Chris Copping, joka taisi vaihtaa basson ja urkujen välillä muutaman kerran!

Ja sitten puolalainen virtuoosi Josef Skrzek SBB -yhtyeestä.
NYdoll
21.10.2003 23:21:53

Jaco Pastorius ei ole vaikuttanut soittooni millään tavalla. En edes pidä miehen bassosoundeista alkuunkaan. Niin ja niistä kosketinsoittaja/basisteista tulisi ekana mieleen sellainen mies, kun Geddy Lee, jonka hänenkin pitäisi olla arvostetumpi kuin Jacon...
"that´s the way I like it baby, I don´t wanna live forever" Motörhead - Ace of spades
Epämuusikko
22.10.2003 12:31:59
*NP: WR-Heavy Weather: Havona*

Älkää pilkatko kuollutta miestä. Off-topiccina alkuun sanokaapas joku ahdistavampi kuolema kuin tulla hakatuksi kooman kautta kuoliaaksi. Se Milkowskin kirja on muuten aika tylyä luettavaa, suosittelen Charlie Parkerin elämäkerran ohella luettavaksi kaikille. Jaco oli mielestäni (ja monen muunkin mielestä) basson roolin uudistaja sekä komppaamisen (16-osatyöskentely, vrt. Rocco-Prestia) että bassolla teemojen soittamisen kuningas (Donna Lee, Teen Town, A Remark you made, Portrait of Tracy etc etc). Miehen groovekin oli aika tanakkaa kuunneltavaa, olihan R'n b-taustahommat tehtynä, sen kuulee Jacon kompeissa ja riffeissä (onko bassoriffejä? Mun mielestä on!).

Sanokaapa joku Jacon jälkeen kuuluisuuteen OMAPERÄISELLÄ tyylillään pompannut basisti.........
"Jos kaikki Suomen ammattimuusikot asetettaisiin Päiväntasaajalle metrin väleittäin, niin se olisi ihan hyvä".
Karlsson
22.10.2003 13:21:50
Sanokaapa joku Jacon jälkeen kuuluisuuteen OMAPERÄISELLÄ tyylillään pompannut basisti.........

Marcus Miller
Jones Hellborg
Victor Wooten
Steve Bailey
Geddy Lee
Les Claypool
Michael Manring...

esim. nuo heput. Onhan noita muitakin vielä lisäks...
Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"...
Bassballs
22.10.2003 15:50:46

Michael Manring...

Asiasta kukkaruukkuun. Onko ks.mies tehnyt mitään soololevyjä, tai soittaako millään toisen artistin levyllä?

Käsittääkseni mies sooloilee itsekseen nauhattomansa kanssa. En o ikään kuullut mitään materiaalia.
Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole.
Karlsson
22.10.2003 15:59:55
Asiasta kukkaruukkuun. Onko ks.mies tehnyt mitään soololevyjä, tai soittaako millään toisen artistin levyllä?

Käsittääkseni mies sooloilee itsekseen nauhattomansa kanssa. En o ikään kuullut mitään materiaalia.

Joo. Mulla on toi Thonk. Lisäks sillä on semmoinen kuin Book Of Flame.

Teknistä taituruutta ihan loppuun asti vietynä. Musiikkina aika kamalaa.
Niskamies
22.10.2003 16:51:00
Marcus Miller
Jones Hellborg
Victor Wooten
Steve Bailey
Geddy Lee
Les Claypool
Michael Manring...

kertoisitko steve baileystä? missä soittaa yms.
Hanki presari ja ole tosimies!
Teijo K.
22.10.2003 17:21:23

Joo. Mulla on toi Thonk. Lisäks sillä on semmoinen kuin Book Of Flame.

Teknistä taituruutta ihan loppuun asti vietynä. Musiikkina aika kamalaa.

Mulla on ne molemmat, tykkään jopa musiikkina niistä. Joo, taidan olla perverssi. Avovaimo ei anna vaan kuunnella niitä silloin kun se on paikalla. Että harvoin tulee kuunneltua.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Epämuusikko
22.10.2003 20:35:29
Marcus Miller
Jones Hellborg
Victor Wooten
Steve Bailey
Geddy Lee
Les Claypool
Michael Manring...

esim. nuo heput. Onhan noita muitakin vielä lisäks...

Hmm. Rohkenen olla eri mieltä noiden tyyppien omaperäisyydestä. Tokihan uudempia soittajia verrataan vanhempiin, mutta ainaski sen Bass day -98-videon verran se Mandringin touhu kuullosti Jacon apinoinnilta kuin minkään uuden kehittämiseltä. Ja se neljällä bassolla kikkailu oli yhtä spedeilyä. Marcus Millerin ehkä melko kulmikkaasta soittotyylistä en ole järin tykännyt, eikä Wooten kaikessa tyylitajussaan (Ehe!) jaksa enää järisyttää.

Tämä kaikki meni toki makuasioiksi, mutta MINUN mielestäni esimerkkisi eivät ole yhtä paljon uudistaneita henkilöitä kuin tämä Jaco. Nimittäin jos virtuositeettia ja uudistamiskykyä ja muita hyveitä mitataan sillä, montako kopioitsijaa kyseistä henkilöä seuraa, niin Jaco on aika ässä. Tämä toki myös mukaillen Milkowskin kirjaa, satun vain olemaan samaa mieltä.
"Jos kaikki Suomen ammattimuusikot asetettaisiin Päiväntasaajalle metrin väleittäin, niin se olisi ihan hyvä".
Niskamies
22.10.2003 20:40:20
itse tykkään marcus milleristä. sen saundi ja asiat mitä se soittaa on imo uskomattomia? mielestäni omaa parhaan släppisaundin. olen kyllä kuullut erittäin vähän häntä, mistä johtuu etten ole kuullut Millerin soittavan sormilla.
Hanki presari ja ole tosimies!
Karlsson
23.10.2003 08:43:02
Tämä kaikki meni toki makuasioiksi, mutta MINUN mielestäni esimerkkisi eivät ole yhtä paljon uudistaneita henkilöitä kuin tämä Jaco. Nimittäin jos virtuositeettia ja uudistamiskykyä ja muita hyveitä mitataan sillä, montako kopioitsijaa kyseistä henkilöä seuraa, niin Jaco on aika ässä.

Niin. No, tuolla kriteerillä varmaan Miller ja Claypool ovat aika korkeilla sijoilla myös.

Sanottakoon, että tuosta mainitsemastani listassa olevista basisteista en kyllä juurikaan ketään diggaile, mutta kyllä jossain määrin merkittäviä ovat. Ja korostettakoon, että Jocon palvontaan en itse ryhdy. Hänellä oli hienoja juttuja, mutta sinne basismin alttaritauluun häntä en maalaisi.

Mutta kukapa kuuntelisi jos täällä möykkäisin, että "Family Man" Barrett on kovempi kuin Jaco. Tuskin kukaan.
Karlsson
23.10.2003 08:48:02
kertoisitko steve baileystä? missä soittaa yms.

Sehän teki noita Bass Extremes juttu Wootenin kanssa.

Sessio mies taitaa enimmäkseen olla. Kyllähän se jonkin aikaa soitti Jethro Tullin riveissä.

Teknisesti taitava nauhattoman soittaja, mutta musiikillisesti aika hirveä paikoitellen.
2541
23.10.2003 09:09:24

Sessio mies taitaa enimmäkseen olla. Kyllähän se jonkin aikaa soitti Jethro Tullin riveissä.

Bailey soitti Tullissakin vain levyllä, livehommiin ei lähtenyt. Muistan olleeni hyvin pettynyt, kun Roots To Branches ilmestyi.Dave Pegg ei ollut kuin muutamalla biisillä ja tuollainen amerikanvirtuoosi oli korvannut sen!;)
N_Bates
23.10.2003 10:46:00

Lemmylläkin on aika persoonallinen soittotyyli! Enemmän respectiä sille kuin jollekkin ällökliiniselle kokkelijatsi-millerille.
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
Teijo K.
23.10.2003 10:52:12

Lemmylläkin on aika persoonallinen soittotyyli! Enemmän respectiä sille kuin jollekkin ällökliiniselle kokkelijatsi-millerille.

Jaa'a. Miller soittaa paksuilla kielillä ja sillä on kielet niin korkealla otelaudasta kun saa. Se soittaa niin kovalla tatsilla että koko ajan paukkuu kieliä ja kaiuttimia. Ei se Miller välttämättä minunkaan top 10 suosikkibasisteihin yllä, mutta kliiniseksi en lähtisi miestä sanomaan.

Tämä muistikuvana jostain vanhasta Bass Playeristä jossa haastateltiin sen bassoteknikkoa.
Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms)
Basismi
23.10.2003 13:00:51 (muokattu 23.10.2003 13:01:12)
Jaa'a. Miller soittaa paksuilla kielillä ja sillä on kielet niin korkealla otelaudasta kun saa.

No, ei. On ne korkeammalla kuin esim flealla, mutta aika ihanteellinen on hänen setuppinsa.

Lemmylle pisteet siitä, että ruma mies joka ei osaa soittaa voi silti pärjätä.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Teijo K.
23.10.2003 13:02:38

No, ei. On ne korkeammalla kuin esim flealla, mutta aika ihanteellinen on hänen setuppinsa.

Lemmylle pisteet siitä, että ruma mies joka ei osaa soittaa voi silti pärjätä.

Lemmy on kyllä kovin, ja miten niin ei osaa muka soittaa?
Le Haba
23.10.2003 13:56:49 (muokattu 23.10.2003 13:57:16)
Jaa'a. Miller soittaa paksuilla kielillä ja sillä on kielet niin korkealla otelaudasta kun saa. Se soittaa niin kovalla tatsilla että koko ajan paukkuu kieliä ja kaiuttimia.

http://marcusmiller.com/faq.html?category=2&faqid=43&color=23

Näin Miller itse sanoo
168 käteen ja känni toteen!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)