Aihe: Kompura bassolle
1 2
Setae
24.09.2003 21:18:43
EHX:n Black Finger on aivan loistokompura. Siitä saa säätämällä irti vaikka mitä... Tai jos ihan blondivehkeen haluaa niin hankkii Digitechin Bass Squeezen...
"Se nyt vaan on kaikki kivaa mitä naiset inhoaa..."
Petri-helena
02.10.2003 18:20:50
Kompura tappaa koko meiningin soitossa, ei pysty hyödyntämään enää nyansseja, jotka on koko bassonsoiton perusta, mun mielestä siis...Älä hommaa kompuraa, vaan treenaa soittamaan ilman sitä.
Cornflake
02.10.2003 22:14:59
Petri-helena:
Kompura tappaa koko meiningin soitossa, ei pysty hyödyntämään enää nyansseja, jotka on koko bassonsoiton perusta, mun mielestä siis...Älä hommaa kompuraa, vaan treenaa soittamaan ilman sitä.

Keikalla kävi muuten niin että toisen bändin jannu sanoi juuri samaa samalla kun katsottiin vähän mikä on homman nimi kamoissani, joilla molemmat illan veivasivat. Johon minä tietysti totesin että purkin saa pos päältä kuten minkä tahansa lootan.

Loppupeleissa kaveri veivasi koko keikan kompura päällä ja kiitteli jälkeenpäin sitä oivaksi vehkeeksi. Oli ikäänkuin yllättynyt. Kyseessä oli siis EBS:n multicomp.

Tämä on tietty makuasia josta en lähde sen enempää tappelemaan. Omasta mielestäni kompura on paras boxi minkä basson ja vaffarin väliin voi iskeä.
MakkeJ
03.10.2003 10:46:32
Kiitos kommenteista, hankin varmaankin tuon ebs-toosan piakkoin.
Parhaat keikkasoundit muistan saaneeni säädettyä lainakamoilla, joissa kompura oli sisäänrakennettuna. Silloin sain hyvin kuuluviin myös ne äänet jotka yleensä jäävät vanhasta (67) fenkustani taka-alalle. Voi olla että tämä ilmiö korostuu vanhoilla ja passiivislla bassoilla soitettassa, mutta kun niistä pitää...

PS hankinta/toivomuslistalla olisi myös joko sansampin bassdriver tai apexin bass xciter...
loud´n proud
MakkeJ
03.10.2003 10:46:40 (muokattu 03.10.2003 12:11:49)

No olen jo soitellut parikymmentä vuotta, joten siitä ei ole kysymys. Vanhoilla päivillä on vaan iskenyt toi GAS...
loud´n proud
MakkeJ
03.10.2003 12:12:14

No olen jo soitellut parikymmentä vuotta, joten siitä ei ole kysymys. Vanhoilla päivillä on vaan iskenyt toi GAS...
loud´n proud, nykyään kuitenkin korvatulpilla..
Niskamies
05.10.2003 19:31:16
mistä tota ebs:n multicomp:ia saa ihan suomesta? olisko kenelläkään/netissä samplejä? kompura olis tarkotus hommata.
"...työnnän tän kuulan poikittain sun perseeseen!"
Basismi
05.10.2003 23:26:24
mistä tota ebs:n multicomp:ia saa ihan suomesta?

Monestakin paikkaa, esim basscentre/kitarapaja.

olisko kenelläkään/netissä samplejä? kompura olis tarkotus hommata.

EBS:n sivuilta, www.bass.se
It's hard to be humble when you're so fucking big!
chief
06.10.2003 00:05:57 (muokattu 06.10.2003 00:26:20)
mistä tota ebs:n multicomp:ia saa ihan suomesta? olisko kenelläkään/netissä samplejä? kompura olis tarkotus hommata.

Soundata helsingissä myy ainakin EBS:ää. Ovat laskeneet jopa ton Multicompin hintaa. 225->205 jöyröä.

Minusta nuo samplet tuolla EBS:n sivuilla ovat ihan turhia.
Heikki L.
06.10.2003 01:17:01

Minusta nuo samplet tuolla EBS:n sivuilla ovat ihan turhia.

Jep, tuntu siltä että testissä on vaan lätkästy purkki päälle ja vedetty jotain. Olis voinu se testibasisisti käyttää hiukan mielikuvitusta niitteen efektien kanssa, niillähän luulis saavan aikaan vaikka mitä.

Ja kompuran äänisample on munmielestä ajatuksena hassu; pitäis olla verrattavana alkuperänen raita ilman kompuraa, niin vois yrittää kuulostella sitä eroa... Täytyypä mennä kauppaan kokeilemaan :)
"Selitä uudestaan..."
chief
06.10.2003 15:27:08 (muokattu 07.10.2003 20:57:24)
Jep, tuntu siltä että testissä on vaan lätkästy purkki päälle ja vedetty jotain. Olis voinu se testibasisisti käyttää hiukan mielikuvitusta niitteen efektien kanssa, niillähän luulis saavan aikaan vaikka mitä.

Ja kompuran äänisample on munmielestä ajatuksena hassu; pitäis olla verrattavana alkuperänen raita ilman kompuraa, niin vois yrittää kuulostella sitä eroa... Täytyypä mennä kauppaan kokeilemaan :)

Kompuranhan ei varsinaisesti edes pitäisi kuulua. Ts. sen ei pitäisi juurikaan vaikuttaa soundiin, eli sitä ei pitäisi huomata, mikäli olen oikein ymmärtänyt kompressoinnin tarkoitusta.

Itselläni on ollut tuo EBS:n kompura noin kuukauden ajan käytössä enkä ole vielä päässyt kunnolla sinuiksi tuon laitteen kanssa. Siinä kun on kolme käyttömoodia, Normal, Tubesim, ja Multiband, joista Multibandia vielä pystyy säätämään laitteen sisällä olevilla ruuveilla. En ole huomannut juuri mitään eroa noiden käyttömoodien välillä. Tosin en ole hirveän paljoa myöskään käyttänyt aikaa tuon soundin ruuvaamiseen.

---

Olen myös miettinyt itsekseni sitä, että jos tuon kompuran käyttöön tottuu (itselläni se on miltei koko ajan päällä) niin miten paljon se vaikuttaa soittotatsin kehittymiseen tai kehittymättömyyteen. Suomeksi, kannattaako miuluummin opetella soittamaan ilman kompuraa siten että kaikki soitetut nuotit soivat yhtä lujaa tai hiljaa.

Minkälaisia kokemuksia teillä, arvon kollegat on?

EDIT: Korjasin yhden sanan
calster
27.08.2010 00:25:22 (muokattu 27.08.2010 00:25:48)
EHX:än Black Fingeristä kysyisin kokemuksia... .. ilmeisesti värittää mukavasti saundia, vai? .
Lueskelin myös että saa yliajoa aikaiseksi myös, pitääkö paikkansa?.
..sillä ajattelin että saisi maustetta saundiin samalla myös kompressoinnin ohella, onko tuolla purnukalla sellainen mahdollista/kannattavaa?.
wa evö mään!
okabass
27.08.2010 00:35:00 (muokattu 27.08.2010 04:01:56)
chief:

---

Olen myös miettinyt itsekseni sitä, että jos tuon kompuran käyttöön tottuu (itselläni se on miltei koko ajan päällä) niin miten paljon se vaikuttaa soittotatsin kehittymiseen tai kehittymättömyyteen. Suomeksi, kannattaako miuluummin opetella soittamaan ilman kompuraa siten että kaikki soitetut nuotit soivat yhtä lujaa tai hiljaa.

Minkälaisia kokemuksia teillä, arvon kollegat on?

EDIT: Korjasin yhden sanan

Ehdottomasti kannattaa opetella ilman kompuraa. Sitä voi, ja kannattaa ainakin kokeilla, ja käyttää esim. äänityksessä työkaluna. Sillä saa esim. basson tulemaan esille paremmin. Tatsiosasto on sormissa ja hyvässä kuuntelussa (bassovahvari+kaappi tai hyvä monitori), ei kompurassa.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
calster
27.08.2010 13:06:05
Wootta hell.. laitoin torille vaan suoraan osto ilmoitusta Black Fingeristä.. Testaamalla se sitte selkiää millasesta lootasta on kyse.
MUTTA silti voi kernaasti laittaa plussia ja miinuksia tulee musta sormesta.
wa evö mään!
dewfall
27.08.2010 13:12:02

tmmy
30.08.2010 13:12:41 (muokattu 30.08.2010 13:19:49)
calster: EHX:än Black Fingeristä kysyisin kokemuksia... .. ilmeisesti värittää mukavasti saundia, vai? .
Lueskelin myös että saa yliajoa aikaiseksi myös, pitääkö paikkansa?.
..sillä ajattelin että saisi maustetta saundiin samalla myös kompressoinnin ohella, onko tuolla purnukalla sellainen mahdollista/kannattavaa?.

Mulla on ollut Black finger parisen vuotta bassokäytössä. Ko. pedaali sopii basisteille, jotka oikeasti haluavat saada kompressointia laajalla säätömahdollisuudella ja yliajoa. Käytänkin ite sitä melko paljon saundin murottamiseen. Päädyin EHX:ään EBS:n ja Aphexin kautta.
www.monovisio.com
tmmy
30.08.2010 13:17:01
dewfall: Bongomanian mielipide:
http://www.ovnilab.com/reviews/blackfinger.shtml

Haluan kompata kirjoittajaa, että kannattaa laskea pedaalista outputin tasoa, jos vaihtaa kompressoinnin Sqsh-tilasta and Norm-tilaan. Muuten saattaa tulla lusikallinen housuun.
www.monovisio.com
Jakkeko
10.09.2010 21:07:39

Alkuperäiseen aiheeseen...
Mulla on BBE OptoStomp. Simppeli, ei väritä soundia... Huomaamaton kompura joka tekee tehtävänsä. I like it.
rokrokpoprok
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)