Aihe: Kenelläkään kokemuksia Music Manin Stringraysta?
1 2 3
Esko Deel
16.06.2003 22:44:42
Tulipa vain mieleen että aika hemmetin kalliita nuo Musarit täällä päässä. 2000e tehdastekoisesta ei kauheana houkuttele sinänsä, kun halvemmalla teetät vastaavan laadukkaalla kotimaisella rakentajalla ja ostat kenties vielä paremmat sähkötkin kuin alkuperäisessä, esim. Basslinesin Musari-setin.

Niin, no maksaahan jotkut Lespatkin useita tuhansia euroja ja varmasti saisi halvemmalla teetettyä.
Musari ei vaan ole musari, jos sen joku muu valmistaa.

Omaani en vaihda ikinä pois ja toisen ostan varalle kunhan saan juotua tarpeeksi tyhjiä pulloja kauppaan vietäväksi. (hymiö prkl.)
Sanomattakin selvää...
Basismi
18.06.2003 10:48:20
vain yhdestä mä voin sanoa, että siinä ei todellakaan ole yhtään dead spotia. Se basso on '73 Mustang Bass.

Eikös se Anssi Kelan levy ole äänitetty tuollaisella? Kyllähän se asiansa ajaa, mutta meikäläiselle ei tuollainen 'lo-fi'-touhu aukea...
Tana
18.09.2004 17:43:57

Uutena musarin 5-kielinen maksaa aika tolkuttomasti. Käypä katsomassa kitarapajan sivuilta käytettyä 5-kielistä stingrayta.
Aminohappo
18.09.2004 18:37:15
Itelläni on ollu 2 viikkoa 4 kielinen sting ray ja kyllä tämä on mahtava soitin suosittelen lämpimästi ! Varsinkin kaula on hyvä.
Feuer frei!
HC-Audio
19.09.2004 00:50:08 (muokattu 19.09.2004 21:14:49)

oon ite tykänny valtavasti omasta 4-kielisestä -94 musarista. Todella monipuoliset saundit ja hyvä 3-al EQ jolla saat basson muuntumaan humpasta rokkiin. Todella hyvä all-around basso munsta. Erityisesti plekukoluutussaundi on lähellä täydellisyyttä ja peukkubassona tietysti ehdoton ykkönen.

G-kielen säädöissä on ollu mulla vähän vikaa, soi paljo vaimeammin ku muut ja sustainia ei löydt, mutta laskin vähä kieliä ja nostin mikkiä ni parantu jo huomattavasti, vielä pitäs kielet vaihtaa nii pääsis oikeeseen arvoon. huomasin tän jutun varsinki ku testasin kaverin 5-kielistä joka soi paljo paremmin g-kieleltä..

EDIT. siis sbasso on vuodelta 94
"more strings=more talent"
absqua
19.09.2004 12:51:55 (muokattu 19.09.2004 13:00:57)
G-kielen säädöissä on ollu mulla vähän vikaa, soi paljo vaimeammin ku muut ja sustainia ei löydt, mutta laskin vähä kieliä ja nostin mikkiä ni parantu jo huomattavasti, vielä pitäs kielet vaihtaa nii pääsis oikeeseen arvoon. huomasin tän jutun varsinki ku testasin kaverin 5-kielistä joka soi paljo paremmin g-kieleltä..

Onko tuo sun g-kielen ongelma kuultavissa akustisestikin eli ilman sähköä?

Mietinpä vain, koska niissä muutamissa musareissa joita itse olen tarkemmin päässyt soittelemaan ja koittelemaan on ollut samantyyppista ominaisuutta havaittavissa. Tosin niissä g-kieli on akustisesti soinut oikein hyvin, tai ei ainakaan ratkaisevasti huonommin kuin muut kielet, jolloin epäilyksen kohteeksi joutuu musarin oma mikrofoni-konstruktio. Ovatko ne paksut ja tehokkaat magneetit niin jytkyt ettei hentoinen g-kieli enää omaa tarvittavaa energiamäärää kunnon soundin aikaansamiseksi vai mistä on kysymys? Jos joku tietää niin kertokoon!

Sähköillä soitettaessa, nimenomaan bändin kanssa, Stingrayn g-kielen äänet hukkuvat kuulumattomiin tosi helposti, mikä taas rupeaa vituttamaan fendereiden tasaiseen purevuuteen tottunutta. Paras bändisoittosoundi Stingrayn kanssa löytyi yllättäen (?) 15"/150W nasaalista Peavey-transistorikombosta. Putkivehkeillä ei ollut mitään jakoa (syynä nimenomaan tuo g-kielen kuuluvuus, ei se "soundi" sinänsä)

Kuulemma Seymour Duncanin MM-mikissä ei tuo ongelma olisi enää yhtään niin suuri, mene ja tiedä. Väitteen todenperäisyydestä en osaa sanoa. Amerikan bassofoorumeita harvakseltaan lukiessa saa pitää lähdekritiikin ihan tapissa ja silti tuntuu ettei tieto ole luotettavaa.

By the way:
Ei varmasti ole mikään sattuma että Flea käyttää musarin/musarityyppisen Moduluksen perässä keikoilla GK:n napakoita transistorinuppeja, vaikka valittavana on kaikki hienoimmatkin kuviteltavissa olevat putki yms. -vahvistimet.

EDIT: typo
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
HC-Audio
19.09.2004 13:03:13

Onko tuo sun g-kielen ongelma kuultavissa akustisestikin eli ilman sähköä? On kuultavissa osaksi akustisestikin, mutta suurimmaksi osaksi sähköillä. Musicmanin tehtaalta sain hyviä neuvoja sen parantamiseen ja nyt alkaa jo soida vältettävästi.

Myös tuota g-kielen hukkumista on mullaki ollu, mutta 325w trankkustygellä ja 15" kaapilla oon saaanu melko hyvin erottumaan, ja basson middlet täysillä niinn kuuluu jo paremmin.

Ehkä 2x10 alle vois auttaa asiaa?
hemmo
19.09.2004 13:52:56

Itelläni on ollu 2 viikkoa 4 kielinen sting ray ja kyllä tämä on mahtava soitin suosittelen lämpimästi ! Varsinkin kaula on hyvä.

Tota, sori, mut meillä on täällä kirjoittamaton sääntö, et uusia hankintoja saa arvioida julkisesti vasta 3 kk kyllästymis-karenssin jälkeen. Sitä ennen kaikki on tylsästi ihan ok, munsta.

8-=
Hani!
Aminohappo
19.09.2004 20:06:49

Munkin musari on vuosimallia 92/93 ja täysin sama ongelma.
Feuer frei!
Aminohappo
19.09.2004 20:10:44
Tota, sori, mut meillä on täällä kirjoittamaton sääntö, et uusia hankintoja saa arvioida julkisesti vasta 3 kk kyllästymis-karenssin jälkeen. Sitä ennen kaikki on tylsästi ihan ok, munsta.

8-=

Oke pitää tulevaisuudessa muistaa tämä :P
Feuer frei!
hollstro
19.09.2004 21:34:24

On kuultavissa osaksi akustisestikin, mutta suurimmaksi osaksi sähköillä. Musicmanin tehtaalta sain hyviä neuvoja sen parantamiseen ja nyt alkaa jo soida vältettävästi

Mulla on ollut uudesta asti '94 Stingray ja siinä on tosiaan pientä G-kielen häipymistä 5. nauhalta soitettaessa (siis C-sävel), joten tuo tehtaan vinkki kiinnostaisi kuulla. Varmasti muitakin.

Markku
HC-Audio
19.09.2004 22:14:32

Ookoo tässä tulee:

Lassi,

The problem you are experiencing can be improved on in different ways:

One way is to try a slightly heavier G string. If you are using a .45, move up to a .50 , from .50 to .55, leaving all other strings the same.

Also, we have seen where the pole pieces have slipped down into the pickup a little much. To correct this, remove the pickup and physically push the magnets for the G string up slightly, then reattach pickup. Use caution (or have a qualified repair shop do it).

Also, it is normal over time that the pickups sound a bit less dynamic The pole pieces eventually lose some of their strength. They can be replaced. we would need the old one back, due to the proprietary nature of the pickup.

Best regards,
--
Dan McPherson
Customer Service
www.ernieball.com
866-82-EBALL
hollstro
20.09.2004 12:42:08

Ookoo tässä tulee:...

Kiitos. Tuota napapalajuttua en älynnytkään Stingrayn osalta mahdolliseksi. Tosin mulla on yksi kitara, jossa on Japanilaiset Straton staggered pole-mikit. Niissä oli tuo juttu, eli jotkut napapalat olivat painuneet alemmaksi. Helppo korjata. Napapala ylös ja vaikka pieni tippa ihmeliimaa mikin takapuolelle varmistamaan liitosta.

Mulla tosin tuo dead spot on akustisestikin kuultavissa, joten mikkiä ei tarvitse roplata. Itseasiassa mikki voi joskus olla jopa syy äänen vaimenemiseen. Liian lähellä kieliä oleva magneetti kun pyrkii vaimentamaan kielen värähtelyä.

Markku
käki
20.09.2004 18:45:44
Vaan olisko liikaa pyydetty, että valmistajat ottavat työkalun kauniiseen käteen ja tekevät rakenteesta sellaisen, ettei dead spotteja ole ?

Vai tuleeko fysiikan lait vastaan ? Olis paljon kivampaa, jos tonnien arvoinen soitin sois kunnolla. Omassakin on g-8-kohdassa parannettavaa.
Viina, huumeet, tupakka, kahvi ja Manowar tappavat.
Wil-J
20.09.2004 18:56:22
Olen tästä keskustelusta lukenut tasan vikan viestin, joten vastaan sen mukaisesti. Laminoidut monesta eri puusta tehdyt kaulathan ovat sellaisia että niissä ei pitäisi dead spotteja ollakun niiden puiden jotku on jotain ym. en tiedä, en ole asiantuntija.
N_Bates
20.09.2004 19:00:59

Vaan olisko liikaa pyydetty, että valmistajat ottavat työkalun kauniiseen käteen ja tekevät rakenteesta sellaisen, ettei dead spotteja ole ?

Vai tuleeko fysiikan lait vastaan ? Olis paljon kivampaa, jos tonnien arvoinen soitin sois kunnolla. Omassakin on g-8-kohdassa parannettavaa.

no mutta sitten se perinteinen kirves ei ois enää se perinteinen vintagehenkinen ihanuus.
Stein und Brötchen!
rattledad
20.09.2004 22:37:00

Stingraysta? Hyvä basso. Vaihdoin omani 16 vuotta sitten presariin hyvän välirahan kanssa kun kaipasin vintagempaa soundia. Kiva huomata miten 70-l stingrayn hinnat nousivat kun passon ei juurikaan. Flean syytä kai. Nyt tilanne on sentään jo alkanut korjaantua.

Mutta ei musarista olisi kannattanut luopua. Varmaan nykymittapuulla enemmän allaround-basso kuin vanha presari, joka ei välttämättä kaikkeen musiikkiin istu sitten millään. Tai ainakin kaverit valittaa... mutta roundeja en enää siihen vaihda.
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
sami665
21.09.2004 18:09:44

Mitenkähän osasin odottaa..?

-Sami
käki
21.09.2004 18:51:50
no mutta sitten se perinteinen kirves ei ois enää se perinteinen vintagehenkinen ihanuus.

Perinteisen kirveen muoto ja huippuhyvän yksilön soundi(ja ehkä soitettavuuskin), se olis tietty hieno juttu.

Vaikka en enää ole niin tuon vintagelookin perään kuin ennen.

Ja soitettavuus on listalla vasta se kolmas tekijä, käsi tottuu aika nopiaan vaikka mihin kirveeseen. Vähän paksummastakaan kaulasta ei liene haittaa, jos ei sitten soita ylinopeaa tilua.

Eli soundi on mulle se tärkein.
Viina, huumeet, tupakka, kahvi ja Manowar tappavat.
Johannes_t
21.09.2004 18:59:03

Eli soundi on mulle se tärkein.

Mulla taas soundi on marssijärjestyksessä toisena, soitettavuus on kirkas ykkönen. Soundia voi aina vääntää styrkkarista/pöydästä, soitettavuutta ei oikein nappulasta voi lisätä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)