Aihe: Fenderin bassot, hitti vai huti? 1 2 | |
---|---|
![]() 03.07.2024 15:54:54 (muokattu 03.07.2024 16:00:36) | |
Mulla on tuollainen vähän yli vuoden vanha uutena ostettu meksikolainen Fender Jazzari. On loistava basso kaikin puolin. Ainoa mikä näissä melkein kaikissa on uutena, on se että nauhojen päät täytyy hioa, kun soittimia ei ole rakennettu Suomen kuivaan talvi-ilmastoon. Itse ajattelin käyttää tuon kitarasepällä ensi talvena (piti jo tänä talvena, mutta muiden kiireiden vuoksi jäi käyttämättä.) Tässä minun yksilössä kaula on erinomainen, kuten myös nauhatyö (poislukien tuo nauhanpäiden lievä törrötys talvella, joka siis riivaa lähes kaikkia uusia bassoja). Kielet saa todella alas rämisemättä ja en ole löytänyt yhden yhtä "kuollutta" kohtaa kaulasta, eli kaikki kielet soivat systemaattisen hyvin joka nauhalta. Ja soundi on juuri sellainen mitä olen aina hakenut. Juuri se oikeanlainen murina sormilla soittaessa Tech21 VT Bass DI -pedaalin avulla pienellä reunasäröllä. Viime kesänä yhdessä bänditapahtumassa tuli kehuja bassosoundista muiden bändien basisteilta (osansa tähän tietenkin toi hyvä miksaaja, joka on itsekin basisti.) Eräässä pienessä Open Stage-tapahtumassa lainasin omaa bassoani eräälle pitkän linjan basistille ja sieltä tuli kehuja soitettavuudesta. Toki olin juuri säätänyt basson ennen tuota tapahtumaa, että relief ja kielten korkeudet oli just itselle parhaat mahdolliset omalla soittotatsilla. Voin suositella Fenderin bassoja jos tavoitteena on juuri se tietty presari- tai jazzarisoundi. Se löytyy aivan varmasti juuri Fender-merkkisestä soittimesta. Fenderin kanssa tietää suurinpiirtein mitä saa. Toki kaikilla massatuotteita valmistavilla firmoilla voi olla vaihtelua laadussa. Jos tilaa verkosta ja saa huonon yksilön, voi sen palauttaa ja saa rahat takaisin. Paras olisi aina testata jossain kivijalkaliikkeessä (tai käytettynä paikan päällä), jotta ei tule ostaneeksi huonoa yksilöä. Ja sama kokeilu ennen ostostpäätöstä-periaate pätee jokaiseen bassomerkkiin. Itse tosin ostin tuon oman Fenderin suomalaisesta nettikaupasta, kun en muualta saanut haluamani väristä versiota. Ei tarvinut palauttaa. Toki siellä oli liikkeen omassa varastossa kaulavikainen versio, joten jouduin hieman odottelemaan kun tilasivat maahantuojalta ehjän basson. Hyvä että liikkeessä tsekkasivat ennekuin lähettivät asiakkaalle. EDIT: Suosittelisin ketjun aloittajaa hankkimaan esim käytetyn Fenderin meksikolaisen Jazzarin. Niitä pyörii myynnissä 550 eurosta alkaen. Samalla voi sitten kyttäillä tosiaan sitä vielä parempaa jenkkibassoa haluamassaan värissä. meksikoisen jazzarin saa kyllä myytyä todella helposti eteenpäin (juu väri on tärkeä myös mulle - on mukava soittaa hyvällä soittimella jonka ulkonäkö viehättää omia silmiä.) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 04.07.2024 15:02:40 | |
Mielestäni olet hyvillä jäljillä kun olet hakemassa jazzaria. Ne ovat jääneet pitopeleiksi soundillisen joustavuutensa ja erinomaisen soitettavuutensa takia. Jazzarin kahden mikin yhteistyönä syntyvää lievästi scuuppaavaa soundia on helppo rakastaa niin keikalla kuin studiossa. Minusta merkillä on siinä mielessä merkitystä että kaikista parhaiten arvonsa säilyttää aito asia eli Fender. Minulla ei ole juuri kokemusta muista kuin CS- ja American Pro-sarjan jatsareista mutta niistä on kyllä pelkkää hyvää sanottavaa ja muutaman omistaneena ei yhtään ns. huonoa yksilöä ole tullut vastaan. Kaikki ovat soineet tasaisesti läpi kaulan, säädettävyys on ollut kaikissa hyvä eikä nauhojen päät ole repineet sormia. Jos itse olisin nyt ostamassa ensimmäistä fenkun jatsaria niin ehdottomasti metsästäisin käytettyä American Standard/-Pro sarjan jatsaria. Niitä on tasaisin väliajoin tarjolla ja niissä on mielestäni hinta ja laatu parhaiten kohdallaan ja ne ovat soittimena erinomaisia. | |
![]() 06.07.2024 11:56:32 | |
cortti2: ...ja etenkin alakieli ja rumasti taustalle humisemaan vaikka ylemmillä soittaa. Ja tämähän on ihan puhtaasti soittotekninen asia. Kannattaa meinaan dempata ne kielet, joiden ei halua soivan tai resonoivan. | |
![]() 06.07.2024 20:54:15 (muokattu 06.07.2024 20:58:00) | |
Jos aloittajan tekee mieli Fenkun Jazzia niin semmonen sitten pitää hankkia. Pääseehän siitä eroon jos ei sovi lapaseen = toisen paska on toisen konvehti. "This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson | |
![]() 07.07.2024 21:51:22 | |
humppasui: Haaveissa olisi uuden basson hankinta ja Fenderin jazzarit on tietysti vähän tässä pyörinyt mielessä. Todellisuudessa itsellä ei eri bassomerkkien laadusta, hyvyydestä ja eroista ole kovinkaan kattavaa käsitystä, joten kertokaapa te asiantuntijat paremmin kokemuksistanne. Eniten olen nyt googletellut Fender American Professional II Jazz bassoa (hinta noin 2000 €), jota ei juuri käytettynä näy, vaan ehkä uutena pitäisi ostaa. Erinomainen valinta bassoksi. Olen testannut useampaa ja kaikki ovat olleet erinomaisia soittimia. | |
![]() 25.08.2024 22:19:29 | |
Käytän tätä olemassa olevaa ketjua hyödykseni... olen kiinnostunut myös ostamaan samaa bassoa minkä aloittaja mainitsi ekassa viestissään. Mikäs liike Suomessa pitää hallussaan eniten fenderin bassoja, että pääsis testailemaan näitä kalliimman pään soittimia? Tuntuu, että suurin osa fenderiä myyvistä liikkeistä ei pidä niitä valikoimassa, ja testaamatta en kyllä halua tilata ja ostaa mitään. | |
![]() 26.08.2024 10:09:04 | |
Ssyba: Käytän tätä olemassa olevaa ketjua hyödykseni... olen kiinnostunut myös ostamaan samaa bassoa minkä aloittaja mainitsi ekassa viestissään. Mikäs liike Suomessa pitää hallussaan eniten fenderin bassoja, että pääsis testailemaan näitä kalliimman pään soittimia? Tuntuu, että suurin osa fenderiä myyvistä liikkeistä ei pidä niitä valikoimassa, ja testaamatta en kyllä halua tilata ja ostaa mitään. Tammerpiano ja Soitin. Siellä oli ainakin kk sitten sekä jenkkipresari että jatsari testattavissa. Kitarapaja varmasti toinen josta löytyy. Olen pari kertaa tilannut myös Thomannilta ihan testimielessä. Palauttaminen on helppoa jos ei ole mieluinen. | |
![]() 06.09.2024 07:04:36 | |
Isotalo: Erinomainen valinta bassoksi. Olen testannut useampaa ja kaikki ovat olleet erinomaisia soittimia. Samaa mieltä. Noissa AM pro II on vielä lämpökäsitelty kaula joten ei lähde nauhatkaan pilkottamaan talvella. Mikit vaihdoin 5-kieliseen kun alakielet eivät olleet tarpeeksi tymäkät mun makuun. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)