![]() 10.04.2020 11:31:56 | |
---|---|
discominister: Mielenkiintoista kyllä tämä! Kuulostaa niin "patenttiratkaisulle".. Noh: Minkälaista kokoaluekaiutinta suosittelisitte? Ilmeisesti pitää olla aktiivinen? EDIT. Minulla on kyllä pienehkö Genelecin 2.1 aktiivikaiutinsetti. Uskaltaisiko sitä tuon läpi alkaa ajaa jos etuasteen läpi heittäs eka.. On minulla kyllä Focusriten Scarlett interfacekin jossa ilmeisesti jonkinlaiset etuasteet.. Sansamp tai vastaava bassoetuaste vaan eteen ja kovaa soittoa, eihän ton parempia kotivehkeitä olekaan jos subikin löytyy. | |
![]() 11.04.2020 08:13:27 | |
Moi. discominister: Jos olen nyt oikein ymmärtänyt, minulle suositellaan että ajaisin basson etuasteen kautta PA-kaappiin. Etuasteen, tai ihan minkä tahansa räkki-/pedaalimultiefektin. Toimii hienosti, mulla oli jossain vaiheessa keikkasetissä pidemmänkin aikaa "etusena" Jammun FX550 jota ajettiin joko aktiivikajariin tai PA-päätevahvistimen kautta bassokaappeihin. discominister: En oikein ymmärrä miksi tekisin näin? Miksi en ostaisi suoraan bassocomboa tai pientä nuppia ja siihen bassolle tarkoitettua kaappia? Pluspuolia tuohon lähestymistapaan on mun kokemuksen perusteella esimerkiksi: + Lähes poikkeuksetta samanlaisin ominaisuuksin varustettua tusinacomboa/-stäkkiä halvempi (etenkin jos ei tiedä mitä hakee). + Varmasti monipuolisempi. + Parempi äänenlaatu (toisto ulottuu alemmas ja ylemmäs, ja on tasaisempi taajuustoistoltaan). + Etusesta/efektistä riippuen, EQ- on monipuolisempi kuin instrumenttivahvareissa. + Helpompi skaalata. + Samaa etusta/kajaria/settiä voi käyttää sopivasti valiten kitaralle, akustiselle, laululle, jne. + Pienempi fyysinen koko. + Kevyempi. Miinuspuolia löytyy toki myös: - Ulkonäkö, kaikille ei pieni muovinen kaiutinpömpeli ja vielä pienempi etunen/pedaali silmään istu. - Nörtiksi/Hifistelijäksi leimautuminen. - Sidosryhmien kateus kun saa paremmat soundit halvemmalla kuin he. - Roudauskäytössä kuutiosta poikkeava muoto on haastava, kotisoitossa ei toki merkitystä. discominister: Yleensä kokemus on, että nimenomaan tiettyyn tarkoitukseen tarkoitetuilla kamoilla tulee hyvä lopputulos. Toki, jos tietää tarkkaan mitä hakee, on valmis käyttämään aikaa liikkeissä testailemiseen, tai varautuu (rahallisesti ja henkisesti) pitkään kamanvaihtoruljanssiin. Valtaosa halvemman pään bassocomboista on kuitenkin verraten surkeita esityksiä niin rakenteeltaan kuin soinniltaankin, ainakin siihen nähden mitä niistä joutuu maksamaan käytettynäkin. discominister: Ehkäpä paras ratkaisu ei ole myöskään alkaa kitarakamojen läpi vetämään. Tekee varmaan pitemmän päälle kaiutinelementeille hallaa. ??? Itseäni lainaten ja olennaiset kohdat painottaen: basisti1971: jOS KATANA LÖYTYY JO ENTUUDESTAAN, mikäänhän ei estä ainakin kokeilemasta BASSOKAAPIN tai AKTIIVI-PA KAAPIN kanssa. Vaikka monen mielestä kotisoitossa OK onkin, ITSE EN TAKAA AVOIMELLA kaapilla/combolla bassoa EDES KOKEILISI, SULJETULLA VARAUKSELLA JA VAROVASTI JOS ON IHAN PAKKO Ei se kitaraelementti irtikytkettynä hajoa sen enempää kuin kitaristin kamat yleensäkään basso-/Pa kaappien läheisyydessä. discominister: Minulla on kyllä pienehkö Genelecin 2.1 aktiivikaiutinsetti. Uskaltaisiko sitä tuon läpi alkaa ajaa jos etuasteen läpi heittäs eka.. On minulla kyllä Focusriten Scarlett interfacekin jossa ilmeisesti jonkinlaiset etuasteet.. Kuten jäsen iec totesi, jos aktiivimonitoreissa on kunnolliset suojaukset, uskaltaa hienosti. Etenkin subbasen kanssa. Kunnolliset suojaukset ovat erittäin tärkeät, joten mitä tahansa aktiivimonitoreja/tietokonekajareita ei kannata suinpäin kokeilla. Tuo tietokonepohjainen lähestymistapa on monilla kitaristellakin kotisoitannossa ollut arkipäivää 90-luvulta lähtien, basisteista puhumattakaan. Jätin edellisessä viestissäni mainitsematta koska aloitusviestistäsi ainakin mulle välittyi sellainen kuva että hauat ehdottomasti fyysiset laitteet. T:Samuli | |
![]() 11.04.2020 10:49:00 (muokattu 11.04.2020 19:14:45) | |
basisti1971: Moi. + Lähes poikkeuksetta samanlaisin ominaisuuksin varustettua tusinacomboa/-stäkkiä halvempi (etenkin jos ei tiedä mitä hakee). - Sidosryhmien kateus kun saa paremmat soundit halvemmalla kuin he. T:Samuli Kateellisena kyselen, millainen Bang for the buck-setti kotiin kannattaisi pystyttää että saisin kaikki sidosryhmäni kateelliseksi? Ihan laitetasolla hintoineen listattuna. Oletetaan että lähdetään siitä liikenteeseen että mitään ei ole valmiina. | |
![]() 11.04.2020 12:54:02 | |
Saundikateus? Höhö! | |
![]() 11.04.2020 19:17:14 | |
J.Nikkanen: Saundikateus? Höhö! Nimenomaan. Elämän tarkoitushan on saada sidosryhmät kateellisiksi. Millä tahansa elämän alueella. | |
![]() 11.04.2020 22:39:38 | |
basisti1971: Moi. Etuasteen, tai ihan minkä tahansa räkki-/pedaalimultiefektin. Toimii hienosti, mulla oli jossain vaiheessa keikkasetissä pidemmänkin aikaa "etusena" Jammun FX550 jota ajettiin joko aktiivikajariin tai PA-päätevahvistimen kautta bassokaappeihin. ... T:Samuli Iso kiitos kattavasta vastauksesta! Lähden varmaankin liikkeelle siitä, että hankin jonkun etuasteen ja soittelen sitä noiden Genelecien läpi. Katsotaan mitä siitä tulee. Kitaralla en ole koskaan tykännyt soitella tietokonemallinnusten kanssa. Aito putkivahvistin on ollut helposti voittaja. Kai bassottelu on sitten vähän erilaista. | |
![]() 11.04.2020 22:58:53 | |
discominister: Lähden varmaankin liikkeelle siitä, että hankin jonkun etuasteen ja soittelen sitä noiden Genelecien läpi. Katsotaan mitä siitä tulee. Kitaralla en ole koskaan tykännyt soitella tietokonemallinnusten kanssa. Aito putkivahvistin on ollut helposti voittaja. Kai bassottelu on sitten vähän erilaista. No jos sä sen etuvahvistimen hommaat, niin hommaa sellainen, jolla saat laajalla skaalalla soundia. Ei tarvitse sitten mallinnusten kanssa vehdata. Ellet halua jotain spesiaalimpaa. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 11.04.2020 23:05:36 | |
Aloituksessa on haussa syvä sointi, ja sen kokoaluekaapilla saa. Se ei kenties ole toimivin bändisoundi mutta erittäin basistimainen olo siitä tulee. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 12.04.2020 09:12:44 | |
Moi. discominister: Iso kiitos kattavasta vastauksesta! Ole hyvä. discominister: Lähden varmaankin liikkeelle siitä, että hankin jonkun etuasteen ja soittelen sitä noiden Genelecien läpi. Katsotaan mitä siitä tulee. Hyvä siitä tulee, ulkolaisilta keskustelufoorumeilta kuten TalkBass ja Basschat löydät päiväkausiksi lueskeltavaa setupeista jotka ovat foorumilaisilla toimineet, ja mitkä eivät. Karkeasti yleistettynä perinteisiin bassosoundeihin käsiksi pääsemiseksi on kaksi äärilaitaa, Tech 21 SansAmp-perhe ja Behringer BDI21. Muitakin on toki tarjolla, etenkin jos budjettia kasvattaa, mutta nuo ovat pitäneet pintansa jo iät ja ajat. discominister: Kitaralla en ole koskaan tykännyt soitella tietokonemallinnusten kanssa. Aito putkivahvistin on ollut helposti voittaja. Kai bassottelu on sitten vähän erilaista. Riippuu paljolti siitä mitä bassosoundilta ja soittodynamiikalta hakee. Bassottelu on siinä mielessä hyvinkin erilaista verrattuna kitarointiin että lukemattomista syistä johtuen ja budjetista riippumatta bassopuolella trankkulaitteet ovat viimeiset ~40 vuotta olleet huomattavasti putkilaitteita yleisempiä sekä keikalla että studiossa. Tuosta syystä jonkin tietyn keikka-/levysoundiin imitoimiseksi "riittää" trankkulaite, joten niitä on tarjolla. Valtaosa toimivista ja hyväksi todetuista bassosoundeista on myös hyvin yksinkertaisia kopioida. Matalan budjetin bassovahvistimia ei putkilaitteina ole käytännössä tarjolla lainkaan, eikä ole varsinaisesti koskaan ollutkaan. Kohtuullisen yleistä "budjettiluokan" putkibassocomboa/-läjää rakentaessa on käyttää jotain halpaa putkikitaranuppia ja bassokaiutinta/-kaappia. Ihan hullunhalvaksi ei tule tuokaan vaikka vahvarin saisi hyvinkin halvalla, siitä pitää huolen asiallisten bassokaappien korkea hinta. Sinänsähän tuossa lähestymistavassa ei ole mitään uutta, teininä tuli useampi vuosi soiteltua JMP 1959:llä JCM800 412+215 bassostäkin läpi. Ja kun nuppi varastettiin, Marsun tilalle kaappien päälle tuli fiiliksen mukaan vaihtuen Bassman 135 ja 120W Monster. Itsekin vallan mieluusti soittelen sekä treeneissä että livenä Fame BVH300 Kiinanputkinupin kautta 2*EV TL606 kaappien läpi, mutta realiteettien lyödessä kapuloitaan rattaisiin, paljon yleisempää on mennä SVTDI:n kautta suoraan tiskiin. T:Samuli | |
![]() 12.04.2020 11:00:30 | |
2 kpl EV TL606? No niin, nyt aletaan puhumaan saundista. | |
![]() 12.04.2020 11:32:21 | |
Moi. J.Nikkanen: 2 kpl EV TL606? No niin, nyt aletaan puhumaan saundista. Hups, panovihepakolainenhan se iski jälleen, ovat siis EV TL505 mööpeleitä. Omaan korvaan varsin mielyttäviä kyllä. Kuten on toki 606:n kin. T:Samuli | |
![]() 20.08.2020 13:55:58 | |
Lainataanpa vähän tätä keskustelua. Basson soittoa olen myös aloittelemassa ja mietinnässä on miten vahvistuspuolen hoitaisin. Käytössä on focusriten scarlett 2i2 ja Logic Pro, joiden kautta olen kuulokkeilla soittanut. Tarvetta olisi myös välillä saada mölyä muiden kuultaville ja ajattelin josko aktiivimonitorit riittäisivät tuohon. Tässä nyt vain mietityttää että minkä kokoiset monitorit olisivat riittävät alataajuuksille ja onko aktiivimonitorit huonompi vaihtoehto perus olohuoneeseen kuin pienehkö bassokombo? Perus olohuoneella tarkoitan akustisesti käsittelemätöntä huonetta. Aktiivimonitoreilla saisin myös yksinkertaistettua kamapuolta kotisoittelussa, kitarasoundit voisi myös samalla hoitaa tuon kautta. Vahvistimen ja pedaalit saisi pois jaloista. | |
![]() 21.08.2020 07:54:14 | |
Moi. Hikkis: Tarvetta olisi myös välillä saada mölyä muiden kuultaville ja ajattelin josko aktiivimonitorit riittäisivät tuohon. Riippuu vahvasti siitä kuinka suurelle joukolle ja millä äänenpaineella meteliä on tarpeen aikaansaada. Nimensä mukaisesti lähikenttämonitorit (joita valtaosa aktiivimonitoreista on) ovat suunniteltu ja toteutettu käyttötarkoitukseen jossa kuuntelija(t) sijaitseee äänilähteiden lähikentässä. Lähikentän ulkopuolella taajuustoisto muuttuu enemmän tai vähemmän epätasiseksi mm. tilaheijastusten vuoksi. Se, kuinka paljon tuo taajuustoiston muuttuminen missäkin tilanteessa vaikuttaa, se on toinen juttu se, ja pääsääntöisesti määrittely vaatii kokeilemista. Bassoa en tosin yrittäisikään kuin vähintään 2.1 järjestelmällä. Hikkis: Tässä nyt vain mietityttää että minkä kokoiset monitorit olisivat riittävät alataajuuksille ja onko aktiivimonitorit huonompi vaihtoehto perus olohuoneeseen kuin pienehkö bassokombo? Itse kuuntelen digibassotteluni (treenaus/digitallennus) pelkästään luurien kautta, joten en osaa sanoa mitään kokemusperäistä, mutta veikkaan kyllä että jos tarkastellaan saman hintaluokan laitteita, aktiivimonitorit ovat edelleen parempi vaihtoehto. "Pienehköt" bassocombot kun ruukaavat olemaan joko surkeita, tai kalliita, tai molempia. Kehitys kehittyy kuitenkin jatkuvasti, joten markkinoilla voi hyvinkin olla joku halvemman luokan varteenotettava bassocombokin. Itse en kohderyhmään kuulu joten en kehitystä seuraakaan. Hikkis: Aktiivimonitoreilla saisin myös yksinkertaistettua kamapuolta kotisoittelussa, kitarasoundit voisi myös samalla hoitaa tuon kautta. Vahvistimen ja pedaalit saisi pois jaloista. Tuo kokonaisuuden yksinkertaistaminenhan se usein on syynä siirtyä digiaikaan kun jonkin instrumentin rinnalle otetaan toinen tai kolmas vastaavantyyppinen instrumentti. Tuolloin fyysisistä vahvistimista luopuminen ainakin joillain musaharrastuksen osa-alueilla voi olla hyvinkin toimiva ratkaisu. Joskus jopa ainoa. Itse olen sen verran fakkiintunut jäärä että kaikkien instrumenttien pitäisi mielellään tulla "oikeista" vahvistimista ja "oikeista" instrumenttikaiuttimista, ja nauhoittelu pitäisi suorittaa "oikeilla" mikeillä, "oikeilla" analogitiskeillä ja "oikeilla" kelanauhureilla. Mutta olen havainnut että mitä enemmän aikaa kuluu ja tekniikka kehittyy, sitä vaikeampaa tuota filosofiaa on selittää edes itselleen :). T:Samuli | |
![]() 21.08.2020 10:06:32 | |
Kiitos vastauksesta Riippuu vahvasti siitä kuinka suurelle joukolle ja millä äänenpaineella meteliä on tarpeen aikaansaada. Puolisoni soittaa koskettimia, lähinnä yhdessä soittamiseen nuo olisivat tulossa. Eli ei tarvitse monelle saada kuuntelukokemusta luotua, lähinnä helpottamaan ja yksinkertaistamaan soittokamojen määrää kotona. Nimensä mukaisesti lähikenttämonitorit (joita valtaosa aktiivimonitoreista on) ovat suunniteltu ja toteutettu käyttötarkoitukseen jossa kuuntelija(t) sijaitseee äänilähteiden lähikentässä. Lähikentän ulkopuolella taajuustoisto muuttuu enemmän tai vähemmän epätasiseksi mm. tilaheijastusten vuoksi. Se, kuinka paljon tuo taajuustoiston muuttuminen missäkin tilanteessa vaikuttaa, se on toinen juttu se, ja pääsääntöisesti määrittely vaatii kokeilemista. Olen ajatuksissani yrittänyt huomioida tuon ettei kuuntelupaikka, eli tässä tapauksessa soittopiste, olisi liian kaukana monitoreista. Haaveissa on ollut tehdä jostain huoneesta vähän enemmän soittamiseen/äänittämiseen tarkoitettu huone. Tämän hetken asunto ei anna siihen mahdollisuuksia, mutta asunnon vaihto olisi muutenkin kyllä tarpeen. Bassoa en tosin yrittäisikään kuin vähintään 2.1 järjestelmällä. Itse kuuntelen digibassotteluni (treenaus/digitallennus) pelkästään luurien kautta, joten en osaa sanoa mitään kokemusperäistä, mutta veikkaan kyllä että jos tarkastellaan saman hintaluokan laitteita, aktiivimonitorit ovat edelleen parempi vaihtoehto. "Pienehköt" bassocombot kun ruukaavat olemaan joko surkeita, tai kalliita, tai molempia. Kuulokkeilla varmaan suurin osa soitteluista olisi. Mutta, mutta... Onkohan noita äänikortteja, jossa olisi kaksi kuulokelähtöä. Sellainen voisi toimia aika hyvin myös tähän tarkoitukseen. Pitääpä katsoa. Tuo basson soittaminen monitoreilla vähän mietityttää niiden suhteellisen pienen koon vuoksi, mutta toisaalta ei sitä kotioloissa aivan mahdottomasti tarvitse ilmavirtaa liikuttaa. Itse olen sen verran fakkiintunut jäärä että kaikkien instrumenttien pitäisi mielellään tulla "oikeista" vahvistimista ja "oikeista" instrumenttikaiuttimista, ja nauhoittelu pitäisi suorittaa "oikeilla" mikeillä, "oikeilla" analogitiskeillä ja "oikeilla" kelanauhureilla. Mutta olen havainnut että mitä enemmän aikaa kuluu ja tekniikka kehittyy, sitä vaikeampaa tuota filosofiaa on selittää edes itselleen :). T:Samuli Ikuisena makuuhuonesoittajana olen aina pyrkinyt välttämään isoa kamamäärää ja suuria vahvistimia. En silti ole innostunut näistä uudista digivehkeistä niiden loputtomien säätömahdollisuuksien vuoksi. Pidän yksinkertaisista ratkaisuista ja plug and play tyyppisistä vahvistimista. Mutta nyt ehkä tuo kaman määrä alkaisi käydä jo sietämättömäksi. | |
![]() 21.08.2020 17:59:34 | |
Mä hommaisin jonkun pienen bassokombon tai nupin+kaapin. Se on silloin oma erillinen suhtmobiili&säädeltävä yksikkönsä, jonka voi sijoittaa soimaan sopivaan suuntaan/kohtaan huoneessa. Niistä aktiivikaiuttimista tai stereoista voi kuunnella niitä muita soittimia tai musapohjaa, tällöin kaikki ei suhraannu samoihin pönttöihin. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. | |
![]() 25.08.2020 19:39:52 | |
anapena: Mä hommaisin jonkun pienen bassokombon tai nupin+kaapin. Se on silloin oma erillinen suhtmobiili&säädeltävä yksikkönsä, jonka voi sijoittaa soimaan sopivaan suuntaan/kohtaan huoneessa. Niistä aktiivikaiuttimista tai stereoista voi kuunnella niitä muita soittimia tai musapohjaa, tällöin kaikki ei suhraannu samoihin pönttöihin. Minulla on käytössä tällainen järjestely, toimii erinomaisesti. Basolle nuppi ja kaappi, kitaralle pieni combo ja rumpukone stereoiden kautta. | |
![]() 25.08.2020 21:54:59 | |
Mulla on taasen käytössä niin pieni huone (muukin perhe käyttää samaa huonetta harrastuksiin), että päädyin hommaamaan aktiivi-PA-kajarin, jonka kautta soittelen Atomic Amplifireboxin läpi sekä basson, että kitaran. Taustat soittelen sitten tietokoneelta studiomonitorien kautta. Tuo Amplifirebox on aika kätevä. Mulla on yksi presetti bassolle ja kaikki muut kitaralle. Eikä tarvi säädellä. Senkun vain kahdella vipukytkimellä valitsee 9 presetistä. Kerran kun säädin tietokoneen kanssa purkin mallit kohdalleen, ei ole tarvinnut koskea niihin. Tuo setti on noin 700 euron pompsi. Amplifirebox oli noin 300 euroa https://atomicamps.com/amplifirebox/ ja EV:n aktiikikaappi oli noin 370 euroa https://www.thomann.de/fi/ev_zlx_12p.htm . No toki mulla on vielä laudassa joitakin kitarapedaaleja kuten delay, tremolo, chorus, boost ja polytune 3 -viritysmittari. En väitä että on paras mahdollinen yhdistelmä mutta toimii mulla aika hyvin. Toki nyt jos ostaisin, kiinnittäisin huomiota siihen että PA-kaappi olisi vanerirunkoinen, jotta ei kuulu pieniä räminöitä kotelosta kun oikein kunnolla revittelee bassolla (asun omakotitalossa, joten perheen ollessa muualla voi soitella aika lujaakin.) Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... | |
![]() 26.08.2020 09:46:44 | |
Hommasin nyt alkuun paremman äänikortin, jossa kaksi kuulokelähtöä. Voi helpommin kerrostalossa ja muun perheen läsnäollessa soitella rauhassa. Tuohon kokeilen lisäksi vielä monitoreita ja pientä subia. Pieni kombo kitaralle + pedaalit + nuppi ja kaappi bassolle + koskettimet on aika paljon tavaraa rajatussa tilassa. | |
![]() 31.08.2020 12:01:31 | |
Moi. Hikkis: Kiitos vastauksesta Ole hyvä. Hikkis: Puolisoni soittaa koskettimia, lähinnä yhdessä soittamiseen nuo olisivat tulossa. Eli ei tarvitse monelle saada kuuntelukokemusta luotua, lähinnä helpottamaan ja yksinkertaistamaan soittokamojen määrää kotona. Olen ajatuksissani yrittänyt huomioida tuon ettei kuuntelupaikka, eli tässä tapauksessa soittopiste, olisi liian kaukana monitoreista. Tuossa tapauksessa veikkaan että lähikenttämonitorit toimivat varsin mainiosti ajateltuun käyttötarkoitukseenkin. Hikkis: Haaveissa on ollut tehdä jostain huoneesta vähän enemmän soittamiseen/äänittämiseen tarkoitettu huone. Tämän hetken asunto ei anna siihen mahdollisuuksia, mutta asunnon vaihto olisi muutenkin kyllä tarpeen. Noinhan se usein menee, mutta nykyteknologia onneksi avittaa varsin mukavasti haastavammissakin tiloissa harjoittelua ja äänittelyä. Hikkis: Tuo basson soittaminen monitoreilla vähän mietityttää niiden suhteellisen pienen koon vuoksi, mutta toisaalta ei sitä kotioloissa aivan mahdottomasti tarvitse ilmavirtaa liikuttaa. Jos monitoreissa on suojaukset, ja soittajilla edes yksi terve korva jolla kuunnella vahvistimien tai kaiutinelementtien ahdingosta kielivää äänen puuroutumista/säröytymistä, aika lailla turvallista monitorienkin kanssa on vedellä. Tilanne muuttuu toki jos monitoreissa ei ole suojauksia, ja/tai laitteista yrittää saada luomusärösaundia ulos samalla tapaa kuin instrumenttivahvistimista/comboista. Hikkis: Ikuisena makuuhuonesoittajana olen aina pyrkinyt välttämään isoa kamamäärää ja suuria vahvistimia. :) Ei lainkaan huono lähestymistapa, itse kuulun kokolailla toiseen äärilaitaan ja voin kertoa ettei ole missään nimessä helppoa tuokaan. Näin varttuneemmalla iällä olen kyllä huomannut mukavuudenhalun esiinmarssia, joten jonkinasteista karsintaa on itsekin tullut suoritettua. Hikkis: En silti ole innostunut näistä uudista digivehkeistä niiden loputtomien säätömahdollisuuksien vuoksi. Ei niitä kaikkia säätömahdollisuuksia ole pakko käyttää, sen verran vain kunnes saa mieleisensä soundin pihalle/äänitteelle. Markkinapaine noista digivehkeistä mun nähdäkseni kuvailemasityyppisen monipuolisia tekee, ostajat haluavat "rajatonta" säädettävyyttä ja toisaalta haluavat ruuvata loputtomiin sitä jatkuvasti kauemmas karkaavaa unelmasoundiaan etsiessään ;). Hikkis: Pidän yksinkertaisista ratkaisuista ja plug and play tyyppisistä vahvistimista. Mutta nyt ehkä tuo kaman määrä alkaisi käydä jo sietämättömäksi. Totta, KISS-mantra ei ole tuulesta temmattu, mutta vaikka kitaralle saakin liki kämmenelle mahtuvia comboja joilla voi omaksi -ja pienen piirin- iloksi soitella livenäkin, matalia taajuuksia tuottavia instrumentteja varten moisia ei ainakaan mun tietääkseni ole liiemmin tarjolla. Ainakaan jos budjetin pitäisi olla inhimillinen. Bassoinstrumenttikaiuttimen (bassolle/kiippareille/sähkörummuille/jne.) minimikoko budjettiluokassa on kokemusperäisesti mun mielestä 10", ja tuon kokoisen elementin sisältävä combo on jo suhteellisen kookas kapistus. Hikkis: Hommasin nyt alkuun paremman äänikortin, jossa kaksi kuulokelähtöä. Voi helpommin kerrostalossa ja muun perheen läsnäollessa soitella rauhassa. Onko kuulokeulostuloihin ajettava miksaus ja taso samat vai onko mahdollisuus säätää itsenäisesti? Hikkis: Pieni kombo kitaralle + pedaalit + nuppi ja kaappi bassolle + koskettimet on aika paljon tavaraa rajatussa tilassa. Vie juu tilaa, ja piuhasalaattikin on jo melkoinen. Oli tila minkä kokoinen tahansa ;). T:Samuli | |
![]() 28.09.2020 17:03:33 | |
Iltaa, Jossain vaiheessa saattaa olla bassokamojen osto edessä, ja alkoi kiinnostamaan tuo pa-kaiuttimen käyttö perinteisen bassovahvistimen tilalla (tietysti esivahvistimen/vahvistin&kaiutinsimulaation kanssa). Mutta; en tiedä juuri mitää PA-kamoista. Olisikos teillä heittää vinkkiä mitä ottaa huomioon, toimiiko tietyt kaiutinkoot parhaiten, subbari vai kokoäänikaiutin?, mitä merkkejä välttää, mitä suosia, jne. Esim, onko huono vai hyvä valinta: https://www.thomann.de/fi/alto_tx212s.htm Ja käyttötarkoitus varmaankin rock/pop -musiikin pikkukeikoille. Sanoinko jotain typerää? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)