Aihe: Kevyet 5-kieliset
1 2 3
jukkajylli
12.06.2016 21:54:45
J.Hollström: Jos on niin ripuliraine että ei jaksa jotain bassoa kannatella niin kannattaa vaihtaa lajia.

Tiedätsä että mä soittaisin paljon enemmän Aria proolla, jos se ei olis semmoinen tukki. Ei sitä nuorena tajunnutkaan. Nyt olen ripuliraine. Pitänee vaihtaa lajia.
Stidi alla.
Sidewinder
12.06.2016 22:06:57
jukkajylli: Tiedätsä että mä soittaisin paljon enemmän Aria proolla, jos se ei olis semmoinen tukki. Ei sitä nuorena tajunnutkaan. Nyt olen ripuliraine. Pitänee vaihtaa lajia.

Mulla on Aria proo rsb900 vuodelta -79. Painaa iha älyttömästi (4,7kg?!). Sitte löysin jonku uudemman viiskielisen aria pro mab 20/5. Oli niin ohut ja huikee kaula että piti ostaa. Hyvää puuta ja paskaa sähköä. Painoa kuitenki puntarin mukaan 3,6kg ja uusillä sähköillä saa ihmeitä aikaan.
hollstro
13.06.2016 07:44:39

jukkajylli: Tiedätsä että mä soittaisin paljon enemmän Aria proolla, jos se ei olis semmoinen tukki. Ei sitä nuorena tajunnutkaan. Nyt olen ripuliraine. Pitänee vaihtaa lajia.

Se on tosiaan painava peli. Nuorna ei edes ajatellut asiaa kuin korkeintaan positiivisena seikkana. Se oli silloin muotia.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Rämppy
13.06.2016 10:16:30
Riippuu iästä ja kunnosta, mutta myös siitä paljonko ja kuinka pitkiä keikkoja soittaa. Joku tunnin pituinen veto menee painavaakin passoa roikottaessa. Yleensä homma alkaa tuntua hartioissa siinä neljännen setin ekan biisin tokassa säkeistössä.
In Finland we have this thing called "diu diu".
anapena
13.06.2016 13:28:21
Rämppy: Riippuu iästä ja kunnosta, mutta myös siitä paljonko ja kuinka pitkiä keikkoja soittaa. Joku tunnin pituinen veto menee painavaakin passoa roikottaessa. Yleensä homma alkaa tuntua hartioissa siinä neljännen setin ekan biisin tokassa säkeistössä.

Itsekin soittelen sen verran harvoin, että se on ihan sama mitä peli painaa. Toi mdf-runkoinen fretless HK on kyllä aika kevyt. Sillä pitää tosin soitella aika keveellä tatsilla ettei hajoa käsiin.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
jperala
13.06.2016 13:31:52
Ihan ilmainen mainos, Mikki House tekee hyviä hihnoja, itse tilasin sieltä 75mm leveän nahkaruoskan, ei pitäisi vaivata rujoa miestä basson paino enään :)
Näissä on muuten letherman takuu, korjaavat veloituksetta jos menee rikki.
Warwick Thumb 5 bo 1993
anapena
13.06.2016 16:18:39
jperala: Ihan ilmainen mainos, Mikki House tekee hyviä hihnoja, itse tilasin sieltä 75mm leveän nahkaruoskan, ei pitäisi vaivata rujoa miestä basson paino enään :)
Näissä on muuten letherman takuu, korjaavat veloituksetta jos menee rikki.

Palijo makso?
jperala
13.06.2016 16:26:58
anapena: Palijo makso?

50€ + postit

Ei virhettä.
Warwick Thumb 5 bo 1993
anapena
13.06.2016 20:46:33
jperala: 50€ + postit

Ei virhettä.

Ei paha, noilla takuilla. Pidetään mielessä.
kariffi
19.06.2016 13:37:48
Lavattomat pienirunkoiset lienee kevyin vaihtoehto, jos paino on tärkeä kriteeri 5-kielisen valinnassa. Niitä ei vain taida olla kovin paljon saatavilla. Zon vb5- mallista oli juttua Talkbassin sivulla. Painoksi mainittiin vähän alle 3,5 kiloa. Lienee vain kovin harvinainen ja kallis basso. Steinbergerin lavattomasta bassosta näyttäisi löytyvän jotain versioita.

Jos halutaan pysyä jazzbasso-maailmassa, niin luulen, että 5-kielisellä pitää sattua erityisen kevytbodinen basso, jos meinaa neljään kiloon päästä. Eri puumateriaalien välillä voi olla melkoisia eroja ja luultavasti kahta samanpainoista leppäbassoakaan tuskin löytyy. Minulla oli aiemmin leppärunkoinen nelikielinen jatsari, joka painoi 4,05 kiloa, kun taas korinaperäinen nauhaton nelikielinen jatsari painaa 4,6 kiloa. Lisäksi molemmissa bassoissa on takana aktiivielektroniikkaa varten melko iso kolo keventämässä painoa.

Nykyinen leppäperäinen Mayones Jabba 5 on melkoinen rohjo, 4,7 kiloa. Siinä ei tosin ole tuota isoa koloa bodyn takana, vain paristokolo. Jos keikkailisi säännöllisesti soittaen seisten pitkiä settejä, niin turhan painava tuo taitaisi olla. Leveän hihnan kanssa kuitenkin tuonkin kanssa pärjää. Aiemmin minulla oli Ibanez btb 5, joka painoa 4,3 kiloa.

Maruszczyk(huh, mikä nimi!) Elwood L 5 on jatsarijohdannainen, jossa on valmistajan mukaan rungossa resonance hollows. Näin on saatu basson paino hyvin kohtuulliseksi. Puplic-peace.de sivulla on myynnissä Elwood L vitosia, joiden paino on välillä3,50-4,10 kiloa.

Sadowskyn NYC-malleissa malleissa on myös käytössä bodyn kevennys jyrsimällä siihen koloja. Valmistajan sivulla luvataan painoksi 7,5-8,75 lbs eli alle neljän kilon. En tiedä, koskeeko nuo lukemat viisikielisiä. Minulla ei myöskään ole mitään käytännön tietoa em. valmistajien tuotteista. Joskus olen viisikielistä Sadowskyä hypistellyt, mutta tuolloin ei paino ollut tärkeä seikka.

Vielä tuli semmoinen mieleen, että kuinkahan paljon basson bodyä voisi pienentää ilman, että se vaikuttaa sointiin? Voisikohan tehdä ihan käypäsen soittimen Yamahan silent guitar-systeemillä lisäämällä vain perinteiset mikit bassoon? Paino olisi ainakin kohtuullinen.
jperala
19.06.2016 14:28:11 (muokattu 19.06.2016 15:24:34)
Vielä tuli semmoinen mieleen, että kuinkahan paljon basson bodyä voisi pienentää ilman, että se vaikuttaa sointiin? Voisikohan tehdä ihan käypäsen soittimen Yamahan silent guitar-systeemillä lisäämällä vain perinteiset mikit bassoon? Paino olisi ainakin kohtuullinen.

Jos olet käpistellyt ensinmäisiä warren pulttikaula thumbeja niin aika pieneksi sen rungon voi jyrsiä, sustain on mallia spinal tap eikä tonaalisesti ole menetetty mitään, pähkinäpuu runko tuntuu toimivan silti, toki 5 kielisen vaahterakaula vaikuttaa osaltaan.

Toki ollaan aika kaukana vielä tuosta silent mallista :)
Warwick Thumb 5 bo 1993
steffij
19.06.2016 18:05:17
ituvirtanen
19.06.2016 22:17:10

kariffi: Vielä tuli semmoinen mieleen, että kuinkahan paljon basson bodyä voisi pienentää ilman, että se vaikuttaa sointiin? Voisikohan tehdä ihan käypäsen soittimen Yamahan silent guitar-systeemillä lisäämällä vain perinteiset mikit bassoon? Paino olisi ainakin kohtuullinen.

Kuinka paljon body vaikuttaa sointiin?
Kuinka paljon bodyn koko tai muoto?
Ja molempiin jatkokysymys: Millä tavalla?

Ned Steinberger mainitsi jossain artikkelissa kokeilleensa kaulan lavan kokoja. Hänen mukaansa pienempi lapa vähensi ghost noteja siirtämällä ne ylemmäs. Lavan poisto - hänen mukaansa - nosti aaveet kaulan nauhojen yläpuolelle.

Jos raha ei ole suurin ongelma, maailmassa on soittimien rakentajia eikä vain se yksi bulkkivalmistaja (joiden tänä vuonna lanseeratut "uusimmat" mallit lähestyvät ratkaisuineen jo 1970-luvun Musareita). Esimerkkinä Paul Lairat:
http://www.lairat.com/
M.Hanski
19.06.2016 22:50:27
Hannu A: Swamp ash on pääsääntösesti kevyttä.

Jäsen M.Hanskilla on ylimääräinen 5-kielinen Presari-51, joka painaa 3,9 kg

Tällainen tosiaan olisi edelleen ylimääräisenä.
mpekkanen
19.06.2016 23:59:13
Eipä ole kertaakaan koko ketjun aloittaja enää kirjoittanut tähän aiheeseen... ja muutenkin on jo yli viikko kun on ollut viimeksi kirjautuneena tänne m.nettiin.

Liekkö sitten niin kauhean kiinnostava asia tai ajankohtainen?

Sikäli kyllä aika mielenkiintoinen seikka, ettei monienkaan liikkeiden soittimien painoa mainita erikseen. Poikkeuksena on toki sellaiset kitarat ja bassot, jotka ovat reilusti tavallista kevyempiä. Usein nämä ovat tehty jostain muusta kuin puusta ja ovat siksi aina samanpainoisia tai todella kevyitä. Edullisemmista soittimista kun voi olla joskus hankala selvittää jopa sekin, mistä puusta ne on tehty.
Toki on sellaisiakin liikkeitä, jossa soittimien paino mainitaan siellä kotisivuilla. Ei ne kyllä niin enemmistössä ole, mutta noissa kotisivuissa olisi monella muullakin liikkeellä paljon parantamisen varaa. Siis muillakin kuin pelkästään kotimaan kivijalkaliikkeissä ja todella kalliissa soittimissa.
jperala
21.06.2016 18:31:30
anapena: Ei paha, noilla takuilla. Pidetään mielessä.

Tänään tuli hihna postissa, ei huonoja latuskoja laisinkaan, 75mm istuu olkapäillä varsin mainiosti. Suosittelen lämpimästi.
Warwick Thumb 5 bo 1993
Blaque
22.06.2016 23:05:43
Juu, en täällä välttis joka ilta ehi käymään. Mutta mutta, hienoja vastauksia paljon. Hommasin just Ibanezin GWB35 nauhattoman jolla kävin heti muutaman keikan soittamassa ja kiesus ku tuntuu höyheneltä! Puntarille en ole ton kanssa ehtinyt mutta varmaan samaa luokkaa ku muutki Iban SR-malliset 5-kieliset. Tuo ei ainakaan painavalta tuntunu Sire MM5 ja Fenderin RB5n jälkeen...
Isot aallot vaatii isoja numeroita...
J.Nikkanen
23.06.2016 00:13:36
Blaque: Juu, en täällä välttis joka ilta ehi käymään. Mutta mutta, hienoja vastauksia paljon. Hommasin just Ibanezin GWB35 nauhattoman jolla kävin heti muutaman keikan soittamassa ja kiesus ku tuntuu höyheneltä! Puntarille en ole ton kanssa ehtinyt mutta varmaan samaa luokkaa ku muutki Iban SR-malliset 5-kieliset. Tuo ei ainakaan painavalta tuntunu Sire MM5 ja Fenderin RB5n jälkeen...

Kuis soi noin niinkuin muuten? Pari nauhallista SR femmaa ollut mutta on saanut lähteä kun joku (B-kieli!) on tökkinyt jollain tapaa.
"If you're having tone problems I feel bad for you, son. I've got 99 diu-dius but a slaiba ain't one." -Kivijalka
Blaque
25.06.2016 12:52:40
J.Nikkanen: Kuis soi noin niinkuin muuten? Pari nauhallista SR femmaa ollut mutta on saanut lähteä kun joku (B-kieli!) on tökkinyt jollain tapaa.

Aivan hyvin. Nauhattomista kovin vähän kokemusta mutta minusta toimii hyvin. Sustain ja soundi tosi paljon oikeasta kädestä kiinni mutta "nätillä" soitolla soi kyllä sen mitä tarttee. Tätä yksilöä on modattu sen verran että halpis aktiivi-sähköt on poistettu ja tilalla on vaan ainoastaan vol-potikka eli ei edes tonea. Sadowskyn etusen kanssa ainaki toimii.
Isot aallot vaatii isoja numeroita...
reaper666
29.06.2016 12:42:13
http://www.musiciansfriend.com/bass/b.c.-rich-nt-warlock-5-string-bass

Mul on tollanen ja se ei ainakaan ole painava. Olis kiva tietää ton paino ni osais verrata. Ei kyllä hyvä soittaakkaan.
Olen tosin aika vaffa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)