Aihe: Basson sormisoitto ja tone 1 2 | |
---|---|
![]() 09.03.2015 15:35:56 | |
Onko Hallu se hakemasi soundi yhtään tähän suuntaan https://www.youtube.com/watch?v=TZBpy_8Xm_E#t=61 ? Aika monissa Mikko Löytyn jutuissa on vähän Jacoon kallellaan oleva soundi. Linkittämäni videon lopussa selostetaan myös miten ko. soundi saadaan, mutta kokonaisuudessaankin tuo video saattaa auttaa sua pääsemään kohti q.stonenpaa bassottelua :) Muutenkin kannattaa tutustua Scott's Bass lessoneihin, jos et ole sitä vielä tehnyt http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo | |
![]() 09.03.2015 19:29:35 | |
Sax-pappa: Bassolla on vähän niinkuin kitarallakin, että se kotona treenatessa löytynyt ihannesaundi ei bändin kanssa usein toimikaan. Treeniksellä on sitten etsittävä soundit uudelleen. Tää on se asia minkä ite opin ihan liian myöhään.Toinen on se että kun itse teen myös duo tai trubakeikkoja bassolla niin sillon taas asia on ihan toinen.Soolo keikoilla haetaan sitä full range soundia ja taas bändin komppi hommissa haetaan eri soundia mikä leikkaa läpi.Tämä siis oma oivallus. Tähän kysymykseen ois vaan paljon helpompi vastaa ja neuvoo jos kuulis mistä on kyse. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits | |
![]() 09.03.2015 22:39:14 | |
sepisti: Onko Hallu se hakemasi soundi yhtään tähän suuntaan https://www.youtube.com/watch?v=TZBpy_8Xm_E#t=61 ? Aika monissa Mikko Löytyn jutuissa on vähän Jacoon kallellaan oleva soundi. Linkittämäni videon lopussa selostetaan myös miten ko. soundi saadaan, mutta kokonaisuudessaankin tuo video saattaa auttaa sua pääsemään kohti q.stonenpaa bassottelua :) Muutenkin kannattaa tutustua Scott's Bass lessoneihin, jos et ole sitä vielä tehnyt Kiitos tästä linkistä:-). Juurikin tästä puhuin ja tällaista haluaisin oppia. Nyt kun mainitsit niin Jaco Pastoriusta olen kuunnellut netistä ja sen soittoa diggaillut tosi paljonkin, vaikka sen livevedoista menee kyllä komeasti mun lipan yli. Huomioni kiinnittyi tuon kaverin videolla sen lisäksi, että käytti villasormikasta vasemmassa kädessä, niin se siirsi oikean käden asemaa aina kieltä vaihtaessa. Vissiin se sai tukemalla peukalon aina edelliseen kieleen, pidettyä näppäilysormien kulman vakiona ja samalla demppasi peukalolla sen edellisen kielen. Pitääkin kokeilla tuollaista tyyliä. Olen itse koittanut tavoitella sellaista, että paukku pysyisi paikoillaan aina mikin laitaa vasten ja vain kämmen liikkuisi (sormien lisäksi tietenkin). Toine juttu oli että tämä jäbä kyllä ruuvasi tonea, mutta ilmeisestikin juuri soundin takia eikä vaimentaakseen hälyääniä. Tämä oli opettavainen video, mutta riittää tuossa hetkeksi pureskeltavaa. Olisipa jo kevät | |
![]() 09.03.2015 23:32:17 | |
Itse en kyllä kovin paljon vaihda peukalon paikkaa kieltä vaihtaessa. Aika usein tulee soitettua niin että B ja E kielet peukalo mikin päällä ja loput kielet peukalo E kielen päällä. Mut se tietysti riippuu myös mitä kuviota soittaa. Mitä niihin ylimääräisiin ääniin tulee, niin demppaus kummallakin kädellä tilanteen mukaan ja kyllä se oikea tatsi löytyy ajan mittaan. | |
![]() 10.03.2015 08:42:00 | |
Huomioni kiinnittyi tuon kaverin videolla sen lisäksi, että käytti villasormikasta vasemmassa kädessä.. Joku muusikon hermohäikkä johon tuo tiukka hanska auttaa, jollain pätkällään se siitä kertoo. | |
![]() 10.03.2015 22:09:01 | |
No nyt olen päntännyt noita nettituuttoreita ja katsellut oikeiden basistien soittoa ja ennen kaikkea harjoitellut itse aina kun olen kynnelle kyennyt ja oppinut taas pari juttua lisää. Ensinnäkin mulla on toisessa bassossa PJ-mikitys ja huomasi tonen olevan soundipoliittisesti mitä loistavin hanikka bassossa ja tallamikin kanssa se on lähes välttämätön (joskin ei sitä tonea tarvitse välttämättä, mutta paremmalta kuulostaa kun leikkaa pikkuisen sitä yläpäätä tallamikillä). Yhtälailla sillä keskimikillä (siis ymmärtääkseni se P-mikki) tonea ei käytännössä tunnu tarvitsevan ja mielestäni menee soundi aika tuhnuseksi jos yläpäätä leikkaa tästä mikistä. Molemmat mikit kytkettynä basso tarjoaa eniten variaatioita kosketukselle ali se kuulostaa eniten erilaiselta eri kohdista soitettuna. Jompi kumpi mikkikytkettynä soundin luonne on voimakkain. Öööö.... löysin myös selityksen sille miksi sormisoitossa välillä peukalo on luontevaa ankkuroida mikkikehykseen ja miksi välillä on luontevinta antaa käden olla vapaana tai ankkuroida peukalo edelliselle kielelle tai lähelle näppäilykohtaa. Nimittäin tässä ketjussa aikaisemmin viitattiin, että se minkälaisella sormen pinta-alalla tai pitkältä matkalta pyyhkäisee kieltä, vaikutta soundin pyöreyteen. No näppäämällä aivan sormen kärjellä saa tietenkin terävämmän atakin ja koska sormen kärjellä näpätessä tai nypätessä pitää sormen olla enemmän koukussa, niin peukalo on tuotava lähemmäs tai annettava käden roikkua vapaasti. Näin ollen peukalon asemoinnilla tai kuinka "haukkaavassa" asennossa kättään pitää, voi vaikuttaa soundin pyöreyteen tai atakkiin. Kolmas juttu mitä olen havainnut, on että basisteilla näyttää olevan kaikilla vähän oma tyylinsä näppäillä enkä ole ainakaan vielä huomannut mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa lähestyä sormisoittoa. Neljäs havainto tuli tänään, eli olen pitänyt gainia liian kovalla. Olen vienyt gainin niin tappiin että klippausledi vilkahtaa kaikkein kovimmissa kohdissa ja huomasin, että sellaisella soundilla on aika hankala soittaa täysin häiriöttömästi ja se dynaaminen tila operoida on aika pieni. Kun gainia tiputti ihan reilustikin (2-3 pykälää) soundi muuttui paremmaksi (miellyttävämmäksi) ja bassosta tuli helpommin soitettava eikä hälyäänet hyppineet enää silmille:-). Oletan että gainia saa laittaa ihan oman maun mukaan ( muutenhan siinä ei olisi säädintä). En tiedä miten te muut gainia käytätte, mutta minulla paras tulos tulee kun passiivisella bassolla pidän gainia suunnilleen klo 12 ja aktiivisella bassolla joko täysillä tai viittätoista yli. Olisipa jo kevät | |
![]() 13.03.2015 12:26:29 | |
Gainilla säädetään sisääntulovoimakkuutta joka taas on riippuvainen sinun basson ulos lähtevän signaalin voimakkuudesta. Tavoite olisi säätää se niin että juurikin tarvittava headroom olisi käytettävissä ilman että signaali menee ruvelle voimakkaimmissakaan huipuissa mutta liian pienellekään sitä ei kannata jättää koska silloin taustakohina kasvaa suhteessa bassosignaalin määrään. Soundissa ei sinänsä pitäisi normaalien etuvahvistimien kanssa olla isoa eroa jos tosiaan särö onnistutaan välttämään. Bassossa särö voi olla hyväkin asia jos se toteutetaan oikeanlaisella tavalla ja siihen tarkoitukseen tehdyillä laitteilla. | |
![]() 14.03.2015 08:30:20 | |
Kotisoitossa toi gaini voi olla hiljemmallakin, mutta mä oon ainakin saanu sellasella suht korkealla gainitasolla (ei kuitenkaan niin korkealla et menee ruvelle) parhaan dynamiikan säilytettyä. Toki kolinoiden ja paukkeiden määrä vähän lisääntyy jos gainia on enempi, mutta bändisoitossa ne taas sitten eivät välttämättä edes kuulu. "Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)