Aihe: Bassovahvistin/korvike kotiin
1 2
hallu
01.03.2015 18:24:52 (muokattu 01.03.2015 22:38:49)
jperala: Itse pidän gainin noin 50% ja masterista loput, aktiivibasso tuuttaa muutenkin riittävästi, mutta tämähän täytyy itse hakea ja kokeilla.

Tämä väite on minua viimepäivinä mietityttänyt eli aktiivibasson outputti olisi voimakkaampi. Nimittäin nyt kahta aktiivibassoa kokeilleena en voi varauksetta yhtyä tuohon oletukseen. Nimittäin kaupassa kokeilemani TRBX304/505 (tässä bassossa aktiivi ja passiivipuoli ovat suunnilleen yhtä voimakkaita) ja kotonani soittamani Ibanez SR405 eivät ole olennaisesti voimaampi outputtisia kuin tuo Yamahan BB425X tai oikeastaan ovat miedompia outputiltaan aktiivisuudestaan huolimatta. Kitaroista minulla on kokemusta Carvin DC400T joka an oktiivinen ja selvästi vahvemmalla outputilla kuin nuo yksikelaiset mutta suunnilleen samaa tasoa kuin LP.

Olen selvittänyt asiaa ja ymmärtänyt että aktiivibassoja (ja kitaroitakin) on sekä aktiivisella EQ:la että aktiivisilla mikrofoneilla tai molemmilla jolloin vahvistusasteita on ainakin kaksi ennen instrumenttikaapelia. Onko niin että aktiivimikrofoni antaa vahvemman outputin kuin pelkkä aktiivi eq? itseasiassa huomasin että aktiivieq:n outputti kasvoi merkittävästi kun eqsäätimiä varsinkin basson ja keskialueen osalta sääti lisäävään aentoon ja leikkaava taas hiljensi entisestään. Toisaalta ainakin tuosta Ibanezista tuntuu puuttuvan kielimaa kokonaan, mutta käsittääkseni siinä on passiiviset mikrofonit ja vain eq:sa on vahvistin. Toisalta mulle kyllä sanottiin että tuossa BB425bassossa on tavallista voimakkaampi (siis kuumemmat mikit) outputti.

Kiitoksia muuten vastauksista siihen alkuperäiseen kysymykseen, kokeilen ja etsin sopivan soundin. Lähinnä kysyin koska olen yrittänyt löytää niitä mahdollisimman neutraaleja asetuksia ja jäi mietityttämään mahtaako gaini kompressoida sitä soundia. Ja olen kyllä plärännyt vahvistimen manuaalin läpi ja siinä on mielenkiintoisesti toteutettu tonestakki, jossa on vain bass ja treblesäätimet mutta kahdella napilla voidaan vaikuttaa siihen miten ne puraisevat keskialueesen.

E: Kokeileilin tässä illan päälle noita gaineja molemmilla bassoilla ja löytyi klippaustasot. Ibanezilla joka on siis aktiivibasso sai sormisoitossa gainin vetää täysille ja silloin klippasi vasta vähän kovempaa räimiessä joten pakitin vajaan neljänneksen täydestä. Se soundasi ihan hyvältä niin. Tuolla Yamahalla joka on siis passiivinen basso gainin sai pikkuisen alle puolenvälin kun alkoi klippivalo vilkkumaan. Vertailin sitä soundia ja Yamaha precision modessa soundasi todella kompressoidulta ja hyvältä siis tykkäsin ihan tosissani. Siinä oli silti roimasti dynamiikkaa kosketuksen suhteen, mutta kumminkin semmoinen tosi tummanmiehekäs soundi. Ibanez tuntuu eläväisemmältä kaverilta kuulokkeilla ja poimii enemmän sormien kielissä aiheuttamia hälyääniä eli sitä pitää soittaa tosi varovaisesti että kuulostaa tasaisen puhtaalta ja se on varmaan siksi parempi harjoittelubassona kun vaatii niin paljon tarkempaa soittoa.

Nyt on ollut myös metronomi ahkerassa käytössä, että saan taimin basistilta vaadittavalle tasolle. Keksin tänään, että voin kitaralla ja rumpuluupeilla/rumpukoneella värkkäillä valmiita harjoittelupohjia joita ajaa sitten tuohon vahvistimen auxiin ja soitella vaikka yökaudet luureilla. Ibanezissa on niin vaimean vieno ääni akustisesti, että sitä on syytä soittaa aina vahvistimen kanssa mutta Yamaha soi aika kovaa myös akustisesti niin voi hyvin pompotella sohvan laidallakin.

Perhana kun olen niin tavattoman innoissani, että menee jokainen kirjoitus tällaiseksi jaaritteluksi aiheesta toiseen pomppimiseksi:-).
Olisipa jo kevät
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)