hollstro 10.12.2013 23:51:36 | |
---|
stragowa: Pidätsä holstro bassotunteja? Mä voisin haluta niitä kun mulla on vähän vaikeuksia ton oman soundipolitiikan kanssa, pitäs ruuvata kuosiin vähän omia tietojen aukkoja. En pidä. Olen joskus sitäkin tehnyt mutta mulla ei ole aikaa. Jokainen on oman soundinsa seppä. Se minkä päässään kuulee hyväksi, sitä kohti on hyvä pyrkiä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Vessajono 11.12.2013 04:15:40 | |
---|
hollstro: Kaikissa bassoissa on kuitenkin vaan se yks paras saundi. Kaksmikkinen basso, aktiivi tai passiivi antaa lisää niitä vähemmän hyviä mutta ei se aktiivisuus siinä ole se 1. asia. Tonea voi säätää siten styrkkaristakin. Niin no, soundikysymykset ja -mieltymykset nyt ovat aina jossain määrin henkimaailman juttuja. Tavallaan kyse on sellaisesta "jack of all trades, master of none" -jutusta. Jos pitää vetää samalla keikalla miljoonaa eri stailia niin kyllä mä ennemmin lähden useamman kohtuullisen kelvollisen ja tyylinmukaisen soundin kuin yhden tosi hyvän kanssa, J.Hollström: Tietty eq:lla voi kikkailla enempi diskanttii tai alapäätä, mut kuka tekee sitä esim. keikan aikana? Melkein toivois et ne säätimet ois fiksattu johonkin asentoon ettei sohi niitä mihinkään kesken keikan. Mä oon tehnyt esimerkiksi siinä tilanteessa kun on huomannut, ettei se soundi vaan tuu kunnolla läpi. Pystyy hiplailemaan parhaassa tapauksessa kompin katkeamatta ja jos vetelee ilman vahvaria niin eipä siinä oikein muuta voi tehdäkään. "Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then." |
pehko 11.12.2013 06:05:10 | |
---|
L.Ruoska: Bartolinin aktiivimikeissä on kivat logot. Kaikki Bartolinit on passiiveja, njais. "Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP |
Ultrabass 11.12.2013 09:24:53 | |
---|
Onko joku syy olla ostamatta? Käy testaamassa. Jos soundaa hyvälle: osta. Ei kai se sen monimutkaisempi juttu ole. Okei aktiivibassossa on patteri, mutta sen joutuu vaihtamaan ehkä kerran vuodessa. Big deal... |
J.Hollström 11.12.2013 09:39:02 | |
---|
Vessajono: Mä oon tehnyt esimerkiksi siinä tilanteessa kun on huomannut, ettei se soundi vaan tuu kunnolla läpi. Pystyy hiplailemaan parhaassa tapauksessa kompin katkeamatta ja jos vetelee ilman vahvaria niin eipä siinä oikein muuta voi tehdäkään. Tiskimieskin diggailee ku säätää bassosta soundeja lennosta. Mielummin säätäisin omaa kuuntelua vahvarista kuin bassosta (olettaen että basso otetaan DI-boxilla). Mut kukin taaplaa tyylillään. |
J.Nikkanen 11.12.2013 09:51:03 | |
---|
J.Hollström: Tiskimieskin diggailee ku säätää bassosta soundeja lennosta. Mielummin säätäisin omaa kuuntelua vahvarista kuin bassosta (olettaen että basso otetaan DI-boxilla). Mut kukin taaplaa tyylillään. Muutama harrastava tiskimies eksynyt samaan kaffepöytään ja juttujen perusteella ne ei oikein ole diggaillut mistään. Kaikki on aina päin persettä ja soittajat vaan räpeltää ja tietää saundeista liikaa. Tylyä tekstiä, mutta on siellä varmasti totuuden siemen mukana. |
MPU 11.12.2013 10:38:56 | |
---|
J.Nikkanen: Muutama harrastava tiskimies eksynyt samaan kaffepöytään ja juttujen perusteella ne ei oikein ole diggaillut mistään. Kaikki on aina päin persettä ja soittajat vaan räpeltää ja tietää saundeista liikaa. Tylyä tekstiä, mutta on siellä varmasti totuuden siemen mukana. Onhan se ikävää jos soittajat haittaa miksausta. Helpoin olis miksata kun ei tulis lavalta ääntä ollenkaan. Vaan mitäpä sitä sitten miksailis... Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
JT_ 11.12.2013 11:10:14 (muokattu 11.12.2013 11:10:48) | |
---|
Itse olen todennut alavire-hommissa aktiivielektroniikasta olevan hyötyä: suapi niihin mataliin säveliin sitä potkua, jota monet "punchiksi" kutsuvat. Varmasti moni hyvä passiivibasso pystyy samaan, ja moni aktiivibasso saundaa aivan hirveältä oli vire mikä hyvänsä. Hankalaa yleistää. |
Kallekorvola 11.12.2013 11:30:44 (muokattu 11.12.2013 11:42:54) | |
---|
pehko: Kaikki Bartolinit on passiiveja, njais. No äi olee... Niitä aktiivisia on vaan tosi harvassa, mut kyllä niitäkin silloin tällöin tehdään. "Q: Are Bartolini Pickups active or passive? A: A common misconception...The overwhelmingly vast majority of Bartolini Pickups are passive pickups. There are a couple of sets that were once in regular production...a set of J pickups called the 9E, which we do try to stock when we can, as well as a P version. " www.5by5.fi |
Spandau- 11.12.2013 11:31:10 | |
---|
JT_: Itse olen todennut alavire-hommissa aktiivielektroniikasta olevan hyötyä: suapi niihin mataliin säveliin sitä potkua, jota monet "punchiksi" kutsuvat. Tästäköhän johtuu, että suurin osa markkinoilla olevista 5-kielisistä bassoista on aktiiveja? When i die, bury me upside down so the world can kiss my ass |
Kallekorvola 11.12.2013 11:35:26 | |
---|
J.Hollström: Tiskimieskin diggailee ku säätää bassosta soundeja lennosta. Mä luulen et ei se tiskimies maindaa, jos se säätely on a) kohtuullista (esim pieniä korjauksia, ei potikan äärilaidasta toiseen) ja kulloisenkin soittotekniikan vaatimuksia tukevaa ja b) biisikokonaisuutta tukevaa. Tärkeintä on se, ettei se säätely vaikuta radikaalisti ulosmenevän äänen tasoon. www.5by5.fi |
JT_ 11.12.2013 11:36:38 | |
---|
Spandau-: Tästäköhän johtuu, että suurin osa markkinoilla olevista 5-kielisistä bassoista on aktiiveja? Eiköhän kysymys ole juuri tästä. Ajattelin ottaa tämänkin näkökulman esille, jotta ketjun aloittaja saisi jotain yleiskuvaa hyödyistä esim. rokki- ja metallitouhuja silmällä pitäen. Ei sillä ettei femmalle olisi käyttöä kaikenlaisessa muussakin musassa. |
Corba 11.12.2013 15:10:21 (muokattu 11.12.2013 15:15:52) | |
---|
MPU: Onhan se ikävää jos soittajat haittaa miksausta. Helpoin olis miksata kun ei tulis lavalta ääntä ollenkaan. Vaan mitäpä sitä sitten miksailis... Niinpä... Kerran laivalla, olikohan Isabellalla oltiin keikalla ja siinä soundchekissä kun soitettiin yksi biisi (miksaaja sääti ulos tulevat tasot) ja sen jälkeen tuli kysymään,et mitäs monitoreihin? Niin kun totesimme yhteen ääneen, että "ei mitään, kaikki hyvin". Miksaaja siihen et "pro-meininki". Minä miksaajalle "vittuiletko meille". Kuulemma ei vittuilut. Mekun soitetaan instrumusaa ja sijoitutaan lavan koosta riippumatta vakio etäisyyksille toisistamme ja soittobalanssi on kohdallaan. Kaikki kuulevat mitä tarttee kuulla ja kokee tarvitsevansa. Twist! Beat! - Tulta ja tunnelmaa!!! |
Vessajono 11.12.2013 15:12:08 | |
---|
J.Hollström: Tiskimieskin diggailee ku säätää bassosta soundeja lennosta. Mielummin säätäisin omaa kuuntelua vahvarista kuin bassosta (olettaen että basso otetaan DI-boxilla). Aina ei tiskimiehiä ole mukana niin siinä sit tehdään se mitä pystytään. Ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Kallekorvola: Mä luulen et ei se tiskimies maindaa, jos se säätely on a) kohtuullista (esim pieniä korjauksia, ei potikan äärilaidasta toiseen) ja kulloisenkin soittotekniikan vaatimuksia tukevaa ja b) biisikokonaisuutta tukevaa. Tärkeintä on se, ettei se säätely vaikuta radikaalisti ulosmenevän äänen tasoon. Juuri tän tyyppisestä säätämisestä on kysymys. Yhteentörmäyksiä ei ole toistaiseksi syntynyt kun on vaan pitänyt mielessä sen, millaista olisi itse olla kiroilemassa siellä tiskin toisella puolella. "Notice that the lead guitar is overdubbed. The two voices are parallel fifths apart. This creates an eerie, medieval sound. That's because they actually used a lot of open fifths back then." |
Corba 11.12.2013 15:13:28 | |
---|
Mutta kirjoitetaampa aiheestakin. Onko kuvittelua mulla vai tosi kun tuntuisi siltä kun aktiivielektroniikalla basson soundi olisi aavistuksen kompressoitunut? Twist! Beat! - Tulta ja tunnelmaa!!! |
Antti1 11.12.2013 16:01:14 | |
---|
Corba: Mutta kirjoitetaampa aiheestakin. Onko kuvittelua mulla vai tosi kun tuntuisi siltä kun aktiivielektroniikalla basson soundi olisi aavistuksen kompressoitunut? Riippuu varmasti paljon sen elektroniikan toteutuksesta, mutta todennäköisesti kompressio tapahtuu ainoastaan korvien välissä. NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ! |
absqua 11.12.2013 16:34:14 | |
---|
Corba: Mutta kirjoitetaampa aiheestakin. Onko kuvittelua mulla vai tosi kun tuntuisi siltä kun aktiivielektroniikalla basson soundi olisi aavistuksen kompressoitunut? 9v elektroniikalla tapahtuu mun kokemusteni valossa melko pientä, mutta ihan selkeetä limitointia kovimmissa transienteissa. Eron huomaa kun vaihtaa esim 18v sähköihin (tämähän on mahtolista esim emg:n tuotteissa) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
hollstro 11.12.2013 16:37:54 | |
---|
Antti1: Riippuu varmasti paljon sen elektroniikan toteutuksesta, mutta todennäköisesti kompressio tapahtuu ainoastaan korvien välissä. Kyllä se on ihan todellista. Aktiivielektroniikassa on dynamiikkarajoitus aina, niinkuin on kaikessa sähköisessä vahvistamisessa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
PasiB 11.12.2013 16:47:47 (muokattu 11.12.2013 16:49:00) | |
---|
absqua: 9v elektroniikalla tapahtuu mun kokemusteni valossa melko pientä, mutta ihan selkeetä limitointia kovimmissa transienteissa. Eron huomaa kun vaihtaa esim 18v sähköihin (tämähän on mahtolista esim emg:n tuotteissa) EMG:tä kannattaa ajaa 18 voltilla, mulla on omassa aktiivissa ollut 24 voltin sähkötkin, mutta ero 18 ja 24 voltin välillä ei ole niin iso kuin 9 ja 18 voltin välillä. http://pasib.kuvat.fi/ |
Antti1 11.12.2013 16:50:01 (muokattu 11.12.2013 16:50:19) | |
---|
hollstro: Kyllä se on ihan todellista. Aktiivielektroniikassa on dynamiikkarajoitus aina, niinkuin on kaikessa sähköisessä vahvistamisessa. Todellista, mutta hyvin rajallista imo. Ei se koko signaali usein kuitenkaan mitään kompressoitunutta ole, enemmänkin kaikkein lujimmat kilkatukset limitoituvat, jos limitoituvat. Näinniinku äänimiehen näkökulmasta basson kohdalla ainoastaan positiivinen asia, hitot mistään suuremmista headroomeista. ;) NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ! |