Topiello 20.08.2013 12:50:10 | |
---|
Funkonaut: Vanhukset ei tajuu. Eiku kyllä ne just tajuu. Mun mielipiteet vaan on ollu koko ajan vääriä :) Mähän pidänki vain ja ainoastaan vaihtobassosta niin kuin sinäkin. Et vaan tajuu sitä vielä. Valaistu pakana! |
J.Hollström 20.08.2013 12:59:32 | |
---|
Se mikä mua tossa peukuttelussa riipii on se, että jengi kuvittelee että se on bassotaidoista se tärkein ja sitä läpsyttelyä pitää tunkee koko hemmetin soitto täyteen. Varsinkin näyttäis olevan näiden aloittelijoiden isoin perisynti. Kyllä mäkin muistan kun aloin bassoa soittamaan, että sehän olikin aika hienoo kun sai räpsyteltyä noita kieliä, ja kuvittelin että oonpa kova soittaja, kun kaikkein kovin juttu on heti hallussa. +30 vuotta myöhemmin lähinnä rasittaa noi kaikki släppäilijät. Ehkä sit oon vaan liian vanha tohon tekniikkaan, mut musta se kuulostaa paskalle. Tietyissä jutuissa toimii, mutta ei vittu kokoajan, pliis. |
Johannes_t 20.08.2013 13:07:47 | |
---|
J.Hollström: . Tietyissä jutuissa toimii, mutta ei vittu kokoajan, pliis. Tän ostaa varmaan kaikki. Peukkuhan on joko soundi- tai tyylisidonnainen homma. Noi soolospottivedot ymmärrän myös hyvin, kun toihan on aika pitkälti sama, kuin esim. rumpaleilla jazz-henkinen koko setin kaahaus. Ei sitäkään ole AC/DC:n taustalle tarkoitettu, eikä varmaan kukaan tarjoakaan. |
hollstro 20.08.2013 13:13:22 | |
---|
Johannes_t: Tän ostaa varmaan kaikki. Peukkuhan on joko soundi- tai tyylisidonnainen homma. Noi soolospottivedot ymmärrän myös hyvin, kun toihan on aika pitkälti sama, kuin esim. rumpaleilla jazz-henkinen koko setin kaahaus. Ei sitäkään ole AC/DC:n taustalle tarkoitettu, eikä varmaan kukaan tarjoakaan. Näinpä. Silti on syytä laittaa släppi kontekstiin: ei sitä juuri missään tarvitse, eikä sen osaamattomuus rajoita keikkamahdollisuuksia. Se on enimmäkseen trikki, kuin kapuloiden pyöritys rumpaleilla. Jos on taitava niin kattoohan sitä jonkun aikaa, mutta ei se juuri viihdearvoa enempää anna. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
J.Nikkanen 20.08.2013 13:29:04 (muokattu 20.08.2013 13:29:49) | |
---|
Bassosooloissa arvostan enemmän hyvää ja kekseliästä, hieman riskejä ottavaa mutta kuitenkin sulavaa maalailua. Netistä (itse tykkään näistä) voi ihmetellä Patituccia, Hellborgia ja vaikkapa Willisiä, proot osaa. Peukkuhommeleissa Beaver Felton on parasta bestiä, mutta eihän noita peukkujuttuja välttämättä aina jaksa, joskus kylläkin. edit: Niin ja toki nuo hahmot osaavat myös sen "mopo rotkoon" osaston varsin mallikkaasti. Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa. |
Johannes_t 20.08.2013 13:31:51 | |
---|
hollstro: Näinpä. Silti on syytä laittaa släppi kontekstiin: ei sitä juuri missään tarvitse, eikä sen osaamattomuus rajoita keikkamahdollisuuksia. Se on enimmäkseen trikki, kuin kapuloiden pyöritys rumpaleilla. Jos on taitava niin kattoohan sitä jonkun aikaa, mutta ei se juuri viihdearvoa enempää anna. Ei se nyt ihan noinkaan ole. Onhan noita kokonaisia genrejä, jotka vaativat ko. tekniikan handlaamista. Jos rajoittaa keikkamahdollisuutensa vain ja ainoastaan rokkiin, niin sittenhän homma on ihan ookke. Tosin on noita efektityyppisiä, siis soundina, peukutuksia joutunut viljelemään myös rokin puolella, tuottajan pyynnöstä. Kun siitä tulee erilainen ääni kuin sormilla tai plärällä vedeltäessä ja joihinkin paikkoihin se ääni toimii parhaiten. |
Topiello 20.08.2013 13:34:21 | |
---|
J.Hollström: Se mikä mua tossa peukuttelussa riipii on se, että jengi kuvittelee että se on bassotaidoista se tärkein ja sitä läpsyttelyä pitää tunkee koko hemmetin soitto täyteen. Varsinkin näyttäis olevan näiden aloittelijoiden isoin perisynti. Kyllä mäkin muistan kun aloin bassoa soittamaan, että sehän olikin aika hienoo kun sai räpsyteltyä noita kieliä, ja kuvittelin että oonpa kova soittaja, kun kaikkein kovin juttu on heti hallussa. +30 vuotta myöhemmin lähinnä rasittaa noi kaikki släppäilijät. Ehkä sit oon vaan liian vanha tohon tekniikkaan, mut musta se kuulostaa paskalle. Tietyissä jutuissa toimii, mutta ei vittu kokoajan, pliis. Hyvä. Saadaan keskustelua aikaiseksi ja mielipiteesi on jo varmasti huomioitu. Henkilökohtaisesti en usko peukuttelun olevan mikään jumalainen taito. En myöskään usko että parhaimmallakaan soittotaidolla saadaan automaattisesti hyviä biisejä tai fiiliksiä aikaan. Sinä saat kiksisi ihan jostain muusta kuin minä. Se on vain ja ainoastaan hyvä asia. Soitinkin saa olla vaikka nokkahuilu tai triangeli, jos vain näen että homma tulee aidosta tunteesta. Minulle nuo hyvät fiilikset välittyvät linkittämistäni videoista, ja niissä nyt sattui peukkua olemaan. En voi olla hymyilemättä 10v. pojalle, joka yleisön edessä huomaa että porukkahan diggaa mua oikeesti. Musamakuni on melkoisen laaja ja koetan aina pitää korvani avoinna humpasta blackmetaliin. Tiedän mistä pidän ja sinä ymmärrät mitä tarkoitan. Linkitäthän oman suosikkisi... Topiello 40v. |
Funkånaut 20.08.2013 13:40:47 | |
---|
hollstro: Näinpä. Silti on syytä laittaa släppi kontekstiin: ei sitä juuri missään tarvitse, eikä sen osaamattomuus rajoita keikkamahdollisuuksia. Riippuu genrestä. Epäilen, että jossaki funk-tykityksessä släpin hanskaamattomuus voi olla melkoinen ongelma. Vedäpä Larry Graham-maisella tyylillä ilman släppiä. Mutta... Se on enimmäkseen trikki, kuin kapuloiden pyöritys rumpaleilla. Jos on taitava niin kattoohan sitä jonkun aikaa, mutta ei se juuri viihdearvoa enempää anna. Tyylitajuhan tässäkin, että mitä sillä tekniikalla soittaa. http://www.youtube.com/watch?v=QMF2hZjcV58 "Minä juon ja osan jätän, minä juon ja osan jätän" - Pekka Siitoin
Kuuntelen tämmöistä |
hollstro 20.08.2013 13:41:12 | |
---|
Johannes_t: Ei se nyt ihan noinkaan ole. Onhan noita kokonaisia genrejä, jotka vaativat ko. tekniikan handlaamista. Jos rajoittaa keikkamahdollisuutensa vain ja ainoastaan rokkiin, niin sittenhän homma on ihan ookke. Tosin on noita efektityyppisiä, siis soundina, peukutuksia joutunut viljelemään myös rokin puolella, tuottajan pyynnöstä. Kun siitä tulee erilainen ääni kuin sormilla tai plärällä vedeltäessä ja joihinkin paikkoihin se ääni toimii parhaiten. Listaapa mielessäsi vaikka suomalaiset ammatikseen keikkailevat bändit joiden bassotontti vaatii släppäämistä. Mulle ei tullut heti yhtään mieleen. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Johannes_t 20.08.2013 13:45:10 | |
---|
hollstro: Listaapa mielessäsi vaikka suomalaiset ammatikseen keikkailevat bändit joiden bassotontti vaatii släppäämistä. Mulle ei tullut heti yhtään mieleen. Mikä pointti siinä on? Ei kai sähköbasso mitenkään Suomeen rajoitettu soitin ole? Tai soittaminen pelkkä tulonhankintakeino? |
J.Hollström 20.08.2013 13:57:32 | |
---|
|
Vessajono 20.08.2013 14:07:57 | |
---|
aho: Kuin myös! Scott Devine on myös tehnyt hienoja opetusvideoita, joita on tullut seurailtua ja treenailtuakin. Suosittelen kaikille: http://www.youtube.com/watch?v=XueSfYBYI3c Niin minäkin. Todella selkeitä, hyvin suunniteltuja ja informatiivisia pätkiä. J.Hollström: Se mikä mua tossa peukuttelussa riipii on se, että jengi kuvittelee että se on bassotaidoista se tärkein ja sitä läpsyttelyä pitää tunkee koko hemmetin soitto täyteen. Tämähän se. Onhan se nyt itsestäänselvyys, että bassotaidoista tärkein on tapping. Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN? |
hollstro 20.08.2013 14:10:11 | |
---|
Johannes_t: Mikä pointti siinä on? Ei kai sähköbasso mitenkään Suomeen rajoitettu soitin ole? Tai soittaminen pelkkä tulonhankintakeino? Kai se nyt jotain tuon taidon tarpeellisuudesta kertoo. Osaan kyllä itsekin, missään en ole tarvinnut. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
J.Nikkanen 20.08.2013 14:12:32 | |
---|
Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa. |
Funkånaut 20.08.2013 14:18:15 | |
---|
Vessajono: Niin minäkin. Todella selkeitä, hyvin suunniteltuja ja informatiivisia pätkiä. Tosi on. Itekin oon oivaltanut uusia kikkoja noita pätkiä katsellessa. Johannes_t: Mikä pointti siinä on? Ei kai sähköbasso mitenkään Suomeen rajoitettu soitin ole? Tai soittaminen pelkkä tulonhankintakeino? Oikeet Muusikot soittavat musiikkia vain rahasta. "Minä juon ja osan jätän, minä juon ja osan jätän" - Pekka Siitoin
Kuuntelen tämmöistä |
absqua 20.08.2013 14:32:08 (muokattu 20.08.2013 14:32:18) | |
---|
En sit tiedä meneekö ulos topicista, mutta löytyi hieno James Brownin keikkatallenne anno 1971. Soundi on aivan paska, tottakai, mutta Bootsyn basso erottuu aika hyvin koko matkan ja soitto on täyttä daimondia ilman aromivahventeita. https://www.youtube.com/watch?v=HIvrfWGGSwUAlways play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
pekezu 20.08.2013 15:06:52 | |
---|
hollstro: Kai se nyt jotain tuon taidon tarpeellisuudesta kertoo. Osaan kyllä itsekin, missään en ole tarvinnut. Mäpäs olen. Mä en tiedä mikä sun orientaatio bassonsoitossa on, mut bilekeikoilla tulee vastaan ralleja jotka on släpätty. Anteeks vaan mut mun mielestä ne kuulostaa paskalta sormilla nyplättynä. "Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas |
Typhus 20.08.2013 16:12:44 | |
---|
Tissit, bassot, perse, kalija. |
J.Hollström 20.08.2013 18:09:13 | |
---|
pekezu: Mäpäs olen. Mä en tiedä mikä sun orientaatio bassonsoitossa on, mut bilekeikoilla tulee vastaan ralleja jotka on släpätty. Anteeks vaan mut mun mielestä ne kuulostaa paskalta sormilla nyplättynä. Anteeks, mut mitkä biisit? Ihan mielenkiinnosta. Tää menee näemmä taas vanhan kaavan mukaan, mulkut vs. soittajat. |
Vessajono 20.08.2013 18:13:16 | |
---|
J.Hollström: Anteeks, mut mitkä biisit? Ihan mielenkiinnosta. Tää menee näemmä taas vanhan kaavan mukaan, mulkut vs. soittajat. Omalle kohdalleni on osunut mm. Red Hot Chili Peppersiä. Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN? |