Aihe: Keikkailu, di-boxi ja vahvistimen syvin olemus 1 2 | |
---|---|
![]() 11.01.2013 11:57:06 | |
jars: Jos haluat että talon seppä mikittää bassokaapin, pyydä häntä tekemään se. Kerro mitä sillä mikityksellä haet niin seppä osaa tehdä parhaansa toteuttaakseen asian. Ei sitä tarvitse anoa kauniisti tai toivoa että miksaajalla on hyvä päivä. Se kuuluu miksaajan duuniin, välittää sitä bändin tuottamaa asiaa yleisölle. Juuri näin. Itse pyydän nykyään aina, kun vain kanavat riittää. Siis tuon pääasiallisimman rokkiprojektin kanssa, jossa aina käytän bi-amppausta. Sanon vain että mulla on setissä myös tollanen pikku-putkivahvari + pikkukaappi josta tulee basson kaikki varsinainen saundikaraktääri (presence-murina, roso, särö), että laita toki siihen mikki. Ja kaveriksi sitten DI-boksitus botnea varten. Ei noille pyynnöille ole kukaan äänipaavo nurissut tai näyttänyt norsunveellä olevaa naamaria. Ymmärtäneet toki täysin tuon funktion. Tietty homma olisi vähän eri jos kutakuinkin puhtaalla saundilla jollain muulla prokkiksella keikkaillaan, pelkkä JCM800 nuppi + kaappi messissä. Se on sitten aika tila-/tilanneriippuvaista, että missä yhteyksissä tuosta puhtaahkosta JCM-putkisaundista mikittämällä saa lisäarvoa salin kokonaissaundiin. Pienissä mestoissa sen saa vuotamaan jo lavaltakin sopivan mukavasti. ;) Toki jos iso PA ja suurehko mesta + paljon kanavia ja vieläpä paljon soundcheck-aikaa, ainahan sitä voi ottaa miksaajalle mausteeksi ja pelivaraksi messiin puhdasta JCM-kaappisaundia DI:n rinnalle. Mutta tällaisessa jälkimmäisen tyyppisessä tilanteissa en välttämättä ole pyytämässä mikitystä, vaan miksaajan mieltyksen mukaan ensisijaisesti. www.thedgu.com | |
![]() 11.01.2013 19:50:36 | |
sepisti: Minkälaisessa bändissä pitäisi soittaa, että keikkapaikalla olisi joku talon äänimies, joka tulisi virittelemään mikit ja di:t mun kamoihin? Öh...? Miten ois omaa matskua esittävässä, enemmän tai vähemmän marginaalissa toimivassa, 1-2 levyä tehneessä tai ei levyä tehneessä, ei soittolistoille yltäneessä bändissä? Oisko meitä tässä maassa n. 100000 bändiä. Ja nuo paikat missä näin toimitaan, mitä ne on: joka ikinen rock-klubi tässä maassa. Hiton vaikee löytää sellaista "oikeaa" rock-klubia missä EI olisi talon P.A:ta ja sen mukana äänimies/nainen. En menisi näissä mestoissa itse tonkimaan talon mikki- ja piuhalaatikoita. Toisinaan nuokin paikat on niin pieniä, että bassoa ei kytketä P.A:han ollenkaan jos basistilla on asialliset kamat. | |
![]() 12.01.2013 00:01:28 | |
Geezler: Öh...? Miten ois omaa matskua esittävässä, enemmän tai vähemmän marginaalissa toimivassa, 1-2 levyä tehneessä tai ei levyä tehneessä, ei soittolistoille yltäneessä bändissä? Oisko meitä tässä maassa n. 100000 bändiä. Ja nuo paikat missä näin toimitaan, mitä ne on: joka ikinen rock-klubi tässä maassa. Hiton vaikee löytää sellaista "oikeaa" rock-klubia missä EI olisi talon P.A:ta ja sen mukana äänimies/nainen. En menisi näissä mestoissa itse tonkimaan talon mikki- ja piuhalaatikoita. Toisinaan nuokin paikat on niin pieniä, että bassoa ei kytketä P.A:han ollenkaan jos basistilla on asialliset kamat. Okei. Ei tarvi hermostua. Yhtälailla mä ihmettelin, että miksi kukaan edes tonkisi jotain piuhalaatikoita, koska mulla oli oletuksena, että soittajilla on omat kamppeet mukana. Eli jos itse haluaa, että bassokaappi mikitetään, silloin on mikki mukana siihen tarkoitukseen jne. | |
![]() 12.01.2013 16:33:55 (muokattu 12.01.2013 19:34:19) | |
sepisti: Okei. Ei tarvi hermostua. Yhtälailla mä ihmettelin, että miksi kukaan edes tonkisi jotain piuhalaatikoita, koska mulla oli oletuksena, että soittajilla on omat kamppeet mukana. Eli jos itse haluaa, että bassokaappi mikitetään, silloin on mikki mukana siihen tarkoitukseen jne. Soittaja hoitaa backlinen joka sisältää vahvistimet, rummut, pedaalit, kitarat jne. Laulajalla voi olla oma mikki mutta lähtökohtaisesti mikrofonit, piuhat ja yleinen PA tekniikka on talon vastuulla. Tämä on se millä Suomessa hoidetaan hommat. Venäjällä on backlinetkin keikkapaikoilla. Briteissä sä tuot kaiken ite. EDIT: Okei, vähän kärjistin tuon maakohtaisen jutun. Kuitenkin... Aikaisemmin oli puhuttu toiveista äänimiehen/naisen suuntaan. Näitä toiveita voi juurikin välittää stage planilla ja input listalla. Sitten paikan päällä kannattaa kysyä, että oletko kuunnellut mahdollista bändin äänitettyä materiaali. Jos ei ole kuullut, niin on hyvä kertoa mistä genrestä on kyse niin tietää se seppä mikä on genren mukaista ja mikä ei. Ja edelleen ihmettelen, en riitaa haastaen, että missä ihmeessä sinä käyt keikoilla jos talolla on PA mutta ei mikkejä, piuhoja eikä sitä operoivaa teknikkoa? Ei tuo kuulosta ainakaan PA:lta = Professional Audio. Pitseria keikat erikseen, niinkun joku hyvin tuolla aikaisemmin ilmaisikin. | |
![]() 13.01.2013 16:28:11 | |
Itellä homma toiminu niin että DI nupin takaa ulos ja that's it ja homma toimii pirun hyvin.Äänimiehen kanssa käydään vaan läpi että onko nupin DI pre vai post ja juttu on sen jälkeen hyvin toimiva ja selkee.Omalla kohdalla ei ole ollu kaapin mikittämistä mikä voi tietty johtua siitä että ei ole putkinuppia.Aina ollu keikoilla äänihemmon kanssa homma hyvin selkeetä ja toimivaa.Tietty jos on käytössä sellanen nuppi missä ei DI lähtöä löydy niin sillon tietty DI boxi on hyvä ellei mee pelkän kaapin mikityksellä. Sudiossa pätee ihan sama systeemi ja josku sielläkin kokeiltu kaapin mikittämistä ja siihen DI:n summaamista,Di boxi sitten jos soittaa suoraan pöytään jostain syystä. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits | |
![]() 13.01.2013 18:28:17 | |
Jooba: Ei tuo kuulosta ainakaan PA:lta = Professional Audio. Offtopic ja niuhoitusta, mutta PA = Public Address http://en.wikipedia.org/wiki/Public_address Jatkakaa. | |
![]() 14.01.2013 22:24:54 (muokattu 14.01.2013 22:26:55) | |
Jooba: Soittaja hoitaa backlinen joka sisältää vahvistimet, rummut, pedaalit, kitarat jne. Laulajalla voi olla oma mikki mutta lähtökohtaisesti mikrofonit, piuhat ja yleinen PA tekniikka on talon vastuulla. Tämä on se millä Suomessa hoidetaan hommat. Venäjällä on backlinetkin keikkapaikoilla. Briteissä sä tuot kaiken ite. EDIT: Okei, vähän kärjistin tuon maakohtaisen jutun. Kuitenkin... Aikaisemmin oli puhuttu toiveista äänimiehen/naisen suuntaan. Näitä toiveita voi juurikin välittää stage planilla ja input listalla. Sitten paikan päällä kannattaa kysyä, että oletko kuunnellut mahdollista bändin äänitettyä materiaali. Jos ei ole kuullut, niin on hyvä kertoa mistä genrestä on kyse niin tietää se seppä mikä on genren mukaista ja mikä ei. Ja edelleen ihmettelen, en riitaa haastaen, että missä ihmeessä sinä käyt keikoilla jos talolla on PA mutta ei mikkejä, piuhoja eikä sitä operoivaa teknikkoa? Ei tuo kuulosta ainakaan PA:lta = Professional Audio. Pitseria keikat erikseen, niinkun joku hyvin tuolla aikaisemmin ilmaisikin. Jeps, ei ole herneitä ensimmäisenä tulee mieleen Imatran kylpylä, jossa on käytetty talon PA:ta. Ei ollu edes mikseriä tarjolla. Lähtökohtaisesti me kyllä käytetään lähes aina omia kamoja joten voihan olla, että siksi tämä asia ei mulle ole valjennut oikeassa laajudessaan. Käytännössä mikseri piuhoineen ja mikkeineen on aina meidän oma. Lopuksi sanon, että jos miettii, mitä kunnolliset bassokamat maksaa, niin aika pienellä summalla saa sen oman mikin yms. systeemit ja pääsee omavaraiseksi. Parilla satkulla saa jo ihan asiallisen mikin tuohon käyttöön. Suosittelen muillekin:) | |
![]() 14.01.2013 22:35:08 | |
sepisti: Jeps, ei ole herneitä ensimmäisenä tulee mieleen Imatran kylpylä, jossa on käytetty talon PA:ta. Ei ollu edes mikseriä tarjolla. Lähtökohtaisesti me kyllä käytetään lähes aina omia kamoja joten voihan olla, että siksi tämä asia ei mulle ole valjennut oikeassa laajudessaan. Käytännössä mikseri piuhoineen ja mikkeineen on aina meidän oma. Lopuksi sanon, että jos miettii, mitä kunnolliset bassokamat maksaa, niin aika pienellä summalla saa sen oman mikin yms. systeemit ja pääsee omavaraiseksi. Parilla satkulla saa jo ihan asiallisen mikin tuohon käyttöön. Suosittelen muillekin:) Eipä ne mikit paljon maksa. Sm57 yhdistettynä linjasoundiin toimii aina. Onko nämä jotain humppa-/cover-/bilebändikeikkoja vai minkälaista musaa käyt kylpylöissä soittamassa? Mulle ei oikein aukene vielä konteksti? | |
![]() 15.01.2013 08:28:14 | |
Elävästä elämästä esimerkkiä viime viikonlopulta. Alusta asti keikkoja varten "suunniteltu" sali, ja eritoten lava huonosti viritetyn subbarinsa kanssa, aiheuttivat sen, että lavalla nököttävästä miehen korkuisesta bassopinkasta ei yksinkertaisesti voinut avata volumea sen vertaa, että olisin siitä mitään kuullut kahden metrin päästä. Se soundi mitä kaapeista tuli, oli basson ylempää middleä, basso- ja alamiddlepotikat osoittivat molemmat kello kahdeksaan. Monitorilla mentiin, mikä oli ihan jees aina silloin kun overdrive oli päällä ja alitehoinen purkki sai puhallettua särön kerrannaisten luomaa ihanaa soivaa soundia korvilleni. Puhdasta soundia ei erottanut ollenkaan. Pointtina se, että elämä on ja tässä esimerkkitilanteessa DI pelasti bassosoundin, siis yleisön osalta. Itse pohdin jälleen kerran oman in-ear-systeemin hankintaa. Mutta koska kärsin kroonisesta piuhavihasta, en hanki. | |
![]() 16.01.2013 20:55:18 | |
Covereita soitan parissakin bilebändissä. Pääasiassa miksataan itse itseämme lavalta ja käytetään IEMiä. Tämän takia meillä on luonnollisesti oma mikseri aina keikoilla ja sen mukana luonnollisesti kulkee muukin sälä. Tämän lisäksi soitan parissa muussa projektissa, joiden keikkakamat vaihtelee. Siksi mulla on systeemi myös itselläni, josta löytyy "kaikki" :) Seuraavaksi olen ajatellut kasata pienen räkin, joka sisältäisi bassonupin lisäksi kätetvästi senkun langattoman monitorilähettimen, basson langattoman vastaanottimen, viritysmittarin ja säröttimen. Hyvä kuuntelu aina mukana, kun nyt se on osittain sidottuna mikseriräkkiin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)