![]() 04.01.2013 01:38:51 | |
---|---|
Onhan toi nyt taidettu jo sanonkin mutta lyhyt skaala auttaa. Mulla on yhtenä käyttö- ja pitopelinä Gibson EB-0 '71. Siinä on rokkia ja kevyt soittaakin. | |
![]() 04.01.2013 05:47:28 | |
hollstro: Noi mittojen erot on muutamia millejä tai niiden osia. Todelliset soitettavuushaasteet on pelkkää kuvitelmaa. Enemminkin kyseessä on tottumus, minkälainen kaula istuu lapaseen. Minulla ei ole iso käsi, eikä mikään mitä haluan soittaa esty kaulan mitoilla. Olet oikeassa. Tarkoitinkin lähinnä, että jos basson kaula ei miellytä, niin ei muuta kuin kaupoille. | |
![]() 04.01.2013 08:07:06 | |
Spandau-: Rock M: Ei pelkästään Duffin hengessä, vaan Duffihan itse soittelee moisella: http://www.youtube.com/watch?v=1AjNJV8JEYU Niistä bassoista mitä mä olen kokeillut, Aerodyne-Jazz on mukavin soittaa. Kaula ohut, basso painaa vähän ja on tasapainoinen. Se on vieläpä japanialaista laatua. Ei rämise tai särise. | |
![]() 04.01.2013 08:12:30 | |
J0K1: Ei ole paksuimpia ikinä, mutta kyllä tuo melko halko on. Just mietin Sting-basson ostoa, mutta jäin odottamaan kunnon teleä kun tossa on kaula niin rimpula. Maku- ja tottumisasioita. http://soundcloud.com/the-empire-strikes | |
![]() 04.01.2013 09:31:42 | |
pkuukas: Just mietin Sting-basson ostoa, mutta jäin odottamaan kunnon teleä kun tossa on kaula niin rimpula. Maku- ja tottumisasioita. Näin on. Verrattuna esim. 1968 ja 1972 Telebassojen kaulaan kaikki on melkosia rimpuloita. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 04.01.2013 10:38:19 | |
Hyviä kommentteja! Sen siitä saa kun kitaraa rämpyttelee ja menee sitten ostamaan basson niin erilaiselta ja isoltahan se kaula tuntuu:) Mutta tiedä vaikka basson kanssa joskus sais kicksejä lähteä treenikseltä ihan keikoillekin. Kitaristeja näilläkin kylillä on riittämiin....mutta vähemmän basisteja (ainakin sellaisia joilla olis kamatkin). Mutta vedetään nyt näillä mitä on ja kyllä toi Gibson, Aerodyne ja Duff Signature täytyy nyt käydä testaamassa ihan kaulassa roikottamalla ja soittamalla kun liikkeissä seuraavan kerran pyörii. Ja vähän tekis mieli kokeilla torille heittää ilmoitusta ja tsekata onko noita 80-90 luvun Jazz Bass Specialeja yhtään tarjolla.... Kattellaan... | |
![]() 04.01.2013 11:23:17 | |
jperala: Nyt kun on päässyt jatsarin makuun niin ei osaa muuta suositella :) hunajaaaaa.... näinpä. soundi on mitä parhain ja kyllä nekin näyttää aiwan helevetin rokilta, kun valitsee oikean laisen. =D "Miehestä on aina kaksi käsitystä. Miehellä itsellänsä yksi, omansa. Muilla toinen. Vääriä kumpikin." - Väinö|I'm a Wizard Now|untitled-projeKt| | |
![]() 04.01.2013 15:42:21 | |
Rock M: Mutta vedetään nyt näillä mitä on ja kyllä toi Gibson, Aerodyne ja Duff Signature täytyy nyt käydä testaamassa ihan kaulassa roikottamalla ja soittamalla kun liikkeissä seuraavan kerran pyörii. Juu, käy testaamassa huolella ja anna fiiliksen ratkaista. Ja ensivaikutelma on tärkeä myös. Jos tuntuu esim. että "juu loistopeli, paitsi ehkä aavistuksen paksuhko kaula, mutta varmaankin totun kuiten..." niin siinä tapauksessa se ei varmaan sitten lopulta ole se paras mahdollinen kaula. Itelle ainakin kävi paksukaulaisen 70s-rikukopion kanssa vasta näin. Oli muuten niin makeasaundinen ja komea, että ostin vaikka tiesin ettei heittämällä ollut ihan just kouraan passeli. Enhän mä siihen lopulta oikein tottunut, niin laitoinpa kiertoon muutaman kk:n päästä. No, hyvinkin pitkälti omat pois kuitenkin, että mikäpä siinä kierrattäessä sitten... Niin, ja Thunderbirdille ihan varaukseton suositus. 9 vuotta on ollut ykkösvehkeenä se, ja eihän siihen ole voinut olla kuin tyytyväinen. Hain silloin hankintaa miettiessä nimenomaan rock-ulkonäköä ja -saundia. No, tuossahan on nimenomaan molemmat. Ala-middle voittoinen, murahteleva, raskas, iso, läpitunkeva, useissa studiosessioissa & keikoilla lukuisien äänimiesten kiittelemä saundi. Ja aika monen mielestähän tuo ulkonäkökin on "rock", mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan... Niin, ja iso plussahan oli heti kättelyssä se, että kaula on ohut, mukavan helpposoittoinen. Ergonomialtaanhan tuo on tosiaan aavistuksen "erilainen", joten ihan kunnollinen seisaaltaansoittotesti kannattaa toki suorittaa ennen ostopäätöstä. Itselle kyllä tuntui että totuin jotenkin heti tuohon. Eikä se kaulapainoisuuskaan ole haitannut missään vaiheessa, vaikken edes ole leveitä nahkahihnoja käyttänyt. www.thedgu.com | |
![]() 04.01.2013 21:00:38 | |
Maisteri: Juu, käy testaamassa huolella ja anna fiiliksen ratkaista. Ja ensivaikutelma on tärkeä myös. Jos tuntuu esim. että "juu loistopeli, paitsi ehkä aavistuksen paksuhko kaula, mutta varmaankin totun kuiten..." niin siinä tapauksessa se ei varmaan sitten lopulta ole se paras mahdollinen kaula. Itelle ainakin kävi paksukaulaisen 70s-rikukopion kanssa vasta näin. Oli muuten niin makeasaundinen ja komea, että ostin vaikka tiesin ettei heittämällä ollut ihan just kouraan passeli. Enhän mä siihen lopulta oikein tottunut, niin laitoinpa kiertoon muutaman kk:n päästä. No, hyvinkin pitkälti omat pois kuitenkin, että mikäpä siinä kierrattäessä sitten... Mulle jotenkin särähtää aina korvaan, kun porukka valittaa kaulan sopimattomuudesta käteen. Olen soitellut paljon erittäin paksukaulaisella viiskielisellä Warwickilla, "keskipaksulla" Sandbergillä ja LTD:llä ja erittäin ohutkaulaisilla Ibanezeilla. Kaikkiin olen tottunut minuutin soitolla, joskin tuo Warwickin paksu kaula säikäytti vanhan Ibanezin jälkeen alkuun. Kyllä se "vika" on enemmän korvien välissä jos kaulan paksuus on ylitsepääsemätön este tottumisessa. Toki siis eri asia jos fyysiset rajat tulee vastaan, pienet kädet tai vastaava. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" | |
![]() 04.01.2013 21:49:14 | |
Miksi pitäisi soittaa sellaisella soittimella, joka ei tunnu hyvältä kädessä? Miksi totutella epämukavaan tuntumaan, kun voi ostaa suoraan sellaisen soittimen, joka sopii kouraan ? | |
![]() 04.01.2013 21:56:04 | |
sepisti: Miksi pitäisi soittaa sellaisella soittimella, joka ei tunnu hyvältä kädessä? Miksi totutella epämukavaan tuntumaan, kun voi ostaa suoraan sellaisen soittimen, joka sopii kouraan ? No minusta se on vaan jotenkin outoa, että kaulan paksuus vaikuttaisi jotenkin soittomukavuuteen. Minusta Ibanezit ja Warwickit ovat ihan yhtä mukavia soitettavia kaulansa osalta, se soittotuntuma syntyy ihan täysin muista jutuista. Kaulan paksuudella ei vaan yksinkertaisesti ole itselleni mitään väliä sen minuutin pienen totuttelun jälkeen. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" | |
![]() 04.01.2013 23:53:21 | |
Rock M:Liikkeissä hypistellessä Jazzarin kaulat tuntuvat poikkeuksetta paljon helpommilta omaan käteen kuin nykyisessä Presarissani. Usein ne kyllä tuntuvat rämisevän ja eivät vaikuta niin laadukkailta (säädöt tietysti vaikuttaa) Ihan vaan kommenttina- ja sisäpiirin off-topiccina, näin E-P:n asukkina. Itse ole aloittelija bassottelijana ja olen noita jazzareita himoinnut jonkin verran, lähinnä halpisryhmää: Squeria ja mex/china -fenkkua. Syksyllä kävin Topissa niitä käpälöimässä, eikä yksikään soinut puhtaasti, jokainen rämisi jostain! (Siis noista halvemmista.) Eikö riitä aika tai muuten vaan mielenkiinto, kun pitää ostella kaikenlaisia maahantuojien varastoja tyhjiksi.... Naapurissa kaikki bassot soi puhtaasti. Ei sillä....monet tavarat on onnistuneesti tullut tuosta "Suomen T-kaupasta" hankittua, ja MM:stä etenkin. Allekirjoitus_____________
nimen selvennys | |
![]() 05.01.2013 00:26:54 | |
rokiroki: Ihan vaan kommenttina- ja sisäpiirin off-topiccina, näin E-P:n asukkina. Itse ole aloittelija bassottelijana ja olen noita jazzareita himoinnut jonkin verran, lähinnä halpisryhmää: Squeria ja mex/china -fenkkua. Syksyllä kävin Topissa niitä käpälöimässä, eikä yksikään soinut puhtaasti, jokainen rämisi jostain! (Siis noista halvemmista.) Eikö riitä aika tai muuten vaan mielenkiinto, kun pitää ostella kaikenlaisia maahantuojien varastoja tyhjiksi.... Naapurissa kaikki bassot soi puhtaasti. Ei sillä....monet tavarat on onnistuneesti tullut tuosta "Suomen T-kaupasta" hankittua, ja MM:stä etenkin. Aloittelija itsekin, mutta kokemus on juuri tämä (ei siis pelkästään tässä ko. liikkeessä tai siis edes E-Pohjanmaalla). Tuo Sting signature Presari on ensimmäinen bassoni ja ei se rämise mistään, ei nauhat törrötä tms. Eli en ainakaan tilalle hommaa mitään mikä ei soi akustisesti hyvin tai viimeistely tuntuu surkealta. Sen verran tuli opittua jo kitaroiden puolelta ja hyvistä vinkeistä tältä sivustolta, että sitä aivan halvinta ei kannata ostaa opetteluun. Hyvän basson mielestäni sainkin (ja vielä edullisesti), mutta nyt tarvitaan jotain rockimpaa joka istuu käteen paremmin. | |
![]() 05.01.2013 00:43:53 | |
Maisteri: Niin, ja Thunderbirdille ihan varaukseton suositus. 9 vuotta on ollut ykkösvehkeenä se, ja eihän siihen ole voinut olla kuin tyytyväinen. Hain silloin hankintaa miettiessä nimenomaan rock-ulkonäköä ja -saundia. No, tuossahan on nimenomaan molemmat. Ala-middle voittoinen, murahteleva, raskas, iso, läpitunkeva, useissa studiosessioissa & keikoilla lukuisien äänimiesten kiittelemä saundi. Ja aika monen mielestähän tuo ulkonäkökin on "rock", mitä se nyt sitten ikinä tarkoittaakaan... Niin, ja iso plussahan oli heti kättelyssä se, että kaula on ohut, mukavan helpposoittoinen. Ergonomialtaanhan tuo on tosiaan aavistuksen "erilainen", joten ihan kunnollinen seisaaltaansoittotesti kannattaa toki suorittaa ennen ostopäätöstä. Itselle kyllä tuntui että totuin jotenkin heti tuohon. Eikä se kaulapainoisuuskaan ole haitannut missään vaiheessa, vaikken edes ole leveitä nahkahihnoja käyttänyt. Kiitos hyvästä mielipiteestä. Itse samoilla linjoilla, T-Bird näyttää ja kuulostaa Rockn Rollilta ja jos se vielä sopii kouraan niin mitä vielä puuttuu? Pikaisesti vain päässyt sylissä testaamaan joskus, eli pitäis päästä vähän paremmin perehtymään. En usko, että itselle tulee koskaan mitään Jaco-meininkiä tai suuria progeilu tarpeita (ellei sisäinen basistini herää). Kitaraa tulee kuitenkin soiteltua ja basso kiinnostaa koska olisi hieno soitella porukalla ja pitää hauskaa. Ehkä jopa vaikka keikkailtua joskus. Kun laitteet näyttää ja soundaa hyvältä niin tiukka perus rock-komppi päälle ja se on siinä! | |
![]() 05.01.2013 11:10:15 (muokattu 05.01.2013 11:19:02) | |
rokiroki: Ihan vaan kommenttina- ja sisäpiirin off-topiccina, näin E-P:n asukkina. Itse ole aloittelija bassottelijana ja olen noita jazzareita himoinnut jonkin verran, lähinnä halpisryhmää: Squeria ja mex/china -fenkkua. Syksyllä kävin Topissa niitä käpälöimässä, eikä yksikään soinut puhtaasti, jokainen rämisi jostain! (Siis noista halvemmista.) Eikö riitä aika tai muuten vaan mielenkiinto, kun pitää ostella kaikenlaisia maahantuojien varastoja tyhjiksi.... Naapurissa kaikki bassot soi puhtaasti. Ei sillä....monet tavarat on onnistuneesti tullut tuosta "Suomen T-kaupasta" hankittua, ja MM:stä etenkin. Molemmissa mainitsemissasi liikkeissä on tullut onnistuneesti asioitua ja olen ollut huomaavinani tuota samaa, mutta... Jos vertaat kielisoitinten määrää, niin eihän noiden jatkuvaan ylläpitoon riitä kenenkään aika Top:issa. MM:ssä se ehkä jotenkin onnistuu, ja tiukemmassa tilassa ilmankosteus ym. on paremmin hallittavissa. (Ja älköön kukaan aloittako keskustelua "oikeasta" kitaramäärästä soitinliikkeessä...) Väitän kuitenkin että molemmista liikkeistä saat kepakon hyvissä säädöissä ulos. Jos/kun käteen ja silmään sopiva keppi löytyy, kerro myyjälle mitä muutoksia haluat. Varmasti Sinua palvellaan, mutta huom: Sillä huoltomiehellä saattaa olla muita töitä kesken. Voi olla että kaupanteko jatkuu vasta parin päivän päästä... Itse olin toisessa noista liikkeistä testaamassa bassonuppia. Otin telineestä sopivan kepin ja mainitsin myyjälle ohimennen että basson tone potikka hieman rahisee. Keppi "riistettiin" minulta, käytettiin huoltomiehellä, ja about 10 minuutin päästä testi jatkui. Eikä rahissut enää... Silloin sattui olemaan huollossa aikaa... PS. Siitä rock-uskottavuudesta... Itse olen senverran anarkisti, että vetelisin mättöä Hello-Kitty kitaralla ja humppaa hevikirveellä. Jos ei muuten, niin piruuttani... "En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa."
Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan... | |
![]() 05.01.2013 15:44:07 | |
Miikss: No minusta se on vaan jotenkin outoa, että kaulan paksuus vaikuttaisi jotenkin soittomukavuuteen. Minusta Ibanezit ja Warwickit ovat ihan yhtä mukavia soitettavia kaulansa osalta, se soittotuntuma syntyy ihan täysin muista jutuista. Kaulan paksuudella ei vaan yksinkertaisesti ole itselleni mitään väliä sen minuutin pienen totuttelun jälkeen. No eihän siinä. Kerro nyt kuitenkin, että mitä muut asiat ovat, joista soittotuntuma tulee? Kaulahan on ainoa osa bassossa, josta pidetään käytännössä kokoajan kiinni. Toki basson paino, käyttettävien kielien paksuus ja bodyn muoto vaikuttavat mukavuuteen, mutta yhtälailla nuo asiat voi mitätöidä samoin kuin sinä teit tämän kaula-asian suhteen. | |
![]() 05.01.2013 18:48:02 (muokattu 05.01.2013 19:03:54) | |
Ja edellisessä lainauksessa (sepisti/Miikss) jätettiin kylmästi huomioimatta: 2 x sanat: minusta ja 1 x sana: itselleni. MINUSTA soittotuntuma on jokaiselle henkilökohtainen, eikä ultimaattia tietoa tähän löydy ainakaan mnetistä. Tuskin muualtakaan... ITSELLENI tärkeintä on soiton helppous. Mieluisalla on vaan ilo soittaa. Soittimen väri ja muoto on MINULLE ihan yhdentekeviä. Olen onnellisesti naimisissa, joten soitinta ei tarvitse valita ulkoisten seikkojen takia. Saan römpsää muutenkin... Bändikaveritkaan eivät painosta soittimien suhteen, koska tietävät se täysin turhaksi. Olen siis vapaa kuin taivaan lintu...ehkä...? "En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa."
Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan... | |
![]() 05.01.2013 20:02:43 | |
rokiroki: Ihan vaan kommenttina- ja sisäpiirin off-topiccina, näin E-P:n asukkina. Itse ole aloittelija bassottelijana ja olen noita jazzareita himoinnut jonkin verran, lähinnä halpisryhmää: Squeria ja mex/china -fenkkua. Syksyllä kävin Topissa niitä käpälöimässä, eikä yksikään soinut puhtaasti, jokainen rämisi jostain! (Siis noista halvemmista.) Eikö riitä aika tai muuten vaan mielenkiinto, kun pitää ostella kaikenlaisia maahantuojien varastoja tyhjiksi.... Naapurissa kaikki bassot soi puhtaasti. Ei sillä....monet tavarat on onnistuneesti tullut tuosta "Suomen T-kaupasta" hankittua, ja MM:stä etenkin. Voi tulla yllärinä, mutta noi räminät on aika hyvin poistettavissa säätämällä. Omasta halpispaskasta on hiottu otelauta (nauhaton) ja talla vaihdettu ja siirretty oikealle paikalle. Voin luvata että jos rämisee tai särisee niin on otevirhe. Jos haluaa suoraan hyllystä huippulaatua niin varmasti maksaa enemmän kuin toi squier :) Mutta näin muutamaa halpista kokeilleena niin kyllä toi VM squier on HYVÄ !! varsinkin kun laite on hierottu kuntoon ammattilaisen toimesta. Jazz Bass Fretless | |
![]() 05.01.2013 23:20:51 | |
...siirryinpä kamapalstan puolelle (Top-Sound kauppa) , kun ei enää otsikkoon liitynyt asiani..... Allekirjoitus_____________
nimen selvennys | |
![]() 05.01.2013 23:43:56 (muokattu 05.01.2013 23:45:03) | |
sepisti: No eihän siinä. Kerro nyt kuitenkin, että mitä muut asiat ovat, joista soittotuntuma tulee? Kaulahan on ainoa osa bassossa, josta pidetään käytännössä kokoajan kiinni. Toki basson paino, käyttettävien kielien paksuus ja bodyn muoto vaikuttavat mukavuuteen, mutta yhtälailla nuo asiat voi mitätöidä samoin kuin sinä teit tämän kaula-asian suhteen. Joo toki kyseessä on oma mielipiteeni ja jos jollekin sen kaula on tosiaan niin merkityksellinen, niin enpä minä siihen vastaan voi väittää. Mulle soitettavuus tulee nimenomaan pelkästään oikeanlaisesta kielivalinnasta (paksuus, pinnoite ym.) sekä sopivasta kielten ja mikkien korkeudesta. Ja skaala toki merkkaa kanssa lähinnä lyhyen ja pitkän skaalan välillä. Yhden tuuman eroilla ei hirveää merkitystä ole. Ja toki jonkunlainen peukalotuki oikealla kohtaa bodya (mikki, erillinen tuki). Muuten onkin oikeastaan ihan sama minkälainen härveli siinä kaulassa roikkuu. Bodyn muodolla toki on merkitystä jos jotenkin erityisen ufon muotoinen basso alkaa olla, mutta yleensä en koske siihen kuin peukalolla, eli ei hirveää merkitystä. Edit: Mulla on myös sen verran hyvä ja paksu hihna, että basson paino ei ainakaan tällä hetkellä merkkaa paljoakaan. Edittiä vielä lisää: Kaularaudan säädöt ois toki hyvä olla kohdillaan myös. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)