Aihe: Basistia tuuraamaan huomenna 9.11. Lahdessa 1 2 | |
---|---|
![]() 16.11.2012 13:45:53 | |
pekezu: No kysy sun ammattiliitosta mitä ne sanois, jos hoitaisit hommas palkatta. Tai mitä jos sun hommat teetettäiskin harjoittelijalla sen sijaan, että sä tekisit ne ja saisit siitä kelpo korvauksen. Tai tekisitkö sä omat hommas harjoittelijana ilman liksaa? Tolla tarinallani valaisin sitä, mitä ennen oli. Olin päätoiminen, siis sain palkan bassolla soittamalla ja stemmoja luikauttamalla, ei muita sivutöitä, vuosina 1974-1987, ja se kusetuksen määrä, mitä valkoisilta orjakauppiailta tuli, oli sanosinko enemmän kuin paljon. Sympatiani on niiden puolella, jotka opiskelevat kevyttä musaa ja aikovat päätoimisesti, siis ei puolitoimisesti, tehdä leipänsä alalla. Omissa kersoissa, jotka ovat toisen asteen koulutuksen puitteissa muilla, kuin musiikin alalla (=onneksi) ovat työhatjoitteluissa selkeästi joutuneet kusetettaviksi. Työharjoittelun vielä esim. rakennuspuolella ymmärtäisin nuorille, mutta jos kuluja tulee matkoista ja ruokailuun annetaan 1,50E päivä, kyseessä selkeä kusetus. Muusikoita on helpompi vielä senkin vuoksi vedättää, että he yleensä tykkäävät työstään, ja silloin moinia epäkohtia katotaan läpi sormien, ainakin enismmäiset 5 vuotta. | |
![]() 16.11.2012 22:59:00 | |
pekezu: No kysy sun ammattiliitosta mitä ne sanois, jos hoitaisit hommas palkatta. Tai mitä jos sun hommat teetettäiskin harjoittelijalla sen sijaan, että sä tekisit ne ja saisit siitä kelpo korvauksen. Tai tekisitkö sä omat hommas harjoittelijana ilman liksaa? No en muuten kysy! Olen tehnyt kaikki harjoittelujaksoni palkatta. Itseasiassa palkallinen harjoittelu on alallani (sosiaali- ja terveys) hyvin poikkeavaa ja siitä täytyi tehdä erillinen selvitys koululle. Koulu koordinoi harjoittelupaikkoja melko tarkasti. Olen saanut harjoitteluissa asiallisen ohjauksen ja arvioinnin. Työpanokseni ei korvannut varsinaista työvoimaa, mutta suoritin toki työtehtäviä harjoitteluissani. Minusta on tullut rautainen ammattilainen ja kannan korteni kekoon ohjaamalla opiskelijoita työni ohella omissa harjoitteluissaan. Toivon todellakin, että harjoittelijat saavat kaikkialla yhtä intensiivistä ohjausta ja reflektointia, mitä minun hoteissani. En toivo, että heidät laitetaan raakileina työskentelemään itsenäisesti palkattuina työntekijöinä. En näe tätä pahana asiana myöskään muusikon koulutuksessa. Puhut aivan eri asiasta kuin minä! Minä en puhunut siitä, että ammattimuusikon työt teetetään harjoittelijalla säästömielessä! Haen takkini! Ku sain niin halvalla... | |
![]() 17.11.2012 02:46:22 | |
En näe tätä pahana asiana myöskään muusikon koulutuksessa. Puhut aivan eri asiasta kuin minä! Minä en puhunut siitä, että ammattimuusikon työt teetetään harjoittelijalla säästömielessä! Haen takkini! Kerro mulle mitä tiedät muusikon koulutuksesta tai mielellään muusikon arjesta lähihoitajan koulutuksella? Mua vituttaa ihan rehellisesti että teatterit käytää ilmaista työvoimaa tolla harjoittelija statuksella. Ne on ihan oikeita keikkoja oikeille soittajille. Olisko susta kiva että sulla olis kaksi viikkoa duunia kuukaudessa kun joku innokas tekis ne loput puoli-ilmaiseksi? Hoitoalalla ei ole tätä ongelmaa. Lopeta höpöttäminen jos et tajua miten homma menee. jame | |
![]() 17.11.2012 14:42:26 | |
Jos sillä on mitään väliä keskustelun kannalta, niin harjoittelukausi teen opintopisteillä ja sitten esityksistä saan palkkaa. | |
![]() 17.11.2012 17:47:08 (muokattu 18.11.2012 01:40:28) | |
170178: Kerro mulle mitä tiedät muusikon koulutuksesta tai mielellään muusikon arjesta lähihoitajan koulutuksella? Mua vituttaa ihan rehellisesti että teatterit käytää ilmaista työvoimaa tolla harjoittelija statuksella. Ne on ihan oikeita keikkoja oikeille soittajille. Olisko susta kiva että sulla olis kaksi viikkoa duunia kuukaudessa kun joku innokas tekis ne loput puoli-ilmaiseksi? Hoitoalalla ei ole tätä ongelmaa. Lopeta höpöttäminen jos et tajua miten homma menee. jame Muusikoilla tulee tuossa suhteessa olemaan aina hankalaa. Mikäli harjoittaa ammatia, jota harrastetaan yleisesti, joutuu aina jonkin verran kilpailemaan harrastajien kanssa. Yleensä on kuitenkin niin, että hyville työntekijöille työtä piisaa... Se, että muusikoita koulutetaan tarpeisiin nähden liikaa, ei liene harrastajien vika? Sikäli toi sun kysymyksesi on hieman nolo. Mä tiedän monta tyyppiä, jotka varmasti tietävät paljonkin muusikon arjesta, vaikka koulutus olisi mikä tahansa. | |
![]() 17.11.2012 22:30:04 | |
Jopotzuki: Jos sillä on mitään väliä keskustelun kannalta, niin harjoittelukausi teen opintopisteillä ja sitten esityksistä saan palkkaa. Edes noin. Saatko esityksistä liiton liksalistan mukaisen korvauksen? Jos saa udella. Toki mun mielestä olis erittäin toivottua, että harjoituksista saisi myös oikean palkan. Teatterihommat on muusikkopiireissä haluttuja ja syystä, mutta hinnanpoljenta syö koko ammattikuntaa. | |
![]() 17.11.2012 22:31:29 | |
sepisti: Sikäli toi sun kysymyksesi on hieman nolo. Mä tiedän monta tyyppiä, jotka varmasti tietävät paljonkin muusikon arjesta, vaikka koulutus olisi mikä tahansa. Ja kaikki varmaan tietää myös vaikka poliisien arjesta, kun on katsottu telkkarista ohjelmaa? Ja kavereiden ammatista tiedetään kaikki kun ne on kertonu? | |
![]() 18.11.2012 01:33:39 (muokattu 18.11.2012 01:36:04) | |
pekezu: Ja kaikki varmaan tietää myös vaikka poliisien arjesta, kun on katsottu telkkarista ohjelmaa? Ja kavereiden ammatista tiedetään kaikki kun ne on kertonu? Älä viitsi. Moni saa leipänsä musiikista, vaikka ei olisi koulutusta alalle. Aika moni myös keikkailee säännöllisesti ja hoitaa varsinaisen duuninsa siinä samalla. | |
![]() 18.11.2012 02:42:30 | |
sepisti: Muusikoilla tulee tuossa suhteessa olemaan aina hankalaa. Mikäli harjoittaa ammatia, jota harrastetaan yleisesti, joutuu aina jonkin verran kilpailemaan harrastajien kanssa. Yleensä on kuitenkin niin, että hyville työntekijöille työtä piisaa... Se, että muusikoita koulutetaan tarpeisiin nähden liikaa, ei liene harrastajien vika? Sikäli toi sun kysymyksesi on hieman nolo. Mä tiedän monta tyyppiä, jotka varmasti tietävät paljonkin muusikon arjesta, vaikka koulutus olisi mikä tahansa. Voi jeesus. Tämä harrastaja/ammattilainen juttu ei liene tarpeellinen edes avata tässä vaiheessa. En ottanut kantaa kuin työharjoitteluun ja siihen että tolla käytännöllä viedään kylmästi leipää muiden suusta. Koulutus ei tee ketään autuaaksi mutta jos ruvetaan suoraan vertailemaan aloja tajuamatta asiasta yhtään mitään niin huh huijaa. Lähärin ja monen muunkin alan palkaton työharjoittelu tapahtuu ohjaajan vankassa nuorassa josta ohjaajalle maksetaan palkkaa+korvaus ohjauksesta. Teatterin montuun pannaan muusikko tienaamaan opintopisteitä ja ohjaaja on lähibaarissa hyvässä boogiessa koska se ei kostu siitä mitään. Toivon että tajuat nyt tän yhtälön etkä yritä sössöttää mitään paskaa. Ja anteeksi että olin niin nolo. | |
![]() 18.11.2012 02:57:22 (muokattu 18.11.2012 02:58:16) | |
Ja minä kelmi en enää edes mene keikkarosvosta kun olen tuon opetushomman ottanut ilokseni. Enää vajaat 100 keikkaa vuodessa. Eli en silläkään nyt jeesustele. Sivutoiminen siis. | |
![]() 18.11.2012 05:33:24 (muokattu 18.11.2012 05:36:54) | |
Nytpä en sinänsä ota aiheeseen kantaa, mutta sanonpa vaan että on pitkästä aikaa aikaa aihe mistä kannattaakin keskustella ja ammattilaisten, opiskelijoiden sekä harrastajien miettiä sekä keskustella. En tiedä onko tästä aiheesta joku threadi jo jossain muualla (itse harrastelija-keikkailija-basistina luen yleensä vain tätä ja bassodadaa), mutta ehdottomasti kannattaisi jonkun ammattiliitonkin edustajankin kommentoida aiheesta tänne, jotta joskus syntyisi joku roti tällekin kentälle. Tarkoitan siis että olisi varmasti kaikkien edun mukaista että tällaisista työharjoittelu vs. työnkuva vs. palkkaus -asioista täällä avoimesti keskusteltaisiin. Ettei tarvitse lähteä tukkanuottasille muuten niin joviaalien kollegoiden kesken, oli sitten amatööri tai ammattilainen. Kaikki kun varmasti toistemme tekemisiä tuetaan, jos ei makuasioita lasketa. Peace ja mitä niitä nyt oli edit. kirjoituserheitä | |
![]() 18.11.2012 23:48:31 (muokattu 19.11.2012 00:20:29) | |
170178: Kerro mulle mitä tiedät muusikon koulutuksesta tai mielellään muusikon arjesta lähihoitajan koulutuksella? Mua vituttaa ihan rehellisesti että teatterit käytää ilmaista työvoimaa tolla harjoittelija statuksella. Ne on ihan oikeita keikkoja oikeille soittajille. Olisko susta kiva että sulla olis kaksi viikkoa duunia kuukaudessa kun joku innokas tekis ne loput puoli-ilmaiseksi? Hoitoalalla ei ole tätä ongelmaa. Lopeta höpöttäminen jos et tajua miten homma menee. jame Tässä, kun vielä kaulaliinaa kiedon eteisessä, niin pikkuisen pieleen meni tuo ammattini veikkaus! Olen pahoillani, jos et kestä ajatusta siitä, että harjoittelu voi ihan oikeasti olla opiskelua. Olen myös aidosti pahoillani jos muusikoille ei riitä töitä. Se asia tuskin ratkeaa sillä, että harjoittelijoiden täytyy ryhtyä työsuhteeseen. Asia täytyisi ehkä korjata jollain toisella tavalla. Muoks: Luettuani edelliset tarkemmin: Olet sitä mieltä, että musiikin harrastaja tai opiskelija korvaa ammattilaisen ja tekee työn vieläpä ilmaiseksi/pienemmällä palkalla. Olisiko tässä profiilin noston paikka ammattikunnassa. Minun työtäni ei opiskelija osaa/kykene tekemään. Opiskelija tarvitsee ihan oikeasti rauhan ja aseman, jossa voi oppia ja kehittyä turvallisessa ohjauksessa. Ei kai muusikon työkään ole pelkkää soittamista. Nyt kuitenkin poistun takavasemmalle! Tämä meni jo täysin offtopiciksi ja jätän jatkokeskustelun teille ammattilaisille! Ku sain niin halvalla... | |
![]() 19.11.2012 00:12:04 | |
Mä olen myös pahoillani, että osuin ilmeisesti suoraan kasseille. No, mitä muuta tällaiselta anonyymilta vastuunpakoilijalta voi odottaa. | |
![]() 19.11.2012 07:54:03 | |
Moneen hommaan otetaan nykyään mieluummin se, joka tekee homman pienimmillä kustannuksilla, vaikka tökerömminkin, kuin se, joka tekisi sen parhaiten. Harmillista kehitystähän semmoinen on. En nyt viittaa käsiteltävänä olevaan tapaukseen. | |
![]() 19.11.2012 08:18:52 | |
Kefiiri: Moneen hommaan otetaan nykyään mieluummin se, joka tekee homman pienimmillä kustannuksilla, vaikka tökerömminkin, kuin se, joka tekisi sen parhaiten. Harmillista kehitystähän semmoinen on. En nyt viittaa käsiteltävänä olevaan tapaukseen. Tämä on suoraa seurausta siitä, että suurin osa meistä ostaa mieluummin halvan kuin hyvän. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen | |
![]() 19.11.2012 08:25:27 | |
hollstro: Tämä on suoraa seurausta siitä, että suurin osa meistä ostaa mieluummin halvan kuin hyvän. Kiusallista mutta totta. | |
![]() 19.11.2012 10:19:37 | |
m.lakkavaara: Tässä, kun vielä kaulaliinaa kiedon eteisessä, niin pikkuisen pieleen meni tuo ammattini veikkaus Olen pahoillani, jos et kestä ajatusta siitä, että harjoittelu voi ihan oikeasti olla opiskelua. Eikö sen sitä just pitäis ollakin? On siin minust jotain outoa, jos harjoittelijan tarttee tilata ittelleen tuuraaja ja se sit kelpaa harjoittelijan suoritteeksi niin harjoituspaikalle kuin oppilaitoksellekin? Saako sen tuuraajan sit pyytää tekemään omat kokeet ja näyttötyöt? One kind of music only - the good kind | |
![]() 19.11.2012 15:58:56 | |
hollstro: Tämä on suoraa seurausta siitä, että suurin osa meistä ostaa mieluummin halvan kuin hyvän. Otetaanpa huomioon, että myös niiden harjoittelijoiden on pakko jostain se kokemus hommata, että pystyvät tekemään hyvää. En usko, että kukaan olis kovin innoissaan jos selviäis, että se oma neljän tonnin soitin on jonkun harjoittelijan tekemä. "Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)